en omstreken Priet en Praat seinen Veertig miljard meer belastingen Opgejaagde zwerversl Hoe gaat ge de redding bewerken jj Eendracht Brief van Pater Cypriaan Geestelijke Koncerten in de Abdijkerk van Affligem azet van aalst VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZONDAG VAN IEDERE WEEK. Burelen ST. JORISSTRAAT, 25, AALST. it., ;i _*.'j 1 ii ,.,i TEL. nr. 241.14 P. C. nr. 881.72 15* JAARGANG. 1,50 Fr. het Nr. ZONDAG 23 MAART 1958 NUMMER 24 VEER BELOVEN Herinnert ge U nog de tijd, toen Achiel Van Acker zijn regering vormde en aan het land voorstelde In het parlement, verklaarde de eerste minister in zijn rege ringsprogramma \Vij zijn vast besloten evenwicht te brengen in de staatsbegroting, zonder nieuwe belastingen te heffen. Dat waren de beloften... Maar ja, ook in de politiek geldt het spreekwoord «veel beloven en weinig geven, doet de dwazen in vreugde leven En voor Achiel Van Acker en zijn ploeg is het ogenblik ge komen, om vast te stellen, of de Belgische bevolking werkelijk zo dwaas is, dat ze de dingen niet meer in hun juiste verhoudin gen zou kunnen zien. Die juiste verhoudingen... Dat is het juist. Dat zijn cijfers, de werkelijkheid die wij alleen in onze geldbeugel voelen. VEERTIG MILJOEN BLAUWE BRIEVEN. «Zonder nieuwe belastingen te heffen» zei de eerste minister. Van januari 1955 tot december 1957 heeft de Belgische staat in zijn schatkist zo maar eens eventjes 39.035 miljoen F meer opbrengst van de belastingen binnengerijfd. Dat betekent dat, als de belastingsdruk in zijn geheel genomen, dezelfde zou zijn ge bleven als op het ogenblik, dat mijnheel Van Acker zijn regeringsprogramma uit eenzette, met de mooie beloften, de belas tingbetalers dat zijt gij, en ik, en alle mensen die ge op straat tegenkomt veer tig miljard minder zouden hebben uitgege ven Veertig miljard, dat zijn zo maar eens eventjes veertig miljoen briefjes van dui zend frank. Of, om het nog wat duidelijker te maken vijf duizend frank per inwoner, 25 duizend frank per gezin met drie kinde ren. DE KLEINE MAN HEEFT ZE NEERGETELD En nu moet ge U niet laten wijsmaken, dat het alleen «de groten» zijn, die meer hebben moeten betalen. De statistieken be wijzen, dat er op z'n minst 21 van die bij komende miljarden uit de zak zijn geko men van de loon- en weddetrekkenden, van de kleine man. Ziet maar eens, hoe minister Liebaert (die, pas aan het bewind, fiskale vrijstel ling verleende uitsluitend aan de grote maatschappijen, die ineens voor een kwart miljoen machines konden kopen) de over drachtstaks op alle gebruiksartikelen heeft verhoogd van 4,5 tot 5%. Het zijn dus de verbruikers, die het gelag moesten betalen, want zo naïef zijn we nu toch geen van al- j len, om niet te weten dat de faktuurtaksen j uiteindelijk mee in de prijs worden bere kend, die wij in de winkel betalen. Daarmee nog niet tevreden heeft de mi nister van Financiën de taks op het slach- I ten van vee verhoogd, soms met 300 pro cent. Begrijpt ge nu, waarom het vlees zo verschrikkelijk duur is, gij huismoeders die schrik hebt om naar de beenhouwer te gaan Vele gemeenten werden bovendien nog verplicht, om verder toelagen te kunnen krijgen van het Gemeentefonds, hun op- cenitemen tot minstens 350 te verhogen... Nog een wet van deze regering, die geen nieuwe belastingen zou invoeren. DE FISKUS KLAUWT IN UW LOONBRIEFJE Met een uitgestreken gezicht, zullen de brave jongens van de regering U natuurlijk vertellen «ja maar, als het leven duurder is geworden, dan hebt ge toch de loonaan- passingen aan de indeks gekregen Het zou er nog