en omstreken Den Derden Arrezen van den D( Ifllife J Het Kimbangisme in Congo CVP-Kongres II /.cm mommien MÊ 3J van ALONNEMENTSPItlJS 40,fr. per 3 maand 75.— fr per 0 maand 150.— fr. per jaar. VERSCHIJNT de DOXDLRDAG en ZATERDAG van iedere week RUREEL St. Jorisstraat, 25. AALST 10de JAARGANG. Tel. 241.14 P. R. 88172 ZATERDAG 16 APRIL 1960 NUMMER 31 MKl e gr| bob elerj A j uij t lag' ch a ïnenl le dl geslj hand Aa kt en iMhi renc lag i die j idaq at J 'e, i de I rkprj ideal darP'-or de eeuwen heen heeft het Paasfeest de Christelijke kunstenaars gemspi- /00rfterd. i ra Angclico, Michel Angclo. Rembrandt. Rafael hebben in hun onvergan- 1 rjjkdijkc ineti iter werken de Verrijzenis van C/.rislis verheerlijkt rariT Hierboven Verrijzenis van Christus van F. Angelico. p en 'Enkele dagen geleden we rd het stoffe-1 voortgezet door de zonen van Kimbangu. Is k overschot van Simon Kimbangi, de Lange jaren ook hebben wij gemeend dat ■'i Ptósdienstige en politieke leider van ten I dit Kimbangisme helemaal niets betekende. I peli jke zekerheid. Waarover gaat het r Het CVP-kongres II te Brussel over de sociale en ekonomische perspektieven in ons land kan bezwaarlijk beter worden ge noemd dat het CVP-kongres 1 te Charleroi, waarop de taalproblemen tenminste een oegin van oplossing kregen. Evenmin als op het eerste kongres wer te Biussel het uiterst belangrijk rappoit Tindtmans, nationaal sekretari: bespioktn, over de Maatschappij die wi bouwen» en dat een verjonging en in zeke en vernieuwing van de partijdoctrini t. Ornwi ie van zijn klare en direktc taal die zowel ouderen als jongeren kan be i geesteren voor het maatschappijbeeld var de Christelijke Volkspartij, zou men ei goed aan doen dit rapport op ruime schaa te verspreiden. Vvc' hoorde het kongres een uiteenzetting au heer Btrtrand over de ekonomische en sociale perspektieven. Men kan zich eeh- ter niet van de indruk ontdoen dat dit ver- slag in te ruime mate een opsomming was van wensen, voorstellen en hervormingen die de verslaggever nauw aan het hart lig gen, maar waarbij de vraag kan gesteld in hoeverre zij beantwoorden aan de werke lijke doctrine van de CVP. We denken hier bijvoorbeeld aan zijn voorstellen om de staatstussenkomst en de bevoegdheid van de uitvoerende macht in ons ekonomisch 1 bestel gevoelig uit te breiden. Gezien de 1 uiteenlopende reakties van de kongressis- ten en de vele amendementen die werden ingediend, konden de resolutiies niet werden gestemd en werden ze verwezen naar het nationaal Komitee en een partij raad. De redevoering van eerste minister Eys- kens, die sommigen bestempelden als te liberaal, moet o. i. gezien worden als een reaktie op de al te dirigistische voorstellen van de heer Bertrand, die hierin werd bij getreden en zelfs voorbijgestreefd door sommige kongressisten. De eerste-minister onderlijnde ook duidelijk dat men aan de Staat geen nieuwe uitgaven mag vragen zonder nieuwe inkomsten te voorzien een verhoging van de kinderbijslagen kan voor 1960 dan ook niet overwogen worden. Dit brengt ons tot de zesendertigste pleis ter op het houten been van de maatschap- Om 1,50 fi". het nummer. OpDOUW V(111 De nieuwe IJzertoren rijst indrukwekkend de hoogte in. Thans is de toren reeds 27 meters hoog en is men reeds aan de vijfde verdieping. In de kap'el van O. L. Vrouw van de Ijzer, onder de nieuwe toren werden verle den jaar de stemmige glasramen geplaatst, gemaakt door de Vlaamse glaskunstenaar Eug. Yoors, naar de bekende tekeningen van Joe English. In het lJztimuseum ingericht in de zeven kamers van de Paxpoort, vindt men de herinneringen aan de Vlaamse IJzertragedie; geschonden