en omstreken
Problemen in het Onderwijs.
"Wilde Aardbeien
1>50 fr" I
Ovo /J
^Wlióóiebriej uit ^exaó
Len leerrijk intermezzo
li
azet van aalst
ABONNEMENTSPRIJS
40,fr. per 3 maand
75,fr. per 6 maand
150,fr. per jaar.
VERSCHIJNT de DONDERDAG en ZATERDAG van iedere week
BUREEL St. Jorisstraat, 25. AALST IHde JAARGANG
Tel. 241.14 P R. 88172
ZATERDAG 22 OKTOBER 1960 NUMMER 84
xmzM&eaiï
het nummer, f
l -
En nu wat nieuws, want ge zult nieuws
gierig zijn hoe ik het stel in mijn nieuwe
thuis. Ik ben het hier reeds heel goed ge
woon.
't Is hier heel warm. Als mijn koffers
toekomen uit New-York zal ik met mijn
belgische termometer (van Jozef) eens
kunnen meten. Hier zijn het allemaal an
dere. 't Ben volop aan 't werk hoor
Nu begin ik me missionaris te voelen
Och, ge hebt geen gedacht wat er hier alle
maal te doen is Elke morgen van 9 uur tot
12^ uur ga ik op huisbezoek. We doen zo
wat 't werk wat bij ons de Onderpastoors
zouden doen. We bezoeken al de families
van de parochie Wat we ontmoeten
't Is onbeschrijfelijk. De mensen zijn zeer
openhartig. Ze zeggen eenvoudigweg alles.
In elk gezin zijn er veel kinderen 9 of 10
is geen zeldzaamheid. Nu... met onze steek
kaarten gaan we op ronde Zijn de kindjes
gedoopt Eerste kommunie gedaan Zon
dagmis Paasplicht Kerkelijk huwelijk?
Burgerlijk huwelijk of samen wonen
Dat moeten we allemaal onderzoeken.
De meeste huwelijken zijn alléén burger
lijk zeer velen wonen eenvoudig samen...
't Zijn nog kinderen als ze trouwen 15,
16, 17 en 18 jaarGe kunt gerust de kin
deren voor broer of zus van moeder hou
den
Echtscheidingen Bijna overal waar
wij komen is het 2de of 3de huwelijk. Van
godsdienst en kristelijke plichten kennen
ze niets... en toch zijn het «Katolieken»
't Is echt erbarmelijk.
De taak van «ons» (ik ben voorlopig nog
toeschouwer, omdat ik nog moet engels le
ren) is ze een weinig te helpen, aan te zet
ten voor zondagmis (kommunie en paas
plicht kan bij velen niet wegens huwelijk).
Dan... private les in 't klooster voor de
volwassenen als voorbereiding op eerste
kommunie... trachten ze naar de kerk te
brengen om hun huwelijk te regelen... enz.
enz.... We werken eigenlijk voor de Pas
toor Elke morgen eerst om zijn orders en
middags verslag uitbrengen. Dat is nu
nog 't werk van Zuster Hildeward. Ze
houdt de fichen bij enz. want ik heb engels
te leren. Al onze andere zusters geven les
hier in de parochieschool, .ook Moeder. Er
is echt te kort aan arbeiders voor de
oogst
Na de school om 3y2 uur hebben we ca-
techismusles te geven aan de leerlingen
van de publieke scholen, waar er niets van
godsdienst of gebeden geleerd wordt. In de
meeste parochies is nog geen klooster.
Ik geef 2 maal per week godsdienstles
voor de kleinsten, 'k Heb natuurlijk alles
op te schrijven en te leren. Maar zo zal
ik nog best leren, is 't niet
Och, er is hier zo een grote nood Van
de parochies in 't ronde vragen ze allemaal
«zusters en... er zijn er geen Is dat niet
jammer Bid toch veel voor ons en voor
ons werk. Bid, opdat we werkelijk «heili
gen» zouden zijn want anders zullen we
geen invloed kunnen uitoefenen op deze
mensen. Weet U... degenen die hier «goed
zijn» zijn dan ook werkelijk apostelen on
der hun volk maar er zijn er zo weinig
Zo is er bv. een leek die elke zondag de
mis op de preekstoel uitlegt en de gebeden
luidop meezegt met de priester. Is dat niet
schoon.
