en omstreken /an "Biuschdienst,, tot Modern Brandweerkorps Ie Aalst. ■ezersti ibune Christelijke kunst azet van aalst A BONN KM LNTSPRLIS 40,fr. per 3 man nil 75,fr. per maand 150. fr perjaai v'I-lKSCHIJNT de l)ÜNi)LRDAG en ZATLRDAG van iedere week P17RKEL St. Jorisstraat, 25. AALST 1 tide JAARGANG. Tel. 241.14 P. R. 88172 ZATERDAG 10 DECEMBER 1960 NUMMER 98 1,50 fr. het nummer L Herhaalde brandrampen hebben in de loop der tijden het oude Aalst geteisterd. Zo werden in de loop der 14 eeuw O. L. Vrouwkerk en het oude Schepenhuis door and vernield. In 1558 gingen aan de Pontstraatpoort een twintigtal huizen in de ammen op, terwijl in de eerste helft van de 18 eeuw ook de omgeving van de Zout- ■aatpoort eveneens de toenmalige «brandweermannen» dagenlang het vuur dienden bestrijden. De stadsoverheid zag zich dan ook genoodzaakt in 1761 het bouwen van huizen met >uten gevels, rieten of strooien daken le verbieden. Maar het moet wel zijn dat de oude Aalstenaars zich weinig stoorden aan deze iorschriften, zodat men van overheidswege dreigde met de afbraak van soortgelijke bouwen. Voor het eerst in 1715 ging men over tot f oprichting van een brandweerkorps it beschikte over twee kleine brandspui- n, een kopere pomp, negen ladders en honderdtal emmers. De stad werd verdeeld in vijf wijken en 1de 25 vuurwachters. Wanneer de nood aan de man kwam, iren loodgieters, schaliedekkers, timmer den, enz. verplicht naar de plaats van !t onheil te snellen. Een oud politiereglement uit de jaren r Franse overheersing, vermeld dat de lapste brandweermannen een beloning itvingen van 9 fr. voor de eerste drie nnen en 6 fr. voor de volgende. Na 1830 werden zowat overal de brand- eerdiensten georganizeerd. Tijdens een raadsitting in 1855 wordt lorlezing gegeven van het reglement van december 1823, voorschrijvende de latregelen in geval van brand. Dit reglement behelsde o. m. 1. Voorzorgen tot het in bekwamen aat hebben der middelen benodigd ter ussching van den brand» Alle brandweermatorialen dienden on rgebracht te worden in het stadhuis. Het ateriaal moest vier maal per jaar. doo> Schepen van Openbare Werken en twee ngewezen raadsleden geinspecteerd te arden. 2. «Personen aangesteld voor den biusch- enst». Een generalen Brandmeester voer- het bevel, en aan hem diende iedereen dens brandrampen te gehoorzamen. Ver- r waren er nog brandmeesters en onder- andmeester<5. De generalen-brandmeester werd op zijr blussingstochten vergezeld door een dra ger van een wit vlaggetje, dat evenwe' 's nachts vervangen werd door een rode lantaarn. 3. Bepalingen na te komen na het blus schen van den brand». Dit betekende o.m. dat de gemeenteraa< had te zorgen voor de kosten van genezing en onderhoud van gekwetste brandweer mannen. De eerste generalen Brandmeester wa Martinus Gheeraerdts, die later opgevolg werd door Leo Gheeraerdts. Plet moet zijn dat deze biusschings dienst geen voldoening gaf. Want na een brand in de Nieuwstraat werd de oprich ting van een Vrijwilligerskorps overwogen Het initiatief ging uit van Polydoor dc Paepe, Leo de Paepe, Gustaaf Teirlinck Hektor Arijs die een vergadering belegden op 2 mei 1875 in de herberg De Schelde in de Molenstraat. Hierop waren benevens hogervernoemd' Aalstenaars nog aanwezig Jozef de Vos, August Gryson, Hippolie Branteghem, Polydoor Bogaert, Emiel Cal iebaut, Victor Deghels, Armand de Mette Alexander de Vos, Louis Hendrickx, Ed mond Kieckens, Seraphien Kieckens, Pe trus Liebaut, Theophiel Meersman, Henr van der Borght, Firmin van der Poorten er Florent van Nuffel. Deze bijeenkomst werd in feite de stich tingsvergadering van het