Heldenhuldezerkjes, oorlogs- dokumenten, schilderijen, lichtbeelden, vaandels, foto's, brokstukken van de IJzerto ren, enz. In de oude crypte ligt een brok geschiedenis van Vlaanderen: de verminkte Oorlogs- kristus, de steen van Merken («Hier ons bleed, wanneer ons recht») de halfverniel- de grafkamers, de gebarsten klok Nele, de verbrijzelde Heldenhuldezerkjes... dit al les aangrijpende getuigenissen uit een nog recente periode. Dat de betekenis van de Vlaamse tragedie aan de IJzer, ook vele buitelanders niet ontgaat bewijst o. m. het volgende Toen tijdens de oorlog 39 45, een priester, cud-officier van het Franse leger, in net seminarie van Chartres, enkele seminaristen toespraak aan de vooravond van hun priesterwijding, wees hij hen op de zin van hun hoge zending. Daarbij herinnerend aan de verbondenheid van een volk met Christelijk geloof, besloot hij met dere woorden Dans les belles plaines de Flandres, pres d'un fleuve qui a vu couler le sang de plusieurs peuples, s'érige une grande tour carreé. C'est une croix immerse qui tend ses bras énormes, au-dessus du beau pays de Dixmude. En op dit kruis staan gebeiteld, aldus vervolgde de priester, in het Frans, vijf over- - V. V. K. Tout pour la Flaadre La Flandre pour le Christ... b'lwegiug, die nu. dertig jaar geleden in de In feite had het diepe wortei geschoten in j het groeiende deficit in zowat alle sekto- grote ietters, die daar, tegen storm en winden, de leuze van een gans volk omvatten meten Kongo ontstond, met grot- luister vele gebieden van de Beneden-Kongo. De ren van de R.M.Z. te dekken besloot de re- A ergebracht De gebeurtenis op zich zelf beweging heeft haar eigen tempels, haar gering het plafond waarop de bijdragen ;nttg tamelijk ongezien voorbij, waarbij eigen bedienaars en de godsdienstoefenin- voor de maatschappelijke zekerheid wor- i en zich in Europa, en mur bijzonder in gen hebben veel weg van de protestantse de berekend, te verhogen tot 8.000 F. i. p. •Igië wel enigszins schijnt te vergissen bijbellezingen. Bij het nagaan van wat aan Het is dan ook in die zin dat Simon Kim- bangu's beweging in strijd moest komen met de toenmalige administratie. Er heb- rerferde ware betekenis van deze beweging, bijbelteksten wordt vcorge.ezen denkt men n ^De feiten op zich zelf zijn al weinig ge-1 onwillekeurig aan Oom Tom en zijn bijbel, deCd. Kort na de eerste wereldoorlog stond j telkens waar er sprake is van gelijkheid igerj oncjer protestantse leiding kristen ge- vaafyrden Simon Kimbangu in de Beneden- Ingo op en begon een kristelijke Alri- wasbnse leer te verspreiden, die al spoedig [wille van haar politiek implikaties, op <*8 tegenstand botste van de toen heersenue d'8 jministratie Simon Kimbangu werd, na- ;rad« verschillende opstootjes en zelfs op in stinden zich hadden voorgedaan, aange- Aa;|iden en ter dood veroordeeld. Deze straf ïHS'Cd omgezet in levenslange hechtenis en 1 w4nbangu verbleef dertig jaar in de ge- ce"4tgenis, waar hij ook stierf. pedurende vele jaren zag men in het mbangisme slechts een oproerige, poli ce beweging. In feite was zij nog wat ljaier. Inderdaad de door Simon Kimbangu preekte leer is, bijvoorbeeld op moreel Ljj^ued, zeer streng. De veelwijverij wordt jryflfboden, alsmede het roken van tabak en I ijpinep, het drinken van alkooi enz. zijn pneens verboden. Verder neemt het Kim- ingisme vrijwel alle stellingen van het W" 1 i - nnlr rl<> ,erd|stendom aan, zoals bijvoorbeeld ook de hebPdelijkheici van Kristus' maar aanziet •onsr weer Simon Kimbangu als een profeet, Jar dan het mohamedanisme komt kij- G n. Immers eveneens als dit met Moha- C Kl het geval is geweest, wordt ook