en omstreken
Mgr. De SmedtVoor een klimaat van vrijheid
en steeds het
Kuituurcentrum
Lezerstribune
Maandaq as. Onderhoud
Minister De Saeger - Schepen Claus
KLEIN
LOGBOEK
Een resolutie van de
B.S.P. mandatarissen arr. Aalst
rond intercommunale samenwerking
««Is in ons land het uur voor een meer uitvoerige dialoog
met de andersdenkenden niet gekomen
"Levensvreugde,,
in de
gemeenteraad
Gazet van Aalst
NEC SPE, NEC METU
23ste JAARGANG Nr. 19
DE GAZET VAN AALST
en omstreken
VERSCHIJNT
TWEEMAAL PER WEEK
3 maandab 62,50 F
6 maandab. 120,F
Jaarabonnement 230,F
Kantoor: Schoolstraat 26, Aalst
Telefoon: 241.14
Postrekening: 881.72
DONDERDAG 9 MAART 1967
2,50 F HET NUMMER
AALST LAAT BRUSSEL NIET LOS
Schepen Gilbert Claus zal maandag a.s. een onderhoud hebben met
de h. De Saeger, Minister van Openbare Werken. Dit onderhoud heeft
betrekking op de subsidiering van het geplande Kuituurcentrum.
Zoals men weet loopt de subsidiering van het Kuituurcentrum op
de budgetaire begroting van dit jaar, gevaar ingevolge de beperkte voor
ziene bedragen voor de kuituurcentra in ons land. (50 miljoen)
Naar verluidt-zou schepen Claus o.m. de nadruk leggen op de on
mogelijke situatie op het vlak van de infrastruktuur in het kader van de
kulturele expansie in stad en streek.
Wijzen we er in dit verband op dat een nieuw probleem zal ont
staan voor de verschillende kulturele verenigingen (o.m. toneelgroe
pen) ingevolge de verbouwingsplannen van het «Groen Kruis».
Clk.
BELFORTZAAL
In de Be fortzaal werd zaterdag 11. de
tentoonstelling geopend van Lydia van Lief-
feringe.
Lyd.a van Liefferinge genoot haar vor
ming aan het Hoger Instituut te Brussel
bij Paul Delvaux en aan de Akademie voor
Schone Kunsten te Brussel bij Leon Devos.
Zij is momenteel lerares in de afdeling
plastische kunsten aan de Rijkstechnische
Instituten van Aalst en Dendermonde.
De tentoonste.ling werd ingeleid met
een voortreffelijk informatieve toespraak
van schepen Van Hoorick.
VLAAMSE CARTOONISTEN
IN 'T OUD HOSPITAAL
Op init.atief van de VTB wordt einde
april in 't Oud Hospital een tentoonstel
ling ingericht van Vlaamse Cartoonisten.
VOORRANG LINKS
Vandaag wordt te Appeldoorn in Neder
land in aanwezigheid van verkeerstechnici
en de perslui een verkeersexperiment ge
waagd waarbij het verkeer in het stadje
tijdens verschillende uren zal afgestemd
zijn op voorrang van links.
De socialistische burgemeesters, schepe
nen, gemeenteraadsleden, voorzitters en -e
den van de K.O.O.'s van het arrondisse
ment Aalst zijn samengekomen in een kon
ferentie op 25 februari 11. te Denderleeuw
Na een verslag van volksvertegenwoor
diger Van Hoorick hebben zij de toestand
van het arrondissement Aalst onderzocht
op demograf.sch, ekonomisch, infrastruktu-
reel, sociaal en kultureel gebied.
Zij drukken hun ongerustheid uit over
de toekomst van het arrondissement, vooral
in verband met de veroudering en terug
gang van de bevolking in het Geraards-
bergse; het tewerkstellingstekort dat 30,3
t.h. van de aktieve bevolking bedraagt; de
achteruitgang in de tewerkstelling ter
plaatse; de lange afstandspende! die 36,5
t.h. van het totaal aantal pendelaars of
11,1 t.h. van de aktieve bevolking bedraagt;
het gebrek aan loonintensieve en grote be
drijven; het teruglopen van het aantal
landbouwbedr jven; de onvoldoende infra
struktuur inzake wegen, sociale en ku tu-
rele uitrusting; de leemten inzake ruimte
lijke ordening en stedebouw.