moeten bijkomen, waar die in deks al zo kunstmatig werd beinvloed, niet waar mijnheer Rey (a propos, waarom zou die er zo op gevlast zijn geweest, om er uit te trekken V/at die brave jongens er niet bij hebben verteld, is dat de fiskus intus sen zijn tarieven niet heeft aangepast. Zo dat dus een groot gedeelte van de loons- of weddeverhoging, die moest dienen om de levensduurte te bestrijden, terecht is ge- Komen. in de schatkist van minister Lie- oaert. Het is al maanden geleden, dat de heren oelcofd hebben, dat de belastingsschijven zouden worden aangepast, maar tussen be- ioven en doen, is er een heel verschil... «vat wilt ge, die aanpassing zou voor de 00ri0"g'van 1948 uit Palestina schatkist van minister Liebaert een ver mindering van inkomsten meebrengen. En die schatkist is al zo ziek, dat zelfs zonder uitvoering van beloften die gewoonweg zen toepassing van rechtvaardigheidsbegin selen zijn de twee eindjes van het jaar met aan elkaar kunnen geknoopt worden. Am zullen de zelfstandigen wel begrijpen, waarom er niets in huis is gekomen van die andere belofte, dat ook voor hen de af schaffing van de samenvoeging der inkoms ten van de echtgenoten in het vooruitzicht vas... De 600 miljoen, die deze maatregel aan de schatkist zou kosten, kunnen er werkelijk niet meer af. OP DE BODEM VAN DE SCHATKIST i Nog nooit, inderdaad, in onze geschiede- j nis, heeft het er zo belabberd voorgestaan met onze schatkist. Nog nooit heeft een mi nister van financiën zoveel leningen moeten oijeenscharrelen. Wie herinnert zich, ooit een minister van financiën te hebben ge-1 kend, die zoals mijnheer Liebaert, met nieuwjaar van vorig jaar op z'n blote knieën bij de partikuliere banken is moeten gaan bedelen om geld voor het uitbetalen van de ambtenaren Of een minister van financiën, die in vredestijd niet toekwam met de voorschotten, hem door de Natio nale Bank verleend Minister Liebaert zal zeker de geschiede nis ingaan als de man, die alle trukjes heeft utigevonden om met z'n lege kas rond te komen. Alles verhoogde de postzegels, de telefoon, de telegramtarieven, de prijzen op het spoor, op de trams. En dat was nog niet genoeg, de belastingsontvangers hebben in oktober 1957 bevel gekregen, om de boel ineens maar te takseren, zonder nakijken of kontrool. Er is geld nodig, en de verho ging van de accijnzen en de sigaretten heeft verre van volstaan. DE LEI GERAAKT NIET SCHOON GEVEEGD Denkt nu asjeblief niet, dat we met al dat geld, dat er bij is gekomen, uit de schulden uit zijn. Tegen dat ze er het bijltje bij moeten neerleggen, zullen de heertjes van de regering nog altijd met het deficit zitten van de ziekteverzekering- en de apotekers en klinieken, die achter hun rekeningen mogen fluiten, weten ervan te spreken. Nog altijd is er geen oplossing ge vonden voor het deficit van de spoorwegen, dat zelfs nog groter is geworden. De ge- meentefinanciën zien er zo belabberd, uit, dat een partikulier bedrijf al lang de boel zou hebben moeten laten steken. Maar ja, een partikulier bedrijf kan de kleine man geen vijf en twintig miljard uit de zak kloppen. En dan nog het lef hebben, te zeggen ziet eens, wat wij voor de kleine man heb ben gedaan Schijnheilige komedie. Voor wie houden ze ons Einde 1945, na Potsdam, zijn 18.000.000 Oostduisers naar het Westen gevlucht, de meesten werden uit hun heimat verdreven. Vijf miljoen van hen zijn gestorven of ver dwenen 435.000 Turken moesten uit Bulgarije uitwijken. Na 1947 vluchten 450.000 inwoners van Karelië naar Finland omdat hun land door de Sovjets werd geannexeerd... 