en omstreken 3 Die de eer vrezen, SE De kookpot roeren past de man Alles in kannen en kruiken bi] de Bei* ^aisterse B.S.P. A Klein Logboek NEC SPE, NEC METU ontbreekt Wet aan nietv S* -l K. W.3. wijst de weg a4a rvKjc Vertrouwd stadsbeeld verdwijnt te Aalst Het Italiaanse Kommunisme De Lybische steunpunten Gazet van Aalst VERSCHIJNT TWEEMAAL PER WEEK 3 maandab. 62,50 F 6 maandab. 120,F Jaarabonnement 230,F BUREEL: SCHOOLSTRAAT 26, AALST Postrekening 881.72. Telefoon 241.14. s de" Ro- ruk- 20e JAARGANG Nr. 86 Zaterdag 31 oktober 1964 v 4 - MET BIJVOEGSEL 2,50 F HET NUMMER t op zaal lans- (Graduale van Allerheiligen) De laatste weken werden wij allemaal overspoeld met propaganda, die allemaal hier in overeenkwam, dat men ons hier een hemel-op-aarde beloofde. We vrezen dan ook dat onze mensen hiervan oververzadigd zijn, of tenminste gewapend door een grote dosis scepticisme er onverschillig zijn voor geworden. Daaron wensen we het in dit Allerheiligenartikel een niet te hebben over de hemel-hier-op-aarde, maar over die andere, die we als eeuwige beloning hopen te verwerven na onze aardse pelgrimstocht. Ik weet het, het klinkt minder verlokke lijk, en nochtans is het onze enige opdracht, die wij in ons leven moeten bolwer ken, een opdracht die een gans leven vergt, maar die ook de moeite waard is om zich ervoor in te zetten. Welnu het is precies de betekenis van het feest van Allerheiligen, ons dit tel kens opnieuw klaar voor ogen te houden. Want dit feest speelt zich, zoals ieder liturgisch feest, af op een dubbel plan. Het is vooreerst een viêring van al diegenen die ons zijn voorafgegaan en nu voor eeuwig delen in de vreugde van de Heer. Wij verheugen ons, (intredezang), om het geluk van al diegenen die voor eeuwig gezegeld zijn met het zegel van Gods liefde en Gods uitverkiezing, en die voor eeuwig delen in de glorie van het Lam, (epistel). Wij weten het, de liturgie spreekt hier een symbolische taal, die vele mensen mis schien niets zegt, maar we vrezen dat ook de echte werkelijkheid van dit boven aards geluk, dat in niets anders bestaat dan zich voor eeuwig opgenomen te weten in Gods liefde en Gods nabijheid, weinig mensen zal aanspreken, indien ze niet geleerd hebben nu reeds te leven volgens die stijl. En- dit is dan het tweede plan waarop we dit feest moeten bekijken: de beteke nis die het heeft voor ons aktueel leven. De heiligen wiens geluk we vieren, wijzen ons naar ons einddoel, en hun leven dat wij herdenken, toont ons de weg ernaar toe. Hun leven hier op aarde was niet gericht op de aarde, maar was zo uitgebouwd dat ze zich hadden geoefend en ook hadden leren smaak vinden in de enige op dracht en waarde die na dit aardse leven doorloopt: de liefde tot God en de liefde van God. Zij hebben geen waarde gehecht aan aardse belof ten, maar hebben onvoorwaardelijk geloof gehecht aan het revolutionairste kiesmanifest aller tijden: Kristus' bergprediking, samengevat in de acht zalighe den, (evangelie van Allerheiligen). Inderdaad deze oproep tot zachtmoedigheid en vredelievendheid, rechtvaardigheid en barmhartigheid, nederigheid en zuiver heid, waarheidsliefde en verduldigheid, betekende wel een totale omkeer van de bestaande waardenormen van alle tijden. Toen zowel als nu was immers juist het tegengestelde begerenswaardig: macht, rijkdom en genot. De heiligen hebben, tegen de stroming van de wereld in, Kris tus onvoorwaardelijk gevolgd, hoe hard het soms ook was! «Voor de ogen van de wereld schenen ze te sterven, zij echter zijn in vrede», (offertorium) Mocht hun leven voor ons een wekroep zijn, hun beloning ons doel en onze vreugde, hun genade onze sterkte. Dit vragen we in de postcommunio: Geef smeken we, Heer, aan de gelovige volken, zich steeds over de verering van alle heiligen te verheugen en door hun blij vende voorspraak geholpen te worden, door Kristus Jezus, Onze Heer. jr.T. ALLERZIELEN: Dag van vertederde herinneringen aan hen die rusten in de eeuw igheid. 