en omstreken ZO MOET HET LOURDES 16 JULI TUINFEEST aangeboden door het Nationaal Katoeninstituut 78 uitgelezen modellen van 20 vooraanstaande confectionneurs in aanwezigheid van de KATOENPRINSES. Paarden-dressuurnummers. Dansavond met de Aalsterse Blaaskapelle. Beste bieren, koele wijnen. Burelen van aalst VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZATERDAG VAN IEDERE WEEK. ST. JORISSTRAAT, 25, AALST. TEL. nr. 241.14 P. C. nr. 881.72 15e JAARGANG. 1,50 Fr. het Nr. ZATERDAG 12 JULI 1958 NUMMER 55 Op de schitterend geslaagde Vlaamse dag in de Expo zei de diep ontroerde Mgr. Van Wayenbergh, rektor magnificus van de Leu vense universiteit Er kome barmhartige verzoening door reeds te lang uitgestelde kwijtschelding aan allen die niet misdadi gers zijn van gemeen recht. Een minutenlange ovatie begroette deze woorden en herinnerden ons een bladzijde uit- het boek «de Heer» van de grote schrij ver Guardini. Rechtvaardigheid is goed. Zij is het fun dament van ons bestaan. Doch er is iets, dat boven haar uitgaat het vrije opengaan van het hart in goedheid. Rechtvaardigheid is duidelijk, eerlijk, doch slechts één stap verder en zij wordt koud. Goedheid daaren tegen, echte goedheid, door hart en karak ter gedragen, verwarmt en bevrijdt. Recht vaardigheid ordent, doch goedheid brengt voort. Rechtvaardigheid geeft voldoening aan hetgeen bestaat, goedheid schept iets nieuws. In de rechtvaardigheid ervaart onze geest de bevrediging van de vervulde orde; uit de goedheid echter komt de vreugde van het scheppende leven voort. Daarom staat er. in de gelijkenis «De verloren zoon», dat er in de hemel meer vreugde is over een zondaar, die zich bekeert, dan over negen- en-negentig rechtvaardigen, die geen beke ring nodig hebben. Over het kwade en dwa ze doen der mensen heen spant de goedheid een hoge, heldere vrije ruimte. Komt nu de rechtvaardigheid en blijft zij op haar rech ten staan, dan verwekt zij weerzin dit komt ook naar voren in de zacht afkeuren de toon, waarmede over de negen-en-negen tig rechtvaardigen gesproken wordt over die opeenhoping van rechtvaardigheid, die zo braaf en degelijk is en toch zoveel min der waarde heeft dan de éne boete, waaro ver de engelen vol vreugde zingen (Lukas is,n, Wee de mens, die alleen in de recht vaardigheid zou willen leven Wee de we reld, waarin alleen volgens de rechtvaar digheid gehandeld wordt Het hoogste recht is het zwaarste on recht zegt een oude spreuk. Summum jus, summa injurea. L'ordre de la société repose sur deux vertus justice et charité. Mais la justice suppose dé ja beaucoup d'amour; car il faut beaucoup aimer l'homme pour respecter son droit qui borne notre droit et sa liberté qui gêne notre liberté. Cependant, la justi ce a ses limites; la charité n'en connait pas. Pressé par cë commandement de faire a au- trui le bien qu'il se veut a lui-même, et se voulant un bien infini, celui qui aime les hommes ne trouvera jamais qu'il ait assez fait pour eux, jusqu'a ce qu'il ait consumé sa vie dans le sacrifice et qu'il demeure en disant Je suis un serviteur inutile (Oza- nam). Het goddelijk gebod der liefde Hoe goed begreep en beoefende de moeder van onze grote Rubens dit groot gebod. Aan haar diep gevallen echtgenoot schreef zij deze ziels ver heffende brief. Lieve en zeerbeminde man, Nadat ik deze eerste brief geschreven had, is de bode toegekomen die wij u gezon den hadden, met een brief van u, waarover ik mij verheug, omdat hij mij te kennen geeft dat gij met mijn vergiffenis geluk kig zijt. Ik dacht niet dat gij menen zoudt, dat ik het zo zwaar zou opnemen. En ik heb dit dan ook niet gedaan. Hoe zou ik zo hard kunnen zijn u leed aan