en omstreken Baron Leo de Bethune (1864-1007) Lezerstribune Zijn wij de rijke vrekof toch Broederlijk delen met een zeker schuldbewustzijn "II NEC SPE, NEC METU .2) Aalsterse figuren AFVUREN van de JGOe LiEFOERAKET ONZE INSTELLINGEN Gazet van Aalst LEES VERDER IN DIT NUMMER Aalst en het Passiespel (door A. De Maeyer) Televisiekijkers voor U--- V Kultureel kalender Weekkalender II 19e JAARGANG Nr. 28 ZATERDAG 6 april 1963 SCH80LSTRAAT, 26 AALST 2 F HET NUMMER In het tijdschrift Jong en Oud nr. 32, de \4rgaan van de Oudleerlingenbond van het Jozefskollege publiceerde Prof. Dr P A Roeykens een belangrijke bijdrage een merkwaardige Aalsterse figuur: olgw/ijlen Baron Leo de Bethune (1864- 1907), dmecüe ook bij onze lezers een ruime belang- jelan telling zal genieten. Met de welwillende goedkeuring van de aetaluteur en redaktie van Jong en Oud pu Haag liceren wij deze levensschets thans ook belan j, ons blad. id ge Dr de ie rot irs hi zet« id mei regeligt. tervo jj er ki e. wi ;taan rEN zeer er zij staa d So thai ifaer Liefdadige bezorgdheid voor de minder- edeelden en toewijding in dienst van het lgemeen welzijn waren van oudsher, sa- len met een diepe godsdienstzin, een hoog- 3renf= taande cultuur en openheid voor de rd zal ]aamse volksbelangen, de traditionele igen schappen van de familie de Bethune, anis- ie. afkomstig uit de streek van Artois, op het einde van de XVIIIe eeuw in metlortrijk had gevestigd. Baron Felix de beg ethune was destijds lid van het nationaal 1 zijn ongres en werd daarna burgemeester van opva geboortestad en senator. In 1856 werd d Van zoon Paul, na zijn huwelijk met juf- Drovii ouw Adelaide Eliaetrs uit Aalst, burger ginet au deze stad. Hij werd eerst lid van de tovinciale raad van Oost-Vlaander en en olgde in 1870 zij» vader op als senator an het arrondissement Kortrijk. Zijn zoon geboren op het kasteel van Over- amme de 7e juli 1864, was voorbestemd ijzen m Aalsterse tak van de familie de es e 1 ethune hoge luister bij té zetten. Na zeer geslaagde studies aan het jezu- aicollege van zijn geboortestad, behaalde "de Bethune in 1884 en 1886 aan de niversiteit van Leuven met grote onder- theiding de doctorstitels in Wijsbegeerte L# i Letteren en in de Rechten. Onder de udenten deed hij er zich reeds kennen de weg opende naar een schitterende car rière. Doch na enkele maanden verzaakte hij eraan op aandringen van Mgr. Bracq, bisschop van Gent, en van diens hulpbis schop Mgr. Lambrecht, alsmede op aan wijzing va» minister A. Beernaert. Voor taan zou hij zich volledig wijden aan de christelijke en sociale actie onder de ar beiders van. Aalst en omgeving. Hij had zich laten inschrijven aan de balie van Dendermonde en zich als advo- kaat in zijn geboortestad gevestigd. Hij stichtte er in 1887 de Werkliedenkring en na deze instelling van een ruim lokaal voorzien te hebben, bracht hij ze tot een hoge bloei en een wijd vertakte aktivitèit. Zijn doel was sociaal dienstbetoon ten bate van de arbeiders, behartiging van hun materiële belangen en van hun culturele verheffing, verschaffing van gezonde ont spanning. De kring sloot zich aan bij de dernokratische christelijke Volksbond en volgde dus niet de door K. Woeste opge drongen strakke conservatieve politieke alhoewel Aalst het kiesarrondissement van de katholieke leider uit Brussel was. Als advokaat was Leo de Bethung de raadsman e»n verdediger van de werkende en noodlijdende klasse. Die mensen had den in zijn praktijk de voorrang en meest al pleitte hij pro Deo. Nooit werd tevergeefs door hen beroep op hem gedaan. Naast zijn