m)
en omstreken
3-URENSHOW
U S3
C.V,P.-Arrondissement Aalst
Naar aanleiding van de eerste Kerstbood
schap van Z. H. Paus Johannes XXIII
Een
familievergadering
De voorzaten van de UULA HOEP
I )rie Koningen? Drie Wijzen
Drie Sterrckijkers
Bij Groep Tiil
Zaterdag 10 Zondag 10 Jan. 1959
/iet O.^^.o^.-S^aLaret
in een
MET 20 MEDEWERKERS
Reuzetombola - Prachtige Prijzen
VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZATERDAG VAN IEDERE WEEK.
ST JORISSTRAAT, 25. AALST TEL nr. 241.14 PC. nr. 881.72 15 JAARGANG. 1,50 F het nummer.
ZATERDAG 3 JANUARI 105:)
NUMMER 2.
«EEN SCHAAPSTAL EN EEN HERDER».
De eerste Kerstmisboodschap uitgespro
ken door Z. H. Paus Johannes XXIII wilde
in hoofdzaak een herinnering zijn aan de
19 Kerstmisboodschappen van zijn Voor
ganger, de betreurde Pius XII, die met zo
veel klem daarin om «vrede en eenheid»
bad. Met een zekere weemoed herinnerde
de Paus aan de pogingen tot herstel van de
eenheid onder de kristelijke Kerken, die ja
ren geleden werden aangevat door de zoge-
namde ortodoksen, en die door nationa
listische vooringenomendheid. door voor
oordelen en gebrek aan liefde werden verij
deld. De Paus herbaalde dat Hij steeds zou
blijven beroep doen op alle broeders in
geheel de wereld, om krachtdadig door te
werken tot aan het bereiken van de Een
heid die Kristus zélf heeft gewild. Wij
vraagd «allen één te maken, zoals Wij één
zijn, Gij, Vader in Mij en Ik in U Kris
tus had de versplintering gezien en voor
zien en bad dan ook reeds op voorhand
voor het herstel van de éénheid die Hij
mers was komen brengen. En Hij deed dat
op één van zijn meest-ontroerende levens
momenten.
Er bestaat in ons land een vereniging die
zich «Herenigingsaktie» noemt; wie loopt
daar nog warm voor En nochtans blijft
de nationale spreuk eendracht maakt
macht» nog steeds waar, ook op gebied van
geloofsovertuiging Wij verliezen té ge
makkelijk uit het oog dat wij met 500 mil
joen katolieken alléén staan tegenover de
rest van de wereld om de zuivere en gave
waarheid te zuiveren en gave vrede aan de
hebben geen andere plannen», zei de Paus -
- I mensheid te preken en te brengen; wij ver
en als wij ons herinneren hoe Zijne Hei-
u;. liezen te gemakkelijk uit het oog dat 800
miljoen kristenen en 330 miljoen
uu.u^u, tkaielan irFDPMirtn
seffen we hoe nauw die Eenheid de
Vorige zondag vergaderde de Aalsterse
familie van Scheut in de feestzaal der Da
mes van Maria. Die Aalsterse familie om
vat ouders, zusters, broers, neven, nichten
van Paters Scheutistca uit de dekenij Aalst.
Meer dan 300 familieleden woonden het
gezellig samenzijn» bij.
Eerwaarde Pater De Smet verwelkomde
de aanwezigen, brach; hulde aan de jonge
Pater Moortgat, die voor enige dagen in
Kongo verdronk door het omslaan van een
vlot.
Pater Lissens las de laatste brief door de
Duurbare Overledene daags voor zijn dood
gezonden aan de Aalsterse familie van
Scheut. Rechtstaande bad de vergadering
ingetogen de vier akten
Daarna werd een echt fijne tas koffie
gedronken, lekkere koekjes geeten.
Jonge Fraters-Scheutisten brachten de
gewenste atmosfeer door hun kunstig uit
gevoerde liederen, koddige moppen.
