T.V. Kroniek Driekoningenfeest in Frankrijk Weekkalender CARDON R. BLANCQUAERT Dames voor U alleen CONFETTI (Zaterdag 2 januari te 20.50 u.) Met dit amusementsprogramma recht streeks vanuit het Amerikaanse theater te Brussel, wil de Vlaamse televisie een beetje prettige, lichte kost brengen na de zware feestmenu's die het eindejaar met zich brengt. Henk van Monfoort en Yvonnè Henneco openen de variété met enkele lichte liedjes. Chris Wijnen, Will Ferdy, Liliane, Louis Neefs en Kalinka zullen ieder in hun genre het publiek wat vertellen op muziek van het licht symfonisch orkest van de televisie onder leiding van Gaston Nuyts. Voor de lichte toets zorgen ooi: Jef Burm en Dora Van der Groen in een drietal sketsches en Texas Kitty Prins zal ons met haar hillbilly- en countrymusic meenemen naar haar ge liefkoosd verblijf de prairie. Als buiten landse gaste w^erd Donna Hightower uitge nodigd. een verschijning en een stem die bijblijft. Een man en vijf meisjes die samen het ballet van Jan Arntz vormen, zorgen voor een geritmeerd dansintermezzo; wie het nog niet mocht weten vertellen we erbij dat de troep van Jan Arntz het vaste ballet is uit de Rudi Carrell-shows. IN HET DICK POWELL-THEATER «NA TWINTIG JAAR» (Zaterdag 2 januari te 22.15 u.) De schrijver Paul Oakland leeft reeds 20 jaar in onmin met zijn zoon Nick. Deze gaat in op het verzoek van zijn vader hem te ontmoeten vooraleer een betrekking te aan vaarden in Europa. De jonge man beschul digd zijn vader ervan hem en zijn moeder te hebben verwaarloosd. Om zich te wreken maakt Nick de vriendin van zijn vader het hof. Een paar vrienden van de auteur trach ten vader en zoon te verzoenen, zonder noch tans te laten uitschijnen dat de minste emo tie aan Paul Oakland het leven kan kosten wegens een ernstige hartaandoening... DRIEKONINGENSPEL VAN WERCHTER (Zondag 3 januari te 15.25 u.) Het oude volkstoneel zoals het door onze Vlaamse mensen zelf gemaakt en gespeeld wordt, heeft nog slechts in enkele gemeenten stand gehouden. De Sint Sebastiaansgilde van Haacht viert nog ieder jaar Driekonin genavond met warme pannekoeken en geu rige koffie. Eén pannekoek bevat de konings boon en net als in de tijd van Jordaens wordt de koning op luisterrijke wijze gekroond. Als het dansfeest in volle zwier is wordt er on verwachts aangeklopt en de mannen van het Driekoningenspel of «Ilerod ~~>pel» zo als het ook nog genoemd wr.rdt, treden binnen en voeren hun toneel op net als hun voorouders het deden. De tekst van het toneelstukje doet in onze eeuw reeds zeer eigenaardig aan; daarom geeft de be kende folklorist Dr. Peeters vooraf een kor te inleiding om de kijkers wegwijs te ma ken in dat eigenaardig «spel van Herodes». De tekst voor het spel werd geschreven door pastoor Bols, DISNEYLAND (zondag 3 januari te 18 u. 55) De kleine Susie woont in de Amerikaanse staat Colorado, hoog in de Rocky Mountains Voor haar leeftijd is zij een echte kampioe ne op de sneeuwschaats. Geen wonder trou wens, want elke dag legt zij op ski's de weg af naar en van de school, waarbij zij zich al eens laat voorttrekken door haar trouwe St. Bernardushond Bruno. Er ligt een groot skifestival in het verschiet en Susie zou er graag aan deelnemen. Daar voor heeft ze echter andere snceuwschaat- sen nodig, omdat haar oude versleten zijn. Zij droomt steeds van haar lievelingssport, wat aan de samensteller van de film, Walt Disney, een schitterende gelegenheid biedt zijn fantasie de vrije teugel te laten. Susie geraakt ook nog