en omstreken
m
de toek|om;st begint vandaag
HET KAPITAAL
MASSa'mEETING TE AALST
VRAGEN DE EIBER Al
SOCIALIST TE STEMMEN
»c Lyr
De betoging der
TWEE-HONDERD
DUIZEND
Wat de wet Collard
kost aan onze vrije
scholen
De Vlaamse Televisie
in onze stad.
van aalst
VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZONDAG VAN IEDERE WEEK.
Burelen ST. JORISSTRAAT, 25, AALST. TEL. nr. 241.14 P. C. nr. 881.72 15' JAARGANG. 1,50 Fr. het Nr.
DONDERDAG 22 MEI 1958
NUMMER 41
Lang hebben wij geaarzelt dit artikel te
schrijven, omdot het zó gevaarlijk is de
Evangelische sociale leer te verkondigen.
De neerslachtigheid die wij vonden in de
vele gezinnen die wij bezochten doet ons
het gevaar trotseren nog eens voor cryto-
kommunist te worden uitgescholden.
Het kapitaal is een der vele vormen van
het bezit de eigendom. Het vindt zijn wet
telijkheid in zijn oorsprong zelf. Het kapi
taal immers is de vrucht van het sparen,
het «ter zijde leggen van een deel van de
opbrengst van de arbeid en bestemd on.
zelf» op te brengen. Arbeid en spaarzaam
heid zijn de bronnen van het kapitaal da
wordt bewaard en dat vermeerdert.
Het kapitaal is een persoonlijk bezi,
Maar heeft ook een sociale rol te vervullen
HeUgrootste aller euvelen is echter dc
absolute vrijheid van gebruik en verwei
ving van de goederen, een vrijheid, du
overeenstemt met de geest der geldheei
schappij of althans door deze wordt toegc
laten. Daardoor ontslaat die ongezonde op
hoping van 't kapitaal, welke enkelen ovei
rijk maakt, terwijl anderen in een toestan.
van hopeloze armoede afzinken.
...En voortdurend de kleine vermogen
opzuigt en de middenstand ten slotte in et.
proletarische toestand te nere drukt (Pla
to). Gelijk de sociaal economische ontwil,
keling van deze tijd ons karakteristiek ver
toont.
Maar ook de zogezegde volksregerim
der materiële belangen moet aan de over
drijving van de begeerlijkheid ten grondt
Zij wordt ten slotte overwonnen door her,
in wie zich het egoïsme en het eigen-heer
zijn van het individu het zuiverst beli-
lichaamt, door hem, die in het zonder scru
pules verzorgen van het eigenbelang zici
als de sterkste getoond heeft en, een reu,
zish reusachtig rekkende, recht op bliji
staan op de karos van de Staat, nadat hi.
vele anderen ten gronde heeft geworpen. Zc
ontstaat uit kapitalisme en pauperisme ei
uit het vrije spel der zuivere individualisti
sche krachten ten slotte de geweldheer-
schappij der tyrannie (Plato.)
Zo schreef vier honderd jaar voor Christus'
geboorte deze grote Griekse wijsgeer en
Staatsman de droeve geschiedenis van onze
tijd.
Het christelijk geweten speelt een grote
rol in het sociaal probleem kapitaal en
arbeid.
De christen patroon moet zijn arbeiders
beminnen als zijn broeders; loon en ar
beidsduur zal hij berekenen naar producti
viteit en levensbestaan; hij zal zich ver
heugen over de hogere levenstandaard bij
de arbeiders; hij zal hen leren hoe zij het
gespaarde kapitaal renderend kunnen ge
bruiken. (Mgr. d'Hulst Charges sociales
de la propriété). Ook Rerum Novarum.
Handelen zij als christene patroon, de
nijveraars die hun fabrieken sluiten met
'het enig doel door accumulatie van kapita
len in trusten, monopolies, enz. meer rente
te bekomen; de nijveraars die hun arbei
ders op straat zetten zonder de minste ver
goeding. De arbeiders hebben toch recht op
een deel der meerwaarde van het kapitaal,
meerwaarde die zij hielpen opbouwen door
him arbeid.