Ik ben zo blij dat ik hier ben, omdat ik,
hoe weinig is het dan ook nog, toch al mag
meehelpen aan 't apostolaat. Ik ben hier
echt gelukkig Dat wil niet zeggen dat we
het. gemakkelijk hebben hoor Maar ge
voelt U gelukkig omdat ge moogt meehel-1
pen aan 't geluk van anderen We zijn ei
genlijk toch bevoorrechte zielen hé - j
moesten alle mensen in België dat toch
maar begrijpen 'k Ben een maand in
New-York geweest, en daar ik op huisbe
zoek ging veel gezien.
Hier hetzelfde Wel... 't verschil is
groot, geloof me 'k Had verleden keer
al geschreven zeker dat het hier allemaal
houten huisjes zijn, zonder verdieping
(Daar staat meer over in de brief van ons
Marieken ge moet hem dan maar een vra
gen).
Als ge in een huis binnenkomt en het
krioelt er van kindjes rondom U dan
<:YYlióóiezoncla<g 1960
Voor enkele weken keerde in het
Aalsterse een missie zuster terug die'
sedert 1927 onafgebroken op haar post
in India had gestaan.
Een leven van onverpoosde opoffe
ring in dienst van de minstbedeelden
in deze wereld.
Slechts één voorbeeld uit vele. Op
deze Missiedag is het een dwingende
plicht dat de gelovigen zich het Kriste
lijke Apostolaatswerk herinneren van
de missiezusters en missionarissen, w.o.
ook tientallen stadsgenoten.
Ter hunner intentie bidden we zon
dag a.s. en vergeten we niet, hoezeer ze
ook onze steun nodig hebben voor hun
taak in dienst van het geloof.
vraagt ge U werkelijk af waar slapen ze?
Och... en ze zijn zo lief Mochten we
hen toch het licht, het geluk van 't geloof
kunnen bijbrengen.
Er is nu weer een jongen van ongeveer
17 jaar die we verleden week met ons huis
bezoeken er kunnen toe brengen hebben
om naar 't klooster om privaat onderricht
te komefe als voorbereiding voor zijn eer
ste kommunie Hij is al een keer of vier
geweest. Is dat geen schoon resultaat Dan
zijt ge zo gelukkig hé 'k Wou dat ik al
volledig engels kende... Maar wachten en
ondertussen offeren voor hen Ik reken
op uwe hulp allemaal
Verleden zondag zijn wij naar de «Vlaam
se kermis» d.i. «Jamaica» geweest. Dat is
ten voordele van onze Kerk.
We hebben namelijk een houten kerkje
en Pater Storm (onze Pastoor) gaat een
nieuwe stenen kerk bouwen. Er was heel
veel volk op de «Jamaica»! Maar alles zo
anders als bij ons. Het «restaurant» waar
gebraden kip met «van alles» erbij te be
komen was, was in ópen lucht, ge moest
ze zien smullen hebben
Zeer veel groeten uit een land van zon
en lucht.
Ik bid voor U allen.
Zr. MARIE DIERIC.
San Juan Couvent. Maridastreet, 322
San Antonio 7 TEXAS (U.S.A.)
Pol van de Abeele
Kinderkop.
IN DE STEDELIJKE FEESTHAL
DE WEEK VAN DE KU NST EN DE KULTUUR
AVONDLESSEN OF ZATERDAGSCHOOL
De veralgemening van de vijfdagenweek heeft reeds heel wat verandering gebracht
in de zeden en gebruiken. Die vrije dag biedt trouwens vele mogelijkheden voor ont
spanning, beoefening van een of ander hobby, zelfstudie enz Het hoeft dan ook nie
mand te verwonderen dat links en rechts de vraag onderzocht wordt of 't niet moge
lijk is de traditionele avondlessen te vervangen door lessen op zaterdag.
We staan inderdaad voor een nieuwe toestand. Vroeger, toen er algemeen od Za
terdag gewerkt werd, was er maar één uitweg tot beroepsvervolmaikng, de avond
school. Vrij veel jongelui volgden avondlessen, of althans begonnen met goede moed
de avondschool te bezoeken.
