ALOIS DE MAEYER WORDT 80 Tentoonstelling '68 Tentoonstelling kunstschilder Jean Een Vlaams aristokraat van de geest 3 LEGERAALMOEZENIER Alois De Maeyer een rijk ge schakeerd leven, waarvan het 80e jaar nadert. Geboren te St. Niklaas op 12 mei 1888 Oude Humaniora in zijn geboortestad en Seminarie te Gent behoorde Alois De Mae yer tot een generatie priesters wier apostolaat zou aanvangen in de loopgraven v. de Westvlaamse IJzerviakte. Hij werd in april 1915 te Boulogne priester gewijd en zou als legeraalmoezenier resp. inge deeld bij verschillende Artillerie- en Linieregimenten, de ganse oor- lagsgruwel ervaren. Een ervaring die, zoals ook voor vele andere jonge Vlaamse leger aalmoezeniers, uitgroeide tot een scherpe bewustwording van de er barmelijke geestelijke en sociale situatie waarin het Vlaamse volk, verpersoonlijkt door tienduizenden Alois De Maeyer Voor som migen de naam van een be scheiden priester uit de Aal- sterse Dirk Martensstraat, voor velen de naam van een legeraalmoezenier 14-18, voor de oudere generatie uit het toneelminnende Vlaanderen 'n toneelkriticus van formaat. Voor allen die hem kenden als godsdienstleraar een onver getelijke priester, naar geest en gemoed een aristokraat en indien de woorden nog hun betekenis hebben, een volks verbonden priester Een goed mens. volksjongens, verkeerde. Het kon dan ook bezwaarlijk anders de frontbeweging, spontane reaktie tegen wat men thans zou noe men de discriminatie van tien duizenden Vlaamse soldaten, zou haar felste verdedigers vinden in de rangen van de legeraalmoeze niers Een Nobels, een Bernaerts, een Van Assche, een Elebaerts, een Vandermeulen en vanzelfspre kend ook een Alois De Maeyer. LERAAR In 1919 werd Alois De Maeyer leraar Engels, Duits en Handels wetenschappen aan het kollege te Wetteren; vanaf 1933 leraar Gods dienst aan 't Koninklijk Atheneum te Aalst. In een tijd dat het Godsdienst onderwijs nog te fel op oude leest geschoeid was, wist Alois De Mae yer, knap pedagoog en fijnzinnig causeur die hij toen reeds was, zijn onderricht te situeren in een sfeer die levensecht was, nimmer vervreemd van de werkelijkheid, inhakend op de problemen waar mede zijn jeugdig gehoor toen had af te rekenen. Zijn godsdienstlessen kregen door het menselijk accent als het ware een nieuwe dimensie. Niet gelovigen zouden later ge tuigen dat het Alois De Maeyer blijkbaar in eerste instantie er om te doen was «mensen» vormen, pas dan katolieken. Wellicht is dat de schoonste hulde die men aan een godsdienstleraar kan be tuigen. In tegenstelling met wat men zou kunnen verwachten, beroerde A.D.M. zijn leerlingen niet met «katolieke flaminganten idealen», wat in de tussenoorlogse periode hier en daar wel een traditie was geworden. Als hij sprak over de Vlaamse Beweging, en dat kon ofschoon zelden wel eens ge beuren, stelde hij gewoonweg het principe van de rechtvaardigheid, de «politiek» kwam er gewoonweg niet bij kijken. Met zijn nochtans gekende Vlaamse overtuiging riep de naam Alois De Maeyer, als leraar, nooit kontraversen op. Maar het is ook waar dat A.D.M. de «dialoog» met andersdenkenden in de dagelijkse praktijk doorvoerde, lang voordat deze en soortgelijke modewoorden in de naoorlogse intellektuele spie gelgevechten aan bod kwamen. Aan priesters zoals Alois De Maeyer is de kerk in Vlaanderen enorm veel verschuldigd. Want indien in sommige middens toch het vertrouwen, ja het geloof aan wezig bleet, indien men naar hef woord van Bruce Marshal, toch het onderscheid wist te maken naar de herkomst («niet van God maar van de mensen») van de scheuren in het kieed van de kerk, dan heeft men dit in grote mate te danken aan priesters, aan gods dienstleraars van het formaat van Alois De Maeyer. TONEEL Zijn naam blijft ook en vooral onafscheidelijk verbonden met het toneel in ons land, in 't bijzonder met het Vlaamse Volkstoneel tus sen de beide wereldoorlogen en met het sedertdien niet meer ge- evenaarde tijdschrift «Toneelgids» (met zijn vriend Jan Bernaerts). Van het tijdschrift «Toneelgids» redakteur en van 1936 tot 1940 was A.D.M. van 1927 tot 1936 redaktiesekretaris. Wat A.D.M. in «Toneelgids» heeft gepubliceerd behoort tot het beste wat tot op heden in Vlaan deren inzake toneelkritiek is ver schenen. Een verzameling v. deze opstellen verscheen in «Een kwart eeuw toneelleven in Vlaanderen». Niet minder belangrijk, maar meer bepaald voor het toneel uit de 17e eeuw in de Nederlanden, waren zijn bijdragen in het voortreffe lijke weekblad «Nieuw Vlaande ren» van Prof. Dr. H. J. van de Wijer. Uit de overvloedige reeks van publicaties van A.D.M. weze hier o.m. vernoemd Vondel - Garve (1939), Middeleeuwsch Geestelijk en Wereldlijk Toneel (1943), An ton van de Velde (1944), Esmo- reit (met Dr. R. Roemans - 1948). In 1949 zou A.D.M. samen met Dr. Robert Roemans, eveneens oud-leraar aan het K.A. te Aalst, de Staatsprijs der Openbare Bi bliotheken toegekend worden. Wie een inzicht in de betekenis van A.D.M. als toneelkritikus