de en omstreken De beroepsopleiding van de Middenstand Het probleem der pensioenen Herderlijke brief over «Viering van de Zondag en techniek van de arbeid» Een kalender voor drie duizend jaar! Volharden - O.C. Adelaars fe, Jt Burelen van aalst VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZATERDAG VAN IEDERE WEEK. ST. JORISSTRAAT, 25. AAL I TEL. nr. 241.14 P. C. nr. 881.72 15' JAARGANG. 1,50 Fr. het Nr. ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1958 NUMMER 75 WAARSCHUWING VAN I1ET BELGISCH EPISKOPAAT. Op Zondag, 21 dezer, wordt in al de kerken en openbare kapellen van het land een herderlijke brief voorgelezen over het thema Viering van de Zondag en techniek van de arbeid De brief wordt gemeenschappelijk gepubliceerd door Z. Em. de kardi naal-aartsbisschop en de H.H. Exc. de bisschoppen van België. Het doel van dit schrijven, aldus het Bel gisch Episkopaat, is, de christenen te laten inzien, de uitzonderlijke godsdienstige waarde van de Zondag en het overgroot be lang er van aantonen voor ieder christen mens. De Zondag wordt dan belicht als de «dag des Heren, heilige dag». Bij de afkon diging van de Wet op de Sinai liet God de mens «beschikken over zes van de zeven weekdagen, om in zijn aardse behoeften te voorzien, maar de zevende behield Hij zich zelf voor als het tijdsgedeelte dat Hem toe komt. De bisschoppen leggen er de na druk op, dat de Zondag niet alleen meer aan de schepping herinnert, hij roept ook voortdurend en voor alle tijden het godde lijk werk der Verlossing voor de geest. De Zondag is ook de «dag van de mens». De mens kan dan «eens zijn verplichtingen te genover God vervullen, zich voor verdere geestesontwikkeling op lezing en studie toe leggen, of een gezond genot zoeken in de pracht van de natuur. Dan vooral kan hij naar hartelust de ware en zuivere genoe gens smaken van de huiselijke familie kring De bisschoppen wijzen er dan op, dat vele gezinnen, ook gelovige, de Zondag tot een dag van losbandigheid maken, «een dag van koortsachtige en verlagende uit spattingen of afmattend rondreizen. Er zijn verder gevallen van private of publieke noodzaak die uitzonderingen op de Zondag- rust toelaten. Zo, de diensten voor open baar belang, hospitalen en klinieken, be heer van vervoer en posterijen, de water-, gas- en elektriciteitsverdeling. Voor de ver antwoordelijke leiders van de organisaties is het strikte gewetensplicht, de arbeiders in de gelegenheid te stellen hun godsdienst plichten te volbrengen en hun een zo goed mogelijk familiaal en sociaal leven, te ver zekeren. GLIJDENDE ARBEIDSWEEK De bisschoppen vervolgen dan Voor het ogenblik bekommert en verontrust ons, bisschoppen, een bepaald verschijnsel na melijk in vele industriële en kommerciële ondernemingen is er een strekking waar te nemen die zich zelfs in steeds bredere kring verspreidt om, met het oog op bepaalde eco nomische voordelen, de Zondag uit te scha kelen. Ofwel organiseert men een doorlo pende arbeid; ofwel gaat het werk door tot Zondagochtend om 's avonds hervat te wor den; ofwel ten slotte hetgeen nog erger is, houdt men geen rekening met het gewoon verloop van de week, maar brengt men een nieuw systeem van rustdagen in voege, on der de benaming «mobiele of glijdende ar beidsweek» De bisschoppen leggen er dan de nadruk op, dat de voorstaanders van de ze arbeidstechniek allerlei voordelen inroe pen voor werkgevers en kapitaalbezitters omdat hun ondernemingen op volle rende ment blijven draaien, voor de arbeiders we gens het dubbel of verhoogd dagloon, voor de ganse gemeenschap omwille van de over- produktie. Wij oordelen nochtans dat die voordelen die wel vooropgesteld worden maar door de feiten nog niet bevestigd zijn, niet kunnen opwegen