600.000 Duitsers die langs de Donau woonden, werden naar Oostenrijk ver jaagd. 900.000 Arabieren vluchtten tijdens de naar Syrië, naar Libanon, naar Gaza of naar Jorda nië... Als tegenmaatregel werden 450.000 Joden uit Irak, Yemen en Egypte verdreven... Ten gevolge van de scheiding van India en Pakistan verlieten 8.000.000 Hindoes en Siks Pakistan, en trokken 6.000.0C Moha- medanen uit de Indiase dorpen en steden naar Pakistan. Gevolg' van deze volksver huizing vijf miljoen daklozen... 3.000.000 daklozen in Korea... 700.000 Chinese vluchtelingen in Hong- Kong... Nederlanders worden verjaagd uit Indo nesië, Fransen uit Tunesië, Algerijnen ver jaagd door de oorlog, Letten en Litauers zonder huis, zonder vaderland, Hongaren gevlucht, uitgedreven en achtervolgd... Arme lui zonder grond, zonder vuur, zon der vreugde, zonder hoop, «Verplaatste per sonen» die men de afschuwelijke naam heeft gegeven van «oorlogsafval». Miljoenen en miljoen zwervers, tesa- men vormen zij meer dan vijf maal de be volking van België. Voor de Staatslieden zijn deze mensen weinig interessant, zij berokkenen slechts last en brengen politieke moeilijkheden met zich mee. In de beste gevallen worden ze opgenomen in de vluchtelingenkampen die uiterlijk veel gelijkenis vertonen met de andere kampen waaruit ze missi'hien zo juist konden ontsnappen. Maar voor de Kerk hebben al deze zwer vers een onsterfelijke ziel die moet gered worden uit de wanhoop, de verbittering en de wraakgevoelens. De katolieken in Bel gië hebben dat begrepen. Zij hebben een werk als Oostpriesterhulp mogelijk gemaakt zij hebben Pater Pire geholpen bij de bouw van zijn Europese Dorpen, zij blijven het Internationaal Hulpbetoon van Cari tas Catholica steunen zodat dit organisme in de eerste gelederen kan staan, als het er op aan komt mensen op te vangen die vluchten voor terreur en diktatuur. Ook de missionarissen trachten deze vluchtelingen te helpen. En wij Wij geven de vogels eten in de winter, wij kunnen geen dier zien mishan delen... en wij denken zo weinig aan die veertig miljoen opgejaagde zwervers. H. K. A. J. KOMT GE NAAR DE SPOETN! K-AVOND OPGAVE Wat baten ons spoetnik en kunst om kunstmatig te leven Zie verslag hierover in onze Sportrubriek. St. Boniface, 19 februari, 1958. BESTE STADSGENOTEN, Eén van de grootste problemen van de inwijkelingen naar Kanada, is het genoeg lijk doorbrengen van de zondagrust. In ons klein Vlaanderland is er op zondag van al les te doen kermissen* koersen, familiebe zoeken, uitstapjes per auto. Binst de winter hebben we zelfs onze winterforen. Van dat alles is er in Kanada geen sprake. Zelfs theaters, schouwburgen en cinemas zijn ge sloten. Op zondag kunt ge u nog niet eens een pakje sigaretten kopen. Alles is vast en de familieleden zijn op elkaar aangewezen. Zo spreekt de wet. En de winkelier die het wagen zou, zijn zaak op zondag te willen open houden, zou misschien ter nauwer- nood voor een half uur in zijn opzet lukken. Aldra zou de politie aan zijn deur staan, opgebeld door de geburen. En benevens het sluiten van zijn zaak, zou hij zich aan ge rechtelijke vervolging bloot stellen. Dus, buiten het kerkbezoek is er hier op zondag absoluut niets te doen. Natuurlijk dat onze Belgische bevolking in Kanada daar veel onder lijdt. Ge kent onze nationale aard leute en plezier Ook is het voor onze mensen de triestig- ste dag van de week. De Puriteinen zijn daar de oorzaak van. Puriteinen zijn een soort Protestanten die zich hier met de vroegste kolonizators zijn komen vestigen. Ze zijn heel streng van opvattingen