403 57 I Sinds vele jaren waren de bomenrijen op de Albreehtlaan een Vertrouwd stadsbeeld geworden op deze voorname weg. Door de aangroei van het verkeer en de steeds stij gende belangrijkheid van deze verkeersader nieuwe nijverheden, bloemenveiling, slachthuis, weg naar stadscentrum en de plannen tot aanleg van de Aalsterse ring moesten de bomen echter vroeg of laat ge veld worden. Verleden week werd dit werk thans bet ndigd en de fiere beuken uit die tijd liggen thans reddeloos tegen de grond. Daar waar voorheen een rustige voetganger wandelde, zullen over enkele maanden de j auto's voorbijsnorren. De wet van het ver heer is immers onverbiddelijk... i D Ho EREMBODEGEM De uitdaging van Maaiken Rosseels je weet wel: het woord ilae te voeren past de vrouw, hebben met aanzienlijke vertraging weliswaar, dan toch enkele moedige mannen beantwoord met het bewijs te leveren dat ook zij, de heer sers van de schepping vrouwelijke pijlen op hun boog hebben. Als de vrouwelijke emanicipatie mettertijd een feit is, doordat de nakomelingen van Eva vrijwel alle mannelijke rechten hebben verworven, waren er welbeschouwd geen bezwaren dat de mannen op hun beurt een laisser-aller kregen in dat domein dat van oudsher voor hun verboden was. M.a.w. te Erembodegem is een belangrijk pioniers werk geleverd door enkele jonge en gehuwde mannen die op K.W.B. initiatief zich gaan vertrouwd maken met de gastronomische geheimen. TREK UW PLAN, KOOKLES VOOR DE MAN Indien het leven een voortdurende ver wondering is dan hebben we hiervan wel het bewijs gekregen in het dorp dat meer en meer de allures krijgt van een welvaren de eersteranggemeente. Via het weekblad Raak was ons bekend dat daar een flinke ploeg sociaal voelende «eigentijdse» jonge mannen in K.W.B. ver band prachtig vormingswerk leverden. Het bekende manifest was er reeds grondig be keken, en menig felle spreker uit kulturele of sociale middens had er zijn opvattingen kunnen toetsen tijdens geanimeerde avon den. Eenmaal hadden wij zelf de lof horen zingen van de K.W.B. Erembodegem door een vooraanstaand sociaal man uit het Oude naardse. Mensen van diverse Vlaamse verenigingen hadden reeds deze K.W.B ploeg Erembode gem 280 leden als een voorbeeld aan gewezen van volkse en sociale opleiding. Maar dat de K.W.B. aldaar alle spotlust zou durven tarten met de slogan: Trek uw plan, kookles voor de man», overtrof onze stoutste verwachtingen. En is het zover dat enkele tientallen mannen een kookcursus over twaalf we ken volgen met naar luid een interesse en groeiende talenten die menig flinke juffer uit een of ander Meisjesinstituut zou doen blozen. De lezer zal ons wel vergeven dat wij er niet in geslaagd zijn de mannen op heterdaad aan het kookfornuis aan te treffen... Maar hij kan zich stiekum verkneuke len rond het beeld van de mannen toen zij enkele tijd geleden uitgenodigd wer den aan deze kookkursus deel te nemen. Het wordt gezegd dat de eerste reacties afwijzend waren, en zelf de felste pan toffelhelden die men niet alleen in de K.W.B. aantreft het nogal straffe «zoetbak» vonden. Maar toen zijn enkele K.W.Bers zich gaan bezinnen over het essentiele in maatschappelijk verband. Dat begint zei één hunner, schalks én ernstig met de kinderen en... de vrouw die dag in dag uit aan de kookpot staat. (n.v.) Het Italiaanse communisme draagt een eigen karakter, waarvan het voornaamste kenmerk is, dat het praktisch ontoegankelijk is voor het atheïsme; de paus is onder de communisten even populair als onder de kristen-demokraten; men kon o.a. lezen hoe de paus gebeden voor het herstel van de overleden leider Togliatti kerkelijk liet plaats vinden en de nieuwe leider Luigi Longo hiervoor officieel dank zegde. De Italiaanse kommunisten zijn ook geen voor standers van geweld; ze willen de macht op vreedzame manier als een «democratische overwinning van het stembiljet» veroveren. Hun programma is het makste van alle kom- munistische programma's. Maar ze hebben wel invloed, nl. 25 van de kiezers (8 mil joen stemmen). In Lybie heeft Amerika een luchtmacht steunpunt te Wheelus bij Tripoli en Enge land een dito bij El Adem (Tobroek). Deze bases brachten Lybie jaarlijks 20 miljoen dollar in de bloedarme schatkist en het land was er gelukkig mee. Maar in de laatste 5 jaar levert de petroleum Lybie nog meer op en de president van Egypte, Nasser, wordt niet moede er bij koning Idris op aan te dringen, dat hij de «imperialisten» zal verdrijven. Egypte's