Het huidig kapitalisme is al te vaak
geldzucht; het systematische streven naar
geld! en rijkdom.
Dit pseudo-kapitalisme druist in tegen
het natuurrecht, daar het al te vaak leeft
van arbeidloze rente... Dit gebeurt vooral
in de voordelen geschonken aan de geniet
ingsaandelen waarbij een afgelost kapi
taal nog rente aflegt (Pater Berthold).
In zeventien grote bedrijven van ons
land wordt een productieviteitspremie uit
betaald. Deze premie wordt verdeeld onder
al de personeelsleden van de firma. Zo de
en alle arbeiders, intellectuele en handar-
.erds, in de meer-winst en worden ze aan-
ezet tot meer en meer productiviteit. Geen
misnoegdheid, geen spraak van staken
/erstandhouding tussen kapitaal en arbeid
PROFICIAT AALST
De Aalstenaars waren fier zondag te
Brussel; en er was reden toe.
Wanneer de stoet zich in gang zette heb
ben wij voor ons arrondissement 700 reien
geteld Rekent uit reien van minstens
10 man. Wij waren dus zeker met ZE
VEN DUIZEND
Men had er ons vijf duizend gevraagd,
We leverden 7000 manifestanten op.
Prachtig
OP 28 MEI MANIFESTEREN WIJ TE
AALST voor VRIJHEID EN DEMOCRA
TIE Zegt het voort.
De gewestelijke Voorzitter,
L. MOYERSOEN.
OP WOENSDAG 28 MEI IN DE RINK
Woensdag 28 Mei organiseren we een grote meeting in de
RINK te 8 uur 's avonds.
Als spreker treedt op, niemand minder dan de geliefde en gevier
de volksredenaar OUD-MINISTER VERBIST.
Na de meeting grote optocht door de straten van Aalst.
-oOo-
Niet om het geld is de mens geschapen
naar om door geldgewin zijn levensbestaar.
e verzekeren, de welvaart van het huisge
m te bevorderen, de maatschappij te die
icn, God te verheerlijken en de evenaasti
,e helpen. Als in die zin het kapitaal ge
ruikt wordt, staat er ook de katolieker
iets in de weg om de economische vooruit-
ang te bevorderen.Zonder twijfel oefent dt
pvatting, dat ons leven maar een door-
ocht is naar het eeuwige, zekere invloec,
it op het economische leven, doch die in
loed is juist de noodzakelijke rem, die he
■treven naar stoffelijke goederen moet be
eugelen, ten einde de mensheid voor on
lergang te vrijwaren. Eerst dan zal het ka
.italisme het geldgewin betrachten als ee,
aiddel voor beter en rechtmatiger verde
.ng van goederen, welke ieder moet ii:
taat stellen zich hoger te ontwikkelen ei
,jn waar geluk te bereiken.» (Pater Ber
hold).
POLITIEK AANHANGSEL.
Dwaas praten de socialisten wanneer zi
.eggen en schrijven de arbeiders kunnen
niet stemmen voor families die hun fabrie
ken sluiten.
Was de «Glucoserie» ofte «siroopfabriek»
een katoliek fabriek
En de Couverture
Zijn de meeste aandeelhouders van Roos,
reerinekx, de Nayer katolieken Zijn er
geen socialisten onder
Zijn Anseele, Vermeylen en andere socia
listische voormannen geen aandeelhouders
of zelfs geen beheerders van Gentse textiel
fabrieken, die gesloten werden
Heeft de rood-blauwe regering niet de
Vlaamse textiel vermoord door het leggen
van zware taksen die het konkureren on-
mogelijk maakten
Waarom hebben Van Acker en consoor-
teen onxe textiel niet verdedigt tegen Rus
sische en Franse dumping
Van Acker en zijn regering hebben de
Vlaamse arbeiders opgeofferd en de werk
loosheid in Vlaanderen doen groeien.
De wet Collard heeft het regime Harmei
grondig gewijzigd.
Haar doel was de christelijke scholen
langzaam maar zeker finantieel te ver
smachten.
