en omstreken
Een opiniepeiling
in de Denderstreek
«Galerie DE KEIZER»
Vlaanderenstraat 6
AALST - Tel. 242.81
Over demokratie en kommunisme
K L E i N
LOGBOEK
Aalstenaar
mishandelde
echtgenote
J Een eeuw geleden:
Duizenden Aalstenaars te been bij inwijding van nieuw kerkhof.
19 eeuw: Geen schone tijd voor tieners
v;
Een klimaat
van vrijheid?
deze week
in de streek
iwiior
Fe Gazet van Aalst
NEC SPE. NEC METU...
SCHENKT
UW VERTROUWEN AAN
INGANG VRIJ
23ste JAARGANG Nr. 16
ZATERDAG 25 FEBRUARI 1967
MET BIJVOEGSEL
2.50 F HET NUMMER
Slechts een minderheid «DURFT» antwoorden op gestelde vragen.
Een opiniepeiling in het zuiden van de Denderstreek, meer bepaald
in het Geraardsbergse, heeft ais een der belangrijkste resultaten
...de vaststelling dat slechts een minderheid amper 80 op 200
ondervraagde personen min of meer onbevangen durft te ant
woorden op vragen omtrent politieke ideoiogien.
Dit opinieonderzoek werd uitgevoerd door 10 studenten van de Leu
vense Universiteit, o.l.v. Dr. Demey, en had vooral tot vraag een
definitie van «demokratie en kommunisme».
Van diegenen die antwoorden waren er 36 arbeiders, 25 midden
stander, 16 inteliektueei en 8 boer.
»Ze zouden me uitschelden
voor kapitalist».
Van de antwoorden alvast dit van een
gewezen kollega van de hu.dige premier,
een 39-jarige vleeshouwer
Demokratie is iets lijk men alle zeve
raars in Brussel ziet doen, d.w.z. niets.
Het zegt me niets en politiek interes
seert me niet.
Kommunisme is lijk in Rusland, altijd
mensen doodschieten en ruzie maken.
-I Meer durf ik niet zeggen, want ik zou
*tj de kommunisten tegen mij hebben en
- ze zouden me uitschelden voor kapita-
3( list.
«Zolang men mij met rust laat,
0 is 't me om het even».
i
.4 Het volgende sensationele antwoord van
-leen «inteliektueei», een jonge leraar in de
.11 geschiedenis
ito Demokratie is een onmogelijkheid. In
landen met een min of meer grote be
volking is dat nooit mogelijk, soms wel
in voorstedelijke staten. Zolang het
allemaal mijn eigen persoon niet raakt,
stel ik er geen belang in. Of ik leef
in een diktatuur, of in een demokratie,
zolang men mij maar met rust laat, is
het me om 't even.
«De mens
on op een hoger peil brengen».
'iel Er is dan het antwoord van een veertig-
-a'J
j M
jarige arbeider, vrijwel het meest lezens
waardige
Demokratie betekent dat wij onze rege
ring vrij mogen kiezen en een vrije
opinie kunnen hebben. De wetten die
nen om ons te beschermen. We maak
ten ze wel niet zelf, maar we stemmen
er toch mee in.
We voelen wel wat demokratie is, maar
we kunnen het niet goed uitdrukken
en we weten vooral goed wat het bete
kent a.s we er het tegendeel van onder
vinden.
Ik ben niet onverschillig, want het
mag ons niet onverschillig laten. Het
kommunisme is een soort godsdienst,
d.w.z. het wil het beste voor de mens
maar daar het slechts mensen zijn die
het uitvoeren, is het niet volmaakt. Ik
stel er belang in, ik stel in alle leer
stelsels belang, zodra ze de mens op
een hoger peil willen brengen.
En tenslotte nog een
ander arbeider
Kommunisme betekent dat vele bedrij
ven genationalizeerd worden en dat is
niet rechtvaardig. Iemands levenswerk
afnemen gebeurt wel ten voordele van
het volk, maar in Belgie zijn er syndi-
katen die de arbeiders laten mededelen
in de winst van het bedrijf en dat is
logischer. Er is geen individuele vrij
heid in het kommunisme.
TREUR D OUDE HELD OM
T GENT VAN HEDEN
Gent, de hoofdstad van Oost-Vlaanderen,
is niet meer wat het was weleer.
De h. Kickx, de Gentse ko.iega van sche
pen Ringoir, heeft openhartig toegegeven
dat zijn stad arm is en meteen, dixit
de h. Kickx, de Gentenaren eveneens.
De totale schuld van do Arteve.dëst 1
bedraagt inderdaad 4 miljard. Noch min
noch meer.
