de en omstreken Mo De Schoolpolitiek op nieuwe wegen. oQalóteróe politieke ókow KARTEL 1952-1958 GROOTMACHTEN VRIJE TRIBUNE van aalst Burelen VERSCHIJNT DE DONI)KKDA<« E-\ ZATERDAG VAN IEDERE WEEK. ST. JORISSTRAAT, 25, AAL 1 IEL. m. 241.14 P. C. nr. 881.72 15e JAARGANG. 1,50 Fr. het Nr. ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1958 NUMMER 77 DOOR EEN DIE IIET AFLUISTERDE. EERSTE BEDRIJF. Een zitting van het Schepencollege. Burgemeester en Schepenen zijn druk aan het beraadslagen. DE BUNNE. Ik zeg U dat Aalst een afzichtelijke stad is. Ik kom van Menen en weet wat een lelijke stad is. Laurent heeft ze bovendien nog verlicht, zodat we ook 's nachts die lelijkheid zien. We moeten Aalst verfraaien, parken aanleggen, bebloemen, enfin schoon maken. Daarbij er is veel geld in kas, niet waar Mr de Schepen DE STOBBELE1R. Onder ons gezegd en elders het tegenoverstelde beweerd, Jules heeft gezorgd voor een appeltje tegen de dorst. Lage belastingen en slechts 27 miljoen schulden, 't Is een echte kermistoestand. DE BUNNE. Ik ben voor de vrije liefde. DE STOBBELEIR. Wat heeft dat te maken met kermis en bloemenperken DE B. Luister. Als ik geinspireerd ben moet ge luisteren. Ik ben voor de vrije lief de, voor de liefde die vrijt en de vrijheid die lief heeft. DE ST. (tegen zijn geburen). Ja, die kan het zeggen, zo geleerd en zo fijn gema nierd. En een bibliotheek die hij bezit 't is daar dat hij al die wijsheid put. Zeg dat nog ne keer. DE B. Ik heb gezegd... DE ST. (tracht hem na te bootsen). Ja, dat is schoon «Ik ben voor de vrijheid van liefde, de liefde van vrijheid», en wat was het derde? DE B. Zwijg. Wij moeten over zaken spreken. Ik heb gezegd dat we de stad moeten verfraaien, en het geld dat slijk der aar de moeten weggeven. We zijn geen kapitalisten, toch Maar, volgens onze marxistische leer Charité bien ordonnée commence par soi-même... DE ST. Staat dat in Marx Ik wist niet dat Marx een liberaal was. DE B. In Marx staan er sublieme dingen. DE ST. Ja, daar is ook spraak van opium, waar kunnen wij dat krijgen Deed hij daar affaires mee DE B. Gij zijt een materialist. Luister Marx is het boek der geheimenissen, het verborgen boek van het socialis me. 't Is daarom dat wij het nooit lezen. Spaak, die een vrije man wil zijn, las het nooit. Zijn catechismus is Buset. Buset las het eens en werd er ziek van. Ik houd liever van Reine Maria Rilke. DE ST. (telt op zijn vingers). 1) Reine 2) Maria 3) Rilke. Dat is drie. Ge zijt een Don Juan. DE B. Idioot. Het is de naam van een dichter, die prachtige dingen schreef. Luister «Wanneer gij eenmaal in het leven het hoogste punt van het geluk hebt bereikt, dan moet ge kunnen verdwijnen... DE ST. Vindt ge dat schoon Verdwijnen, verdwijnen... dat is sterven. Oei, oei, laat ons liever van iets anders spreken. A propos, waar wilt gij met die charité naartoe DE B. Wel dat is simpel. Ik heb tapijten gekocht, dikke mollige tapijten, wel 20 cm. dik. Ik houd van kussens onder de voeten. DE ST. en ik van kussen tout court. En hoeveel kost dat DE B. O... maar enkel tien duizende frank. DE ST. Maar wat hebben die tapijten met stedenschoon en verfraaiing der straten te maken U gaat ze toch niet voor Dirk Martens leggen, omdat hij er zijn voeten zou kunnen aanvegen DE B. Uwe zwarte man, heeft geen tapijten maar een voetbad nodig. DE ST. Een voetbad O, ik heb het gevonden, ik heb een idee DE B. Bestaat dat in de liberale partij DE ST. Luister, ik ben geinspireerd. Juist achter de zwarte man, dicht bij den trap van het belfort, is er een vrije plaats. Daar gaan we een klein kommetje maken, 15 cm. diep, met een waterke in en een fonteintje. En we zullen dat in blauw verven. DE B. Waarom