Men heeft thans uitgerekend welk verlies
deze wet voor de christelijke scholen bete
kent en men is tot de ontzettende bevinding
gekomen dat op vier jaren tijd onze in
stellingen TWEE MILJARD ACHT HON
DERD TWINTIG MILJOEN, minder heb
ben ontvangen dan ze zouden ontvangen
hebben met de wet Harmei.
Enkele voorbeelden.
Ziehier wat onze scholen te Aalst door
ie wet Collard per jaar minder ontvangen
Aogere Technische ^School 1.000.000 F.
James van Maria i.750.000 F.
it. Jozefscollege 2.000.000 F.
jt. Maartensinstituut 2.400.000 F.
Te samen 7.150.000 F.
En inmiddels is de schoolbevolking aan-
ienlijk gestegen.
Onze ouders bleven trouw.
Op 1 juni herstellen wij gelijke kansen
voor allen.
-oOo-
C. B.
Bij gelegenheid van de eerste vertoning
in open lucht op de Grote Markt, op don
derdag 22 mei te 20 u. van het Huwelijk
van Pieter Breughel met Maaike Coucke
en de opvoering te dier gelegenheid van het
kluchtige spel «SA BREUGHEL, KUS DE
BRUID» door 't Toneelgezelschap «'t Land
van Riem», zal de Vlaamse Televisie opna
men komen maken.
De bevolking wordt dan ook verzocht tij
dig op de Markt te zijn daar de Breughe-
liaanse- en Folkloristische feestelijkheden
STIPT TE 20 UUR moeten beginnen. Er
zijn gratis zitplaatsen. Iedereen is welkom.
Na de feestelijkheden POPULAIR BAL IN
OPENLUCHT.
Deze openluchtfeesten gaan door onder
de bescherming van het Stedelijk Feestco
mité van de stad en staan in het teken van
de Expo-feesten.
HERODES DOOR GROEP TIJL.
Het is interessant een bekende groep ook
eens te gaan bekijken en beluisteren bui
ten het kader van zijn eigen publiek. Daar
om had ik verkozen de opvoering van HB-
RODES te gaan bijwonen in de K.N.S. te
Gent, naar aanleiding van de finale voor
de Provinciale Beker voor Gemengd To
neel, eerder dan deze in Aalst zelf te beoor
delen. En het is gebleken dat het perspek-
tief tenslotte niet veranderd. Want Groep
Tijl heeft dit vreemde en kieskeurige pu
bliek evenzeer weten te boeien als dit het
geval is met de mensen van eigen stad.
Het dient nochtans gezegd dat Groep Tijl
niets, maar dan ook niets had gedaan om
tegemoet te komen aan de smaak van het
grote publiek. De keuze laten vallen op een
werk als de «HERODES» van de joodse au
teur Abel Herzberg, betekent bij voorbaat
de zwaarst mogelijke opgave zoeken voor
het volvoeren van de leuze Toneel moet
volkszaak worden Niets in dit stuk im
mers is er op gericht om het gemakkelijk te
maken aan toeschouwers (beter hier toe
hoorders, want gebeuren doet er niet zo
veel) of aan spelers. Het stuk heeft meer
weg van een literair leesdrama gezien ge
halte en omvang van tekst. Er dient noch
tans erkend dat er menig speelmoment in
voorkomt, zodat de literaire overdaad van
dien kant in zekere mate geneutraliseerd
wordt.
Met de ons bekende Herodes-figuur heeft
het stuk tenslotte niets gemeen. De auteur
vertrok doodeenvoudig van bepaalde histo
rische gegevens en wijdde dan zijn hele
aandacht aan een psychologische studie en
evokatie van Herodes, koning van Judea,
midden het machtspel in het kader van het
Romeinse rijk, van de verdorvenheid van
deze machtswellusteling en van zijn onder
gang in waanzin door zijn wantrouwige en
passionele liefde voor koningin Mariamme.
Regisseur was Jef Guns, Die naam is een
programma. Dat betekent een afgewerkte,
afgeslepen montage, sober maar effektief.
Aan deze vertoning bleek dan nog extra
zorg besteed door een fraaie kostumering,
uitzondering gemaakt voor het kleed Salo
me in het tafereel van het gerechtshof, dat
enigszins karnavalesk aandeed.
