mm van iHHemeet Hoe ondergaat het kind de invloeden van de televisie? oe kwam het ei in cle aaóvierincj 1 De V.T.B. sticht een Hippoliet van Virginie Miryprijs Statistieken tonen aan dat twee derde van onze bevolking de (geluk kige bezitter is van een t.v.-toestel. De televisie is dus een feit geworden waarmee men rekening hoeft te houden, vooral dan met de voor- en nadelen, waarover al zoveel geschreven is, en dat ook reeds te berde is gekomen in het parlement. Vooral de nefaste invloed van het kleine witte scherm op onze kinderen is een dankbaar thema ge weest voor parlementaire diskussies. Merkwaardig in dit opzicht is de studie die een Duits professor, Dr. L. Spies, heeft gemaakt over de gedragingen van kinderen voor het t.v.-scherm. Het minste gevaar levert de televisie zijns inziens op voor de kleinsten, de 4- en 5-jari- gen, die nog niet naar het scherm kijken omdat zij meer geïnteres seerd zijn in het spel. Voor de schoolplichtigen van 6, 7 en 8 jaar is de keuze der uitzendingen al belangrijker sprookjes, dieren verhalen, poppenspel en kleine avonturen. Kritieker wordt het voor de 8-12 jarigen, die veel direkter de invloed van de tele visie ondergaan de filmbeelden blijven de kinderen de ganse dag, ja zelfs 's nachts tot in hun dro men vervolgen. Daarom zal men er bij de programma-keuze over waken dat deze kategorie van jongeren niet wordt gekonfron- teerd met al te tragische of ge welddadige tonelen. Voor hen im mers staan werkelijkheid en fan tasie nog dicht naast mekaar. In de puberteitsjaren bestaat er een zeker gevaar wanneer de kin deren alle uitzendingen en films bekijken, zo bv. waar de vrouw als luxe- en speelvoorwerp wordt afgeschilderd. LICHAMELIJKE NADELEN Een andere vraag die de Duit se geleerde bezig houdt is wel ke zijn de lichamelijke nadelen van het t.v.-kijken Onderzoeken hebben uitgewe zen dat de organen zich bij de aan t.v.-kijken verslaafde klimde-i ren trager en zwakker ontwikke len. In de V.S. waar de kinderen gemiddeld 5 uren per dag naar de t.v. kijken hebben 12 procent der kinderen ruggegraat - ver groeiingen, naast stoornissen in de spijsvertering. Ofwel heeft men geen eetlust meer, eet men te snel en niet zelden gebeurt het dat men zelfs tijdens het eetmaal voortktijkt; de slaap wondt ver stoord, terwijl de ogen fel lijden onder de beeldschemeringen. De kinderen worden loom, ontzien elke inspanning, leven in een toe stand van volslagen passiviteit en gaan veelal laat naar bed. 's Mor gens komen zij nerveus en onge- koncentreerd naar school, zodat de leraars zelfs van «t.v.-kinderen» beginnen te spreken. Naar de mening van opvoeders en psychologen kunnen 40 a 60 minuten per dag t.v.-kijken voor kinderen ruim volstaan. Zij zijn het er ook roerend over eens dat wanneer de ouders zich niet aan deze tijdspanne houden, ze recht streeks verantwoordelijk zijn voor de talrijke schadelijke gevolgen, die zo groot in aantal zijn dat zij het nodig oordelen daar officieel tegen te waarschuwen. Weliswaar zijn zij ook akkoord dat op sociaal plan de gevolgen iets positiever zijn: het gezin blijft meer thuis om samen naar het kleine scherm te kijken; daar te genover staat dan weer dat in 75 op de 100 gezinnen tijdens de t.v.-uitzending een «spreekverbod» heerst waaraan ieder gezinslid zich strikt dient te houden. HOE REAGEREN DE OUDERS? Hoe reageren de ouders door gaans die met de kwestie van t.v.- verslaafd'e kinderen te maken heb ben Van de 100 gezinshoofden we ten gemiddeld 90 wanneer een t.v.-uitzending moreel slecht is; 15 procent schakelt dan het toe stel uit, 52 procent stuurt de kin deren weg, 8 procent laat hun spruiten rustig verder kijken, ter wijl de andere 15 procent veran derlijk handelt. Voor vele ouders is de televisie een geschikte «babysitter». «Het is de eenvoudigste manier om de kinderen rustig te houden», bewe ren zij eenvoudig. Wanneer mogen de kinderen t.v.-kijken Vanzelfsprekend zal dit gebeuren na het beeindigen van de schoolarbeid en de huis houdelijke taken. Voor kinderen onder de tien jaar zullen twee goede uitzendingen per week vol staan. Kinderen boven de tien jaar zullen het houden bij één uur per dag. Het Is een zeer oude gewoonte dat de kinderen in onze gewesten op Paasdag «Paaseieren» rapen. Chocolade en suikeren eieren met alle mogelijke versierselen en in alle vormen worden rond Paastijd in geweldige hoeveelheden bij de banketbakkers uitgestald. In som mige gezinnen is het ook traditie op Paasdag gekleurde eieren bij het ontbijt op te dienen. In sommige streken van het Vlaamse land trekken de kinderen langs de huizen, zingen liederen en wensen de bewoners een Zalig Paasfeest in ruil voor een ei of wat geld. Op andere plaatsen dan weer wordt door de jeugd naar eieren gezocht in de bossen op plaatsen waar tevoren de eie ren door onderwijzers en jeugd leiders werden verstopt. Hoe is nu het ei in de loop