Thailand, levend Boeddhisme DISKONTQKANTOOR VAN DE NATIONALE BANK VAN BELGIE KULTUREEL KALENDER en feestelijkheden Kern '63 met de M M SALaO MORTALE Groep Tiji BERICHT KREDIETEN die als doel hebben de aankoop, bouw of de ombouw van private (lste woning), handels- of industriële gebouwen, alsook de aanschaffing van mate riaal of gereedschappen, enz., kunnen bekomen worden bij het Het DISCONTOKANTOOR handelt ZONDER TUSSENPERSONEN voor rekening van 1. De Algemene Spaar- en Lijfrentekas, 2. De Nat. Maatschappij voor Krediet aan de Nijverheid, 3. De Nationale Kas voor Beroepskrediet. Voor alle inlichtingen, koste'oos en vrijblijvend, zich wenden tot Het DISCONTCKANTOO. TE AALST Keizerlijke Plaats. 42 Telefoon 243.68 - 219.68 Openingsuren van 9 tot I ur en van 2 tot 5 uur. Zaterdag gesloten. INLICHTINGEN TEN HUIZE. VRIJBLIJVEND EN KOSTELOOS Gunstvoorwaarden voor «goede spaarders». Alle verrichtingen op alle «spaarboekjes A.S.L.K.». door ETIENNE LE COMPTE (2) Terecht is de Thailander fier op zijn tempels. Een een bezoek aan de voornaam ste ervan is werkelijk bijblijvend voor het leven. «Wat Arun» Dageraadstempel is ons het meest vertrouwd van uitzicht, vermits hij staat afgebeeld op bijna alle folders en aanpiakbrieven over Siam of Thailand. «Wat Arun» werd gebouwd tussen de jaren 1767 en 1781. De middenste toren, of stoepa, be reikt 74 meter hoogte. Men kan de toren beklimmen en de tocht biedt als besluit een wondermooi uitzicht op de hoofdstad Bang kok, de rivier Chao Phya, de vlottende markt, de tropische wouden en niet te ver geten overal de veie tempels, waaronder nog enkele welke wereldbekend zijn om hun schoonheid. De stoepa's zijn meestal gebouwd met steen en bedekt met pleisterwerk, dat op zijn beurt is versierd met kleurrijk blinkend Chineesch porselein schaaltjes en steen tjes als bloemtaferelen samengevoegd. Van op een afstand lijkt vooral de grote stoepa van «Wat Arun» een opeenstapeling van juwelen, schitterend in de zon. In de mid denste nis, tientallen meters hoog, pronkt Indra. de koning van de Hindu-goden. Hij zit op Erewan, een driekoppige olifant. De kleinste stoepa's bevatten eveneens figuren, vooral afbeeldingen van de maangod gezeten op een wit paard. Wereldberoemd is de tempel «Wat Tri- mit», hetgeen betekent tempel van de drie vrienden. De boeddha aldaar kwam nog niet zoveel jaren geleden in het nieuws, toen in 1954 werd ontdekt dat het beeld gans uit goud was vervaardigd. Het weegt vijf en een halve ton. Tevoren was deze boeddha bedekt met pleisterwerk en bevond zich in de toenmalige hoofdstad Ayudhya. Na de oorlog met Birma werd het beeld overge bracht naar Bangkok, waar het in de ver geethoek geraakte. Toen eeuwen later de grond werd verkocht aan een houthandelaar en deze het zware beeld een andere plaats wou geven, werd tijdens het vervoer het pleisterwerk geschonden. Ganse brokken raakten los en toen dook het gouden gelaat te voorschijn. Men begrijpt de verstomming van de werklieden. Het beeld is meer dan 700 jaar oud. Ook het crematorium bij de ingang van «Wat Trimit» is met zijn versiering in goud en rood een imponerend voorbeeld van I Thailandse architektuur en dekoratiewerk. j Het is niet gelogen te beweren dat in de Thailandse kunst goud de hoofdkleur is. Het verwerken van goud is voor hen het bena deren van de volmaaktheid. «Wat Po» is de meest omvangrijke tem pel in Bangkok. Hoofdbrok is de slapende boeddha, een beeid 49 meter lang met een hoofd van 12 meter hoog. De voeten hebben een doorsnede van 4 meter en de zolen zijn bewerkt met tientallen boeddhabeeldjes, uit gevoerd in paarlemoer. Hier rust boeddha zoals hij gestorven is, met open ogen. Buiten op een van de binnenkoeren prijkt de gewijde boom, m wiens kruin boeddha nu nog regelmatig komt bidden. In dubbele galerijen, links en rechts rondom het heilig dom .staan meer dan 400 grote zittende boeddhabeelden, ieder op een prachtige voet