onverdroten hulpvaardigheid vonden zij bij hom steeds grote minzaamheid, eenvoud en hartelijk begrip. Aldus werd de jonge advo kaat een alom graaggeziene en hooggewaar deerde persoonlijkheid in het Aalsterse. Later, toen hij schepen van de stad en volksvertegenwoordiger geworden was, bleef hij zich aan zijn Werklietfenkring en aan zijn praktijk wijden ten bate van zijn minderbedeelde stadsgenoten en straalde zijn dienstvaardigheid nog breder uit. Als zeer bedrijvig sekretaris van het comité voor arbeider»woningen bracht hij het tot zeer opgemerkte uitslagen. Wij kunnen dit overzicht van zijn sociale werkzaamheden niet beter besluiten dan door er op te wijzen dat tot heden toe zijn nagedachtenis onder het volk van het Aal sterse levendig en piëteitsvol bewaard bleef al stierf hij in 1907 en al werd de streek gedurende zijn politieke loopbaan in beroe ring gebracht door de verwikkelingen met de christelijke volkspartij van de gebroe ders Daens. ('t Vervolgt) een u «r zijn vrijmoedige Vlaamsgezindheid en vond jn djep aanvoelen van de sociale zending e rea meerbedeelden tegenover de werkende ?kst - te vervullen hebben. ;rebra Zjjn talenten en persoonlijk? drang dre- p riss n ^em naar diplomatieke loopbaan. V(M)I ij slaagde in 1887 met grote onderschei- )W va ng voor zijn examen, dat hem meteen duu Geen écht Aalstenaar ontbreekt op ZATERDAG 20 APRIL TE 8 U. in de zaal RINK bij het opgeluisterd door Ml EL COOLS leuke liedjes JOS GHYSEN kolder en de kleinliunstgroep van de E.P. SCHEUTISTEN Toegang: 20 Fr. - geeft recht op deelname tombola. Tot steun van onze Aalsterse Missionarissen. De achterlinie. Dendrophilos kan gelijk hebben wannéér hij wil aantonen dat de drukkingsgroepen die op onze grondwettelijke instellingen zijn gaan wegen in de loop der jaren (het groot kapitaal, de beroepsverenigingen, de syndicaten, de politieke parfijen) allemaal en zonder één uitzondering echte en waar achtige drukkingsgroepen zijn en als dus danig niet-voorziene (ongrondwettelijke) medepraters in het 's lands bestuur, zij het dan op min of meer parasitaire wijze. Het is een zorg voor de behoeders van onze constitutionele instellingen dergelijke natuurlijke kinderen, om de goede orde te bewaren, hetzij te wettigen, hetzij uit te stoten. Wij rekenen hiervoor op hen. Van de gewone staatsburgers (dat zijt gij en ik. geachte lezer van de Gazet van Aalst), wordt alleen verwacht dat zij de goede keuze zullen doen wanneer zij zich solidair verklaren met een of andere drukkingsgroep. Deze bestaan nu toch een maal! Het gezond verstand is nog de we reld niet uit: de mensen weten waarachter zich te scharen. Alzo danken wij de ont worsteling uit sociale ellende aan moedige syndikaten. De vlaamse verdrukking werd in de loop der tijden omgezet in vlaamse mêdezeggingschap en de nabije toekomst straalt voor ons Dendrophilos kan moeilijk gevolgd wor den door weldenkende burgers wanneer hij ter illustratie juist een twijfelachtig voorbeeld van drukking aanhaalt (of was het zijn bedoeling die aktivitèit te verde digen?): de manifestatie van de Volksunie in het Amerikaans theater. Is het zo een misbruik van macht de drie partijen die de regeringsverantwoordelijk heid dragen, of dit in de toékomst rede lijkerwijze mogen verhopen, voor de TV te brengen om hun standpunt uiteen te zet ten? Is het niet te voorzien dat wanneer kleinere partijen hierbij zouden aanwezig zijn, de discussie doodgewoon een dema gogisch gedoe en opbod gaat worden? Zijn de kijkers zozeer gèdiend met grote belo- vers die toch weten dat ze nooit ter ver antwoording kunnen