en hou den meer aan hun geloof dan al de rest. Deze pioniers van het eerste uur hebben hier in hun nieuw vaderland enorme moei lijkheden moeten overwinnen. Niet gewoon aan het klimaat werden velen onder hen ziek. Velen stierven. Hulp uit Engeland be kwamen ze bijna niet. Want toen was er nog geen sprake van de moderne kommu- nikatiemidellen. Ze werden bedreigd door hongersnood, werden in hun woningen door de Roodhuiden overvallen en uitgemoord. En moesten niettegenstaande toch vooruit. Ze ontgonnen de grond in hard labeur en, om hun familie te kunnen huisvesten moes ten ze zich dikwijls tevreden stellen met het oprichten van armzalige blokhutten. Ofwel gingen ze zich zelfs vestigen in lemen hutten door de Indianen vroeger verlaten. standvastigheid bewonderen en eerbiedigen, kunnen wij toch hun geloofsdwalingen niet goedkeuren. Hun geloofsbelijdenis uit zich in uiterst strenge gebruiken kaartspelen zelf was op zondagen verboden. De kinde ren mogen op zondagen voor hun verzet nog niet eens een partijtje domino spelen. Dansen is natuurlijk uit den boze. Radio beluisteren is niet geoorloofd. Geen concer ten bijwonen. Geen bier of wijn drinken. Er zijn zelfs puriteinen die zich de zondag niet durven scheren. Maar is hun gods dienst streng, hun zeden zijn zuiver. Ook aanzien ze hun geloof als hun grootste scnat op aarde. Hun spreuk is «Leef gods dienstig om zedelijk goed te blijven. Wees zedelijk goed om gelukkig te zijn. Ze brengen hun zondag door met eindeloze gebeden, aanbidden God en danken Hem voor zijn goedheid. Welnu, die geest van streng puritanisme heeft zijn stempel gedrukt op de hele mo derne sociëteit. De inwijkelingen hebben met het puratanisme niets te maken. Maar dat neemt weg dat ze nu nog de gevolgen moeten ondergaan van de strenge puritein se godsdienst. Dus op zondagen geen spel, geen plezier geen vermaak. En nu komt de terugslag. Reeds velen hebben getracht om die vervelende zondagswet te doen intrek ken. Bijna ieder jaar wordt het in het fe deraal Parlement van Kanada ter sprake gebracht. Maar tot nog toe zonder sukses. Weet ge nu wat er gebeurd. «Ah» zegt de jeugd «we mogen ons dus niet vermaken als het zondag is, goed we zullen ons vermaken vanals de maandag begint.» Maar de maan dag begint om middernacht. Pas is het mid dernacht of de kinemadeuren draaien open, de zalen lopen vol. De bars trekken volk en, wat erger is de schade wordt inge haald. Zedeles: te grote strengheid leidt tot nog grotere misbruiken. Ge begrijpt dat ons volk hier klaagt waar moeten we toch op Zondagen met on ze kinderen heen. En terecht. Binst de zo mer is er nog een zekere oplossing Kana da is rijk aan meren. Grote schone meren. Het Winnipeg-meer is ongeveer zo groot als België. Alleen in de provincie Ontario, werd me eens verteld, zouden er een miljoen me ren en meertjes zijn. Nochtans ik weet niet of dit met de waarheid strookt. Wel, op Welnu, dit harde leven hadden ze voor j zondag in zomertijd, trekken vele families zichzelf verkozen om hun geloof vrijelijk te kunnen belijden. In het eigen vaderland hadden ze te veel om hun geloofsovertui ging geleden. Ofschoon we hun taaiheid en na het vervullen van hun zondagsplichten naar het water. Vaders vissen, moeders lui eren in de zon en de kinderen spelen in het water. Pater CYPRIAAN. Laureaten en bestuursleden van «De Vrije vogelvrienden» Denderleeuw (Cl. H.Volk) Op zondag, 30 maart, om 16,30 uur, gaat inde abdijkerk van de Paters Benedictijnen van Affligem het eerste koncert door van een reeks «Geestelijke Koncerten De groeiende interesse