De statistieken van het ministerie van Openbaar Onderwijs leren ons dat de laat
ste jaren 110.000 a 120.000 leerlingen zich jaarlijks laten inschrijven voor het on
derwijs met beperkt leerplan
Het grootste gedeelte hiervan is avondonderwijs. Dezelfde statistieken leren ons
ook dat jaarlijks slechts 16.000 diploma's worden afgeleverd in deze onderwijssek-
tor Alhoewel deze cijfers moeten geïnterpreteerd worden aan de hand van thans nog
onbestaande elementen, laten ze toch toe te besluiten dat het avondonderwijs een
zeer grote afval kent. Niet zonder reden trouwens
De handel (talen, daktylo, boekhouden, verzekeringen) is vanzelfsprekend een der
meest gevolgde lessen 43.000. Dan volgt metalen 17.000; kleding 15.000; bouw
bedrijf 6.000; electriciteit 5.000
EEN KLEINE ENQUETE.
Een bescheiden onderzoek in een twin
tigtal avondscholen in het Vlaamse land
waarvan we de resultaten niet willen veral
gemenen, brengt het volgende aan het
licht
Zeer vele jonge lieden laten zich inschrij
ven in de maanden september-oktober
maar in de maanden februari-maart is nog
maar de helft van de ingeschrevenen regel
matig aanwezig, terwijl slechts 20 a 30 t.h
de examens afleggen. De meisjes blijken
over het algemeen standvastiger dan de
jongens, maar hun voorkeur schijnt te
Jgaan naar éénjarige kursussen.
De lessen worden niet in bijzonder gun-
iStige omstandigheden gevolgd velen ko
men recht van hun werk en eten gauw voor
de les (of tijdens de les) enkele boterham-
imen, kopen een zakje frieten of blijven
nuchter tot tien of zelfs elf uur 's avonds
Volgens de getuigenis van verscheidene
professoren verflauwt de aandacht zeer
[vlug. Van de professoren zelf vraagt het
«en zeer grote krachtinspanning, vermits
ongeveer de helft onder hen reeds een gan
se dag les hebben gegeven en de andere
helft een drukke dag op het bureel of in de
nijverheid achter de rug hebben. Het ge
beurt ook niet zelden dat de leraren even
hongerig zijn als de studenten 1
Voeg hierbij dat in vele scholen" tijdens
de avondlessen de werkvrouwen met em
mers rondklengelen, met veel lawaai de
gangen vegen of luidkeels de laatste
nieuwsjcs staan te vertellen, en het wordt
duidelijk dat het studieklimaat zeker niet
aanwezig is.
De jonge arbeider, de jonge bediende die
«vooruit wil komen» zoals de volksmond
zegt, moet vier a vijf maal per week na
een zware dag naar de avondschool, van
18 tot 20 of 21 uur, terug thuis tussen 21
en 22 uur, avondmaal. Nooit een avond in
de huiskring, zeer onregelmatige, en dik
wijls opgewarmde maaltijden, heel wat
tijd en geld voor verplaatsingen... Alleen
helden houden zo eeen regime drie of vier
jaar vol
PRO EN CONTRA
Op het eerste gezicht lijkt de vervanging
van de avondschool door de zaterdag-
school een oplossing vor vele, zo niet alle
moeilijkheden Geen nutteloze verplaat
singen meer, de avonden zullen in de
huiskring kunnen doorgebraacht worden
en bovendien laat deze oplossing nog een
hele zondag vrij, die zowel voor ontspan
ning als voor zelfstudie kan gebruikt wor
den. Het herzien en bijwerken van de za-
terdaglessen kan zowel op zondag als in de
week 's avonds gebeuren.
Ook gezien vanuit het standpunt van het
onderwijs, biedt de zaterdagschool vele
voordelen de leerlingen worden een gan
se dag ondergedompeld in een studiekli
maat, de leerlingen noch de leraars zullen
vermoeid of hongerig zijn, de lessen zou
den gegeven worden bij daglicht (een niet
te onderschatten fakor). Kortom de jonge
arbeiders en de bedienden zouden werke
lijk één dag per week «student» zijn.
Daarbij komt nog dat heel wat gehuw
de mensen, in beslag genomen door aller
lei familiale verplichtingen in de huidige
omstandigheden niet kunnen denken aan
beroepsvervolmaking, maar dit wel zullen
overwegen indien de zaterdagschool een
werkelijkheid wordt.