te doen, nu gij zulke verscheurdheid en zulke angst kent, waaruit ik u met mijn bloed zou ver lossen, ware zulks mogelijk. En zelfs al was dat niet zo, zou er dan daar, waar zulke langdurige vriendschap geweest is, reeds nu zulke grote haat kun nen zijn, dat ik niet een misstap tegenover mij begaan zou kunnen vergeven Een misstap zo klein, vergeleken bij zoveel gro te zonden waarvoor ik iedere dag mijn He melse Vader om vergiffenis moet vragen en wel op voorwaarde dat hij mijn zonden moge vergeven gelijk ik hun vergeef die te gen mij misdoen... (Maria Rubens). Sublieme, christelijke liefde van een vro me echtgenote voor een overspelige echtge noot. Wij lieten levenden en doden spreken, om alle weldenkende mensen, de christene vooral te overtuigen dat er barmhartige verzoening moet komen amnestie voor politieke misdrijven. Wij onderstrepen HET MOET. Wij dur ven hopen dat de C.V.P. de niet Vlaamsge zinde parlementairen zal kunnen overtui gen desnoods dwingen te geloven dat de schandelijke gevolgen ener gruwelijke repjressie moeten verdwijnen. Wij hopen dat liberale en socialistische mandatarissen het Waalse slaven jurk zullen afwerpen eri repressie moeten verdwijnen. Wij hopen dat de Volksunie de wijze raad van hun tijdschrift Het Penoen» zal volgen niet langer doen aan politiek, maar zal helpen tot het doen ontstaan van een machtige volksbeweging. Vroeger schreven we de Vlaamse bewe ging is te lang een culturele beweging ge bleven. Het vertrekpunt was te «eng». Wij moeten onze arbeiders overtuigen dat de Vlaamse beweging een sociale beweging is. Dit beaamden Dinsdag vóór de T. V. de heren Amter, Van Mechelen en Ronsen On ze werklieden moeten weten dat zij «maar» 199 fr. per dag winnen, terwijl een Luikse Waal 275 fr. dagloon ontvangt. Onze arbei ders moeten weten dat de Walen, 1/3 onzer bevolking, miljarden meer sparen dan de Vlamingen, 2/3 der bevolking. Middenstan ders en arbeiders moeten overtuigd wor den dat hun levensstandaard moet verho gen. Dan volgt culturele standing van zelf. C. B. OM HET SCHOOLVftAAGSTUK TE DEPOLITISEREN GEEF HET WOORD AAN DE OUDERS Telkens de onderwijsproblemen in ons land op de dagorde staan, verheffen tal van instellingen of personen hun stem de Staat de .administratie, de politieke partijen, de geestelijke overheid, de vakbonden, de le raren, enz.... Ongetwijfeld hebben velen onder hen het recht, en soms de plicht hun stem luid te doen weerklinken als het gaat om de opvoe ding van de jeugd. Maar een stem die niet genoeg weerklank vond, is de stem van de ouders. Men heeft van alle zijden zeer veel gesproken over de rechten van de ouders maar bij het zoeken naar de oplossingen kwamen de ouders niet te pas. Een opiniepeiling die twee jaar geleden gehouden werd over gans het land bracht nochtans aan het licht dat op de vraag «Wie zou volgens U in de onderwijskwestie het meest moeten te zeggen hebben 74 t.h. van de ondervraagden antwoordden de ou ders, 10 t.h. de Staat, 6 t.h. de KerK, terwijl 10 t.h. geen bepaalde opinie over dit pro bleem hadden. Ook de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens laat aan duidelijk heid niets te wensen wanneer zij in haar artikel 26, 3° bepaalt «De ouders hebben, bij voorrang, het recht de aard van de aan hun kinderen te geven opvoeding te kiezen.» Anderzijds luidt artikel 2 van het bijge- voegde protokol van de Europese Conventie j ter Vrijwaring van de Rechten varn de Mens, geratificeerd door het Belgisch Parle- ment Bij de uitoefening van alle funkties welke de Staat in verband met de opvoe ding en het onderwijs op zich neemt zal de Staat het recht eerbiedigen van de ouders om (voor hun kinderen) zich