Op een perskonferentie in het bisschoppelijke paleis te Brugge
heeft Mgr. De Smedt zijn zo pas verschenen nieuw werk ««Voor
een klimaat van vrijheid» (Uitgeverij Lannoo Tielt) voorgesteld.
De belangstelling voor deze perskonferentie was uitzonderlijk
groot, wat bleek uit de aanwezigheid van perslui niet alleen uit
eigen land, maar ook uit Nederland en Duitsland.
Na toelichting van zijn boek, werden aan Mgr. De Smedt ove
rigens tal van vragen gesteld. Een dezer vragen luidde o.m. Wan
neer krijgen wij in het Nederlandstalig gedeelte van Belgie een
«nieuwe catechismus».
Waarop Mgr. De Smedt gevat antwoordde dat men in ons land
nu wel mocht profiteren van de Nederlandse, nadat onze noorder
broeders zo lang de Mechelse hadden kunnen gebruiken.
PERSONALISME EN
GODSDIENSTVRIJHEID
Het nieuwe werk van Mgr. De Smedt
«Voor een klimaat van vrijheid» in pocket
formaat, telt 162 pagina's met als hoofd
stukken 1. Naar een volwaardig menselijk
bestaan; 2. Ontmoeting met Christus;
3. Samen in de Kerk; 4. Modern geweten
en grondbeginselen van het Christendom;
5. Modern geweten en Kerkelijk bestuur;
6 Geweten en godsdienstvrijheid.
«Voor een klimaat van vrijheid» is be
doeld, aldus Mgr. De Smedt, als een bij
drage voor het probleem van het persona
lisme en de vrijheid inzake godsdienst.
De titel van het boek dekt de lading Het
is een pleidooi voor een vrije godsdien
stige inzet vanuit een persoonlijke overtui
ging en geweten.
Op basis van een eerste tekst op het
verzoek van Mgr. De Smedt door Pater
Monden S.J. geschreven, heb ik in 1964 te
Rome het advies van verscheidene bis
schoppen theologen ingewonnen. Aan de
hand van hun opmerkingen heb ik dit eer
ste stuk dan omgewerkt en herschreven.
De nieuwe tekst werd op zijn beurt onder
zocht door ca. 50 intellektuelen (theologen,
parochiepriesters, sociologen, magistraten,
opvoeders, geneesheren, joernalisten, so
ciale leiders, enz.)
Met verwijzing naar zijn boek, wees Mgr.
De Smedt er op dat de moderne gekulti-
veerde mens weigert, en terecht, het tra
ditionele kerkelijk kader passief te onder
gaan. Hij onderzoekt persoonlijk hoe hij
zijn deelneming aan het leven van de ker
kelijke gemeenschap voor zichzelf kan
verantwoorden.
dienstzaken.
Tegen deze achtergrond wordt in kon-
kreto onderzocht welke specifieke moeilijk
heden de christen na het Concilie onder
vindt om de Kerk te volgen.
Het moderne denken heeft de relati
viteit van vele dingen sterker doen
aanvoelen en de aktuele mens voelt
in zich een drang naar ontvoogding.
Dit heeft zijn weerslag op zijn houding
t.o.v. geloof en kerkelijk gezag. En dit
is goed, want het stimuleert het per
soonlijk onderzoek, het volwassen na
denken, de persoonlijke inzet. Een
verzet tegen oude slenter en overdre
ven paternalisme is toe te juichen.
lijf
«Zonder inspanning is de mens niet
verdraagzaam. Hij moet zich leren be
heersen, wanneer de houding van de
andersdenkenden hem op de zenuwen
werkt. Men mag niet de vrije teugel
laten aan de spontaan steigerende ver
ontwaardiging. Men moet de zaken
noch overdrijven, noch dramatiseren.
De ze'fbeheersing is vooral in gevaar
als men de andersdenkenden gaat ver
denken van gebrek aan oprechtheid,
gebruik van slinkse of valse middelen.
Verdraagzaamheid vraagt opvoeding,
training».