Vrijwillig? Pompierskorps en als dusdanig weldrr I door de gemeenteraad cn bij Koninklijk j Besluit erkend. KERSTMIS NADERT. Kerstmis nadert en meteen worden weer vele pleinen dennebomen geplaatst. Misschien zien we terug in de Belfortkel- ;r Maria met het Kindje en Jozef. Kerstmis, de grote dag, dat ik het in de men krijg en erop uittrek om 's avonds genieten van de pracht op de Grote arkt van Brussel met het enig mooie de- ir van het aldaar opgestelde kribbeken et de uitvoering van kerstliederen door lapenkoren. En bij ons Wat denkt onze Schepen van penbare Werken van een voorstel dat de istelling voorziet van een stalleken uit schorshout (zeer goedkoop). Het kan imaakt worden door de stadsdiensten !en zou er levensgrote beelden in kunnen laatsen en het geheel omringen door spar in erboven bengelend de ster. Dat kribbeken, kan in de hoek van I elfort neven de ingang worden opgesteld Er zouden gebeurlijk koren kunnen op eden. Ergens tussen de sparrebomen kan fn geldbus geplaatst worden, waar het listerende publiek ten minste een franskc m inschuiven. De koren kunnen zich na en de pot verdelen. Wat goeie wil en Aalst is weer iets rij Pr. Wat denkt men daarvan op het stad P DF. WINTER. DEFINITIEVE VERKIEZING C. V. P. VOORZITTER-AALST OP 21 JANUARI as. De raad van de C.V.P. Aalst vergaderde donderdag 11. onder voorzitterschap van de h. Gilbert Claus, die zoals reeds vroeger werd gemeld in deze funktie ontslaggever -i is. De besprekingen waren hoofdzakelijk gewijd aan de kandidaturen voor het nieuwe voorzitterschap. Na een stemming van de raad, blijve" thans ten definitieve titel, uitsluitend dc volgende kandidaturen weerhouden Bo gaert Etienne, De Bisschop Marcel en Gee- rinckx Etienne. De stemming van het voorzitterschap er van de C.V.P. raad gaat door op 21-1-'61. HERNIEUWING DER ABONNEMENTEN Bituicu enkele dagen zal de postbode zich te Uwen huize aanbieden om het bedrag der jaar- en halfjaar abonne menten te innen. We verzoeken derhalve onze abon- né's de nodige schikkingen te willen treffen voor het hernieuwen der abon nementen. Wij rekenen op een goed onthaal en danken u vooraf. AANDACHT. De lezers die thans wensen in te schrijven ontvangen tot eindejaar ons blad GRATIS. DE REDAKTIE. SNAPSCHOTS ROND 15 DECEMBER. Voor het huwelijk van Koning Bou- dewijn en Dona Fabiola zal dezelfde ritus worden gevolgd als voor liet huwe lijk van prins Albert. Dat betekent dus dat het koning Boudeuijn zelf zal zijn die zijn bruid naar het altaar zal lei den. Twee kardinalen zullen eveneens in St. Goedele aanwezig zijn Kardi naal Siri, de Pauselijke gezant en. kar dinaal Van Roey. die het huwelijk zal inzegenen. Kardinaal Siri zal de pause lijke boodschap voorlezen. T. V. IN ST. GOEDELE Aangezien vele genodigden in de kerk weinig of niets van de plechtigheid vooraan zullen bemerken, zullen in de kerk zelf televisieschermen worden aangebracht. UITNODIGINGEN Ook Sovjet-Rusland en de andere kommunistische staten werden uitge nodigd maar tot op heden kwam geen antwoord binnen. Wat Kongo betreft verkeert men nog in het onzekere al hoewel het voor Leopoldstad moeilijk zal zijn vertegenwoordigd te zijn. ver mits de diplomatieke betrekkingen nog niet werden hersteld. Ook vanwege Prins Karei, de voor malige Prins Regent kwam nog geen bericht binnen. Een uitnodiging kreeg hij ook voor het huwelijk van Prins Al- bert maar hij kwam niet, al liet hij een huwelijksgeschenk aanbieden. Voor wat het koninklijk huwelijk betreft, mag waarschijnlijk hetzelfde worden verwacht. ONBEKENDE SCHENKER Bij een Brusselse befaamde juwelier heeft deze week een met kostbare ju welen bezette