Wt't a',S Kun"us f;h<b« de ortodoksen miljoen krlstenen e„ 330 miljoen mono_ gevoerde liederen, m»
heeft gestaan in oostelijk Europa, dani be- j thejsten VERENIGD in één schaapstal hlm interviewen. Fratï De Wael uit Gent
aus onder één herder een andere macht zou- *s een vo^maa^t -speaker, die de verschillen-
aan het hart moet liggen. i
den zijn om het materialisme van de mo-
Januari is nu juist de maand waarin de derrie wereld, met al zijn strevingen en
internationale gebedsweek voorkomt, voor verdrukkingen het hoofd te kunnen bieden,
het bekomen van de eenheid onder alle 1 Als de ver-over-het-miljard-mensen, die
kristelijke Kerken. Meer nog van 18 tot j God erkennen en aanbidden de kracht van
Het CVP-Arrondissemenleel Hoofdbestuur van Aalst, in vergadering op 27 december
jl. beslist de volgende motie over te maken aan Eerste Minister Eyskens, alsmede aan
het Nationaal Comité
- het spreekt zijn dank uit ten overstaan van de Eerste Minister die met een bewon-
renswaardige krachtdadigheid het hoofd biedt aan de financiële moeilijkheden
welke de vorige regering achterliet.
het vraagt nochtans dat de Vlaamse problemen en inzonderheid de vastlegging
van de taalgrens en het vraagstuk Brussel ondanks de onverschilligheid der li
beralen op dit gebied, niet zouden uit het oog verloren worden.
het dringt er daarenboven met de meeste klem op aan, dat een einde zou gesteld
worden aan de vertragingspoiitiek van minister Merchiers die niet geneigd schijnt
aan het probleem der repressie de afdoende oplossing te geven die de CVP nastreeft.
25 januari bidt zélfs de niet-kristelijke we
reld voor de eenheid van de mensheid. Dat
deze laatste eenheid nooit schoner noch
edeler zal kunnen zijn, dan in. Kristus,
staat buiten kijf.
In ons land worden wij sedert de jongste
jaren een steeds intenser aktie gewaar, die
schijn, uit te gaan van uitgeweken en W j éérTheid reeds 1
ons verblijvende oosterlingen. Uit dit blo
de Liefde van God aan de dag zouden leg
gen, zou dan niet de rest van de wereld
letterlijk door die liefde worden «aangezo
gen», want wat gaat nu boven de liefde,
vooral boven de liefde van God
Gezien in het licht van de onderlinge
verstandhouding, van de totale waarde-
I ring van- en liefde voor- de evenmens is de
zo bekoorlijk en heerlijk, dat
16411 mensenleven zonder schroom er zou
te feit alleen reeds mag men besluiten dat u,mno„
I kunnen worden aan toegewijd, aan het be
de drang tot eenheid zich bij andere ster- 0„
werken en bevorderen van die eenheid al-
ker doet gevoelen dan zelfs bij de katolie- 11(ién d T t "eicl 31
ken, die op dit stuk vaak al te zeer verwa- r J Z Z,en*rs bebben dat
terd lijken, tij schijnen niet zulk groot be- recht hnn off S S ^bben het
hm, ic hcch.cn hc, reCht hUn "«•'«•aard.ghe.d. hun ideaal ach-
lang te hechten aan het
gebed van Kristus. dat tot zijn laatste ge- r<H.h( dHebben W,J dat
beden op aarde behoort, en waarin met zo-d wiivFn* i /oveel aan~
vee, aandrang aap de Vader word. ge- S'™ °P
Alles wat wij met absolute zekerheid
van de wereldwijd vermaarde en vereerde
«koningen» weten is dat zij de éérste hei
denen waren die op Gods ingeving kring
den rond de Koning van het heelal. En der
halve simboliseren zij wellicht het duide
lijkst de missionerende taak die Je Kerk
van Kristus kreeg, aangezien de Heiland
reeds van in zijn prilste dagen verering
wenste vanwege bewoners van verre lan
den Van bij de aanvang van de Menswor
ding blijkt aldus dat Kristus Mens werd,
niet alléén voor zijn eigen «uitverkoren»
volk. maar voor alle volkeren, alle gelijke
lijk geroepen «ter zaligheid».