Voor de zeven taferelen vroeg de auteur
zeven verschillende dekors. Onnodig te zeg
gen dat doeken hier de oplossing moesten
brengen. Ik smaakte vooral de oplossingen
die de regisseur vond voor het feestmaal
en voor het toneel in het paleis van Octa-
vianus.
In de vertolking viel het leeuwendeel te
beurt aan Kamiel Van Geert, die een uit
beelding bracht waarvoor eenieder eerlijk
in bewondering moet staan; niet enkel om
de intensiteit en de volgehouden passie,
maar ook om het aanvaardbaar maken van
een figuur die ons tenslotte van het begin
af aan razend onsimpatiek is. Zijn spreek
tempo lag hoog en zijn diktie bleef dui
delijk; alleen goeide hij zijn eindmedeklin
kers te sterk geaksentueerd de zaal in.
Zie vervolg blz. 4
oOo
BOUW POLITIEK
Dank zij de wet De Taeye-Moyersoen
bekwamen 7031 huisgezinnen van het ar
rondissement Aalst hun eigen huis.
Het C.V.P. bestuur van Oost-Vlaanderen,
legde bij de staatspremie nog 10.000 fr. en
soms meer bij.
Te samen betaalde de provincie in ons
arrondissement 244.300.012 fr. uit.
D A T IS BESTUREN.
De avontuur van een tekenaar die te goed begreep.
Op het liberaal lokaal te Aalst staat een nieuw plakkaat te prijken.
De ontwerpers hebben blijkbaar willen duidelijk maken dat de liberale partij, zo
wel de socialistische partij als de C.V.P. belet stukken te maken.
Men zou een liberaal verkeersagent tekenen die de wagen van de C.V.P. en de wa-
j gen van de B.S.P. tot staan brengt. Maar de opdracht werd door de tekenaar
slecht uitgevoerd.
De liberale verkeersagent die op de prent staat wijst naar de B.S.P. wagen, met
een gebaar dat betekent «Stapt maar in, liberale kiezers Stapt maar in de rode
wagen in
Die tekenaar is geen humorist, maar een man die het goed einde vast heeft. Wie
voor de liberalen stemt komt terecht in een politiek waar de socialistische partij de
plak zwaait.
7 i |3„h mn„„pn vooruit- of achteruitgegaan zijn, op de weg naar het geluk Dat hangt ervan af, wat onze jongens en meisjes van vandaag waard zijn.
Het ^omiïéVooJ^rij^rid én Democratie, dr^jaar geleden opgericht om de toekomstkansen van onze jeugd veilig te stellen, interesseert z.ch tenzeerste aan de
vorming van onze jongens en meisjes. Het heeft hieraan een prachtige film gewijd, waarvan U h.er de belangr.jkste beelden z,et.
De toekomst begint vandaag. En zelden heeft de wereld zulk
een adembenemde ontwikkeling meegemaakt als thans. Tech
nische veroveringen allerhande,waarvan vóór amper tien jaar
geen mens durfde dromen, worden gemeengoed. Andere reus
achtige nieuwigheden dienen zich voor morgen aan. De jonge
mensen van vandaag dienen dus dringend gevormd om die
nieuwe techniek en wetenschap aan te kunnen. Anders dreigt
morgen een overheersing door de machine...
Nu reeds heeft de automatic in het produktieproces fantasti
sche vernieuwingen gebracht. Dit gebeurt bij middel van ma
chines die uiterst geperfektioneerd en zeer ingewikkeld zijn.
De technische fijnheid van deze machines vereist de hoogste
vaardigheid bij degenen die ze moeten ontwerpen, bedienen,
beheersen. De technici van morgen zullen dus een nog dege
lijker scholing moeten bezitten dan de huidige.
Die verruimde produktie schept nieuwe mogelijkheden, een
nieuw leven. Talrijke goederen, tot voor kort nog weelde-arti-
kelen, komen binnen het bereik van steeds bredere lagen van
de bevolking. De grotere specialisering van dc arbeid heeft
ook een stijging van de arbeidsinkomsten voor gevolg. Aldus
worden ook langs hier nieuwe kansen in het leven geroepen
om het leven zoveel aangenamer te maken, en onze hoop zo
veel groter.