tegen het feit dat aan een groot deel arbeiders de Zondagrust ont nomen wordt De brief herinnert aan de ernstige Pause lijke waarschuwingen tegen dergelijke ar beidstechniek. «De Zondag wordt niet meer, dan een gewone vrije werkdag die voor elk lid van het gezin kan verschillend zijn, naargelang het hoogste rendement van de materiële en menselijke werkkracht Tot slot van hun brief doen de bisschop pen van België een dringend beroep tot sa menwerking op de «bevoegde leiders uit de industriële en arbeiderskringen om de Zondagsrust in alle ondernemingen in ere te herstellen. Heel bijzonder richten wij ons tot de toegewijde leiders van de Fede ratie der Katolieke Werkgevers van Bel gië en van het Algemeen Christelijk Vak verbond, om, door gemeenschappelijke stu die te zoeken naar een technische werkin richting die het best geschikt is om de pro- duktie op te drijven en tegelijk het toege wijd karakter van de dag van de Heer eer biedigt Het probleem is plots actueel geworden, waar het sinds jaren latent was, daar komt het thans meer op de voorgrond nu de wet op de vestiging zal worden gestemd. Deze wet onderstelt bepaalde criteria van be kwaamheid als basis voor een toelating tot vestiging. Sommigen vinden het spijtig dat deze wet wordt gestemd omdat het volgens hen, een aantasting betekent van de volle dige vrijheid. Op het eerste zicht lijkt het ook zo, maar men zou zich wel moeten be denken dat sinds de ondertekening van de overeenkomsten over de Gemeenschappelij ke Markt, dergelijke wet dringend noodza kelijk is geworden. Inderdaad krachtens de bepalingen van deze overeenkomst mogen voortaan om 't even welke Nederlander, Duitser, Fransman, Italiaan of Luxembur ger zich bij ons komen vestigen zonder dat we dit, omwille van hun nationaliteit kun nen beletten. Nochtans in die verschillende landen bestaat een soms zeer strenge regle mentering v. de vestiging.Zodat enerzijds de Belgen weinig kans krijgen zich in het bui tenland te vestigen, waar de buitenlanders dit vrij bij ons zouden mogen doen, en an derzijds velen van diegenen wie de toela ting in het buitenland wordt geweigerd, zich eenvoudigweg in België zouden komen vestigen. Dit zijn dingen waaraan wel eens mag worden gedacht. Kortom de beroepsopleiding van de mid denstand staat op de voorgrond. Het is uit eraard een delikaat probleem waaraan zich plots tal van groepen er organisaties zijn gaan interesseren. Het is normaal dat de middenstandsgroeperingen zich ervoor in spannen en het is normaal dat het Ministe rie van de Middenstand de actie wil coördi neren. Het is eveneens normaal dat bepaal de bekwame personener zijn er niet zo erg veeler aan denken cursussen, confe renties en seminaries te organiseren. Maar het is niet meer normaal wanneer we be paalde organismen, waarin de belangen van de grootnijverheid domineren, zich de zaak ter harte trekken. Moet van deze niet gevreesd worden dat ze al te veel deze op leiding zouden schoeien op de leest van wat voor de groot nijverheid werd gedaan Er bestaat immers een afgrond tussen een groot-industrieel bedrijf en een gewone winkel. En het is niet door een louter theo retisch en akademisch onderwijs, dat wel kan passen voor bepaalde onderdirecteu ren van grote bedrijven, die met hun tijd geen raad weten, dat men de winkeliers zal helpen beter hun zaken te beheren. Een gekend Belgisch economist had het eens over de productiviteit en verklaarde dat het woord wel door één of ander bureel- rat werd uitgevonden, maar dat de zaak zelf al sinds eeuwen bestond. Hetzelfde kan worden gezegd van de beroepsopleiding der zelfstandigen. Deze geschiedt immers, sinds eeuwen, van generatie op generatie. 2? SEPT.