Nochtans mogen we de zaterdaglessen
ook niet te idyllisch gaan beschouwen. Er
zijn vele moeilijkheden, al zijn de meeste
van praktische aard.
Vooreerst geniet nog niet iedereen van
de vijfdagenweek en zijn er belangrijke
kategorieën die er wellicht nooit van zul
len genieten. We denken hierbij aan de
middenstanders en de landbouwers. Zonen
van landbouwers en van middenstanders,
zelfs indien ze de aktiviteit van hun vader
niet uitoefenen, worden 's zaterdags nogal
gemakkelijk opgeëist om een handje toe te
steken. Vooral in de handelszaken, waar
het 's zaterdags bijzonder druk kan zijn, is
dit het geval.
Ook met de jeugdbeweging, die 's za
terdags steeds meer aktiviteit gaat ont
plooien, dient rekening gehouden. Ander
zijds is niet iedereen die thans avondlessen
volgt, geestdriftig voor de zaterdagschool.
Vooral bij hen die talen, daktylo, verzeke
ringen en boekhouding volgen, troffen we
opvallend weinig entoesiasme aan voor de
zaterdagstudie.
Vele jonge arbeiders daarentegen ver
klaarden zich resoluut voorstander van de
zaterdagschool, maar zijn er zich wel van
bewust dat het een zeer zware dag zal wor
den. Sommige programma's in electrici
teit, metaat, mechanica, voorzien thans ne
gen en soms zelfs twaalf uur en meer per
week. Hoe dergelijk programma op één za
terdag afwerken
Zoals men ziet is het probleem niet zo
eenvoudig. Het loont echter de moeite het
grondig te bestuderen want, de inzet is de
kostbaarste en praktisch enige grondstof
die België nog bezit de beroepsbekwaam
heid, de vaardigheid van zijn werkkrach
ten. Herman MELOS.
De week van de Kunst en de Kuituur, ge
pland door het Kultureel Aktiekomitee in
samenwerking met de Aalsterse Kulturele
Verenigingen, kunstschilders, beeldhouwers
en letterkundigen uit Aalst en omstreken,
zal hedennamiddag te 17 u. in de stedelijke
[feesthal, plechtig geopend worden in aan-
jwezigheid van het stadsmagistraat.
Toespraken zullen gehouden worden door
de H. Emiel Langui, direkteur-generaal
voor Kunst, Letteren en Volksopleidtng
over Leef met de Kunst van Uw tijd en
de H. Jan Walravens, letterkundige over
Het Aalsters aandeel in de vernieuwing
van de poezie.
In het kader van deze kulturele manifes
tatie wordt in de feesthal een tentoonstel
ling gehouden met werk van de beeldhou
wers Frans de Geyter, Mare de Bruyn,
Frans Lemaitre, Ignace De Vos, Alfons
Huylebroeck, Maurits Schellinck, Georges
Wasterlain; de kunstsmeden en sierkunsten
naars Fritz Kieckens, Luc de Mot, Paul de
Mot en de kunstschilders Theo Praet, Frans
Pereboom, Cyriel Paepe, Maurits Schelck,
Modest van Mulders, Frans de Coninck,
Louis van der Meirsch, August Coppens,
René Bekaert, Etienne Bauwens, Jan San
ders, Pol van den Abeele, Luc Claus, Jo
zef de Schrijver, Willem Mechnig, Jef de
Wit, Hoenraet Luc, Persoons Louis, Etienne
Lecompte, Alfons Roggeman, Jozef van den
Steen, René Vinck. Verschillende doeken
van Valerius de Saedeleer zullen eveneens
geexposeerd worden.
Maandag 24 oktober gaat een literaire
avond door die ingeleid wordt door de uit
het Aalsterse afkomstige Vlaamse dichter
Jan Vercammen. Gaston Durnez en Pros
per de Smet zullen voorlezen uit eigen
werk.
Verlenen verder hun medewerking Hugo-
Ke, Mielcoonsx.
Het verder programma van de week van
de Kunst en Kuituur publiceren we in het
Kalender van het Kulturele leven op pagi
na 2.
DE S. M. VAN GOEDKOPE
WONINGEN VOOR HET GE
WEST AALST, AAN DE EER.