geroepen worden? Dendrophilos krijgt geen genade wan neer hij voorstelt de communisten hierbij te betrekken, om onze TV-avond te helpen opvrolijken. Trouwens, wat moeten de kij kers geloven van een eventuele gespreks partner van de Volksunie, die geen waar borgen biedt en de volgende avond het Wie-weet-wat programma komt ver storen? Tussen haakjes, zal men de ver antwoordelijken voor dit incident schade doen betalen aan de BRT of mogen wij ons nog verwachten adn gestoorde uitzendin gen (met als gevolg verlengde zendtijd)? Wij zijn nog niet in Zuid-Amerika- Dendrophilos mag het voor waar aan nemen dat het overgroot deel der bevol king zulke drukking in elk geval af wijst. CURATOR STAD AALST ECONOMISCHE DIENST Ter gelegenheid van de Paasfeesten heeft het College van Burgemeester en Schepe nen besloten een algemene afwijking voor het ganse grondgebied van de stad toe te staan, voor wat d« toepassing van de gel dende beschikking op de wekelijkse rust dag betreft. Deze afwijking geldt voor de période van zaterdag 13 tot en met vrijdag 19 april 1963 De handelaars en ambachtslieden die, in toepassing van het koninklijk besluit van 28 juni 1960, eèn wekelijkse rustdag heb ben gekozen, zullen dus tijdens voormelde periode hun winkel mogen open houden. Namens de Burgemeester De afgevaardigde Schepen, B. RINGÖIR Schepen van Financien en Middenstand ;r dg brac n nog ate rek eg m in zal ADEI Dpels ardin tot die d van Een vorig artikel hier in deze krant ver dienen, enkele weken geleden, onder de ;1, delen zonder schuldgevoelen be- 'atte heel zeker wel degelijke gedachten, de grote verdienste gans positief te jn en modern in de opvatting van hulp- irlening aan de ontwikkelingslanden, en le daarenbovën ook ons aller geweten arust met de gedachte, dat al die ellende de wereld nu precies toch onze fout niet Wel ik moet bekennen dat dit sussen van alkan b geweten bij mij niet lang geduurd "wijs «eft. Reeds de volgende morgen werd het tad al akker geschud door de eenvoudige preek eden j Jn dorpsonderpastoor, die minstens ie inn ,en modern was, nl. in dé interpretatie e kam Jn een oude parabel, de parabel van de 1 me Lazarus en de rijke vrek, en ons de 'aag stelde of wij hier vandaag de dag ien kollectieve interpretatie moesten ge- isie m aan deze twee hoofdfiguren. Le con gn ajjen kent die parabel de ve ad he ere v was 0005 een "jk man, en hij D te v ®ekleed in purper en in fijn linnen, i hij hield elke dag een schitterend maal. En een bedelaar Lazarus geheten, lag r an zijn poort, met zweren bedekt en be- !rig zijn honger te stillen met de kruimels, ge hem naar mijn vaders huis zend, want ik heb vijf broeders: dat hij voor hen ge tuige, opdat ook zij niet in deze folterplaats komes. Doch Abraham zeide hem: Ze heb ben Mozes en de profeten; dat zé naar hen luisteren. Maar hi.j zeide: Neen, vader Abraham, doch zo iemand van de doden tot hen komt, zullen ze zich bekeren. Maar hij zeide hem: Als ze naar Mozes en de profeten niet lui steren, zullen ze zich ook niet laten over tuigen als iemand uit de doden opstaat Deze parabel is er een van alle tijden. Hij was actueel ten tijde van Jezus optre den in Palestina, hij was even actueel gans de middeleeuwen door, even scherp in de liberale economische opgang van de XlXe eeuw als in het ancién regime Steeds is er een kaste geweest van profiteurs, die weinig oog hadden voor de ellende van het proletariaat, steeds zijn er miseriemensen geweest die beefden en stièrven (van ar moede), in de schaduw van rijkemanswo- ningën. Goddank is hier bij ons, dank zij de so ciale vooruitgang