in een zeer gevaarlijk avontuur betrokken waarbij al haar dromen dreigen vernietigd te worden. OPERETTE «BANDIETENSTREKEN» (Zondag 3 januari te 20.45 u.) Het verhaal van deze operette speelt in een dorp aan de Golf van Napels, de geboor testreek van de gevreesde, maar edele rover Malandrmo. De rijke dorpsburgemeester was er ondertussen niet op verbeterd. De Babbeo wil zijn dochter Lidia uithuwelijken aan een gegoede dorpsgenoot, maar zeer tot zijn tegenzin is Lidia verliefd op de arme duivel Gaetano. Malandrino die door heim wee en beroepsbelangen naar zijn geboorte dorp terugkeert, komt voor Lidia ten gepaste tijde. Want zoals de echte roofridders neemt hij van de rijken om het aan de armen te geven en zijn wapens houdt hij^steeds pa raat om liefdespaartjes te verdedigen. Het vervolg kunnen we wel vermoeden de rijke vrijer Lelio wordt van zijn gevulde geld beurs ontlast, maar niet zonder de nodige herrie en in het volle tumult vinden Lidia en Gaetano elkaar. EVA BOSWELL (Woensdag 6 januari te 20.25 u.) Een show met Eva Boswell zou alleen reeds omwille van de nationaliteit van de zangeres een attractie zijn. Boswell is name lijk van Engels - Zuid Afrikaans - Hongaarse afkomst. Het is een vocaliste die zich tijdens haar optreden steeds tot het uiterste inspant om de overrompelende sfeer te scheppen die de toeschouwer in de ban houdt van haar liederen. Zij wordt bijgestaan door het Cosmopolitan-orkest van Jos Cleber en we zien tevens de gastpianist Red Mitschell en de Jimmy Bell Dancers. De regie van dit programma berust in handen van Jef de Groof. PANGGILAN (Maandag 4 januari te 20.30 u.) Dit toneelstuk van Hans Keuls werd voor de televisie bewerkt en door de Nederlandse groep «Centrum» gecreeerd. Toen de repe tities in volle gang waren overleed de man nelijke hoofdakteur Cruys Voorbergh. Pim Dekkers nam toen de moeilijke taak over als tegenspeler van de Indonesische akteur Harline Respati. Deze laatste kan als ver tegenwoordigster worden aangezien van de jonge Indonesische kunstenaarsgeneratie. Zij kreeg haar toneelopleiding in Frankrijk waar haar ook een paar rollen voor de televisie en de filmcamera's werden toegekend. Zo trad zij o.m. gedurende anderhalf jaar op met Jean Jacques in «Chérie noire». «Panggilan» of «De roepstem» vindt gege vens in bepaalde aspecten van het geschil tussen Nederland en Indonesië, zonder even wel een politieke strekking te volgen. De verwikkelingen in 't stuk spelen zich eerder af op menselijk vlak als schaduwbeelden van het politiek konflikt tussen beide lan den. Het zijn vroegere gebeurtenissen en verhoudingen in het verre Java die als ach tergrond dienen voor de handeling. André Valerius, oud-resident van het Binnenlands Bestuur in het voormalige Nederlands-Indie komt na een afwezigheid van 20 jaar in Nederland terug in gezelschap van zijn doch ter Martine en zijn huishoudster Lien Bon- gers. Valerius is een fijnzinnig vereenzaamd man, die zijn omgeving en vooral zijn doch ter Martine overheerst. Zonder er de juiste oorzaak van te kunnen bepalen voelt Martine tegen die overheersing een verzet groeien in haar hart. Niemeyer, een cynische mate rialist, vormt de antipode van de fijnbesnaar de Valerius. Niemeyer blijkt zowat op te treden als de rechter van instructie die Va lerius ter verantwoording roept voor zijn verleden. Hieruit groeien voor Valerius, zijn dochter en zijn omgeving allerlei consequen ties, die de menselijke verhoudingen, steeds met Indonesië als achtergrond, tot