der jaren aan deze gewichtige plaats in de Paasviering gekomen Er zijn wel verschillende verkla ringen voor, waarvan er één terug gaat tot de volkeren in de oudheid. De uitdrukking «Ei koerei» wordt beschouwd als een verbastering van «Kyrie Eleison» uit de kerke lijke litanieën. Het ei werd reeds in de oudheid beschouwd als een teken van vruchtbaarheid. Als kiem van nieuw leven bezat het ei le venskracht. De primitief denkende mens hield deze kracht voor over draagbaar; men at dan ook eieren om sterk te worden. Dit is de ver klaring van het eieren eten in het voorjaar. De Kerk maakte het ei tot zin nebeeld van de Verlosser, die uit het graf opstond tot het leven, op dat allen die in Hem geloven, uit het graf der zonden door Hem tot een nieuw leven zouden verrijzen. Guido Gezelle schreef dan ook in zijn «Duik-almanak» «Een ei is een stenen graf. Wat er in is, schijnt dood, maar het kan levend weer uitbreken, 't Is het beeld van Ons Heeren verrijzenis». In verband met die uitleg wer den de eieren later versierd met een Kristus-kindje, een Lam Gods, een engel, een bijbelspreuk of een godvruchtig rijmpje. In Rusland kende men zeer ei genaardige tradities. Na de nach telijke godsdienstplechtigheden, brak men daar de vasten en wie niet ging rusten, begon voorgoed de blijde Paasdag. Het licht, uit de kerk meegedragen, werd ge bruikt om thuis de godslamp aan te steken en een klein roetkruisje werd aangebracht boven in da hoek van de heiligen-ikonen. Bij de Russische Paasmaaltijd prijkte het Paaslam, geflankeerd door een uitstekend eierengebak, op de ta fel. Wijn was er in overvloed en natuurlijk waren er ook Paaseieren voorradig, prachtig gekleurd naar eigen smaak. Dat gebruik van ge kleurde eieren bracht men in Rus land in verband met een legende over Maria Magdalena; zij zou voor de rechterstoel van Tiberius aan de keizer de kristelijke bood schap hebben verkondigd en als symbool hiervan, hem een gekleurd ei hebben overhandigd. Paaseieren werden destijds aan vorsten ten geschenke gegeven als bewijs van aanhankelijkheid en verering. In de bibliotheek van het paleis van Versailles worden nog van deze vaak met goud ver sierde eieren bewaard; som migen zijn versierd door zeer be faamde kunstenaars. Verhaald wordt dat Robert van Anjou een enorm Paasei ten ge schenke kreeg. Dit ei was geheel vervaardigd uit sandelhout. Toen het geopend werd, danste er een harp spelende dwerg uit. En zo is dan in veie landen het «Paasei» in de mode gekomen. Door de Vlaamse Toeristenbond wordt, in samenwerking met de Vereniging van Vlaamse Toneelauteurs, een jaarlijkse prijs uit geloofd ter bevordering van de Nederlandstalige toneelliteratuur. Het bedrag van die prijs werd op minimum 10.000 fr. bepaald. Hij kan toegekend worden aan de persoon, de veremg'ng, de instelling, het bedrijf, de onderneming of de toneelgroep (beroeps- semi-professioneel- of amateurgezelschap) die zich in de loop van een speeljaar uitzonderlijk verdienstelijk heeft gemaakt wat het propageren van Nederlandstalig toneelwerk van nog levende auteurs betreft. Als jury fungeert de raad van beheer van de Vereniging van Vlaamse Toneelauteurs. Alle groepen of personen, die wensen in aanmerking te komen voor deze prijs, worden verzocht een omstandig verslag van hun aktiviteiten over te maken aan de Vlaamse Toeristenbond, Sint Jakobsmarkt 45, Antwerpen, voor 15 juni van elk jaar. De prijs wordt voor het eerst uitgeloofd over het speeljaar 1967- 1968 en de verslagen worden dus ingewacht voor 15 juni 1968. Als een blijk van hulde en erkentelijkheid tevens, wordt deze prijs, op voorstel van de V.T.B.genoemd naar een Vlaams echt paar, dat in de vorige eeuw, in uiterst moeilijke omstandigheden, onschatbare diensten heeft bewezen aan het Vlaamse kuituur leven in het algemeen en aan het Nederlandstalig toneel in het bijzonder «Hippoliet van Peene - Virginie Miryprijs». STUDIO ROS BEIAARD STELT VOOR de alomgekende glazenier, grafikus en stoetenbouwer. Hij is de ont werper en uitbouwer van de Kattestoet te leper, de Berestoet te Zwevegem, de Ros Beiaardstoet te Dendermonde, de Sinterklaasstoet te Sint Niklaas, de Vuurstoet te Wetteren, de Brooikensstoet te Reet, de Karnavalstoet te Genk, de Brueghelstoet te Beringen, de regisseur van de massatonelen uit de Peter Benoitfilm, de Pallieterstoet te Lier en de Geitestoet te Wilrijk. De ontwerper van de automaten Manten en Kalle op de Halletoren te Kortrijk. Opdrachten voor de Litton indus tries te Californie, het proefstation der kosmonauten. GASTHOF REMBRANDT, LEBBEKE, Laurierstraat 4. Tentoonstelling vanaf 13 tot en met 29 april 1968, van 10 tot 23 uur. Vernissage en receptie heden vrijdag 12 april te 20 uur. Inleiding door Herman De Schutter, kunstkritikus. De kunstenaar is telkens zaterdag en zondag aanwezig.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1968 | | pagina 3