der laatste decennia nog weinig van overgebleven. Deze toestand bestaat echter nog in zijn volle scherpte in 2/3 van de wereld! Er is zelfs meer we mogen ons namelijk terecht de vraag stel len samen met die dorpsonderpastoor of we geen kollektieve interpretatie mogen geven aan deze parabel, of wij, rijke landen, niet die rijke vrek zijn, die niets te kort heeft en die geen oog heeft voor de arme Lazarus aan onze achterdeur, die voortleeft in miljoénen medebroers! Inderdaad, in deze moderne tijd dat wij op enkele uren naar Afrika vliegen, dat de telstars ons op enkele minuten het wel en wee van de andere kant van de wereld overbrengen, mogen wij terecht zeggen dat onze aarde slechts één huis vormt, waar van Europa en Noord-Amerika de prach tige voorgevel vormen, Azië, Afrika de achtergevel, die we best, niet laten zien. Hier leeft Lazarus ellendiger dan ooit te voren. Pater Werenfried Van Straeten ont moette hem in de favela's, de blikken krotwoningen der miljoenen armen aan de rand van de luxe-steden, én in de rotte- plankenhuttein van de Amazonevlakte in Zuid-Amerika. Abbé Pierre zag miljoenen mensen, de vochtige nachten doorbrengen op de trottoirs van Hong-Kong, en herhaalt voor de zoveelste keer de alarmkreet dat ieder jaar miljoenen kinderen sterven van honger in Indie. Wij allen moeten nog niet eens het gor dijntje wegtrekken of onze kop buitenste ken zoals destijds de rijke vrek, om Laza rus te zien zitten! We hoeven slechts aan de radio- of TV-knop te draaien om te weten dat ook vandaag de dag «HONGERS NOOD» geen middeleeuws begrip is, maar integendeel r.êèr aktueel voor 2/3 van de bevolking waarvan er ieder jaar 35 miljoen sterven door ondervoeding, d.i. zoveel als het aantal slachtoffers van de tweede wereldoorog die 5 jaar duurde! Anderen sterve» niet van honger, maar het gebrek aan afwisseling in de voeding, het gebrek aan sommige bestanddelen (vooral eiwitten) vormt de vruchtbare be- dem voor allerlei ziekten. Jaarlijks wor den 10 miljoen mensen aangetast door me laatsheid, 50 miljoen door tuberculose, 300 miljoen door malaria, 400 miljoen vallen ten prooi aon trachoom (oogziekte die tot blindheid leidt) bij gebrek aan medicijnen en geneesheren, want WIJ hebben die alle maal ZO nodig om ONZE hoofdpijn of lichte verkoudheid te genezèn 60 van de gehële mensheid is analfabeet, oorzaak van veel armoede en ellende. 350 miljoen boerengezinnen ploeteren nog voort met hetzelfde primitief alaam als 3.000 jaar ge leden. Beste lezers, gij allen hebt in het begin van dit artikel wellicht aanstoot genomen aan de weinig liefelijkè benaming van rijke vrek In uw ogen waart gij zeker geen vrek en zelfs niet rijk. Gij woont wel licht niét in een mooi kasteel, gij loopt niet gekleed met gouden gewaden en fuift toch alle dagen niet. Akkoord! Maar zoudt ge durven ontkennen dat wij, vergëleken bij de hoger beschreven miserie, niet allemaal rijke, ja zeer rijkë mensen zijn? Wij heb ben niets te kort. Het huisje waarin wij wonen is gezellig, nooit moeten wij onze kinderen een boterham (met nog wat) wei geren (integendeel, vaak aandringen). Onze kinderen zijn deftig gekléed en mogen stu deren. Wij hebben zelfs méér dan nodig is: radio, TV of zelfs eon autootje maken ons het leven aangenaam. Mogen wij ons dan zelfgenoegzaamheid zolang er zo'n ellende bestaat? Kunnen wij zonder schuldgevoel die toestanden laten bestaan Maar wat kan IK daaraan veranderen zult ge zeggen. Niet veel, doch vergeet niet dat de rijke patroons van de 19e éeuw het zelfde zegden Ook zij konden ieder af zonderlijk (zelfs met de