Pag. 133 «Voor een klimaat van
vrijheid» door Mgr. E.J. De Smedt.
Hij tracht een persoonlijke visie te heb
ben op het gemeenschappelijk geloofsbe-
zit. Het persoonlijk geweten is de weg naar
vrijheid. Dit persoonlijk geweten moet
norm zijn van zijn houding in gods-
Maar deze verheugende strekking ver
toont nevenverschijnselen die bezorgd
heid verwekken.
Sommigen gaan de fundamentele zede
lijke levensnormen gewoon behandelen
alsof het wetten waren die de Kerk vrije
lijk kan wijzigen of aanpassen.
Sommigen verwerpen de wet krachtens
een beroep op de liefde als enige maatstaf
van zedelijke beslissing.
Sommige «konservatieven» trachten de
besluiten van het Concilie te minim.seren
en werpen aldus een blaam op vooruitstre
vende en evangelisch denkende en schrij
vende geesten.
Sommige «progressisten» bestempelen
als hopeloos verouderd al wat met hun visie
niet overeenstemt.
HEDENDAAGS GEWETEN EN
KERKELIJK BESTUUR
De menigvuldige en nauwkeurig uitge
stippelde voorschriften van de Kerk heb
ben aanleiding gegeven tot veel religieuze
oppervlakkigheid. Wanneer ze in orde wa
ren met de letter van de wet, voelden vélen
zich veilig achter de verschansingen van
een wettisch christendom. Ze deden «hun
plichten».
Er is op en door het Concilie een verheu
gende reaktie ontstaan tegenover een over
dreven dirigisme. Velen onderstrepen thans
terecht dat de noodzakelijke eenheid van
het volk van God geen eenvormigheid en
dat samenhang geen strikte centralisatie
vergt. Er moet ruimte zijn voor een per
soonlijke verantwoordelijkheid en creati
viteit.
Nieuwe wegen van beleid dienen ge
volgd. Veelvuldig gesprek tussen bis
schoppen, priesters en leken, overleg
rond de uitoefening van het gezag, aan
gepaste strukturen, zijn noodzakelijk.
Een nieuwe samenwerking is onmoge
lijk indien ze stuit op een stug pater
nalisme bij de ambtsbekleders of een
apriorisme - tegen - het - gezag bij de
gelovigen.
GEWETEN EN
GODSDIENSTVRIJHEID
Mgr. De Smedt zei o.m. tijdens deze pers
konferentie n.a.v. het verschijnen van zijn
nieuw werk
De moderne gelovige leeft te midden
van medemensen die zijn opvattingen in
zake godsdienst niet delen.
Hij heeft de plicht zich loyaal te tonen
tegenover deze «anders-denkenden» en hun
recht op godsdienstvrijheid te eerbiedigen.
Dit komt neer op het volgende hij mag
geen sociale dwangmiddelen gebruiken om
de andersdenkenden te verhinderen dat zij
afzonderlijk of samen met anderen
hun leven inrichten volgens hun opvattin
gen voor of tegen de godsdienst. Godsdien
stige zaken behoren tot een uiterst persoon
lijk domein.
Loyauteit en fair-p ay tegenover de an
dersdenkenden vraagt dat de gelovige de
anderen niet links laat liggen en stoïsch
voorbijgaat.
UITVOERIGE DIALOOG
Is in ons land het uur voor een zeer uit
voerige dialoog met de andersdenkenden
niet gekomen
Ik denk, aldus Mgr. De Smedt, dat er op
het sociale, kulturele en humanitaire vlak
ruimere gesprekken moeten gevoerd wor-
deh.
«Het gevaar ligt ln de geest van ver
zuiling. Daarom zullen én de georga
niseerde christenen én de anderen cr
zorg voor moeten dragen dat ze meer
dan ooit open stcan voor effektieve
samenwerking met hun andersdenken
de medemensen en de anders georiën
teerde groeperingen».
Pag. 146 «Voor een klimaat van
vrijheid» door Mgr. E.J. De Smedt.
Zij stellen vast dat het arrondissement
steeds meer een slaapzaal voor Brussel
wordt en straks ook als een reservoir van
arbeidskrachten voor de Gentse kanaalzone
za. beschouwd worden.