bewerkt inet mozaïek. Bronzen leeuwen be waken de ingangen van deze galerijen. «Wat Benchamabopit», eveneens een be langrijke tempel, is volledig opgetrokken in Carrara marmer, en werd gebouwd in 1900. Hij is de nieuwste van de koninklijke tem pels in Bangkok en blijft het zuiverste voor beeld van moderne Thai-stijl rn het gehele land. Zijn wonderlijk dak is gemaakt met gouden Chinese dakpannen. Het zittend boeddhabeeld bezit de klassieke gewijde houding en de blik is heilig. De gelaatsuit drukking van deze boeddha is voor de Thai- landers van een bijzondere bevalligheid. Wie hier komt bidden, stelt een goede daad en keert gelukkig huiswaarts. Maar alles overtreffend is het domein met het koninklijk paleis en vooral de «Wat Phra Keo», de tempel met de Emerald Boeddha. Dit beeld, het heiligste voorwerp van de Thailandse Boeddhistische gemeenschap, is vervaardigd uit één enkel stuk groene kwarts en bereikt 61 cm hoogte. Het beeld pronkt onder een baldakijn van belegd goud. Het krijgt dikwijls een ander kleed aange trokken, vervaardigd met gouddraad en ver sierd met juwelen, zo tijdens het regensei zoen, de wintertijd en de hete zomer. Daar bij is deze boeddha aan de benen vastgebon den met gouden kettingen, want de Thai- landers gemven dat de godheid 's nachts regelmatig wegvliegt en er wordt gevreesd dat de Emerald Boeddha eens niet zal weer keren. Dat wil men verhinderen. Hier komt de koning regelmatig bidden, vooraleer hij op reis gaat. Het koninklijk paleis omvat nog andere merkwaardige gebouwen Zo de stoepa met de goudkleurige pannen, welke een bronzen schrijn bewaart met een been van baeddlia Er zijn het panteon met de afbeeldingen vier in brons en vier in goud van de overleden koningen, de gouden pagoda en de beruchte muurschilderingen mtl de kleur volle geschiedenis van de Ramayana. Enkel het koninklijk paleis en de «Wat Phra Keo» zou enkele dagen grondig bezoek vergen. Vergeten we in al de hogervermelde tem pels de boeddhistische gelovigen niet, die raad en steun komen vragen. Jonge meisjes zitten geknield en met de handen gevouwen. Zij schudden ook met een bus waarin bam boestokjes met een nummer op. Zij schud den tot dat een van de stokjes uit de bus valt voor de voeten van boeddha. De meisjes gaan dan bij een van de bonzen, die hen een genummerd briefje overhandigt gelijk aan het cijfer op het geluks-stokje. De tekst openbaart de toekomst. Soms wordt ook gegooid met twee houter blokjes, gesneden in de vorm van bananen en dat geschiedt wijl iemand op een vreemd soortige xylofoon speelt. Vallen de blokjes allebei netjes 'naast mekaar dan mag do boeddhist een gelukkige toekomst verhopen en hij blikt tevreden. Elke tempel bewaart ook steeds een hele reeks kleinere kopijen van het centraal boeddhabeeld. Deze kopijen zijn beplakt met vierkante stukjes bladgoud, dewelke de ge lovigen zich bij de bonzen kunnen aanschaf fen. Ieder stukje bladgoud !s een persoon lijke blijk van hulde en dank aan boeddha. De tempels worden bewaakt door bonzen, welke in de aanpalende gebouwen en wonin gen verblijven. Deze mannen, en zelfs jon gens van prille ouderdom, eten enkel 's mor gens en 's middags. Zij gaan iedere dag vroeg uit om te bedelen. Ze dragen een zak en brengen daarin het eten naar de keuken in de tempel, waar het wordt ver deeld. Zij drinken nooit alkohol en praten met een vrouw van op drie meter afstand Zij drukken een dame nooit de hand. Heb ben ze de ouderdom van 21 jaar bereikt, dan moeten de bonzen drie maanden in de tem pel slapen Wie mislukt, mag later herbe ginnen. Eenieder kan bons worden en op elke ouderdom. De terugkeer tot de maat schappij kan steeds ongehinderd g'ebeuren. Voor de Thailander is boeddha werkelijk het opperste wezen. De vele tempels en hul deblijken verschaffen de zekerheid dat boed dha zijn bschermende hand houdt boven het grondgebied. Dat te weten stemt het volk gelukkig. Zaterdag 13 november te 