van die op voeding en dat onderwijs te verzekeren, welke overeenstemmen mjet hun eigen gods- j dienstige en filosofische overtuigingen De laatste der 18 Maria-verschijnngen te Lourdes greep plaats op Vrijdag 16 Juli 1858. De voorafgaande verschijningen was gebeurd op Woensdag 7 April en deze sloot aan met het hoogtepunt van 25 Maart, de feestdag van d Boodschap des Engels, toen de verschijnende Maagd haar nam had uit gesproken «Ik ben de Onbevlekte Ontvan genis. Tussen 7 April en 16 Juli had Bernadette geen enkele maal de mysterieuse aantrek king onderstaan die haar als onweerstaan baar aanzette om naar de Massabiëlle- grot te komen. Deze omstandigheden, de lange afstand vooral van 7 April tot 16 Juli, zijn van aard om de aandacht te scherpen op de eigenaar digheden die aan deze laatste verschijnings dag verbonden zijn. 16 Juli droeg inderdaad een afgetekend klaarde ze nog Sindsdien heb ik Haar nooit meer weergezien... Alle geschiedschrijvers van Lourdes heb ben de opvallende bijzonderheid geacteerd: het samenvallen van deze laatste Lourdes- verschijning met hef feest der Lieve Vrouw van de Berg Carmel en van het H. Schapu lier. Het is overigens even opvallend, en daarom dubbel merkwaardig, dat ook in de laatste der zes Fatima-verschijningen, op de dag van het groot Zonnewonder, de ver schijnende Maagd zich eveneens aan de drie Fatima-kinderen heeft vertoond onder voorkomen van de Lieve Vrouw van de Carmel en van het H. Schapulier. Uit deze samenvoeging van feiten blijkt afdoende hoe de Lieve Vrouw zelf haar moderne verschijningsgenade, vooral dan met de hoogtepunten van Lourdes en Fati- ma, heeft willen verbinden aan en met de kenmerkt het was de liturgische teestdag ak)ude Schapeiier.devotie, 20als ook ander- van de Lieve Vrouw van de Berg Carmel en van het H. Scapulier. In de tussentijd, die verliep op 7 April tot 16 Juli, had er zich in het persoonlijk leven van het mesje Bernadette een andersoortig belangrijk feit voorgedaan dat op een ster ke wijze har intiemste spanning concen treerde haar eerste communie en de voor bereiding daartoe. Bernadette Soubirous deed, inderdaad, haar eerste communie op H. Sakraments- dag, 3 Juni 1958. De stille plechtigheid ge schiedde in de kapel van het Godshuis van Lourdes. Bernadette was toen reeds 14 jaar en half oud; de familiale toestanden en haar ziekelijkheden waren ooi zaak van deze on gewone vertraging. Haar christelijk onder richt was bijgewerkt geworden en Pastoor Peyramale, die de voorbereidende retraite der communicanten predikte, informeerde Zich steunend op des* aritkels heeft de als volgt de Bisscop van Tarbes: «Bernadet- Nationale Confederatie der Ouderverenigin- I te bleek diep doordrongen van de heilige gen aan de heer Eyskens, Eerste-minister, daad die ze voltrok, ze had een houding, een gevraagd «dat een hervorming van de schoolwetgeving dit recht tot; een werkelijk heid zou maken voor alle ouders De Con- xederatie wenst daarenboven d«t deze her vorming ons onderwijs zou aanpassen aan de zedelijke, sociale, demografische en technische vereisten van onze tijd». Ten slotte spreekt zij de wens uit «dat de ouders door bemiddeling van hun vertegenwoordi gende organen, zouden worden geraad pleegd door de verschillende openbare machten telkens wanneer deze hebben te oeslissen over vraagstukken van onderwijs en opvoeding». Men spreekt op dit ogenblik zeer veel over het «depolitieeren» van het schóól- draagstuk. Maar niemand kan nauwkeurig omschrijven waarin dit «depolitiseren» zou oestaan. Sommigen spreken over een natio nale kommissie waarm slechts parlements leden zouden zetelen, anderen menen dat de oplossing te vinden is