haissnoer voorgelegen, zijnde een sprookjesachtig geschenk voor onze toekomstige "Vorstin. De schenker wenst onbekend te blijven Zelf de joernalisten slaagden er niet in er achter te komen. REGERINGSDINER Naar aanleiding van het koninklijk huwelijk zal de regering woensdag 14 december te 19.30 u. een diner aanbie den aan de buitenlandse vertegenwoor digers in het Kunsthistorische Museum van het Jubelpark. De koninklijke fa milie. en hun gasten, de Belgische mi nisters en voormalige premiers, de mi nisters van State, en Hogere Magis- straten zullen hierop aanwezig zijn. TONEELLIEFHEBBERS AANDACHT Wegens ziekte van een onzer hoofdacteurs worden de vertonin- en van «REDDEND ZWEMMEN» voorzien voor zondag 11 en laardag 12 december VERSCHOVEN naar ZONDAG 18 en 1AANDAG 19 DECEMBER. De Kon. Rederijkerskamer St. Barbara. VLUCHTIG... IN DE BELFORTZAAL JUCL KEPPENS EN JEANNE DE DIJN. Voor de trouwe bezoekers van de Bel fortzaal is de kunstschilder Juul Keppens uit Lebbeke, geen onbekende meer. Seder! lang heeft deze kunstenaar in ruime krin gen een soliede artistieke faam verworven waarvan de recente tentoonstelling, samen met de beeldhouwster Jeanne De Dijn eens te meer de bevestiging is. De récente composities die Juul Keppen> thans exposeert, zijn des te merkwaardi ger omdat ze wijzen op een verrassende evolutie. Weliswaar is deze kunstschilder in we zen zijn onderwerpen trouw gebleven. Keppens is nu eenmaal de minnaar van het landschap en de zee maar behoudens deze constante getuigt dit werk van een nieuwe, zonniger visie op het leven, op de natuur. Waar voorheen de grijze tonen nogal eens overheersend waren en aan zijn werk een melancolisch accent gaven hebben deze thans de plaats geruimd voor een ongewoon rijk kleurenspel, dat aan zijn jongste oeu vre een ongewoon charmerend karakter verleent. Ook naar de vorm zijn het merendeel zijner doeken losser, spontaner geworden. Samen met Juul Keppens exposeert voor het eerst de Dendermondse beeldhouwster Jeanne De Dijn. Leerlinge van de jonge Courtens getuigt haar werk van een niet alledaags talent. Waar de meeste heden daagse jongeren, -gemakshalve zich^erga loperen in draad en vlechtwerk, waarmede de goede gemeenschap in het ootje wordt genomen, houdt deze kunstenares vast aan een zuiver clasicisme. Maar ze doet het met een aangeboren gevoel voor de essentiele schoonheid, met een scherpe waarnemingsgave, die aan haar werk een zeer persoonlijk accent ver lenen. Twee kunstenaars, wier werk mekaai wonderwel aanvult, die het zonder super latieven kunnen stellen, maar wier beider opvattingen over de kunst blijkens hun ten toonstelling, getuigen van een artistieke eerlijkheid die steeds zeldzamer wordt in deze tijd. N. KAMER VAN KOOPHANDEL VAN AALST EN GEWEST i'ROGRAMMA DER KURSUSSEN OVER EXPORTLEER EN" MARKTPROSPECTIE PROF. VAN BAKT .F. Vvoensdagen 11 18 25 januari 1961 1. Studie over Exportmogelijkheden a) Wat wijzelve kunnen doen. b) Organismen - Openbare - Private. c) Tussenpersonen bij Export Verzeke ringen Verkeerswezen. PROF. CAEYLDE Woensdagen 1 8 15 februari 1961. 2. d) Financiering en Kredietmogelijkhe den Organisme Wijze van beta iing. e) Verkoopkontrakten. f) Dokumenten Uitvoer en reglemente ring. Tol beheer. De werkvergaderingen vangen aan te 1S> u. 30 stipt, in het bureel van de Handels kamer ten Stadhuize. Zij zijn voorbehouden aan de bedrijfs leiders van opkomende en middelmatige ondernemingen. De werkgroepen worder beperkt tot 15 personen. Het le deel der werkperiode bestaat uit een theoretische uiteenzetting van circa 30 a 40 minuten. Na een korte pauze, worder 'praktische problemen en vragen