Ach, Artevelde, waar is d' er oudrsn
fierheid thans gevaren...
NOCH BLOEMEN,
NOCH KRANSEN
De koning zal tijdens zijn as. werkbe
zoek aan de Westhoek geen bezoek brengen
aan het IJzermonument of andere oorlogs
gedenktekens.
Tijdens zijn verblijf aldaar zal de vorst
het middagmaal gebruiken in de Vo ks-
hogeschool De Blankaert te Woumen, na
bij Diksmuide.
SPAREN IN JANUARI
In januari werd op de rekening van de
ASLK in totaal 4.241 F gestort. Er werd
evenwel voor 3.236 F afgehaald t:jdcns
dezelfde periode. De Belgen zijn er dan
toch nog in geslaagd in deze fiskale maand
bij uitstek 1.005 F te sparen.
REBELLEN
Te Mechelen is het tot een geschil ge
komen tussen de plaatselijke CVP-leiding
en de CVP-Jongeren. De Mechelse CVP-
instanties hebben dan« 'k de CVP-Jongeren
ontbonden. Deze hebben op hun beurt een
nieuwe groep opgericht. Naar aanleiding
hiervan heeft een woordvoerder van de
CVP-Jongeren verk aard dat de breuk is
ontstaan ingevolge het ondemokratische
en onstatutair optreden van de lokale par
tijinstanties.
Aan de CVPJongeren te Mechelen wordt
o.m. verweten dat ze samen met Volksunie-
Op de Ae;brecht!aan nadert het stedelijk slachthuis zijn voltooiing. Het
zal voor de slachters en vieeshande laars een opluchting zijn als zij de
veroudere gebouwen op de Moorselbaan zuilen kunnen verlaten.
jongeren een gespreksavond hadden geor
ganiseerd.
De Mechelse CVP-instanties zouden naar
aanleiding hiervan gezegd hebben dat de
CVPJongeren dan maar moesten toetreden
tot ds Volksunie. Waarop de jongeren ge
antwoord hebben dat ze in de CVP wil'en
blijven.
DRIE JAAR
GEVANGENIS
De 31-jarige Aalstenaar Leopold Hauwe-
laert, werd voor de korrektionele recht
bank van Dendermonde tot 3 jaar en 2
maanden gevangen.sstraf veroordeeld.
De man stond terecht wegens het mis
handelen van zijn 16-jarige echtgenote. Bij
middel van een brandende sigaret of kaars
bracht h:j brandwonden toe.
Hauwe'aerts was voordien reeds veroor
deeld tot 2 jaar gevangenis, nadat hij een
meisje had aangerand.
Het honderdjarig bestaan van een kerkhof kan men bezwaarlijk een
eeuwfeest noemen.
En toch hebben de Aalstenaars, nu zowat een eeuw geleden, om pre
cies te zijn op 4 februari 1867, «hun» nieuw kerkhof onder het spe
len van de Beiaard en het luiden van de klokken «begroet».
Dus wel een hele gebeurtenis voor de toen levende Aalstenaars, ten
getale van om en bij de 20.000, waarvan, en dit terloops, er amper.
584 kiesgerechtigd waren.
..-W- ,w, „j
-j,,At. s/,i<u
av - T<r-
^f|EN EVENEMENT
Een hele gebeurtenis inderdaad,
i\e inwijding van het nieuwe Aalster-
se kerkhof in de annalen wordt
iet gesitueerd aan «den Geraards-
ïergschen Steenweg» in een tijd
lat alleen de zondag enkele rusturen
okuJuride aan de brave man die letter-
,erJjk werkte in het zweet zijns aan-
igeijchijns.
arte, Bij ontstentenis aan andere ont
spannende evenementen waren noch
rag/iin noch meer achtduizend Aalste-
pr .laars te been om hun nieuwe laatste
.rijjstplaats voor het eerst te bezoe
ken. In tegenstelling met deze tijd
ichuwden ze blijkbaar niet zozeer
en dodenakker.
I >PTOCHT
me Nog wel Monseigneur Bracq, toen-
ia lig bisschop van Gent, wijdde op
,eilSjeze voor Aalst «historische» dag
»roti®t nieuwe kerkhof in, bijgestaan
SuiiiOor Deken-Pastoor De Blieck.
v op Vanzelfsprekend was ook het
ionc4adsmagistraat uit die jaren pre-
ksoiènt en dat betekende een reeks na-
i vaden die toendertijd in de streek een
ettefile klank hadden Burgemeester
gtonan Wambeke, Baron de Bethune,
iènaert, Gheeraerds. Monfils, de
ièvre, De Wolf, Raes, Verbruggen.
