T Televisiekijkers, voor U JAN CLERCKER of de Laatste Binders van Viaanderer kroniek yv> V HET PROCES VAN JEANNE D'ARC Donderdag 23 maart te 20 u. 25 Robert Bresson verfilmde dit godsdien stig drama met Florence Carrez in de hoofdrol. De film werd in 1962 te Cannes bekroond met de speciale prijs van de jury en de prijs van het internationaal katoliek filmbureau. Uit een interview met de cineast verne men we o.m. dat Robert Bresson niet alleen de passie en het martelaarschap van Jeanne d'Arc heeft willen schetsen. «Ik heb ge tracht het buitengewone jonge meisje op nieuw bij ons te brengen. Het is het voor recht van de cineast het verleden naar het heden over te brengen als hij maar de historische stijl resoluut laat varen. Ik heb daarom doelbewust de exacte historische reconstructie niet nagestreefd. De emotie ontstaat uit het ware, niet uit het pijmijk nauwkeurig historische kader. Zo begaat men een vergissing Jeanne d'Arc als een onhandig, onaantrekkelijk meisje te be schouwen. Ze was integendeel zeer elegant. Zij had iets van een koningin in haar woor den, gebaren en kled.ng. Op het proces, dat ik van de eerste ondervraging tot en met de brandstapel heb weergegeven, werd haar het dragen van mantels en kleren uit gouddraad en pels verweten. Met het proces zelf heb ik zeer weinig vrijheid genomen. Ik heb haar portret wil len maken uitsluitend aan de hand van haar antwoorden aan de rechters te Rouen. De psychologie van de personages, vooral van bisschop Cauchon en graaf de Warwick, heb ik met opzet n:et uitgewerkt om de toon zuiver en sober te houden. De ant woorden van Jeanne dienden niet zozeer om de kijker in te lichten over de vroegere gebeurtenissen zoals de bevrijding van Or- léans, de koningskroning en de gevangen neming, maar om op haar gelaat het in wendig leven, de roerselen van haar ziel weer te geven. Het thema van mijn film was Jeanne aan het vuur be'oofd en haar trage doodstrijd. Het was ook het inwen dig avontuur en het raadsel dat wij nooit zullen achterhalen. Het was nog als u wil de inspiratie tegenover de reden, het on recht dat de vorm van het recht aannam». oOo HEEFT GELEDEN ONDER PONTIUS PILARIS Vrijdag 24 maart te 20 u. 25 Dit spel door Paul Raynal werd voor de televisie bewerkt door Jos Van Gorp. Johan de Meester voerde de regie. De hoofdfiguur in dit stuk is Judas. Le ven, .ijden en dood van Jezus vormen de achtergrond die het lot van Judas bepaalt. De visie op de Judasfiguur is verrassend, maar psychologisch zeer goed gefundeerd. Paul Raynal tekent hem als een onvolwas sen jongen die door zijn lieve vrouwtje en door zijn oudere zuster bemoederd wordt. Hij leeft zonder veel gewetensbe zwaren op hun kosten, maar het gaat hem ve'. dwars zitten dat hij thuis van zo weinig tel is. Ergens heeft hij, zoals zoveel lieden die in hun eigen milieu niet aan bod ko men, het gevoel dat hij eigenlijk wel een heel bijzonder iemand is, die tot belang rijke dingen in staat zou z.jn, als hij maar de gelegenheid kreeg. Daarom vraagt hij Jezus hem als leerling te willen aannemen. Drie jaar volgt hij Jezus en leeft hij ais het ware van de afglans van Jezus' g.orie. Het grootste gedeelte van het stuk speelt zich af in de nacht van donderdag op goede vrijdag. Judas heeft vernomen dat er tegen Jezus gestookt wordt en wanneer hij de Joodse leiders verklapt waar hij z.ch op houdt en hun vraagt hem zogezegd aan te houden, doet hij dat