Door het Nationaal Instituut voor Huis
vesting, werd onder de auspiciën van het
Ministerie van Openbare Werken en van
de Provincies, een Nationale Wedstrijd
Groenruimten ingericht tussen de
maatschappijen voor Volkswoningen en
van Kleine Landeigendommen, alsmede de
gemeenten
De Nationale Jury heeft de Prijs der
Provincie Oost-Vlaanderen, alsmede een
Nationale Prijs, toegekend aan de Tuin
wijk Begijnhof opgericht door de S. M.
van Goedkope Woningen, onder voorzitter
schap van Baron Moyersoen.
Zelfde maatschappij heeft de oprichting
ondernomen van een nieuwe tuinwijk op
het H. Hart, genaamd Tuinwijk De
Blieck
In deze tuinwijk die een oppervlakte be
slaat van 7 ha. zullen ongeveer 220 huizen
worden gebouwd.
Een eerste reeks van 93 woningen is
praktisch voleindigd.
Begin 1961 zal aangevangen worden met
een tweede reeks van 81 huizen, terwijl de
oprichting der overige, voorzien is voor
einde 1961 of begin 1962, naar gelang er
kredieten zullen worden toegestaan.
DE «VERTROUWELIJKE NOTA»
Na het intermezzo van de «vertrouwelij-
ke nota kan de regering en in 't bijzonder
I Premier Eyskens weer aan het werk. Het
j was niet de eerste hinderpaal en het zal
niet de laatste zijn voor de regering Eys
kens III. Velen immers achten zich geroe
pen roet in het eten te gooien
Het «incident» dat flink werd opge
schroefd door een reeks Franstalige bladen
met de bedoeling partijvoorzitter Theo Le-
fèvre uit het zadel te lichten is jammerlijk
mislukt want de vergadering van de C.V
P.-wijzen stelde in een persmededeling
vast dat er geen meningsverschil bestaat in
de schoot van de Christelijke Volkspartij
inzake het regeringsprogramma zoals het
reeds door de Kamers werd goedgekeurd.
I Het zou van naïviteit getuigen te menen
dat deze vergadering alle konflikten tussen
partij en regering, tussen kristen-demo-
kraten en konservatieven, tussen Vlamin
gen en Walen uit de weg heeft geruimd.
Neen de ware betekenis van het communi
qué lijkt de volgende te zijn Alle» geschil
len die thans kunnen bestaan worden in
zekere mate opzij gezét, naar de achter
grond verschoven en de Christelijke Volks
partij, zegt de heer Eyskens haar volledige
steun toe. Het belang van het land vereist
immers dat deze regering verder regeert.
Gans het incident en de politieke gebeur
tenissen van de jongste weken hebben de
politieke waarnemers duidelijk gemaakt
dat er wat veranderd is in dit land wat be
treft sommige machtsverhoudingen. De
grootste franstalige katolieke krant waar
van gezegd wordt dat zij de opinie weer
geeft van een groot gedeelte der franstalige
C.V.P.-parlementsleden, voert nu reeds
maanden een zeer scherpe campagne tegen
de persoon van de partijvoorzitter. Dit blad
werd hierin nagevolgd door minstens drie
Waalse provinciebladen. Deze bladen heb
ben het zogenaamde «incident van de ver
trouwelijke nota» tegen de heer Theo Lefè-
vre willen uitspelen door een geschrijf
waarin objektiviteit, waardigheid, kriste
lijke caritas ver te zoeken waren. Welnu
het hoofd dat ze wilden zien rollen, is niet
gerold.
Een overwinning van de Vlaamse kriste
lijke opinie Sommige zullen het aldus in
terpreteren en in zekere zin hebben zij ge
lijk. Wij zien er vooral een bewijs in dat
het merendeel van onze politieke leiders
niettegenstaande perscampagnes en aller
hande drukkingen, het belang van het land
het welzijn van hun partij kunnen stellen
boven persoonlijke voorkeur en kunnen
aanvaarden dat sommige machtverhou
dingen thans anders liggen dan tien jaar
geleden. I. D.
DONDERDAG 27 OKTOBER, 20 u., ST. JOZEFCOLLEGE
EEN TWEEDE VERTONING VAN