Ï 5 ONT 56 VAN 27 SEPTEMBER TOT 5 OKTOBER Gezien het reuzesukses van verleden jaar werd het vorige programma in essentie be houden. De grote attraktie is en blijft na tuurlijk de orginele Beierse Blaaskapelle. Het is fantastisch hoe die mannen onver poosd en onvermoeibaar hun opwekkende populaire schlagers boven de hoofden der feestvierende massa scanderen. Een derge- Wil dit zeggen dat er geen verbeteringen liilrA "Rpiprsf formatie is tot deze fees- KONINKLIJKE TONEELKRING ARBEID EN KUNST» - AALST. FEESTZAAL «GROEN KRUIS» Zondag 28 september, 19 uur Maandag 29 september, Donderdag 2 oktober, Zondag 5 oktober. 20 uur 20 uur uur mogelijk zijn Alle winkeliers, alle kleine handelaars zullen de eersten zijn om dit toe te geven. Alleen moet hun daarvoor de ge legenheid worden geboden En dit betekent meteen dat deze beroepsopleiding moet worden verstrekt door de ernstige midden standsgroeperingen, die trouwens in het verleden reeds het bewijs hebben geleverd dat ze iets op dat gebied kunnen presteren. En dan niet door bepaalde mensen of or ganismen die nu plots het probleem ontdek ken, nadat ze sinds jaren minachtend op de kleinhandelaars hebben neergezien en alleen gezworen hebben bij de grootnij verheid, die deze opleiding veel minder no dig had, omdat ze zelf over voldoende mid delen beschikte om niet uit de staatsruif te moeten eten. B- DE TSAREWITSCH de schitterende operette van Franz Lehar. meeslepende muziek 'n weelde van kleur rijke kostumen 'n prachtig dekor. Plaatsbewijzen 40 en 30 F te bekomen in het Groen Kruis. 19 Het probleem der pensioenen is bijzon der delikaat, vermits het soms volstaat de aandacht te trekken op de steeds stijgen de financiële lasten welke de pensioenen meebrengen, om dadelijk te worden uitge kreten voor reactionair en asociaal. Het is tevens delikaat omdat, inderdaad, het een burgerplicht is vanwege de natie al diege nen die omwille van -ouderdom of ziekte niet meer in staat zijn te werken, te onder steunen. Wij moeten dus trachten dit pro bleem aan te pakken, met enerzijds de wil om de nationale solidariteit die wij tegen over de ouderen moetén betonen, in ere te houden en tevens met de bezorgdheid om evenwicht te brengen op de lasten die rus ten op de actieve bevolking. Zowel de verlenging van de levensduur als de veralgemening der pensioenen en de dalende nataliteit der laatste jaren hebben tot gevolg gehad dat de last der pensioenen een steeds stijgend percentage van het na tionaal inkomen vertegenwoordigt. Voor een land zoals België betekent deze last thans 9% maar men is van oordeel dat, ge zien de verdunning der actieve klassen in de komende jaren, deze last tot 22% zal gaan in 1980. Sommigen zeggen dat deze last in feite ten aangepast worden. Zodat tenslotte het trekkelijk percentage steeds hetzelfde zou blijven. Anderen nog zegggn dat derhoging der productiviteit deze stijging der lasten zou resorberen. In feite kan dit wel het geval zijn, maar dan slechts voor een zeer klein gedeelte. Want tot hiertoe is het steeds ge bleken dat de stijging der productiviteit steeds in rechtstreekse sociale voordelen werd omgezet, zoals bijvoorbeeld stijging der lonen en in geen enkel collectieve over eenkomst wordt er bepaald dat de opvoe ring der productiviteit voor een gedeelte tengoede zou komen aan de uitbetaling der pensioenen. Zodat er tenslotte, om te vermijden dat de last der pensioenen ondragelijk zou worden en zonder te moeten tornen aan de verworven rechten vanwege de ouderen, rechten die, wij herhalen het nogmaals, hei lig zijn voor de ganse natie, er slechts twee middelen overblijven: de verlenging van de actieve leeftijdsgrens en een hogere na taliteit, zodat de last der pensioenen gelijk matiger zou zijn verdeeld. Van deze twee middelen is het laatste