alleen maar om Jezus in veiligheid te brengen tot de hetze tegen hem geluwd is. De hogepriesters rest alleen nog Pi atus voor hun euvele doeleinden te winnen. Judas keert terug naar huis in de overtuiging dat h.j zijn meester gered heeft. Eerst hecht hij geen geloof aan de geruchten als zou Jezus nog dezelfde dag tot de kruisdood veroordeeld zijn. Lang zamerhand dringt het tot zijn domme ver stand door dat hij Jezus verraden heeft. Maar dan zijn Jezus' voorspellingen in ver vulling gegaan en dan is Jezus de Messias. Op die erkenning en op de zelfmoord van Judas, die met die verschrikkelijke schuld niet meer leven kan, eindigt het stuk. oOo DE BEKORING VAN JEZEBEL Vrijdag 24 maart te 21 u. 40 «The temptation of Jezebel» in de regie door Peter Croft en de choreografie van Syvilia Fort, verhaalt in moderne dansen, gospelsongs en originele muziek de parabel van de verloren zoon. De verloren zoon verlaat het vaderlijk huis en ontmoet Jezebel, die z.chzelf voor stelt als «Jezebel die graag lacht en danst, de zoete medeplichtige, de duivelse Jeze bel». De zoon danst met haar. De pries teres vermaant hem, maar zonder resultaat. Jezebel en de verloren zoon trekken samen weg. De moeder van de verloren zoon z.ngt «I am waiting, I am waiting for my child to come home». Maar hij luistert liever naar Jezebel die zingt «Come to the coun tryside with me». Op een godsdienstige bijeenkomst waarbij de verloren zoon aan wezig is, spoort de priesteres hem aan tot berouw. Jezebel tracht hem verder te ver leiden maar hij besluit naar de Heer terug te keren (Come to the Lord) en het ver haal loopt ten einde met de zang van de moeder «My heart is glad now my boy has come home». DONDERDAG 23 MAART 1967 Brussel Nederlands (B.R.T.) 18.25 Franse les 18.55 Zandmannetje 19.00 Oom Storm 19.25 Tienerklan ken 19.55 Hier spreekt men Nederlands 20.00 Joernaal 20.25 Het proces van Jeanne D'Arc 21.25 Première 21.55 De Kruisweg 22.35 Joernaal. Srussei Frans (R.T.B.) 18.27 Nieuws 18.30 Schooltelevisie 18.55 De socialistische gedachte 19.25 Gram de sable 19.30 Allo pol ce 20.00 Joernaal 20.30 The Fugitive 22.00 Le carrousel aux images 22 45 Joernaal. NEDERLAND 1 18.45 Pipo de clown 18.50 Nieuws 19.00 De verrekijker 19.10 Van gewest tot gewest 19.30 Mensen m de sport 20.00 Joernaal 20.20 Een Slot 21.55 Brandpunt 22.35 Nieuws. NEDERLAND 2 20.00 Nieuws - 20.05 Sportpanorama 21.00 Wij wi.len wel eens weten 21.40 Hij is opgestaan 22.15 Joernaal 22.30 Verklaar u nader. FRANKRIJK i (O R.Ï.F.) 12.30 Filmfragmenten op verzoek van jonge kijkers 13.00 Joernaal 16,30 Jeugdmagazine 19.20 Goede nacht klein tjes 19.25 En familie 19.40 Regionaal nieuws 20.00 Joernaal 20.30 Le Prince de Madrid 20.55 José 23.05 Tr.bune 23.25 Joernaal. FRANKRIJK 2 (O.R.T.F 20.00 Pas verschenen 20.15 Allo police 20.30 La camera invisible 21.00 Hai nes 22.20 Joernaal 22.40 Entree Libre. DUITSLAND 1 16.40 Nieuws 16.45 Jeugdmagazine 18.00 Nieuws 18.12 Moment mal. 19.25 Regionale aktualiteiten 18.50 Goe denavond 19.00 Regionale aktualiteiten 19.10 Philips II 19.40 Roshan Dhun- jibhoy in Spanje 20.00 Joernaal 20.15 Look back in Anger 21.55 Het kunsthart 22.40 Joernaal 22.55 Zaal handbal. GOLFLENGTEN B.R.T. iijn 625B kan. 2-10 R.T.B. lijn 625B kan. 3-8 NED. 1 lijn 625E kan. 5-7 NtD. 2 lijn 625E kan. 27 O.R.T.F. 1 lijn 819F kan. 12 O.R.T.F. 2 lijn 625F kan. 21 DUITSL 1 iijn 625E kan. 9 WENSKAARTEN voor elke gelegenheid GEBOORTE VERJAARDAG FEESTDAG VERLOVING HUWELIJK ruime keus e. a. drukk. «De Gazet van Aalst» VRIJDAG 24 MAART 1967 Brufc^ü. Nader.anda (B.K.T.) 18.55 Zandmannetje 19.00 Het nieuws op Goede Vrijdag 19.30 Tom en zijn hondje 19.43 Zoekl.cht 19.55 De weerman 20.00 Joernaal 20.25 Heeft geleden onder Pontius Pilatus 21.40 De bekoring van Jezebe. 