spanning en uitbarsting brengen. BONANZA (Dinsdag 5 januari te 20.25 u.) Sam Logan (Dan Duryea) geraakte door toedoen van Ben Cartwright in de gevangenis voor een straf van twintig jaar. Bij zijn vrijlating wordt hij lastig gevallen door wetsdienaars en schatjagers die er hem van verdenken voor zijn aanhouding ergens een partij goud te hebben begraven. Logan wendt zich tot Ben om zijn achtervolgers aan het verstand te brengen dat hij van dat fortuin niets afweet... TEN HUIZE VAN JOHAN DE MEESTER (Woensdag 6 januari te 21 u.) «Naar mijn gevoelen ben ik een goed regisseur, maar geen theaterleider of een toneelleider zo een man moet een idee hebben voor zijn leven. Ik ben alleen beze ten als ik een goed stuk in mijn handen heb. Ik heb in mijn leven te veel gesprongen van de ene gedachte op de andere. Ik had moeten in Vlaanderen blijven en een school stichten.» Dat zegt Johan De Meester van zichzelf en toch kan er van hem niet gezegd worden dat hij werkelijk diepe spijt heeft over de dingen die hij in zijn leven niet heeft ge daan, want er is zoveel dat hij wél heeft De Meester werd in Rotterdam geboren in 1897; zijn vader was zeer bekend als journalist en ook als auteur. Het was een van zijn grote verdiensten begrip en waar dering te hebben opgewekt voor de bewe ging van de Tachtigers. Dikwijls op gevaar af zijn baan te verliezen, schreef hij voor z'n krant lovende artikels over moderne kun stenaars die hij in Parijs leerde kennen en waarvoor het conformistisch Nederland van zijn tijd geen genade kende. Johan De Mees ter geeft wel toe dat de aktiviteiten van zijn vader hem erg veel belang inboezemden maar hij meent toch dat er van eigenlijke artistieke beinvloeding door zijn vader geen sprake is. Niemand kan beter de overtalrijke kunstprestaties en initiatieven van Johan De Meester vertellen en illustreren dan de re gisseur zelf. U zult het hem trouwens zien doen met de welbespraaktheid van de taal liefhebber en met de hartstocht van de tem peramentvoilé kunstenaar. Het is geen gemakkelijke taak de figuur te schetsen van De Meester, de vernieuwer, het buitenbeentje, de man die De Ghelde- rode voor het Viaarnse^oneel need schrij ven, de regisseur die van zich deed spreken tot in Amerika toe, de man die als Neder lander in Vlaanderen kwam regisseren en spelen, doch die bezweek voor de ruimere kansen die de Nederlandse schouwburgen 1 hem op een bepaald moment boden. Johan De Meester die bijna meer Vlaamse dan Hollandse vrienden had en die hier krach ten heeft gevormd die op hun beurt onze kuituur en ons toneelleven zijn gaan wijzi gen en uitbouwen. De zes jaar die De Mees ter in ons land heeft gewerkt (1924-1930 Vlaamse Volkstoneel) hebben blijkbaar meer betekend dan de school die hij niet heeft gesticht, ooit had kunnen doen. Om hiervan overtuigd te raken volstond een gesprek met wijlen Staf Bruggen of met Antoon Vander Plaetse, of een ophalen van herinneringen met de andere mensen uit de Vlaamse omge ving van Johan De Meester. Zijn werk is trouwens niet af en het is typisch voor de gevoelsopenheid van regisseur De Meester dat hij zich op zijn leeftijd met verbazend gemak heeft aangepast aan film- en tele visiewerk, wat immers mijlen ver afligt van wat hij zich op toneel- en regiegebied steeds als .doel heeft Voorgehouden. Johan Dei Meester verwacht vanavond alle Vlaamse toneelvrienden. LEVENSWIJSHEID Houd uzelf in 't oog gelijk uw grootste vijand zou doen dan zult gij uw beste vriend zijn (Jeremp Taylor). WENS ZE EEN GELUKKIGE