I
De Hitparade
D. KIECKENS
L.P -hitparade
Op L.P.
platenmarkt
Tommy STEELE
méér waard dan
««HALF A
SIXPENCE»
IjlftTmrnffTfTlltl
1
1. «DELILAH..
Tom Jones
(Decca)
Tom-de-Beer heeft het weer
eens goed bekeken met dit
nummertje. Dat is nu eens iets
wat jong en oud kan bevredi
gen. Begrijpelijk heeft dit dan
ook zijn weerslag op de hitpa
rade, die tenslotte opgemaakt
is aan de hand van de platen-
verkoop.
2. «NIET HUILEN MAMA»
Mare Dex (Arcade)
'Het is onweerlegbaar dat Mare
Dex zijn grote doorbraak heeft
verkregen in de Canzonissima-
wedstrijd. Daar waar de jury
zijn laars heeft gelapt aan de
uitspraak van het publiek, mag
Mare rekenen op een marathon
platenverkoop. En dat is heel
wat meer waard dan een afge
dwongen zege I...
3. «CONCERTO VOOR
NATASHA»
Johan Stolz (R.C.A.)
Johan komt juist uit een proces
wegens kontraktbreuk tegen
over zijn vroegere platenbaas.
De uitslag hiervan heeft geens
zins invloed op de afzet van dit
romantisch nummer. Sentimen
tele dametjes zijn meer vat
baar voor muziek dan voor een
beslissing van de rechtbank.
Hoe zoudt gij zelf zijn?...
4. «CINDERELLA,
ROCKEFELLA»
Esther en Abi Ofarim (Philips)
We weten niet of het aan dit
platensukses ligt, maar dit va
derlandsloos duo heeft de ver
warring nog groter gemaakt
door een vijfde residentie aan
te schaffen in Londen. Vroeger
resideerden zij enkel in Duits
land, Frankrijk, Israel en Ame
rika. Geraakt gij er nog wijs
uit
5. «TRANEN IN DE OGEN»
Clark Richard (Roover)
Zonder daarom regelrecht naar
het smartlap-genre over te hel
len, weet Clark Richard ons
toch weer te beroeren in dit
melodietje... zoals hij het trou
wens al jaren doet, zonder
hoge toppen te scheren. Wel
licht krijgt hij tranen in de ogen
als hij ziet dat het nu wel lukt.
Er is niemand in de showbusiness
die op voorhand kan zeggen wan
neer een hit geboren is. Dat hangt
af van zoveel faktoren. Er is na
tuurlijk het nummer zeif, maar er
hangt ook veel van de vertolker af.
De juiste tijd om een plaat te lan
ceren speelt ook een grote rol en
ook de manier waarop dit gebeurt.
Daar zit pers, radio en televisie
voor een groot deel tussen. Uitein
delijk moet men ook kunnen reke
nen op de steun van de platen
winkels en op het tikje geluk.
Maar waar is geluk niet van tel
«Jenifer Juniper..
Donovan
Zo dikwijls komt deze Engelse
folksinger niet meer aan de
beurt voor het opnemen van een
plaat. Maar wanneer hij het
voor een keertje wel doet, kun
nen we ons aan iets goed ver
wachten. Het is producer Mickie
Most die zich voor de wagen
en achter de studio-ruitjes gezet
heeft. En dan hangt er span
ning in de lucht,
ooo (Epic 10300)
«What di i say»
Ray Charles
Omdat nu eenmaal de rock weer
in de mode is, kunnen we ons
er aan verwachten dat oude
nummers terug worden uitge
bracht. Ook deze daverende
song van zanger - pianist Ray
Charles. Het is zijn eigen kom
positie die reeds zo dikwijls
werd geïnterpreteerd, maar nog
nooit geevenaard I
oo (Atlantic 650083)
«Je t'invite»
Marc Aryan
Na zijn voorgaande hit is het
aannemelijk dat deze Frans-
Belgische zanger zich sterk
voelt. Daarom nodigt hij ons
meteen uit in zijn eigen para
dijs om het feest samen te vie
ren. Het kan niet anders dan
een aangenaam bezoek zijn.