22.15 Stabat Mater 22.35 Joernaal. Brussai Fran:; (R.T.B.) 18.10 Poly et le secret des sept étoiles 18.27 Nieuws 18.30 Schooltelevisie 18.55 Affiches 19.25 Bonhommet et Tila- pin 19.30 Une mère pas comme les autres 20.00 Joernaal 20.30 Le voya- geur de Forceloup 21.45 Lectures pour tous 22.35 Joernaal. NEDERLAND 1 10.30 Mattheus Passion 18.45 Pipo de clown 18.50 Nieuws 18.55 Woord voor woord 19.00 Twien 20.00 Joer naal 20.20 Attentie 20.45 I Quattro Stagic^i- 21.35 De wachters bij het graf 22.45 Nieuws. NEDERLAND 2 20.00 Nieuws 20.05 Coronation Street 20.50 Achter het nieuws 21.15 Mies en scène 22.05 Uitgerekend 2215 Joerhal 22.30 Teleac. FRANK IJK 1 (O.R.T F.) 12.30 Paris club 13.00 Joernaal 13.30 Regionaal landbouwmaga^ine 16.15 Jeugdmagazine 18.25 1970-75 80 18.55 Continent pour demam 19.20 Goed.e nacht kleintjes 19.25 En familie 19.40 Reg.onaal nieuws 20.00 Joernaal 20.20 Panorama 22.00 Que ferez- vous dèmain de vos enfants 22.10 Monsieur Vincent 24.00 Joernaal. FRANKRIJK 2 (O.R.T.F.) 20.00 Een jaar reeds 20.15 Allo police 20.30 7e art, 7e case 21.00 Les heu- res chaudes de Montparnasse 21.55 Joer naal 22.15 Prestige de la Musique. DUITSLAND 1 16.00 Kantate 106 16.30 Eine land schaft der Jeanne d'Arc 17.15 Protes tantse Goede Vrijdag dienst 17.46 Doku- mentaire 18.35 Johannes Passion 20.00 Joernaa. 20.05 Mord in Dom 21.40 Der Prozess Jesu. ZATERDAG 25 MAART 1967 Brussel Nederlands (B.R.T.) 16.00 Volksuniversiteit 18.55 Zand mannetje 19.00 Mister Magoo 19.25 Autorama 19.55 Hier spreekt men Ne derlands 20.00 Joernaal 20.25 Grind! 20.50 Will Tura Toppers 21.35 Echo 22.05 De onkreukbaren 22.55 Joer naal. Brussel Frans (R.ï.B.) 13.00 Roeien 17.00 Herhalingen - 18.10 Poly en het gehe.m van de 7 sterree 18.27 Nieuws 18.30 Boutique 18.4; Thierry la Fronde 19.20 Lolek en Boiek 19.25 Grain de sable 19.30 Les joyeui naufrages 20.00 Joernaal 20.30 Cir cus 21.00 De laatste vijf minuten - 22.40 Parlezrmoi d'amour 23.15 Joernaa! NEDERLAND 1 15.00 Roeien 15.30 Nieuws 15.35 Weekjoernaal 16.00 The Monkees - 16.25 Dennis the menace 16.50 Voor de jeugd 18.45 Pipo de clown 18.5: Nieuws 19.00 Moef ga ga 19.30 Dici Van Dyke show 20.00 Joernaal 20.2! Corry Brokken show 21.10 Televizier - 21.35 Amusementsprogramma 22.4 Joernaal. NEDERLAND 2 20.00 Joernaal 20.05 De zaak 20.55 Mik 21.40 wijk op kunst 22.11 Joernaal. FRANKRIJK 1 (GR.T.F.) 13.20 Je voudrais savoir 15.00 Bona 12.30 Sept et deux 13.00 Joernaal conduite 15.45 Temps présents 16.3 Voyage sans passeport 16.45 Magazim voor de vrouw 17.00 Koncert 17.4 In het uitstalraam van de boekhandelaa 18.00 Le temps des loisirs 190 Mikro's en camera's 19.20 Le maneg enchanté 19.25 Op een accordeonwijsj 19.40 Regionaal nieuws 20.00 Joei naai 20.30 Vidocq 20.55 Le cin dernières minutes 22.55 Goede adresse uit het verleden 23.40 Joernaa! FRANKRIJK 2 (O.R.T.F.) 18.30 Sportdebat 19.00 Quartier d Paris 19.45 Trois cheveaux, un tiercé - 20.00 Pas verschenen 20.15 Allo polic Le temps des chansons 21.50 Joernai 20.30 Démons et merveilles 21.1 22.15 Thema's en variaties over de fil 22.35 Muziek voor de ogen 23.00 Ze< speciale agenten DUITSLAND 1 13.55 Nieuws 14.00 Tam-tam en ton torn 14.30 Handen op het hart 15.0 Ausgerechnet tatsachen 15.15 Hernia Prey zingt 15.35 Sorofinos Scharz 16.20 Dansen 17.10 Der markt 17.4 Sportoverzicht 20.00 Joernaal 20. Variété en toverkunst 21.45 Lotto 21.50 Joernaa'. 