NAAMDAG Zondag 3 jan. Bertilia, Genoveva, Flo- rent, Veva. Maandag 4 jan. Hilde, Benedicta, Rigo- bert, Pharaildis. Dinsdag 5 jan. Simon, Amata, Gerlacus, Telesforus. Woensdag 6 jan Balthazar, Melchior, Gaspar, Macra, Titus. Donderdag 7 jan. Melanius, Luciaan, Rei- nold, Tilo, Tijl, Theodoor. Vrijdag 8 jan. Goedele, Baldewijn, Eber- hard, Egemond. Zaterdag 9 jan Pieter, Jelin, Marciana, Julianus, Basilissa. HEILIG EVANGELIE VAN ZONDAG Luc. 2:21 «Men gaf Hem de naam Jezus» ZON OP ONDER •3 jan. 7u45 15u50 31 jan. 7u21 16u33 MAANSTANDEN Nieuwe Maan op 2 jan. te 21u07. Eerste Kwartier op 10 jan. te 20u59. Volle Maan op 17 jan te 13u37 AGENDA ZONDAG 3 JANUARI SAINT-SEVERIN- EN CONDROZ (Taferelen van Bethlehem); VOSSELAAR (Kerstspel). DINSDAG 5 JANUARI RETIE ('s A- vonds Driekoningenfeest). WOENSDAG 6 JANUARI HEEL HET LAND DOOR (Driekoningenstoeten); KORT- RIJK (Sluiting van de Kerstfeesten. Drie- koningenvuur en allerhande volksvermaken) SAINT-SEVERIN-EN-CONDROZ (Taferelen van Bethlehem); VOSSELAAR (Kerstspel). ZATERDAG 9 JANUARI RONSE ('s A vonds «Zotte Maandag»); BIJZONDERE DAGEN Zaterdag 9 januari H. JULIANUS DE ARME, patroonheilige van reizigers en lei dekkers. IN DE NATUUR 6 jan. Van 6 tot 25 jan periode van het jaar met de minste zonnewarmte. *8 jan. Van 8 tot 22 jan. koudste dagen. VOLKSE WEERKUNDE Januari zonder regen, Is voor de boerenstand een zegen Knapt januari niet van kou, Ziet men in oogsttijd rouw Geeft januari muggenzwerm, Dan hoort ge in oogstmaand licht ge kerm Als het gras groeit in januar' Is het slecht voor 't ganse jaar 4 januari Is het weder vandaag vochtig en win-! derig, dan wordt het een slecht jaar: koud en droog, wordt het een vrucht baar jaar: vriest het, dan houdt de, vorst zes weken aan. Na Kerstmis en Nieuwjaar wordt in Frank rijk het Driekoningenfeest zeer intens ge vierd. Het is een algemeen zeer populair feest. Op het platteland vindt men nog rijmpjes zoals «Na Driekoningen beginnen de dagen heel langzaam te lengen». De rijke gevarieerde gebruiken ontbreken er evenmin vreugdevuren, mysteriespelen, Koningsop tochten, bedelliederen... en altijd weer is er de befaamde platte koek met een boon erin verborgen, gepaard met het kortston dige koningschap voor diegene die de boon in zijn stuk koek vindt. Veel vertier ook bij de kribben. Jezus rust op het stro in de stal tussen Maria en Jozef, verwarmd door de adem van ezel en os, vereerd door de her ders die het Kind hun bescheiden geschen ken brengen. En dan komen de Drie Konin gen, prachtig uitgedost in slepende, kleur volle gewaden. De zwart gekroesde Koning Melchior alleen al, roept al de luister van het Verre Oosten voor ogen. Hij schenkt een vaas vol goud, terwijl Gaspard en Bal- thasar de wierook en mirre offeren. Waar kwamen deze Koningen dan wel vandaan, zo ongeveer 2000 jaar geleden Vanuit het Oosten, de/ikt men, en de aard van hun geschenken doet denken aan Arabie, maar er waren echter alleen maar Wijzen in Chaldea en in Perzie. Dienaars van een superieure godsdienst, aanbaden zij een Oppergod. Bewogen door de geheimzin nige ster, vertrokken zij om de ster te vol gen, om te weten te komen wat deze ster wel te vertellen had. Deze Wijzen waren Koningen, denken de Kerkvaders, en zij brachten de woorden van David op hen van toepassing «De Koningen van Tharsis en van de Eilanden zullen Hem geschenken brengen, de Koningen van Arabie zullen hun gaven brengen en al de koningen der aarde zullen Hem aanbidden». Na de geschenken te hebben