Deze oorspronkelijke of diepere beteke
nis van de feestdag van de drie wijzen
raakt wei al te zeer verloren dan dat »r niet
even zou worden op gewezen. De legende,
de folklore, de kunst hebben zich te zeer
meester gemaakt van dit feest, zodat de
wérkelijke zin er van onder bijkomstighc
den verloren ging of dan toch verstoken
bleef. Pas in de laatste jaren is men weer
gaan peilen naar die juiste zin en hier en
daar duiken echos op van opsporingen, die
meestal blijven bij de evangelie-tekst
deze wordt door de exegeten niet anders
uitgelegd dan als het bewijs van de Zen
ding van Kristus voor alle volkeren.
Wie waren deze drie mannen, die van
ver kwamen, geleid door het licht van een
/.onderlinge ster Dat ze werkelijk bestaan
hebben en naar Bethlehem kwamen, staat
boven alle twijfel, maar het evangelie
noemt noch hun namen noch hun aantal
Het Westen houdt het bij «drie», het Oos
ten meestal bij «twaalf». Door het evange
lie worden ze «wijzen» genoemd «komend
van het Oosten».
Deze benaming duidt op het feit dat zij
sterrekunde beoefenden, wat in die tijd een
ruim verspreide en beoefende wetenschap
was, thans nog steeds beoefend door onze
astronomen. Zij hebben zich zo goed als
zeker nooit bij de kribbe te Bethlehem be
vonden: het weinige dat uit het evangelie
kan worden afgeleid, laat vermoeden dat
zij pas een jaar, misschien zelfs langer, na
de Geboorte te Bethlehem toekwamen;
waarom zou Herodes anders de moord heb
ben bevolen op alle mannelijke kinderen
AN TWEE JAAR EN JONGER
de programma-punten meesterlijk «aaneen
snoerde». Hij interviewde een Eerwaard;
Neger-Abbé. De Kongolese Scheutist bracht
een roerende hulde aan de Belgische mis
sionarissen, die hij Dit weldoeners van de
Kongolesen noemde. Eenvoudig vertelde
hij zijn leven als heidense jongen, als leer- j
ling, student, als seminarist. «Door uwe bij
dragen, door uwe offers. Vrienden van
Scheut» zal ik het geluk hebben priester te j
worden. Merci, merci, un grand merci. Uw I
volk is een schoon volk, een goed volk
De zaal veerde recht en bracht een minu-
tenlange ovatie aan de Kieurling-Scheutist. i
die diep ontroerd, dankte.
Frater Van Hauwe deed de aanwezigen
gieren bij zijn lied over de man met drie J
benen, drie benen die hij het ene na het
andere «ritmisch» uitwierp.
Ook het Liefdelied gezongen door de Fr;
ters had grote bijval: de volwassenen zon- j
gen krachtig het refrein
Vele missionarissen, over de hele wereld
verspreid, schreven aan de Aalsterse
Scheutfamilie. Groeten van Aalsterse novi
cen op band genomen werden afgedraaid
en al de vrienden de ouders vooral
luisterden met vreugde naar de groeten tn
wensen der nieuwelingen
Tussen de verschillende nummers in le-
T digden de Heren ook de Eerwaarde
riP Pc f Testament, bij Isaias en in menig Trappistjè of een Perle 28; de dames
de Psalmen van David, was de komst van verkozen ren onschuldig glaasje fruitsap.
Een prachtige tombola sloot het gezellig
samenzijn,
deze «wijzen» of «magiërs» voorspeld. Het
was Tertulliaan die in zijn vroeg-kristelij-
ke geschiedschrijving voor het eerst ver
meldde dat er koninklijk bloed door hun
aderen veoeide Maar de titel «koningen»
zou pas opduiken voor goed in de 12e eeuw!