voor het Koncert- Maken we ons vrij door ons op te sluiten leven, gestimuleerd door radio en gramo- in onze huizen, door slagbarrelen foonplaat, is stilaan een massale belangstel- De dag van morgen er schrik van heb ben MASSA-SAMENKOMST op DONDERDAG 27 MAART te 19 u. 30 in St. MARTINUS- KRING, ZONNESTRAAT. met muziek - 1ste... voltreffers Alle jonge arbeiders worden verwacht INGANG GRATIS. De leiding. DENDERLEEUW De Vrije Vogelvrienden hebben hulde ge bracht aan hun voorzitter, Gilbert Van de Velde, voor zijn uitzonderlijke prestaties gedurende 5 jaar in de vogelwereld. Secretaris Asscherickx Arthur gaf ver slag over de 58 kampioenschappen en 140 eervolle vermeldingen welke hij behaalde. Buiten deze kampioenschappen is hij in 1955 kampioen van België geweest en in 1957 kampioen van het gewest Asse en daarbij nog 5 maal clubkampioen. Hierna werd overgegaan tot het uitrei ken van de prijzen voor het clubkampioen schap Gilbert Van de Velde, 1650 p.; Maes Leo nard, 1621; De Neve Omer 1608; Triest Al- bert 1500; Van Mulders Henri 1495; Van Holsbeek Maurice, 1465. Genoemden hebben tenminste met 3 vo gels aan 6 verschillende tentoonstellingen deelgenomen. ling geworden Wanneer men echter de programma's naslaat van de koncerten hier te lande, dan dringt zich deze bedenking aan ons op het is begrijpelijk dat in de koncertzaal de profane muziek veruit in de meerderheid is. Maar het is dan ook niet alleen pas send maar plicht voor hen die enige ver antwoordelijkheid dragen in zake geeste lijke kunst, deze in de kerk te verdedigen. In vroegere eeuwen, toen de religieuze mu ziek nog, ook wat kwantiteit betreft, de tegenover is er zoveel muziek, waarvan de gewijde sfeer hoegenaamd niet past bij de wereldse uitgaansstemming van het kon- certleven. De plaats van deze is de kerk. Hoe heel anders dan in de profane ruimte van een koncertzaal, klinkt het orgel onder het gewelf van een kerk voor ingetogen luisteraars. Aan het heropleven van de gewijde mu ziek in de kerk willen ook deze «Geestelij ke Koncerten» meewerken. Het eerste koncert brengt een H. Schütz- programma. Uitgevoerd worden De Johannes-Passie, orgelwerk uit de tijd van Schütz en vier geestelijke koncerten. Verlenen hun medewerking Gabriël Verschraegen, organist van St. Baafs te Gent; de tenor Lode Vevos (recitant) en het voorrang had was het in de kerk, dat deze Johannes Qckeghem Gezelschap o. nntcitnnri 1 éalat ei co Ir «o vlr- luuucuiaet) ucKegnem uezeiscnap o. i. v. K. ontstond en leefde. De kerken en katedra- I R. Druwé_ begelejd het door Dom Centra ™n kUnSt 6n geeSt<^ ^mard Copray O.S.B. en J. Verrept bas- viool. lijke kuituur. Er zijn nu wel periodes die religieuze muziek voortbrachten, waarvan het karak ter minder past voor de kerk en die meer thuis hoort in een koncertzaal. Maar daar- Toegangskaarten aan 25, 35 en 50 Fr. Te storten op Liturgisch propagandawerk P. C. 467.53 (Hekelgem). Ook te bekomen in Abdij. Dom Bernard Copray O.S.B. dat we hier enige tijd geleden spraken van vijgen na Pasen in verband met het artikel in een bepaald blad, wel deze week kregen we er weer een voorgescho teld, U moet namelijk weten dat slechts deze week de prijsuitdeling plaats had van de etalagewedstrijd voor onze winkeliers, die voor Carnaval nochtans gein- spekteerd werden door de juryleden. Natuurlijk beter laat dan nooit, maar iemand zei er toch het volgende over «de prijzen worden juist gepast gedeeld op een moment dat er bijna aan de volgende carnaval mag gedacht worden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1958 | | pagina 1