gegeven, ver trokken zij wederom naar hun eigen land, om daar de blijde boodschap te vertellen. De traditie voegt er nog aan toe dat zij als martelaars stierven en dat, enkele eeuwen later hun overblijfselen werden vervoerd vanuit de Oostelijke landen naar Keulen, via Milaan en de Franche-Comté, waar de herinnering bewaard is gebleven. Men ver eert hen als de beschermelingen van reizi gers en pelgrims, zoals bv. in het kleine dorpje Capdenac in de Aveyron. De voorvaderen hielden van dit oude feest toegestaan door Rome en reeds in de Kro nieken van 361 vermeld. In de twaalfde eeuw haalden de kathedralen de wonderlijke reis van de drie Wijzen weer op en zich regerend nhar de legende, kwamen drie per sonen in zijde gekleed met gekroonde hoof den naar de altaren op drie verschillende plaatsen en met de pelgrimsstaf in de hand knielden zij neer voor de kribben, aldaar opgesteld in de Kerstnacht. Zij boden het Kind de symbolische geschenken, het goud, hetwelk echt koningschap beduidt, de mirre en de wierook. De menselijke natuur voor stellend, met het daaraan verbonden en on vermijdelijke stervingsproces. Hedentendage vereren zekere kerken nog de ster. Te Aix-en-Provence begint de ster plotseling te schitteren als het orgel de Ko ningsmars inzet. Te St. Jean-de-Luz is Drie Koningendag de «Heilige Sakramentsdag van de zeelieden» die zich op zee bevinden op de H. Sakramentsdag in de zomer en die op Driekoningen hun plechtige St. Sakra- mentsoptocht houden. Dit «Sterrenspel» dat steeds weer terug komt in de Mysteriespelen uit de Middel eeuwen, bracht weldra de kanunnikken van de Ste Madeleine Kerk van Besangon er toe om één hunner uit te kiezen en hem de titel van koning te geven, benevens een troon midden op het koor. De andere genootschap pen volgden dit voorbeeld weldra en ook partikulieren en wel op volgende wijze door de persoon die de boon in zijn stuk koek vond tot koning uit te roepen. Zo is dus deze rituele verdeling van de koek als reeds bekend op de tafels der edelen in de 14e eeuw. Degene die tot koning is uitge roepen, mag zich een koningin kiezen, maar hij is slechts koning aan tafel, waar het gehele gezelschap «De Koning drinkt» roept als hij zijn beker ledigt. Door de eeuwen heen hebben de Koningen van Frankrijk zich graag gelijkgesteld aan de koningen uit het Oosten. Zij legden hun kroon op de kribben in de Kerstnacht. In' het «Livre d'Heures d'Estienne Chevalier», beschrijft Jean Fouquet Charles VII als Wij ze Koning, neergeknield op een stenen, met lelies beschilderde vloer de «Fleurs de Lys» onderscheidingsteken van de Bourbons en een schaal vol goud schenkend aan Jezus. In 1378 werd Driekoningen in Parijs in de Ste Chapelle van het Paleis gevierd; de Wijzen waren er vertegenwoordigd dooi de Franse Koning Charles V, de Duitse Kei zer Charles VI en Wenceslas, de koning van Bohemen. Tijdens de plechtigheid der offer ande brachten de drie Majesteiten hun scha- len met de symbolische geschenken, het goud, de wierook en de mirre en de keizer zong zelf. Twee eeuwen later bracht Henri het ge bruik in zwang om de mis te leiden volgens de «Koningin van de boon», drie wassen ballen gevend, die bedekt zijn met goud, zilver en wierook. Allen hadden een voor liefde voor het Heilige der Heiligen van Embrun m de «Hautes Alpes», gewijd aan de Koningen, waar een afbeelding van Onze Lieve Vrouw der Driekoningen als mirakel beeld bekend staat, evenals het water dat in de doopkapel stroomt tijdens Kerstmis en Pasen. Deze plaats