■""Er was ook de kerkraad, waarvan
ictor Nicolaas Léfèbre voorzitter
as en de leden Van der Heyden,
onfils (ontvanger), Leirens, De
Hert, de Bethune, De Wolf, Verbrug-
ghen en Van der Haegen.
De ganse optocht van stadsmagis
traten, geestelijken en, wat toen
meer dan nu genoemd werd, de voor
aanstaande burgers, gevolgd door
een massa Aalstenaars, trok door
heen de stad, vanaf de St. Martinus-
kerk. langsheen de beide Zoutstraten
naar het nieuwe kerkhof.
«NOOiT MEER VREUGDE»
Leest men in de annalen «Nooit
heeft men de Kerkstraat, Lange en
Korte Zoutstraat, alsook de Gee-
raerdsbergschen Steenweg schoon-
der vercierd gezien. Men mag zeg
gen dat men nooyt meer vreugd en
godvrugtigheyd onder de inwoonders
van Aalst gezien heeft».
De geschiedenis van een doden
akker heeft haar rechten Het was
een Maria De Smet, echtgenote van
Augustinus Limpens, uit Mijlbeek-
Aalst, wier naam als eerste werd
ingeschreven in 't register van het
nieuwe kerkhof. En het lot is soms
onbarmhartig Victor Léfebre, voor
zitter van de kerkraad, volgde dra
als tweede.
Bekijkt men de lijst van diegenen
die rond die tijd, februari 1867, als
eersten begraven verden op het
nieuwe kerkhof, dan doet het even
mijmeren dat minstens de helft nog
kinderen waren. Blijkbaar was die
vorige eeuw niet zo'n gelukkige tijd
voor tieners... Ck.
At/rt/U
fir „...H ff. .i j ,-n. ..y,A'
itUn
Uit de annalen
van het
Aalsterse kerkhof
Elders in deze krant kan men enkele
gegevens lezen van een opnmieonderzoek,
dat onlangs in de streek, meer bepaald in
het Geraardsbergse, werd gehouden. Van
200 ondervraagde personen, hebben er am
per 80 een antwoord gegeven omtrent hun
opvatting en belangstel.ing van demokrat.e
en kommunisme.
Meer dan de helft heeft er dus het zwij
gen aan toegedaan. Een nieuwe enquete
zou best betrekking kunnen hebben op het
motief van wat men zou kunnen noemen
een veelbetekenend stilzwijgen.
Want de Vlaming is doorgaans geen
zwijgzaam type en zeker niet de gem.d-
delde man uit de Sche de- en Denderkon-
treien. In treinkompartimenten, .n herber
gen, op sportterreinen, bij de kapper en
noem maar op, geeft hij geredelijk zijn
opvattingen ten beste over alles en nog
wat. Praat hij minder vlug over de «liefde»
als bv. het geval is bij een Fransman, hij
hoeft niet zoals een Enge sman dronken te
zijn om zelfs religieuze aangelegenheden
te bepraten.
In elk geval geen «aangeboren» zwijg
zaamheid.
Wat verklaart dan de geslotenheid die
de enqueteurs ervaarden in het Geraards
bergse
Werkelijke onverschi lligheld, volslagen
gebrek aan belangstelling, wantrouwen
tegenover de vraagstellers
Wie enige ervaring heeft in soortgelijke
opiniepeilingen is geneigd vooral de .aatste
vraag bevestigend te beantwoorden. Meer,
in dit wantrouwen zal hij veelal een la
tente vrees herkennen. Een trek van het
Vlaamse volkskarakter dat men natuurlijk
kan verklaren door de geschiedenis van
deze streken bezettingen, inquis.ties,
repressies en wat al meer.
oOo
Het is een veeg teken dat deze vrees,
dit gevoel van een k.imaat van onvrij
heid in een maatschappelijk bestel a.s het
onze nog doorwerkt. Zelfs als men zou
aannemen dat het grootste percentage van
de 120 personen die niet antwoordden, ge
dreven werden door een geestelijke lui
heid, dat het percentage van diegenen die
werkelijk om een spontaan antwoord ge
remd werden door een of andere binding,
dus u.t een vreesachtigheid, miniem zou
zijn, dan is dit nog erg genoeg. En rijst
de vraag Wie is nog bang voor w.e in
DEZE TIJD
Meteen b'ijkt daaruit dat wij nog lang
niet toe zijn aan een werkelijk geestelijke
bevrijding in het «Rijke Vlaanderen» van
vandaag.
Van heden af leest U
ons nieuw feuilleton
JAN CLERCKER
of de Laatste Binders