der deel nemers besproken tot 21 uur. Deelname in de onkosten 300 Fr. per persoon voor de gehele cy clus. 200 fr. voor de leden van de Handels I kamer. Te storten op P.C.R. 43.27.19 der Han delskamer na telefonische of schriftelijke inschrijving. P. S. - De Kursus wordt geopend door een informatiedag gehouden op Zaterda 7 januari door de Stichting LODE WIJK DE RAET. oOo REDDEND ZWEMMEN door de BARBARISTEN. Op zondag, 4 december ging in de zaa' Groen Kruis» de eerste opvoering door van het geestige blijspel «Reddend Zwerr. men» door de Koninklijke Rederijkerska mer Sinte Barbara. Voor de toneelliefhebbers werd het een avond vol kijk- en luistergenot. Inderdaad «Reddend Zwemmen» is een blijspel vo: echte Engelse humor naar Frans model ge- konstrueerd, zoals het zeer terecht in het programma staat vermeld. In een fris dekor waarvoor het technisch komitee van de Barbaristen alle lof ver dient, werd zeer goed spel geleverd door Christiane Slagmulder en Walter Boni al de twee hoofdpersonages. Ze werden flink terzijde gestaan door Paula Bonnaerens Christiane Paelstermans, Maria Bayens Georges Klinck. Jozef Nimmegeers. Mau- rits De Boch en laatst, maar heel zeker not least, Willy Arijs. O, nee Nu hebben we iemand vergeten die een heel belangrijke rol speelt in het leven van de personages in het stuk, iemand die zijn rol zeer goed speelt en werkelijk beleeft Joepie een rasecht en springlevend aapje Over het stuk willen we liever niets ver tellen, dat zou uw plezier helemaal beder ven. We willen u enkel deze goede raad ge j ven ga kijken. We zijn er van overtuigd dat u ons gelijk zult geven over de hele lijn. En stuk én vertolking staan op een zeer hoog peil en zullen zonder twijfel, de moeilijkste kunnen bevredigen. W.W. oOo DE 3. R. T. STEUNT DE VERSPREIDING VAN HET STREEKLIED Het is een verheugend verschijnsel dat Vlaamse tekst- en toondichters tijdens dc laatste jaren opmerkelijk de liefde tot he< I eigen gewest bezongen hebben. De tekst dichters beschreven niet alleen het uitzicht I van het landschap. Meermaals verwerkten ze in hun verzen tal van geschiedkundige gebeurtenissen die zich ter plaatse afspeel den, vestigden ze de aandacht op folkloris tische gebruiken en eigenaardigheden var het volkskarakter. Zo gezien brengt het instuderen van onze streekliederen niet alleen een verruiming van de algemene ontwikkeling doch teven- een diepe confrontatie met de volksziel. Willem De Meyer heeft een hele reeks mooie streekliederen op zijn programma staan die hij op zijn talloze zangavonden aanleert. Ook de radio zal vanaf januari 1961 deze werking steunen door elke donderdag var 17,50 u. tot 18 u. streekliederen uit te zen den. Een initiatief dat alle lof verdient. De leden van het onderwijzend perso neel en alle zangleiders (sters) kunner zich voor documentatie over de jongste heimatliederen wenden tot Algemeen Ne derlands Zangverbond, Otto Veniusstraat 15, Antwerpen. Tel. (03) 33.02.34. VALERY STUYVER IN HET INSTITUUT I)ER DAMES VAN MARIA. Naar het ons voorkomt ligt het in de be doeling van de Dames van Maria ieder jaar in de stad een kunstmanifestatie te ia- ten doorgaan. Inderdaad vorig jaar werden wij door hen in de gelegenheid gesteld kunstgroep Thor te gaan bewonderen en dit jaar brengen ze ons de mogelijkheid ken nis te maken met een der meest omstreden figuren der hedendaagse christelijke kunst de priester-schrijver, schilder en beeldhouwer Valery Stuyver. De figuur van een priester-schrijver kon den we de laatste jaren regelmatig ont moeten, die van de priester-beeldhouwer is, buiten Cyriel Verschaeve, steeds eerder een zeldzaamheid gebleven. De