22.05 De grasfluit. Verantwoordelijke uitgever GUSTAAF SANDERS Schoolstraat, 26, Aalst er d. nu in Ik moet u bekennen dat me dit zeer zou teleurstellen. Het is veel wanneer men zo opeens uit zijn geldelijke speculatien tweehonderd duizend frank moet terugtrek ken Wij beiden hebben er belang bij dat zulks niet geschiede, gij nog meer dan ik; bijzonderlijk sedert ge het onge lukkige gedacht gekregen hebt deze nacht twintig duizend frank te gaan ver.iezen. Een licht ontstond in de geest van de advokaat. Hij had die twintig duizend frank tegen Sprietvlechter verloren; deze was de handlanger van Vosselaer. Nu zag hij de valstrik waar men hem had ingelokt, doch het was te laat. En hij zweeg. Na enige ogenblikken hernam hij echter; Maar wat doen we dan met de heer Rigault Ik heb goed de akt die in mijn bezit is te scheuren, of u over te geven, de heer Rigault bezit insge ijks hetzelfde stuk en hiermede gewapend kan hij u dwingen de som voor het einde der maand weer te geven, 't Is waar, ik heb het recht mijn handtekening te weigeren, doch dat helpt ons in niets vooruit. Mijn handelwijze zou hem verdacht voorkomen en hij zou de zaak onmiddellijk in de handen van het gerecht overleveren. Wat zal er dan ge beuren De heer Rigault zal zich niet aan bieden, zei de notaris met zekerheid. Zeker zal hij dat. Zeker, zeker, be vestigde Treems. Neen, dat zal hij niet. Waarom niet Omdat ik er mij mee ge!asten zal. Gij Ja ik. Daarom sneed ik de koek in Wat wilt ge zeggen Dat ik u honderd duizend frank schenk en de andere helft voor mij houdt. En zo uw berekeningen niet naar wens uitvielen, zo Rigault zich met de akt aanbiedt en het geld terugvordert Vosselaer glimlachte. Dat zal niet gebeuren. Maar indien zulks eens gebeurde drong Treems aan. Dan, beste vriend, is het mijn zaak. Ik ben toch we', tweehonderd duizend frank waard, nietwaar G.j zijt er dus voor niets' meer tussen. Uw akt kan ver.oren geraakt of verbrand zijnIk wil u een raad geven, steek thuis enige papieren in brand en doe geloven dat de akt zich daartussen be vond De vlammen zullen de akt verteerd hebben en, daar de tachtigduizend frank die u van de honderd overblijven u zullen in staat stellen de kleine onrege'matig heden, die ge u veroorloofde, te vereffenen, ziut ge zo wit als sneeuw gewassen. 't Is waar, sprak de ongelukkige ad vokaat, gans gevangen. Ge ziet dat ik u de kans klaar maak. Dus Hebt ge niet anders te doen dan me de akt te overhandigen d!e in uw bezit is... Nog iets, ik moet u gelukwensen, heer advokaat, over uw brandkast; ge moet niet bevreesd zijn dat men ze zal openbreken... Die Engelse sloten zijn verduiveld goed. Ik zal er me ook bestellen. Treems zonk van de ene verrassing in de andere. Hoe weet ge dat Ik heb ze nooit laten zien. De advokaat dacht dat de notaris met de duivel omging. door SILVAIN VAN DER GUCHT en LODEWIJK VAN LAEKEN 8 Vosselaer vergenoegde er zich mee spot tend te glimlachen. Haal me de akt, zei hij. En dan Za". ik u honderd duizend frank tellen. Onmiddellijk Ja. Een rilling van schrik liep door dc leden van de ongelukkige advokaat. Zo die