20 u. zaal Rink De Riddmerstr. feestavond ingericht door de vriendenkring Harry Pinky. Zaterdag 13 november te 21 u. Zaal FFR Dendermondsesteenweg COV feest met het orkest Actif Club. Zondag 14 november te 14 u. Zaal St. Laurentiuscollege Capucienenlaan jeugdfilm «Tot weerziens Mijnheer Chips» ingericht door de Marcelinoclub. Zondag 14 november en maandag 15 november telkens te 20 u. Stadsschouwburg Vredeplein opvoering van «Saldo Mortale» of «De miljoenen v.h. goede Vrouwtje» door Groep Tijl. Zondag 14 november vanaf 19 u. Feestzaal St. Maarteninstituut (ingang Vrijheidstr.) Gezellig samenzijn met trekking van de R.-uzetombola van St. Jozefskerk. Maandag 15 november: Koningsdag te 11.45 u. Te Deum in de St. Martinuskerk Dinsdag 16 november te 20 u. Stadsschouwburg Vredeplein opvoering van «Het Hemelbed» gastvertoning met het Nederlands Toneel van Gent ingericht door de Dienst Onderwijs en Cultuur. Dinsdag 16 november te 20 u. St. Martin uskring, Zonnestraat studieavond over «Moderne Huwelijks- en Gezinsprobleme.i.» Woensdag 17 november te 20 u. raadszaal van het Stadhuis voordracht met' dia's over «Fuana en Flora van het Middellan Is Zeegebied door H. Dumont. Woensdag 17 november te 20 u. Feestza al van het stadhuis debatavond met als gesprekspartners E.P. Snijkers en de h. Bob Claessens over het thema «Kristen en Marxistische visie t.o.v. Vrijheid, Rech tvaardigheid en Vrede, ingericht door BUW afdeling Aalst. Regie: Edw. Deleu. Op dinsdag 16 november 1965 te 20 uur in de Stadsschouwburg. Vredeplein, Aa;s Kaarten kunnen bij voorbaat bekomen worden bij de dienst «Onderwijs en Cultuur Stadhuis Aalst aan de prijs van 40 F per kaart en aan 20 F voor de houders van een cultuurkaart voor de jeugd. op ZONDAG 14 NOVEMBER 1965 en MAANDAG 15 NOVEMBER 1965 telkens te 8 uur zeer stipt in de Stadsschouwburg - Vredeplein Kaarten 30 Fr. Voor studerende jeugd en verenigingen 20 Fr. Te bekomen bij de inkom van de schouwburg. leden van jeugd- «Tien kleine negertjes», van Agatha Christie, werd te Hofstade voor twee bomvolle zalen op de planken gebracht door de toneelvereni ging «Vast als eik». De regie was van Jo Corthals. De toneelkring «Vreugd in Deugd» uit Lede bracht in de Volkskring «Paradijsvogels» voor het voetlicht. De regie was in handen van Paul Bijl. Een volgende vertoning op zondag 14 november te 19 uur. Stadsschouwburg VREDEPLEIN - AALST overheerlijke komedie (Jean de la Lune) Marcel Achard regie Frans Roggen 27 - 28 - 29 november 2 - 4 - 5 december GEEN RESERVATIE Doek 20 uur stipt GROEP TIJL AALST GROEP TIJL begint zijn toneelseizoei. 1965-1966 met de opvoering van «SALbv. MORTALE of De Miljoenen van het Goede Vrouwtje» van de Nederlandse schrijver Dimitri Frankel Frank. De opvoeringen gaan door op zondag 14 en maandag 15 no vember telkens te 8 uur in de stadsschouw burg Vredeplein te Aalst. De regie is in handen van LODE PLAUM oud-acteur bij het Vlaamse Volkstoneel. Kaarten 30 F Voor studerende jeugd en leden van jeugdverenigingen 20 F, te bekomen bij de leden van de groep en bij de ingang van de Schouwburg. De vertoning van maandag 15 november komt in aanmerking voor de schiftingswed strijd van het algemeen Kristelijk Toneel- Verbond, Oost-Vlaanderen. Tot 30 november loopt in het Oud Hospitaal een retrospectieve tento onstelling Oscar Jespers. Deze tenstoonstelling werd ingericht door de culturele werkgroep «Inka» onder het mecenaat van de Bank van Brussel. Op bovenstaande foto de kunstenaar met de inrichters. Van links naar rechts: Oscar Jespers, Marnix De Vidts, Jo Van Mol en Lieven De Smet. STAD AALST - DIENST «ONDERWIJS EN CULTUUR» Toneelopvoering «HET HEMELBED» van Jan De Hartog door het Nederlands Toneel Gent, met Chris Boni en Roger De Wilde, of DE MILJOENEN VAN HET GOEDE VROUWTJE frauduleuze komedie in 3 bedrijven van Dimitri Frenkel Frank door

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1965 | | pagina 2