kunst van Valery Stuyver kan men met enkele woorden typeren zij is gods dienstig. Stuyver heeft zijn eigen expres siemiddelen ten dienste gesteld van een godsdoordrenkte inspiratie. Zijn kunst is modern omdat ze de aller individueelste uitdrukking is, maar ze is nog verbonden aan de grote perioden van de religieuse kunst, ze is een afstraling van de alles overweldigende, buiten alle ruimte en tijd verheven Godsgedachte. Zijn geliefkoosde onderwerpen zijn het lijden van Christus Om op een juiste wijze het werk van Valery Stuyver te kunnen benaderen en naar waarde te schatten moet men eerst en vooral iets weten over de tekniek, die hij toepast. Het spreekt vanzelf dat zijn stijl nauw verbonden is met de manier van werken en de materie waaruit het werk ontstaat. Hij gebruikt een materie waarin de oervorm het meest bepaald is: het hout. Dé oorspronkelijke vorm van de houtblok met zijn knoesten en vergroeingen en alle grillen, die de natuur er door de eeuwen heen heeft ingelegd, spelen bij Stuyver een aanzienlijke rol bij het ontstaan van zijn kunstwerk. Soms grijpt hij ook naar de boetseerkiei, in die werken vermag hij het nog steeds zichzelf te blijven, gebald van expressie en silhouet, maar ze missen steeds dat mysterieuze, die grimassante kracht die uitgaat van zijn lijdenskoppen en die ons onwillekeurig doen huiveren. Dat grimassante in zijn oeuvre doet ons terugdenken aan de middeleeuwen. Een zelfde koorts van bittere spot en bij tende hoon staat foltrend, scherp en hard in de gezichten van zijn scheppingen, het trekt in de lijdenskoppen die grimassen die ons doen huiveren, verminkt de ledematen en laat een horde van wilde verbeelding in ons los. Maar pijnigt ons dat scherpe in zijn werk dan klinkt nog altijd door dat onnoemelijk leed een lach, een lieftallig heid, een beeld van zuiverste vrede. Men zou de figuren van Stuyver, uitingen van zijn opperste scheppingsdrang kunnen ver gelijken met een Jeroen Bosch of een Ja mes Ensor in de profane kunst. De kunst van Stuyver is volledig gods dienstig maar dan van zo'n formaat dat haar vooraan brengt onder onze heden daagse kunstenaars. En dit is weer onge woon, omdat we sinds een paar eeuwen ge woon zijn geweest van een religieuse kunst, die steeds maar ter plaatse blijft trappelen en die zich sedert eeuwen en eeuwen maar steeds blijft herhalen., Het was inderdaad zover gekomen dat niemand nog van een religieuse voorstelling enige kunstwaarde eiste Onze kerken en kapel len zijn doorgaans door volgepropt met waardeloze «rommel» waar niemancl neg enige aandacht aan schonk. Het is hoog- noodzakelijk dat in dat alles enige veran dering kwam. Dit is ondermeer een der grote verdiensten van Stuyver. Valery Stuyver neemt een gans bijzon dere plaats in Hij brengt ons iets waaraan wij in ons land en in onze tijd een grote nood hebben een overtuigende en tot na denken verplichtende en artistiek verant woorde kunst, de renaissance van de2e kunst, die we de laatste jaren in Frankrijk hebben zien mogen worden, vindt hier in Vlaanderen in Valery Stuyver een baan breker. De Dames van Maria hebben dan ook niet geaarzeld deze prominente kunstenaar niet de nodige manifestaties aan het pu bliek voor te stellen. De verschillende avonden en lezingen kunt U verder in cms blad vinden. Vooral de jeugd zou men moe ten kunnen bereiken opdat zij tot het besef zouden komen dat ook het katolicisme mo dern kan zijn. En wanneer Stuyver dit ir onze jeugd kan wakker schudden dan aar zei ik niet dit één zijner grootste ver diensten te mogen noemen. D. V.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1960 | | pagina 1