in blauw DE ST. Om er rode vissetjes in te leggen, en er aldus een symbool van te maken van onze blauw-rode coalitie. DE B. Staf, ge zijt ne poeet. Ik heb altijd gepeinsd dat onder mijn invloed in U moge lijkheden en talenten zouden los komen die gij zelf ignoreerde. DE ST. Doe nu niet flauw. Poeet, poeet... Ze hebben mij al vroeger voor een naie- veling afgeschilderd Laat ons nuchter zijn. Waarvoor moeten uwe dure tapijten dienen DE B. Das eenvoudig. Voor het Pieter Coucke museum. DE ST. Wablieft Was is dat Waar ligt dat DE B. Wel mijn cabinet. Ik wil dat mijn kabinet het Pieter Couckemuseum wordt. DE ST. Allee, allee, nu moet ik lachen. Een museum... een koude zaal waar niemand komt, en waar ge verroeste geweren vindt, penningen, perkamenten en zelfs waardeloze bankbriefjes van Gutt zijnen tijd... en voorts van de rest, opgevulde papegaaien, en momies, maar geen leven de burgemeester... DE B. Gij verstaat er niets van Luister. Ik ben de burgemeester van al de Aalst- enaars, van een volk met een rijk en schoon verleden. Dat volk heeft het recht dat die rijkdom en die schoonheid zou bewaard worden voor zijn roem en eer, in 't midden van de stad; en waar kan dat anders, dan waar dat volk zelf verper soonlijkt wordt in zijn hoogste gezagdrager, de Burgemeester Ben ik een volksburgemeester, ja of neen Ik ben dus te gelijk het volk en de burgemeester. Ik ben het knooppunt, de carrefour het verzamelpunt alles moet dus samenvloeien in mijn kabinet. Als ge dat niet verstaat, dan verstaat ge niet waarom wij tegen het privaatkapi taal zijn. DE ST. Oef... Zouden we niet eenen gaan pakken, ik krijg zo'n dorst. DE B. Wordt ge niet genoeg betaald om te werken Ik heb toch uwe wedde van 50.000 fr. op 80.000 fr. gebracht DE ST. Ja ja, Burgemeester, en gij hebt U daar zelf zeer voor gedaan, want gij kwam maar van 112.000 fr. tot 162.000 fr. Enfin als ge wilt. En wat moet gij nog hebben voor uw Oscar museum, pardon Pieter Coucke mu seum DE B. Een schouw. DE ST. Ah, daar is er een, en ze trekt goed. Vraag het maar aan Jos Borreman. Of is het een om Sinte Maarten te spelen Allee en avant Hoeveel kost dat DE B. Een bagatelle van 50.000 fr. DE ST. En wat nog DE B. Een deur. DE ST. Daar is er een. Als ge ooit buiten vliegt, zal één toch genoeg zijn. DE D. Ik zeg een deur, en een dikke deur,, een gekalfeutreerde, een die 90.000 bal- lekens kost. Want ik wil stil zijn en alleen; alleen met mijn dactylo. VOOR VERVOLG ZIE BLZ. 4. ZONDAG 28 SEPTEMBER DAG DER DAG DER VERANTWOORDELIJKHEID Inderdaad, op die dag wordt door het Belgisch Episkopaat aan de katolieken in ons land de ernstige vraag gesteld «Hoe leeft onze jeugd in verhouding met de film, de pers, de radie en de televisie Voor de derde opeenvolgende maal wordt deze zondag de DAG DER GROOTMACH TEN genoemd. Het belang dat door de Kerk wordt gehecht aan de moderne tech nieken der opinievorming is niet te onder schatten. Heel het leven van de moderne mens wordt immers dooraderd met kran- tennieuws, radioberichten en televisiege beurtenissen. Komt daarbij de invloed van de film op het ontspanningsleven. Enkele cijfers spreken hier klare taal het aantal dagbladen in ons land onge veer 45. radiotoestellen ongeveer 2.500.000. TV-toestellen meer dan 200.000. filmbezoekers per WEEK ongeveer 2.300.000. De Kerk weet dat deze moderne technie ken niet altijd geïnspireerd worden door de waarheid. Ze wil daarom haar gelovigen wijzen op hun verantwoordelijkheid voor een evenwichtig gebruik hiervan, en dit jaar speciaal de nadruk leggen op de ver antwoordelijkheid die op de opvoeders weegt in verband met dit probleem, toege past op de jeugd. Daarom zal er in elke kerk, op zondag 28 september, een