in een «rondetafel gesprek» waarin alle grote organisaties hun afgevaardigden zouden hebben, nog andere zien de oplossing in een bijeenkomst van techniekers van verschillende gezindheden. Maar tot nog toe repte niemand een woord over de ouders. Ongetwijfeld is de politieker, de syndica list, de ambtenaar ook een ouder maar als nij met als gemandateerde van de ouders op een vergadering aanwezig is, zal hij als ouder niet vrij uit kunnen spreken. Indien men de onderwijsprooiemen wer kelijk wil «depolitiseren» moet men ze o.i. naar de ouders brengen. Zij alleen zullen vóór alle andere beschouwingen, een oplos sing zoeken in het belang van hun kinderen. Een formule zou moeten worden uitgedacht waardoor de ouders de kans krijgen om hun oplossing voor te stellen. Ongetwijfeld zou den. aldus de grote lijnen voor een duurza me regeling van de onderwijsvraagstukken in ons land kunnen worden vastgelegd. H. Te Aalst vierden de echtelingen August Van Cauter en Emilie Redand hun dia manten bruiloft. Tevens werd August Van Cauter gehuldigd voor 25 jaar trouwe dienst als kerkbediende. (Cliché «Het Volk») ZONDAG 20 JULI te 15 uur. Kasteel «Ten Berghe» Albrechtlaan, Aalst. KATOENSCHOW IN OPENLUCHT ingetogenheid, een aandacht die niets te wensen overlieten. Enkele dagen na deze eerste-communie- dag van Bernadette, de 8ste Juni 1858, vaar digde de Burgemeester van Lourdes een be vel uit overigens onder drukking van de Prefect van het departement, waardoor de toegang tot de Massabiellegrot en net ge bruik van het bronwater der Grot verboden werden. Rondom de Grot werd een afslui ting met planken opgesteld en een opschrift verbood elke toegang op straf door de wet bepaald. De eerste overtreders, drie vrou wen, werden juist op de 15de Juli 1858 te Pau voor het Beroepshof gebracht en wer den er vrfjgesproken. In de nacht keerden ze te Lourdes terug, zodat 's anderdaags, 16 Juli, de hele stad in beroering was door dit geval. (Laurentin III bl. 23-28 en 177). Bernadette Soubirous koesterde, die dag, een heel andere zorg. Toentertijd, zoals steeds op heden, werd op 16 Juli het kerke lijk feest gevierd van O. L. Vrouw van de Carmel en van het H. Schapelier. Bernadet te, die vermoedelijk vanaf haar doopsel het Schapulier droeg, die het, in elk geval, bij haar eerste communie van 3 Juni was her- opgelegd geworden, wilde met levendige vroomheid dit Mariafeest medeviereren. 's Morgens ging zij te communie, terwille van van dit feest. Het was de derde of de vierde maal dat zij communceerde. Toen tertijd was dat veel, binnen die anderhalve maand haar eerste communie. Dit was haar niet genoeg. Tegen avond, terwille van het Mariafeest, keerde ze naar de parochiekerk terug om er eenzaam te bidden. In deze parochiekerk stond er een zijaltaar dat aan de Lieve Vrouw van het H. Schapulier toe gewijd was. (Mgr. Trochu. Les Appari tions. Vitte. bl. 113). Onder dat bidden voelde Bernadette zich opnieuw innig-diep bewogen, op de wijze zoals dat vroeger was gebeurd, om naar de Massabiellegrot terug te keren. Ze ging haar Tante, Lucie ^Casterot, vragen om haar daarheen te ver- jl gezellen. Nog twee Maria-congreganisten traden toe om mêe te gaan. Bernadette werd met een geleende man- Jtel omhuld en kreeg een «Béret» (platte m Alpenmuts) als hoofddeksel om minder ^opgemerkt te worden. Het groepje koos eei? I eenzame weg, weer, om onopgemerkt de kgrot te bereiken, in de weide aan de rech- ^ter oever van de Gave, met de rivier tussen khen en de grot. De Grot was steeds door Jde schutsels afgesloten; edoch, v<jp op die U plaats stak de rotsholte boven de afsluitin- J gen uit. Bj hun aankomst liep het rond 9 u. in de avond. Pas