ze ker en vast het doelmatigste want een volk dat veroudert, is een verloren volk, zowel Sommigen zeggen aai ueze iabi m ïeitc - veel lager zal zijn, aangezien het nationaal politiek als moreel en economisch De rege veei 1.5' Han nnk He 7per dwingend* inkomen voortdurend stijgt. Wij menen dat dit een vergissing is. Want indien het na tionaal inkomen stijgt dan betekent dat meteen dat de lonen stijgen, bijgevolg de levensstandaard omhoog gaat. In dergelijk geval echter zouden ook de pensioenen moe ringen hebben dan ook de zeer dwingende plicht om de nataliteit in de hand te wer ken zowel als om de pensioenen te verbete ren. Om de eenvoudige reden dat het ene zon- d'er het andere onmogelijk is. L. B. SPORTCLUB VOLHARDEN AALST. TERREIN ASSERENDRIES, AALST. ZONDAG 21 SEPTEMBER 1958 DE GROTE AALSTERSE DERBY TUSSEN Aftrap 15 u. De mens heeft er steeds naar getracht de tijd in te delen in dagen, maanden en jaren. Bij de primitiefste volkeren werd hiervoor de maand als basis genomen, wat trouwens helemaal normaal was, aangezien de ogen schijnlijke veranderingen van de maan tot de verbeelding van onze voorvaderen moes- ten spreken. Maar de maankalender hield het niet lang uit. Inderdaad als men de verschillen de fazen van de maand volgt, komt men tot maanden van 28 dagen. Wel bestonden er vroeger dertien maanden, maar toch kwam men nooit tot 365 dagen. Er was steeds een dag of zo te kort, zodat, na enkele tiental len of honderden jaren, de zomermaanden in volle winter vielen en omgekeerd. Vier duizend jaar geleden, wisten de Egyptenaren dit al. Ze besloten dan ook maar de maan op te geven voor de zon. En daar ze uitstekende sterrenkenners waren en goed konden rekenen, kwamen ze tot de vastelling dat een jaar 365 dagen telt. Ze verdeelden dan ook het jaar in 12 maanden van dertig dagen, met 5 dagen «extra-ver lof» erbij op het einde van het jaar. De Romeinen onder Romulus hadden het nog niet zo ver gebracht. Zij kenden een jaar van tien maanden, elke maand met dertig dagen. Voor hen begon het jaar in maart. Het wel al heel vlug een fiasco.Want na enkele jaren werd de winter zomer en omgekeerd. Numa Pompilius nam dan ook een koen besluit en bij koninklijk dekreet, voegde hij er twee maanden bij, januari en februari. Maar nog klopte het aantal dagen niet en zijn opvolgers waren verplicht na enkele tijd, om de twee jaar, een soort «extra» maand in te voeren die 22 dagen telde. Nu kwam het aantal uit, maar de toestand bleek zeer ingewikkeld. Er waren nu eenmaal Romeinen die zich graag ver gisten... En toen was het de beurt aan Caesar. De man was in Egypte geweest en had aldaar de Egyptische kalender bestudeerd. Hij be sloot dat voortaan een jaar 365 dagen zou tellen, verdeeld over twaalf maanden. Om de vier jaar voegde hij, tussen de 23ste en de 24ste februari een «extra» dag bij. De nieuwe hervorming bracht heel wat verwar ring te Rome, maar na een jaar kwam alles in orde. In 324 tenslotte, besloot het Concilie van Nicea de week van zeven dagen in te voe ten. Tot dan toe hadden de Romeinen steeds de tiendagen-week gekend. Tevens werd het Paasfeest vastgesteld. Hoe mooi de kalender van Caesar ook in elkaar stak, de man had zich van een tien tal dagen vergist. Paus Gregorius XIII be sloot hierin wat orde te brengen en in 1582 schafte hij eenvoudig een tiental dagen af. Dat jaar ging men zonder overgang vanA de 4de naar de 16de oktober. Al diegenen die per maand werden betaald hadden er na tuurlijk deugd aan. Diegenen die moesten betalen, keken sip. Iedereen was het trou wens met die hervorming niet eens. Gedu rende bijna twee eeuwen weigerden de En gelsen de nieuwe kalender te aanvaarden. Toen dit in 1752 dan eindelijk toch het ge val werd, stroomde