invloed telt hier mee. Het Lybische parlement besloot de konces sies aan de USA en aan Engeland niet te verlengen. Nu loopt de Amerikaanse pacht in 1971 af en de Engelse nog later, nl. in 1973. In die tijd kan er veel gebeuren. Beide landen stellen de Lybische steunpunten zeer op prijs als tussenstations tussen hun eigen land en het oosten. Het bestuur van de BSP-Aalst heeft een parig volgende beslissingen getroffen in verband met de toewijzing van de gemeente lijke mandaten: 1 Het burgemeesterschap wordt verder op gedragen aan de heer Blanckaert. Nochtans, gezien de leeftijdsgrens voor het bekleden van een mandaat door de B.SP.-Aalst op 65 jaar is bepaald geworden, zal de heer Blanckaert uit vrije wil zijn mandaat van burgemeester nog slechts voor drie jaar uit oefenen. 2 Het schepenambt van Onderwijs en Cul tuur wordt verder opgedragen aan de heer Van Hoorick. 3 Het voorzitterschap van de C.O.O. zal uitgeoefend worden door de heer Van Droo- genbroeck. Indien de stad Aalst echter een 1 schepenambt bijkrijgt, zal dit bekleed wor- den door een socialist, en gaat het voor- zitterschap van de C.O.O. naar de C.V.P. In dit laatste geval zal het bijkomend schepen- i ambt uitgeoefend worden door de heer Ver- nimmen. 4 Na het ontslag van .de heer Blanckaert zullen de drie aan de BSP toekomende mandaten alleszins bekleed worden door de heren Van Hoorick, Van Droogenbroeck en Vernimmen. De opvolging van de Burgemeester, over drie jaar, zal in een volgende vergadering van het partijbestuur besproken worden. WIJLEN HERMAN DE VOS In deze herfsttijd 1964 is het twintig jaar geleden dat de Aalsterse onderwijzer en va der van een groot gezin, wijlen Herman de Vos als onschuldig slachtoffer viel van een verdwaasde bent die onder de mom van zg. vaderlandsliefde, een voorbeeld wou stellen van de wijze waarop de repressie moest ge voerd worden. Uit een voorbeeldig en gekende Aalster se katolieke familie was de misdaad van Herman de Vos zijn vlaamse en sociale overtuiging die hij in daden omzette als één der promotors van de Vlaamse Kinder zegen. Wij zijn wars van alle rancuneuze repres- I sie verhaaltjes, maar deze moord was welbe- schouwd het gevolg van een giftige propa- ganda en verdachtmaking die vooral te I Aalst hoogtij vierde. I Deze methodes hadden slechts hun gelijke I in het optreden van de Waalse Rexistische tueurs die onder de bezetting inflhc-t Hene- gouwse in even weerzinwekkende omstan digheden bv. een pastoor-deken om het le ven brachten. UITZONDERLIJKE OMSTANDIGHEDEN... Natuurlijk waren het uitzonderlijke om standigheden. Maar later zou men ervaren hoè zelf in normale tijden de haat vlug het kookpunt kan bereiken. Niet zo voorbeeldig waren zekere passies nind de koningskwes tie, de schoolstrijd en de eenheidswet. West-Europese tradities ten spijt is de naastenliefde nog te zeer een oase in een woestijn van onverdraagzaamheid. VERVOERING De Luikenaars die nog steeds het prijsge ven van hun pnnsdommelijke onafhanke lijkheid betreuren eisen de Voerstreek te rug. In feite noch min noch meer een kwes tie van politiek opbod tussen de Luikse par lementairen. En geen enkele nationale lei ding die deze vurige mandatarissen tot kalmte weet te brengen. De ruil Moescroen-Voerstreek blijft in middels een zeer bedenkelijke zaak. Een ze kere romantiek heeft hier de. Vlaamse zaak geen baat bijgebracht. 3 miljard voor route DE WALLONIË Drie miljard in één jaar ten voordele van de Route de Wallonië en dit terwijl de Boudewijnautostrade met stukken en brok ken over een tijdsbestek van zeven jaar nog niet ééns is klaargekomen. Dat de Minister tot die eerste krachttoer in staat is, zou er de parlementairen moeten toe aanzetten streng too te kijken Aldus het kommentaar van De Gazet van Antwerpen. Is St. Maarten reeds in de Ajuinstede? Wie zal het zeggen. In elk geval «ze» staan er netjes en blinrten opgestapeld in de Stedelijke Feesthallen. «Ze» dat zijn, voorwie het nog niet merkt, de nieuwe vuil nisemmers waarover in de Aalsterse raad reeds mening uurtje werd gepalaberd. Het wachten is nu op de goede Sint el zijn onze Aalt erse huismoeders niet braaf geweest?

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1964 | | pagina 1