De socialistische gemeentelijke manda
tarissen van het arrondissement Aalst eisen
de uitvoering van een daadwerkel.jke de
centralisatie en deconcentratie die o.m.
de Denderstreek op ekonomisch, soc.aal
en kultureel gebied moet ten goede komen.
Om het arrondissement Aalst voor ver
dere achteruitgang te behoeden en zijn
toekomst, alsmede deze van zijn 260.000
inwoners te verzekeren, z.jn de socialis
tische gemeentemandatarissen van oordee-
dat de eerste vereiste er in bestaat de sa
menwerking tussen alle gemeenten van het
arrondissement te organiseren ten einde
1. met meer kracht drukking te kunnen
uitoefenen op het centraal bestuur
en de streekeisen te doen gelden;
2. zelf initiat.even te nemen voor de
uitrusting op alle gebieden van het
arrondissement.
De soc.alistische gemeentemandatarissen
van het arrondissement Aalst spreken zich
dan ook uit voor de intercommunale samen
werking en voor de toetreding van alle
gemeenten waarin zij zijn vertegenwoor
digd tot de intercommunale «Het Land van
Aalst».
Zij benadrukken dat deze intercommu
nale slechts met succes haar doelstellingen
zal kunnen verwezenlijken indien de raad
van beheer, het direktiekomitee en het
personeel dusdanig zijn samengeste'd dat
de socialistische opinie, naast de andere,
op billijke wijze vertegenwoordigd is.
De socialistische gemeentelijke mandata
rissen wensen er alle gemeenten en gans
de bevolking op te wijzen dat het arron
dissement Aalst voor de keuze staat of
wel de kans op expansie te grijpen door
de uitbouw van een doe'treffende inter
communale ofwel een onderontwikkeld ge
bied te worden.
Tens'otte is het niet voldoende dat men
zich vormt en oefent in de loyauteit tegen
over de godsdienstvrijheid van de anderen;
men moet ook zijn persoonlijk recht op
godsdienstvrijheid leren eerbiedigen.
Bescheiden konklusle van uw verslagge
ver Wij zijn vrijwel allen overtuigd van
de noodzakelijkheid van d aloog en van het
feit dat wij ons, naar de woorden van Mgr.
De Smedt, «in de geest van de oecumene
moeten verzetten tegen de geest van ver
zuiling». Het omzetten in de praktijk van
deze opvattingen b.ijkt niet a.tijd gemak
kelijk, blijkt niet altijd vanzelfsprekend.
Daartoe is «Voor een klimaat van vrij
heid» een overtuigende gezagvolle a*aji-
moediging.
«In de uitgave van De Gazet van Aalst
van zaterdag 4 maart lazen wij onder de
titel «Een beroep op de vroede vaderen...
Levensvreugde waarheen o.a. wat volgt
«Onze eerste oproep gaat naar de ge
meenteraadsleden opdat zij van hun
gemeentebestuur zouden verkrijgen
dat de gemeenteraad een vrije toelage
zou stemmen voor het sociaal werk
Levensvreugde, als centrum voor min-
dervaliden. Als school laat het school-
pakt dat niet toe.»
Mag ik de aandacht vestigen op het feit
dat ik tijdens de raadszitting van 20 febr.,
ter gelegenheid van de bespreking van de
begroting, in de naam van de Vo ksunie-
gemeenteraadsfraktie, een voorstel heb ter
stemming gelegd om een toelage van 25.000
frank goed te keuren voor het sociaal werk
Levensvreugde.
Ziehier het resultaat der stemming
Stemden «JA» de vier VU-leden, van
wie het voorstel uitging; de vijf PW-*"
raadsleden en twee CVP-raadsleden, Dr. Du
Four en de heer Daelman.
De andere CVP-leden en de voltallige
BSP fraktie stemden tegen, terwijl de he
ren Bogaert en Arijs afwezig waren.
Dit bij uitstek sociaal voorstel werd dus
zeer nipt afgeketst met 12 stemmen tegen
11.
Ondertussen moet Levensvreugde maar
verder sukkelen en bedelen.»