beste wil) de wan toestanden van die tijd niet opruimen. En toch maken wij hen nu nog het verwijt dat ze zo iets hebben laten bestaan. Willen wij hetzelfde verwijt niet oplopen, dan mogen ook wij niet beruste», noch persoon lijk, noch als gemeenschap. Vele kleine mensen, die op vele kleine plaatsen, vele kleine dingen doen, kunnen het uitzicht van de wereld veranderen (Mgr. Ligutti) En dit is da» precies één van de doel einden van boederlijk delen door onze gezamenlijke bekommernis en het ge zamenlijk delen uit onze overvloed, een nie.uw klimaat scheppen, een meer sociale spreiding van de goederen dezer aarde mo gelijk maken. Ik dacht verder te gaan in de parabeltaai en te zeggen wij moetén Lazarus binnen latejfr en hem laten aaneitten aan onze rijke tafels. Maar dit is niet meer gans juist Wij moeten er voor zorgen dat de tafel* van Lazarus zelf gevuld is, ja meer, dat wij onze hulp zo richten dat de honderden miljoenen Lazarussen in de mogelijkheid gestéld worden ZELF hun tafel te vullen. En dat was dan hetgeen de auteur van het hoger vermeld artikel ;te|»»ecfrit wou beklemtonen. Een overzicht van de hulp van Broeder lijk delen de vorige jaren zal echter vol doende aantonen dat de hulp van deze aktie meer en meer in die richting gaat, namelijk door technische hulp, ekonomi- sche programma's en het bevorderen van het onderwijs er voor te zorgen dat die volkeren zelf hun man leren staan en niet langer bedelaars moeten blijven. 1961 1962 dringende hulp 21 400 000 16 750 000 medische hulp 5 891 000 3 261 000 onderwijsprogramma 3 344 921 8 716 500 socio-religieus progr. 3 000 000 580 000 strukturele hulp 2 074 000 2 800 000 technische hulp 1 230 166 4 811 000 ekonomische progr. 577 000 1 932 5QO reserve voor nog uit te Op de vraag wat baat het antwoordt Caritas Catolica dank zij deze hulpaktie konden wij reeds 104 hulpprojekten finan cieren en andère zullen volgen HET BAAT DUS WEL Ik weet het, beste lezers, er wordt vaak op onze edelmoedigheid beroep gedaan, doch deze keer vraagt men ons enkel een beetje te geven van onze overvloed. En dit is dan een laatste gedachte waarmee ik wil besluiten, maar die ik tevens goed wil onderlijnen. Ze geeft ten andere een antwoord op een bemerking die we de laat ste tijd vaak hoorden maken Als ge tegenwoordig genoeg geeft, moet ge niet meer vasten De Bisschoppen van Belgie hebben deze aktie uitdrukkelijk verbonden met onze eigen vastenbeleving. Uitdrukkëlijk hebben ze ons gevraagd aan broederlijk delen af te staan wat we in deze tijd van boete ons zelf ontzeggen aan overvloed of genotsmiddelen. En wie zal kunnen beweren dat hij niet wat kon versoberen in eten, drinken of roken, of dat een zekere besnoeiing op het budget van onze make-up of ons ontspanningsleven onmogelijk is Deze versobering hebben wij allen zelfs broodnodig om ons los te rukken uit onze overdreven gebondenheid aan het aardse en ons wat mëer vrij te maken voor het geestelijke, voor God. En is het dan niet normaal, dat we, wan neer we loskomen uit dit aardsè inge metseld zijn om dichter naar God te groeien, dat we dan ook dichter naar Zijn en onze broeders groeien. Dit gegroeid- zijn in liefde, zal onze Paasvreugde zijn, Heer, laat ons, na gedurende de Vasten onzè goederen mild gedeeld te hebben met de broeders in nood, deelachtig worden aan de Paasvreugde om eens uit Uw mond te vernemen dat wij U zelf waarachtig bemind hebben bij het delen van ons brood. F. T, NOTA MORGEN in ALLE parochie kerken, laatste omhaling voor c BROEDER-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1963 | | pagina 1