trekt onnoemelijk veel pelgrims. Zo viert men ieder jaar weer opnieuw de mirakuleuze reis der Drie Koningen uit het Oosten. Vrijheidstraat 8 AALST Telefoon: 240.82 OFFICIEEL TECHNIEKER KANTOORMACHINES AL1.E MERKEN STALEN BUREEL MEUBELEN DUPLICATOREN WAARBORG 100 SERVICE HARDHORIGEN Een oplossing voor DE DOOFHEID dank zij, W I D E X voor doven aangesloten bij een mutualiteit KOSTELOZE APPARATEN Optiek 13, Kerkstraat AALST Tel. (053) 253.29 Filiaal van L'auxiliaire Acoustique 35, Galerie Ravenstein, Brussel WAT ETEN WE DEZE WEEK ZONDAG Eiergelei met hesp Selder soep Gepaneerde Schapenbout Aard- appelcroquetten Sinaasappelcrême. MAANDAG Varkenskoteletten Spruit jes Gekookte Aardappelen Rijsttaart. DINSDAG Zalm met mayonaise Sla Gebakken Aardappelen Vanillepudding WOENSDAG Gesmoord Rundvlees Ge stoofde Prei Gekookte Aardappelen Fruit. DONDERDAG Kalfslapjes Witloof Gekookte Aardappelen Gekookte gedroog de pruimen. VRIJDAG Gebakken Schol Frites 11 avermoutkoek jes. ZATERDAG Gebraden worst Rode kool Gekookte Aardappelen Fruit. VOOR DE LEKKERBEKKEN EIERGELEI MET HESP BENODIGD 4 eieren, 50 gr. fijn gehakte hesp, wat geknipte peterselie, 1 dl water, een weinig bouillonaroma, zout en peper. BEREIDING Klop de eieren en giet ze door een zeef. Vermeng ze met de hesp, peterselie, het water, het aroma, zout en pe per en verdeel de massa over vier soufflé potjes. Plaats deze in een niet te hoog pan netje dat met water, dat tegen de kook wordt aangehouden, gevuld is. Laat de gelei in 45 minuten stollen en dien ze warm, in de soufflépotjes op. GEGARNEERDE SCHAPENBOUT MET AARDAPPELCROQUETTEN BENODIGD 1,5 kg schapenbout, 200 g half vet half boter, wat peper en zout. Voor de garnituur Schorseneren, dop erwtjes, en worteltjes. Voor de aardappelcroquetten 300 g ge kookte aardappelen, een scheutje melk, 1 eierdooier, een klein stukje boter, wat pe per, zout en nootmuskaat, wat fijn gehakte peterselie. Voor paneren en bakken eiwit, paneer meel, frituurvet. BEREIDING Was het vlees, droog het zorgvuldig af en wrijf het in met peper en zout. Smelt het vet, voeg er de boter bi.i, laat boter en vet samen bruin braden en leg er het vlees in. Braad dit, onder af en toe bedruipen met de jus, in 2 uur bruin en gaar. Maak de jus met water af en bind ze desverkiezend met wat aangelengd aardap pelmeel of laat in de jus een hele ui of enige in stukken gesneden tomaten mee braden, waardoor ze eveneens mooi gebonden wordt. Bereid de groenten op de gewone bekende wijze en ook de puree voor de aardappel croquetten. Wentel de croquetten, waaraan een ronde vorm moet gegeven zijn, eerst door paneermeel, daarna door eiwit en ver volgens nog eens door paneermeel en bak de croquetten in frituurvet, die eerst zo heet gemaakt is, dat de blauwe damp er af komt, goudbruin. Snijd het vlees in niet te dikke plakken, leg het daarna in de oorspronke lijke vorm op een verwarmde schotel en leg er de groenten en de croquetten omheen. Geef er de jus afzonderlijk bij. SINAASAPPELCREME BENODIGD 0,5 1 melk, 4 sinaasappelen, 2 dl sap, 2 eieren, 75 g suiker, 25 g maizena. J3EREIDING Roer de eierdooiers glad met de suiker en de maizena. Voeg er de geraspte schil van een sinaasappel en de melk langzaam bij en breng de vla, roeren de, aan de kook. Laat hem drie D vier minu ten doorkoken, vermeng hem met sinaas appelsap en het stijfgeklopte eiwit of spuit er dit, na bekoeling, als garnering op. Dien er biscuits bij op.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1965 | | pagina 2