schurk die voor niets terugdeinsde, hem eens vermoordde Vosselaer raadde ongetwijfeld wat er in de ziel van zijn slachtoffer omging, want hij voegde er bij Ik zal u in goud betalen. Daar de som nog al zwaar is om dragen, laat u verge zellen van een dienstbode, twee zelfs als ge wilt, als ze maar n.et te weten komen wat ze dragen. Ga en keer binnen een uur terug. De vijfduizend gouden Louis zijn ter uwe beschikk.ng. Ge zult er duizend aan de heer Sprietvlechter overhandigen, er zullen er u dus nog vierduizend over blijven. Een schone som, mijnheer. Tot straks. De heer Treems vertrok, wankelend als een dronken man, met zwaar zingend hoofd als iemand die een zwarte droom heeft. Die kerel hoort me toe, mompelde de notaris en keerde in zijn kantoor terug. Een spottende glimlach verscheen op z.jn valse mond; hij wreef zich vergenoegd de handen en sprak Een schone dag. Honderd duizend frank voor mij. Twintig duizend voor Sprietvlechter... Te meer een kostelijk man die ik in mijn macht houd en de binders grote dienst zal bewijzen. Allo, oude galeiboef, de fortuin lacht u toe. Een hoofd verscheen tussen de half ge opende deur. Hewel vroeg een stem. Ah, 't zijt gij, Spriet Kom binnen, schurk, nep hij vrolijk. En de zaak Geregeld. Het mager manneke dat binnen kwam sprong vier voet hoog en trok een gezicht om .emand schrik aan te jagen. Goed gewerkt, riep hij. Gij ook, Sprietje, ge verdient de uit bundigste lof. Binnen een uur zijt ge in het bezit van uw twintig duizend frank oude zuurzak. 't Was niet gemakke'ijk, hoor, gans de tijd werkte ik met twee spelen kaarten, een ogenblik was ;k bang dat ze mij zouden betrapt hebben. Ge ziet van hier welk schandaal. Het ware misschien met ons ge daan geweest. Ik heb grof gespeeld en ge loof dat het onvoorzichtig zou zijn te her beginnen. Herbeginnen, Sprietje, herbeginnen Nooit Doch ditmaal moest het. Hebt ge de akt Straks is hij in mijn bezit. En Rigault van Oordegem O die... Krak... Die moet er aan... Wel) We moeten hiervoor een kloeken Bindi hebben. Clara is daar, die zal ons wel inlic ten Doch ik denk aan iets. O O O O HOOFDSTUK IV DE BLOEDPRiJS Wie was die Sprietvlechter ouderdom had h:j Dit ware moeilijk idol de diepe rimpels die over zijn tanerig 1 ]jes weest te zeggen. Hij zag er oud uit do laat liepen, door zijn grijs haar en d stoppelhaar dat zich boven dat moord naars-voorhoofd borstelig opstak. To was hij jong door de vlugheid zijner 1 wegingen. Zijn lange magere armen, zijn dun benen deden hem wel aan een aap gelijk* Het lijf was klein en smal; de rug vi nepen, het gelaat beenderig. Het val oog lag onder dikke wenkbrauwen versd len. De lange, kromme neus boog zich ni de mond als de bek van een uil. Het innerlijke geleek ten volle op van mijn meester, Vosselaer. De ellendige schelm bezat alle eij™ schappen, die hem nog gevaarlijker maif te. H;j had geduld, krachtdadigheid, houdendheid; wanneer het zijn moest hij zeer bescheiden, zeer teruggetrokb*e' zachtmoedig, beleefd, voorkomend. Hij fl matig en deugdzaam. Doch al deze hoedan gheden wendde 1 lie aan om kwaad te stichten. Hebzucht, en gunst en gierigheid beheersten hem. bee; zich voelde hij een drift branden om kwa 'eer te stichten en die gebruikte hij bij ied« gelegenheid, overal waar het pas gaf. N war de jd'er alle V. Ei derr Nadruk verboden Ie k lari wordt voortga 'ete'

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1967 | | pagina 4