sermoen gepredikt worden waarin deze vraagstukken positief worden behandeld. Van belang is het te onderstrepen, dat in dergelijk sermoen ni„ alles kan gezegd worden over deze ingewikkelde opinietech nieken. Daarom zal er aan de kerk den speciale brochure verkocht worden, GROOTMACH TENNUMMER genoemd, die tot doel heeft U op een bevattelijke wijze vertrouwd te maken met datgene wat U kunt doen om in onze moderne tijd aan uw kinderen moder ne en kristelijke richtlijnen te bezorgen aangaande het gebruik van film, radio, pers en televisie. De Kerk hoopt dat dit speciale nummer in elk kristelijk gezin een lichtbaken zal zijn dat dikwijls wordt geraadpleegd. De lage prijs (5 Fr.) voor deze goed geïl- lusteerde brochure laat iedereen toe zich dit nummer aan te schaffen. Het bevat de goede oplossing voor al wie zijn verantwoordelijkheid op dit plan durft op te nemen. Zeg me welke krant je leest, Ik zeg je wie je bent Op 29-11-1954 beloofde Van Glabbeke, minister van Kunst- en Vliegwerk, tijdens een plechtige ontvangst ten stadhuize de Oude Dender te overwelven. De belofte kostte aan de stad alleen maar een diner aan 700 F per persoon. De C. V. P. zal dit werk uitvoeren. De C. V. P. doet wat ze belooft. Zie naar de C.V.P. regering gaaeaaK—bst—■■■au i i» i^——a——hm■du—mmt WANNEER ZULLEN ZE BEGRIJPEN EENDRACHT MAAKT MACHT Op 10 september stuurden ondergeteken de verenigingen onderstaande brief aan het College van Burgemeester en Schepenen Hooggeachte Heren, Sedert een drietal weken worden de Aalster se en andere weggebruikers welke langs de Van Wambekekaai voorbijkomen, voor de mal gehouden door de uitvoerders der werkzaamheden aan het sas. Inderdaad, drie weken lang reeds prijken aldaar twee borden met de eentalige ver melding «TRAVAUX». Het is duidelijk dat de taalwet hier op klaarblijke wijze wordt overtreden en dat de openbare macht zich totnogtoe niet gewaardigd heeft deze wet te doen toepassen. Ondergetekende verenigingen rekenen het zich dan ook als plicht aan, de stedelij ke overheid van deze onwettelijkheid op de hoogte te brengen opdat deze onverwijld deze overtreding zou willen doen ophouden. Hopende geachte Heren, op een gunstige reaktie van Uwentwege, bieden ondergete kende verenigingen Ued, de verzekering ha- rer gevoelens van hoogachting. NAMENS Arbeid en Kunst, dhr. Georges De Veylder. De Catharinisten, apoteker Van Neck, Davidsfonds, dhr. H. Blendeman, V. K. G IWein, Mej. Verhaeghe. 't Land van Riem, apoteker T. Renneboog. De Rank, dhr. Paul Van Malderen. De Schakel, dhr. P. Meganck, Groep Tijl, dhr. K. Colson, Vlaamse Klub, Dr. Jur. P. De Vos, V.T.B.-V.A.B. dhr, A. Machiels, VI. Volksbeweging, dhr. F. De Bisschop, Willemsfonds, Dr. Jur. C. Bauwens. Het blijkt intussen dat deze brief het no dige resultaat heeft opgeleverd, vermits de franstalige borden verdwenen zijn. Inderdaad eendracht maakt macht... Redenaars van de huidige oppositiepar tijen en de linkse pers zijn in verband met het schoolvraagstuk een reeks verkeerde opvattingen aan het verspreiden, die ook in katolieke milieu's verwarring kunnen wek ken. Zo verkondigen en schrijven zij De vrijheid van onderwijs moet betaald wor den Hiermede bedoelen zij dat de ouders die hun kinderen naar het vrij onderwijs sturen steeds veel meer zullen moeten be talen dan diegenen die het officieel onder wijs voor hun kinderen verkiezen. Deze schijnwaarheid is nochtans gemakkelijk te weerleggen. Artikel 17 van de Belgische Grondwet luidt Het onderwijs is vrij Deze vrijheid mag niet beschouwd worden als een voorrecht waarvoor men «iets over moet hebben een gunst. Immers onze Grondwet kent geen voorrechten en ze ker hiet in zulke betekenis doch slechts