hier me leiding van de kerkgemeenschap verder lc,Cf|e AST Ml* JC*3--SS& A 6.000 F., zoals dan tot 31 maart 1960 het geval was. Deze «operatie» zal aan de R.M. Z. ongeveer 2 miljard per jaar opbrengen waarvan 500 miljoen ten laste van de werk- I nemers en anderhalf miljard ten laste van I de werkgevers. Als we hier schrijven werk- I gevers lees dan niet «patroons» maar wel de «Belgische ekonomie» die naast reeds zeer Met Pasen wordt Vlaanderens IJzermonument opnieuw voor het publiek opengesield en zal toegankelijk zijn alle zon- en weekdagen van 9 u. tot 19 u. ('s zondags tot 20 uur.) De toegangsprijs voor toeristen is 5 fr. (reisgroepen 3 fr., scholen 2 fr.) Zoals reeds gemeld werd, gaat te Aalst zelf, een Vlaamse Volksavond door. don derdag. 28 april e.k., ten bate van de wederopbouw van de IJzertoren. Kaarten voor deze avond zijn te bekomen op het bureel van de K.YV.B. St. Jorisstraat, 26, en bij de h. De Wilde. Duivekeetstraat, Aalst. ben intussen veel geruchten de ronde ge- hoFe sociale lasten, binnenkort ook een daan aangaande het lot dat Simon Kimban- gswaarborgd weekloon zal moeten dragen, gu geschoren werd tijdens zijn gevangen- i Oe arbeider ot bediende, die het plafond zetting. Feil is dat de verbieding van de j bereikt, zal jaarlijks ongeveer 1.100 F. en sekte en de gevangenhouding van haar lei- z'ïn werkgever 3,300 F. meer moeten af der rond dezes hoofd een lauwerkrans van dragen, zonder enig voordeel. Hadden wij martelaarschap heeft geweven waarvan j n°6 de zekerheid dat het stelsel hierdoor we nu de gevolgen zien, gezond werd gemaakt, dat het nu eens en voorgoed in orde was met de R.M Z.. dan Tijdens het overbrengen van het stoffe lijk overschot werd plechtig gesproken over de «mirakelen» welke Kimbangu zou hebben gedaan. Hij zou namelijk lammen en gekwetsten hebben genezen. Men be grijp best dat dergelijke beweringen sterk op het inlands, naïef gemoed moeten inwer ken. Algemeen gezien doet de Kimbangu- beweging wel eens denken aan de Voedoe- beweging op Haïti. Wat er ook van zij, het Kimbangisme is een macht die we te lang hebben genegeerd en die wij nu plots ontdekken. Een macht waarmee in het toekomstige Kongo terdege rekening zal dienen gehouden te worden En helaas een macht die vele Kongolezen dreigt uit de rangen der Katolieken weg te halen. zou iedereen, en wij de eersten, met gela tenheid deze maatregel aanvaarden en in zekere zin zelfs toejuichen. Maar dit is wel het allerergste, deze twee miljard zullen niets, maar hoegenaamd niets, bijdragen tot de sanering van de R. AAN AL ONZE LEZERESSEN EN LEZERS EEN ZALIG EN VREUGDEVOL PAASFEEST A-BOM EN INTERNATIONALE MORAAL De atoomontploffingen in de woestijn van Reggane, hebben een storm van protest M. Z. De drie partijenkommissie die in het doen opwaaien in omzeggens de hele we ieven werd geroepen om de ziekteverzeke- reld> behalve natuurlijk in Frankrijk zelf Te Aalst was de familie Louis Schoil ppe-De Leeuw in feest bij de viering van hun gou den bruiloft. (Cliché «Het Volk» |ben ring uit de put te helpen zal een lang- zaam-aan-aktie» inzetten. Waarom zich haasten zowel de mutualiteiten, de dok ters, de apotekers, als de ziekenhuizen stel len het niet zo slecht in het huidige sys teem Men moet geen profeet zijn om te voor spellen wat er met de sektoren der kinder vergoeding en werkloosheidsvergoeding zal gebeuren Volgend jaar hebben deze sek toren, dank zij de verhoging van het pla fond, waarschijnlijk enig overschot. Met de verkiezingen voor de deur zal de regering niet aan de bekoring kunnen weerstaan de vergoedingen te verhogen, en zelfs een beetje meer dan het overschot zou wetti gen