St. Gregorius van Nazianze was de eerste
bisschop die zijn gelovigen er op wees dat
hun bezoek aan Bethlehem de openbaring
aan de heidenwereld betekende.
De kalender van Furius Philocalus, die
dagtekent uit de 4e eeuw, maakt nog geen
melding van de feestdag van Driekoningen.
Sint Augustinus heeft in zijn zes Drieko
ningen-preken uitsluitend gewag gemaakt
van «wijzen» als eerstelingen van de heide
nen. En na hem hebben de H. Leo de Grote
en dus ook de H. Gregorius die openbaring
fepiphanie Driekoningen, betekent open
baring) onderstreept.
Het oudst-bekende Kerstspel dat wij be
zitten het befaamde Kerstspel van Bil-
zen», dat dagtekend uit het begin van de
12e eeuw, vermeldt de wijzen als koningen,
titulatuur ook reeds gebezigd in het Kerst
spel van Rouaan, dat iets ouder is dan dit
van Bilzen.
Het heet dat de kruisvaarders van Fre-
derik Barbarossa het graf van de drie ko
ningen hebben ontdekt in Palestina, hoewel
anderen het houden bij de opsporingen van
keizerin Helena in de 4e eeuw, die de re
lieken naar Konstantinopel zou hebben
doen overbrengen, waar ze in de befaamde
Aya Sofia werden vereerd. Vandaar zou
den ze, ettelijke honderden jaren later,
te Milaan zijn verzeild en van Milaan weer
om naar Keulen, waar ze nu nog worden
vereerd.
Er zijn op heel de wereld maar twee ker
ken gekend die aan hen zijn toegewijd de
Dom van Keulen en de katedraal van Em-
brun in Frankrijk Het volksgeloof heeft
een vertegenwoordiger van het zwarte ras
onder hen ontdekt, maar hoe dat ook moge
geweest zijn, het kristendom erkent de
waarde van de menselijke persoonlijkheid,
waar die ook worde aangetroffen. Hoe zij
aan hun respektievelijke naam kwamen, is
niet duidelijk: wellicht door hoger bedoel
de «kerstspelen» L. S.
Al de leden der Scheutfamilie waren uit
erst voldaan en vroegen meer zulke feestjes
te beleggen.
Wij danken de Eerwaarde Dames van
Maria die hun feestzaal te onzer beschik
king stelden en als eenvoudige mensen
tassen en glazen zuiver maakten en ons
een hartelijk tot weerzien wensten.
Dank aan de jeugdige Scheutisten voor
de prettige uren, die zij ons schonken.
Onze gelukwensen aan de ontwerper-- der
vergadering, om de perfekte organisatie
van het feest.
Tot toekomend jaar. C. B.
Zowat dertig jaar geleden, waaide een
eigenaardige gewoonte uit Amerika naar
onze gewesten over. Men kon toen kleine
jongens zowel als zeer ernstig en druk
doende htertje op straat zien rondlopen
met een jojo in de hand. Er bestonden toen
jojo's van allerlei formaat en kleur. Tel
kens was het ding echter gebouwd op het
zelfde principe, aan een touwtje draaide
een wieltje met groef en door de kracht van
het naar beneden tuimelende wieltje, draai
de het weer langs het touwtje op. Na zes
maand verdween de jojo weer en geen
mens die er ooit nog over sprak.
Nu is de hula hoep in de mode. Een hoe
pel, in plastiek of rubber, om de laatste
mode te volgen, die men rond zich moet
dcén wentelen zonder dat hij mag vallen.
Die hoepe! komt natuurlijk uit Ame
rika overgewaaid. Jazz was een product
van de Amerikaanse negers. De hula hoep
is een product van de eilanden rond Ame
rika, van die eilanden waar de Amerikanen
thans bijna vérplicht hun veriof door
brengen Immers wie in Amerika niet naar
Jamaika of iets dergelijks is geweest, gaat
voor een eigenaardig man door of voor een
arme vent.