gelijkheid, gelijkheid van plichten en rech ten. De vrijheid van onderwijs is dus geen VOORRECHT maar wel een RECHT en nog wel een GRONDRECHT in de Belgische Staat. E'en andere fel verspreide drogreden luidt :«Slechts officieel gediplomeerden en gediplomeerden van de Vrije Universiteit van Brussel mogen les geven in officiële scholen». Behoudens het feit dat deze op vatting indruist tegen artikel 6 van de Grondwet «De Belgen zijn gelijk voor de wet houdt deze slogan geen rekening met de werkelijkheid. Volgens de linksen zou een leraar of onderwijzer, die zijn diploma's behaalde in een katolieke onderwijsinstel ling niet in staat zijn neutraal onderwijs te geven, maar zou een gediplomeerde uit het officieel onderwijs, ook al is hij socialis tisch militant, kommunistisch voorman, ge kend vrijdenker, dat wel kunnen. Dat is toch al te dwaas. Nog een andere opinie die men in linkse geschriften terugvindt is de volgende In dien in de Nationale Onderwijskommissie aan de katolieke scholen een verhoging van subsidies zouden worden toegekend van bij voorbeeld 1.005 F per leerling, moet ook per leerling van het officieel onderwijs een gelijkaardig voordeel worden toegekend. Een leerling van het Rijksmiddelbaar On derwijs kost thans gemiddeld 26.000 F aan de gemeenschap, een leerling van het vrij middelbaar onderwijs 3.500 F. Zo men de opvattingen, die in de linkse kringen wor- den verspreid, zou volgen komt men dus binnenkort voor de volgende toestand Een leerling van het Rijksmiddelbaar onderwijs kost 30.000 F., een van het vrij middelbaar onderwijs 8.500 F. Het onrecht en de oneer lijke konkurrentie blijven echter even groot. DUIZEND NIEUWE KLASSEN NODIG Al deze drogredenen en ook het verslag der deskundigen van de Nationale Onder wijskommissie, zoals dit in de pers ver scheen, tonen aan dat de linkse politici nog niet begrepen hebben dat we op nieuwe we gen moeten met onze onderwijspolitiek, willen we niet voorbijgestreefd worden door de ons omringende landen. Op sociaal gebied staat België mede aan de spits maar op gebied van onderwijs staan we ten achter door jarenlange nood lottige schoolstrijd. Nochtans kunnen we slechts van ECHTE sociale vooruitgang spreken als de materiële vooruitgang met een geestelijke verrijking samengaat. Hoe kan men beter die geestelijke verrijking mogelijk maken voor iedereen dan door de kosteloosheid van het onderwijs in te voe ren tot 18 jaar. Dat kan anderhalf a twee miljard kosten, maar wat maken deze sommen uit voor een land dat dit jaar 115 miljard aan zijn leger, zijn wegen, zijn spoorwegen, zijn hospita len, zijn gevangenissen enz. zal uitgeven, een land dat een nationaal inkomen heeft van 420 miljard. Het onderwijs tot 18 jaar wordt trouwens meer en meer een verworvenheid. Het ka- toliek middelbaar onderwijs kende een aan groei van 10.000 nieuwe leerlingen, het technisch onderwijs een aangroei van 15.000 leerlingen. Tesamen 25.000 leerlin gen, dit is 100 colleges van 250 leerlingen elk of 1.000 klassen van 25 leerlingen. En tegenover zulk een onweerstaanbare groeikracht, komen de linkse deskundigen en politici, aandraven met kleinzielige ar gumenten, die slechts tot doel hebben het officieel onderwijs te bevoordeligen ten koste van het katoliek onlerwijs. Honderd nieuwe scholen dienen dit jaar gebouwd, duizend nieuwe klassen dienen uitgerust voor de katolieke jeugd van ons land. Dat men dan niet afkome met spits vondigheden om het katoliek onderwijs het levensminimum te ontzeggen. Neen linkse politici, het wordt hoog tijd het roer om te gooien en een werkelijk so ciale, nieuwe onderwijspolitiek te helpen voeren. H.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1958 | | pagina 1