had Bernadette enkele plechtigheden voor het afleggen van kloos- Wees gegroeten aan haar rozenhoedje ge- tergeloften, kloosterkledingen en oplegging beden, of ze werd door de verschijning in van het Maria-Schapulier. extase weggerukt. Laurentin III. bl. 28- j Te 20,30 u. Herdenkingsuur van de laat- 29). De blanke Maagd sprak toen geen en- ste verschijning gelezen mis aan de grot kei woors. Bernadette getuigde echter -door een Kameliet-Bisschop Gelegen- «Nooit was ze zo schoon Naderhand ver- heidsaanspraak. zijds met het rozenkransgebed. Dit bijzonder aspect van de laatste der Lour des ver schijningen zal op 16 Juli as. op speciale wijze herdacht en in het licht gesteld worden, zodat deze herdenkingsdag van de laatste der Lourdes-verschijningen tot een eminerende hoogdag der eeuwfeest viering zal uitgroeien, evenals de glorieuse dagen van 11 Februari en 25 Maart. Het verband met de eredienst tot de Lie ve Vrouw van de Carmel en van het H. Schapulier zal er beklemdtoond worden dank de aanwezigheid van de generale Orde-Oversten van de Hervormde Carmel- Orde uit Rome en van Internationaal Stu dentenkorps uit de Theologische Fakulteit «Teresianum», evenzo uit Rome. Interna tionale bedevaarten worden die dag spe ciaal te Lourdes verzameld door de zorgen der Schapulier-broederschappen uit veler lei landen. Op deze wijze zal de jubel viering van Lourdes ook de Pauselijke uitspraak tege moet treden welke door onze roemrijk-re- gerende Paus Pius XII werd uitgevaardigd in zijn apostolische Brief van 11 Februari 1950, naar aanleiding van 't zevende eeuw feest der wonderbare vergunning van het Maria-schapulier aan de H. Simon Stock. In bodoelde apostolische brief van 11 Fe bruari 1950 bepaalde de H. Vader formeel dat allen het kleed van het Schapulier zou den beschouwen «als de uitdrukking van de toewijding van het Onbevlekt Hart van Maria, die wij laatst nog, zo voegde de H. Vader daaraan toe, zo nadrukkelijk aanbe volen hebben. Acta S. Sedis 1950 Nr. 7-8. bl. 390). Deze Pauselijke uitspraak werd uitge vaardigd op 11 Februari 1950. De datum van dit Pauselijke document spreekt in dit jubeljaar 1958 een treffende taal 11 Fe bruari, de verjaardag van de eerste Lour- des-verschijning, de dag der viering van het liturgisch feest ter ere van de Lieve Vrouw van Lourdes. P. LEOPOLD O.C.D. LOURDES 16 JULI 1958. HERDENKINGSDAG VAN DE LAATSTE DER VERSCHIJNINGEN PLECHTIGHEDEN. De herdenkingsdag van de laatste der achttien Mariale verschijningen te Lourdes, zal een speciaal karakter dragen om reden van het feest van O. L. Vrouw van het Schapulier die een eigen stempel heeft ge drukt op de gebeurtenis dezer laatste der Lourdes-verschijningen. De kloosterorde van de Carmel zal te Lourdes op merkwaar dige wijze vertegenwoordigd zijn naar aan leiding van deze herdenking, namelijk door de hogere Orde-oversten uit Rome, door een imponerende groep kloosterlingen, en door een reeks internationale afvaardigingen der schapulierbroederschappen. Volgende plechtigheden worden voor de ze herdenkingsdag te Lourdes voorzien 15 juli vooravond van de eeuwfeestdag. Te 18 u. Plechtige Salve Regina-zang, nabij de grot, door de vertegenwoordigen de groepen der Carmelorde. Te 22 u. Na de kaarskensprocessie ge bedswake in de bovenbaziliek onder de al gemene leiding van Z. E. P. Marie-Amand, Prior der Karmelieten van Montpellier. 16 juli Te 10 u. Pontifikale hoogmis in de bazi- liek van de H. Pius X. Aanspraak door Z. E. P. Marie-Engène, Provinciaal der Carmelorde te Avignon. Na de Pontifikale hoogmis aan het al taar van de H. Bernadette, op de esplanade:

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1958 | | pagina 1