Hula hoep ontstond dus daar. zo vertelt
men tenminste. Feitelijk is het een Ameri
kaans fabrikant geweest die zo slim was
die hoepels door inboorlingen van Porto
Rico te doen gebruiken bij hun zogenaamde
folkloristische dansen, naar dewelke de
Amerikaanse toeristen zo beaat staan te
kijken. Onmiddellijk waaide de hoepel
naar Amerika over en vandaar kwam hij
in Europa terecht.
Maar dat betekent niet dat de hula hoep
I vroeger niet werd gebezigd. In zekere eilan-
j den van Polynesie is de hoepel zeer gekend.
De inboorlingen gebruiken daar net voor,
dat mooi gekleurd en versierd wordt en
prachtig past bij hun veelkleurige kleren.
Zij dansen met die hoepel op een heel ele
gantere manier dan een of andere ouwe
heer bij ons die met zijn dik buikje aan het
huppelen gaat.
Als we de kroniek moesten geloven zou
de Egyptische koningin Nefertitj reeds een
dergelijke hoepel hebben gehad. Die was
toen echter uit gouden plaatjes gemaakt.
De hovelingen kregen er een uit zilver. Het
gewone volk moest zich tevreden stellen
met een strooien ring.
Van uit Egypte moet de hoepel naar Ro
me zijn gekomen. Nero, in zijn paleis, liet
af en toe Egyptische danseressen overbren
gen die met de hoepel voor hem moesten
dansen. Er wordt niet bij gezegd of het
omwille van die hula hoep is dat Nero zo'n
slechte gedichten maakte of wel of hij uit
woede de stad in brand stak. De Romeinen
schenen echter niet zeer geneigd om te hoe
pelen, want de hoepel vond nooit ingang
bij hen.
Wat betreft het huidig succes van de hu
la hoep. hiervan kunnen we zeggen dat dit
wel zeer voorbarig zal zijn. Over enkele
maanden spreekt geen mens meer over hu
la hoep. Niet dat het gehoepel slecht in
zich zelf zou zijn. Maar wat zo plots in de
mode komt, verdwijnt weer even plots, om
dat de mensen overdrijven. En wie over
drijft, heeft altijd ongelijk of hij nu aan
hula hoep doet of iets anders
Barth CLAIRE.
Sint-^4nna<Scmite <=1Öinter}eeM
KRING - MKI 'LKSC'I IKTTKSTR A AT - AALST
Maandag. 29 december, had te Baarde-
gem een plechtige dienst plaats tot ziele-
lafenis van E. P. Moortgat. Vele honderden
woonden de dienst bij. De offer duurde lan
ger dan drie kwartuurs. Wij zagen de ge-
meenteoverheid, de Z. E. Vader Abt van
Affligem, tientallen geestelijken, rijksin
specteur Rumes, een sterke afvaardiging
der Aalsterse Scheutfamilie o.a E. P. De
Smet, de H.PT. Matthieu, Lievens, De Paepe
enz. Die overgrote deelneming in haar
rouw weze een troost voor de Achtbare Fa
milie Moortgat.
oOo
Groep Ti jl beeft de eer U ut te nodigen
tot de Plechtige H. Mis in de St Martinus-
kerk op zondag 4 januari, te 10 u., ter nage
dachtenis van zijn afgestorven leden en tot
welzijn van zijn werking.
Als tweede reeks vertoningen van dit
seizoen brer.gt Groep Tijl U het toneelspel
van Ugo Betti «De Koningin en de Rebel
len» op zondagen 15 en 22 februari en op
maandagen 16 en 23 f«;oruwi 1959
dei
Deze opvoerin$eede Nn ".oorgaan ia de
zaal Volkskrifretsbaar is, wÓ^striot.
TELKENS TL 19.30 u.
INGANG 25 F.
Nummeren der Kaarten Volkskring. Meulesehettestraat. zaterdag van 16 tot
18 uur en zondag van 10 tot 12 uur.
Deuren te 19 uur.