wil verwerven, moge verwezen worden naar Dr. Robert Roemans, de Vlaamse bibliograaf bij uitstek «Alois De Maeyer, niet alleen een man van gedegen we tenschap, doch evenzeer een scherpzinnig beoordelaar en een fijnzinnig aanvoeler van het aan eigen wetten gehoorzamend zelf standig genre dat het toneel is, toch zo verschillend van het lite raire, met welke maatstaven het toneel al te zeer gemeten wordt. één van A.D.M. stuwende richtlijnen van zijn toneelkritiek, wiens schitterendste prestatie de meest overtuigende staving trouwens van zijn vakkundige to- neelbeheersing zijn revelerende Vondel-Studies zijn, waarin hij Vondels dramatiek in funktie van het spel en de opvoering onder zoekt en de «planwaardigheid» van de levende Vondel op onweer legbare grondslag bewijst». Alois De Maeyer een mens die aan zijn tijd niet voorbijgaat. Een katoliek priester die blij vend erkentelijkheid en waarde ring van ettelijke duizenden oud leerlingen, gelovigen en niet ge lovigen, heeft verworven. Moge de vinnige, scherpe blik achter de brilglazen onvermin derd blijven. Dit wensen wij hem van harte. R.B. Onder deze slogan zullen in de stad twee tentoonstellingen pTaats grijpen van de Duitse schilder Werner Kausch. Werner Kausch is docent aan het fach-institut te Kassei. Na een figuratieve periode werkt de schilder thans abstrakt, gekenmerkt door karakteristieke Duitse gravures. Zijn werk werd tentoongesteld in de voornaamste Duitse galerijen Netzel, Falazik, Classing en Ziegler. Verder in gans West- Europa, o.a. «Club des quatre Vents» Parijs en op het «Wiener Sezession». Zijn exposities in twee Aaisterse galerijen hebben tot doel zijn werk te laten kennismaken met de bezoeker en kontakten te leggen met Vlaamse schilders. Laten we tevens opmerken dat het zijn eerste tentoonstellingen in Belgie zijn. Werner Kausch za! grafiek, litho's en zeefdrukken exposeren in galerij «Vertikaal» van 10 februari af. Van 20 april af zal in de Belfort kelder een tweede meer omvattende tentoonstelling plaats grijpen. Deze zal worden ingeleid door Bert Van Hoorick, schepen van Kunst en Kuituur te Aalst. De schilder zal nadien aan de artistieke pers voor gesteld worden. Voor deze gelegenheid zal een kleine folder worden verspreid onder de aanwezigen. De realisatie van beide tentoonstellingen berust bij D'Hondt Roger die met deze zijn debuut doet. Er werd naar gestreefd om de schilder zo dicht mogelijk bij de bezoeker te brengen. De twee individuele tentoonstellingen geven de gelegenheid het kontrast op te maken tussen beide technieken. Bij de tweede tentoonstelling is de kritiek dus vol ledig vrij. In de lokalen van de Bank van Brussel belicht Willem M. Rogge man, literaire prijs der stad Aalst, hedenavond het werk van de Oos- tendse kunstschilder J. Govaerts. Deze kunstenaar stelt zijn werk tentoon in de aula van de bank instelling tot 1 februari, Jean Govaerts behoort tot dfe generatie van schilders die het Vlaams expressionisme zagen ge boren worden en met volle zeilen verder varen. Hij is niet in deze stroom meegevaren, maar ontwik kelde een kunst met een eigen aksent. Govaerts is een schilder van de natuur en op de eerste plaats een schilder van de zee, zijn zee. Hij houdt van die zee, van haar eindeloosheid, van haar zachte strelen of haar dreigend geweld. Hij houdt van het eeuwige ritme der getijen, van de zware wolken hemels boven een woeste zee of het zachte wegzinken van de zon in die zee. Heel het oeuvre van deze kunstenaar wordt beheerst door die zee, die hij voelt en schil dert. Hij doet dit met een breed geweld en sterk palet, die bij een eerste toekijken misschien hard en wild aantonen, maar waarin men zich na enige tijd kan in onder dompelen. Op een ouderdom waar in de meeste schilders gaan ge nieten van een verworven reputatie blijft Jean Govaerts de eeuwig jonge. Jean Govaerts stelde zijn werk reeds tentoon te Brussel, Antwer pen, Gent, Luik, Kopenhagen, Pa rijs, Amsterdam, Moskou, Lausan ne, Buenos-Aires, Cairo en Rijsel. Werk van hem bevindt zich in de musea van Oostende, Brussel, Mons, in de verzameling van het Prentenkabinet en van de Staat en in verscheidene kollekties in binnen- en buitenland. KULTUUR DEMOKRATIE OF TECHNOKRATIE In het kader van Gespreksfo rum 1967-68 van het Davidsfonds Aalst gaat heden vrijdag te 20 u. in de raadszaal van het stadhuis een gespreksavond door met als onderwerp «Kuituur Demokratie of Technokratie», ingeleid door de heren Marcel Smet (Dendermon- de), Bert Van Hoorick (Aalst) en E. Goeleven (Heverlee). Na de in leiding door de drie sprekers wordt ruime gelegenheid geboden tot een debat. DE COSTERS LEGENDE IN VLAANDEREN Op uitnodiging van de kulturele vereniging De Rank spreekt op maandag 22 januari te 20 u. in de raadszaal van het stadhuis Prof. Alois Gerlo over De Costers Le gende in Vlaanderen, n.a.v. de 100e verjaring van het bekende werk De Legende van Tyl Uien- spiegel.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1968 | | pagina 3