Met het gevolg dat het probleem zich in 1962 opnieuw en nog scherper zal stel len. Jarenlang hebben we aan de regering Van Acker-Liebaert dergelijke handelwij ze verweten. In 1957 werd door de CVP een verbeten strijd gevoerd tegen de verhoging van de sociale bijdragen; in de verkiezings propaganda lazen we «geen verhoging meer van de bijdragen voor de maatschappelijke zekerheid», en we herinneren ons zeer goed een redevoering van de heer Vanden Boey- nants over dit tema Waarom dan laat de regering Eyskens- Lilar deze problemen zolang rotten dat er geen andere uitweg meer is dan na te doen hetgeen ze hun voorgangers verweten heb- D. en in sommige met Frankrijk bevriende naties. Zowat overal wordt meestal uit naam van de internationale moraal, gepro testeerd tegen deze ontploffingen. We kunnen wel zonder meer de protes ten van Engelsen, Russen en Amerikanen voorbijgaan, die immers allen tientallen dergelijke ontploffingen op hun actief heb ben en dan meestal nog van tuigen die tien of meer maal sterker en krachtiger waren dan het povere O-bommetje van de Sahara. De zeer secure Engelse moralisten die nu het hoofd buigen en zeer wijselijk even zo revolutionaire vernieuwing als thans de atoombom is. Toch heeft men nooit uit naam van de moraal de mitraljeu- ze horen veroordelen en nog niet. Zomin als een pistool dat al even ver van een boog en een pijl staat, als een atoombom van een massaal bombardement met «goe de» bommen. Want de moraal is wat ze is en verandert niet naar gelang men zelf één of ander wa pen bezit dat de andere niet heeft. Men kan natuurlijk vooropstellen dat elk agressief wapen te veroordelen valt. Akkoord. Maar nu beweren alle landen die een atoombom bezitten dat deze bom louter defensief is en alleen als vergelding zou dienen voor een aanval met dezelfde bommen. Ofwel moet men eenvoudig alle wapens veroordelen. Maar daarmee zouden alle Uit' 11 LI UCL 11UV1U UUlgttu tu protest aantekenen tegen deze ontploffin- landen die thans protesteren het niet eens gen, zwegen vroeger in alle talen toen een zJn> vermits de kleinste potentaat uit het waterstofbom in Australië door Engeland zelf werd tot ontploffing gebracht, een wa terstof bom die heel wat meer radioactivi teit de lucht inwierp dan de enkele verlo ren stofdeeltjes van Reggane. Wat de andere landen betreft die niet de «gelukkige eigenaar» zijn van A-bommen van die kan men zich afvragen of het wel de verkrachte internationale moraal of zo niet de afgunst is die hen doet protesteren. In ieder geval is twijfel mogelijk en we twijfelen dan ook stellig aan hun bedoelin gen. Want zodra men de oorlog en de wapens als geoorloofd defensiemiddel heeft aan vaard, zien we niet goed in waarom een onderscheid wordt gemaakt naargelang de kracht van die wapens. Toen de mitral- jeuze werd ingevoerd betekende dit een Midden-Oosten sterk aan zijn legertje houdt en dit leger nu precies niet met be zems of trompetten gewapend is. Dit gezegd zijnde, zijn we vokomen be reid te verklaren dat elke atoomontplof fing te betreuren valt. Maar dan om 't even welke. En dat ook de bommen die Ja pan tot kapitulatie brachten en zeker niet experimenteel waren, vermits zij tiendui zenden slachtoffers vergden En toch heb ben we nooit gehoord dat de Verenigde Sta ten, omwille van die bommen als een dood doener van de internationale moraal wer den gebrandmerkt. Integendeel men heeft berekend, dat dit de oorlog verkortte en blijkbaar het aantal slachtoffers uiteinde lijk deed verminderen. O, internationale moraal, wat wordt er niet gedaan en gezegd in uw naam

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1960 | | pagina 1