het volk rond het par lement te Londen samen en eiste zijn «tien dagen» terug. De Russen wachtten tot in 1918 om de nieuwe kalender in te voeren, de Grieken tot in 1923. De Japanners waren er vlugger bij: zij voerden de gregoriaanse kalender in 1873 in. En lijke echte Beierse formatie is tot deze fees ten onontbeerlijk. Zij alleen zijn er toe in staat dezelfde sfeer en schwung te schep pen als op het vermaard festival van Mun- chen. Ja er is meer... niet alle Duitse or kesten zijn daartoe bij machte omdat de speelwijze ervan berust op een jarenlange traditie welke aldaar van vader op zoon overgaat. Tot het creëren van dit specifie ke ritme hebben ze ten andere speciale in strumenten als trompetten, bazuinen, su- saphones en andere woudhoorns met ven tielen ter beschikking, die alle op een an dere diapasonan dan de Belgische zijn afge stemd. De getalsterkte der muzikanten werd opgevoerd van 16 in 1956, over 35 in 1957, TOT 60 DIT JAAR. Een dergelijk talrijke formatie is enig in de annalen van de amusementswereld. Om de stemming niet te breken zullen deze 60 «Oberlander Blaser» zich verdelen in twee orkesten welke non stop elk op eigen po dium de massa in begeestering zullen bren gen. Dit is natuurlijk nog lang niet alles tientallen andere atrakties zijn voorzien die het zullen voor mekaar brengen dat de massa traditie getrouw te Wieze het neusje van de zalm zal krijgen. PROGRAMMA EN ANDERE. Twee orkesten non-stop De Bayerische Oberlandier Kapelle (35 uitvoerders). De «Bückeburger Jager» (22 uitvoerders). Levensvreugde - Stemming - Verrassin gen - Onvergetelijke avonden - Leute - Bier- Pope-Line; Vrolijke animators - Extra Bier in potten - 10.000 spitkiekens - kilometers Thüringer. PRIJZEN Aan de spit gebraden kie kens (ongeveer 600 gr.) 70 fr. Kaastoasten 10 fr. Frankfurter worsten 12 fr. Een paar «Thüringer» op houtskool ge roosterd 17 fr. Wiezepils in speciale potten halve li ter 15 fr.; liter 25 fr. De dienst is in al deze prijzen inbegrepen. Inkom 25 fr. Bij voorinschrijving (per groep) slechts 10 fr. voor de week-ends en 5 fr. voor de werkdagen. OPENINGSUREN Zon- en Zaterdagen van 17 tot 1 uur 's nachts. De andere dagen van 19 tot 1 uur 's nachts. oOo WERELDTENTOONSTELLING TE BRUSSEL 1958 OPVOEDING EN ONDERWIJS Het officieel en vrij onderwijs zijn ver tegenwoordigd op de Algemene Wereldten toonstelling 1958 te Brussel in de Paleizen 7 en 11 van de Belgische Afdeling. Het Gemengd Comité heeft een mooie, geïllustreerde brochure uitgegeven van 80 gemusirwiue UIUUIUIC Uitgegeven van uw sindsdien is deze kalender in voege Wadzijden Du zal aangename en nutti- gebleven. Hij heeft zelf weerstaan aan de ge gids zijn voor de afdeling «Onderwijs Opvoeding». De schoolbesturen, de leerkrachten, de ouders en andere belangstellenden zullen met genoegen kennis nemen van deze bro- chure zij bevat een eenvoudige maar vol- gekomen was en e go e, 01^ woord ledige documentatie betreffende de huidige kreeg weer zijn erep aa stand van onze onderwijsinrichting en onze om de titel te verrechtvaardigen ook deze ftr£?anismen. neuwigheden van de Franse revolutie, die de zondag door een decadi wilde vervangen, de zevendagen week door de tiendagen week. Van sociale vooruitgang gesproken. Maar de decadi verdween even snel als hij gekomen was en de goede, oude zondag kalender is niet helemaal kloppend. Elk jaar is er een tekort van enkele minuten. Maar wees niet bang. De kalender is bere kend om drie duizend jaar te kunnen mee gaan... Serge MOUND. opvoedende organismen. De brochure wordt toegezonden na stor ting of overschrijving van 25,F op P.C.R* 144.171 van de Heer PIERARD, Macaulaan 6, BRUSSEL V.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1958 | | pagina 1