ooo (Marka! MA 470)
«Delilah»
Fred Jasper
Wanneer er een daverende hit
■in omloop is, zit iedereen op
vinkenslag om er een eigen ver
sie van te brengen. Daar ver
liest niemand wat aan. Gelijk
welke artiest kan steeds reke
nen op zijn fans om afzet te
vinden. Deze Nederlandse versie
■is trouwens nog zo slecht niet
oo (Carpenter 20636)
«I let the day go by»
Jess and James
Het is nu al een heel tijdje dat
dit Belgisch duo samen musi-
1N DEZE RUBRIEK BESPROKEN PLATEN
ZIJN TE VERKRIJGEN BIJ
LANGE ZOUTSTRAAT 53 AALST
TEL. 215.83
ceert. Toch hebben zij moeten
wachten op «Move» om in be
weging te komen. Maar dan
komt de strijd om zich te hand
haven. Duimen voor J. and J. I
oo (Palette 25746)
«De kat van Ome Wiüem»
Wim Sonneveld
We weten niet hoe het met uw
kat gesteld is... maar deze van
Ome Willem is op reis geweest.
En, geloof ons, het was voor
haar een heerlijk feest. Vooral
dank zij het Nederlandse tele
visiefeuilleton «Ja zusier, nee
zuster» kennen dit soort num
mers veel sukses
00 (Philips 333946)
«Just dropped in»
The First Edition
Nadat de Christy Minstrels uit
een gesprongen waren, was het
te verwachten dat uit deze
groep een kleiner vokaal ensem
ble zou gevormd worden. Maar
niemand heeft er zich aan ver
wacht dat er zo spoedig een
hit zou uit groeien...
00 (Reprise 20156)
1. «O CLOWN»
Mare Dex (Arcade)
Natuurlijk heeft deze L.P. suk
ses omwille van het Canzonis-
sima-liedje. Wat dan weer niet
wil zeggen dat de andere num
mers geen waarde zouden heb
ben. Op gebied van platenver
koop is Mare Dex stilaan op
weg om vroegere grootheden te
onttronen. Er zijn trouwens wei
nige Vlaamse langspeelplaten
die zoveel aftrok gekend heb
ben. De platenhoes is trouwens
zomaar geen goud dat (vals)
blinkt
2. «DE ELEGASTEN»
De Eiegasten (Cardinal)
Nadat deze zanggroep jaren
lang gemusiceerd had onder de
naam The Campgroundsingers,
meenden zij terecht dat
hun naam ook wel Vlaams klin
kend kon zijn. Hun harmonische
samenzang ligt zeker aan de
basis van dit 'Elegasten-sukses.
Wie zou er enkele jaren terug
aan zulk sukses hebben durven
denken
3. «13 SMASH HITS»
Tom Jones (Decca)
Wanneer we op deze L.P. titels
terugvinden als «You keep me
hanging on», «I was made to
love her», «Keep on running»,
«Til never fall in love again»,
«Danny boy», «It's a man's
man's, man's world» en «Yes
terday», dan verwondert het
ons helemaal niet dat deze
schijf zo lang in de belangstel
ling blijft. U soms
JAZZ:
«Triple Play»
In drie diverse samenstellingen
musiceert hier de saxofonist
Johnny Hodges aan een hoog
tempo in «The very throught
of you», «Sir John», «Fur Pie
ce», «Wild Onions» en «On the
way up». Niet enkel de samen
stelling maar ook het spelge-
halte getuigt van grote variatie,
ooo (RCA 3867)
VARIÉTÉ
«Aranjuez mon amour»
Het ligt in de verwachtingen dat
de Franse orkestleider Caravelli
weldra zijn kollega's op dit ter
rein met lengten zal verslaan.
Behalve hoger aangehaalde titel
vinden we terug: «Yerushalaim»
«Mais quand Ie matin», «La der-
nière valse», «San Francisco»,
«Vivre pour vivre» en «I love
you, you love me»,
ooo (CBS 63145)
«...Plays Bert Kaempfert»
Aan de zwaargewicht - trompet
tist Al Hirt is het goed toever
trouwd komposities van de Duit
se musicus te vertolken. Zijn
keuzé viel op «Red roses for
a blue lady», «Spanish eyes»,
«Afrikaan beat», «The world we
knew», «Danke schon», «Stran
gers in the night» en «Wonder
land by night».
000 (RCA 3717)
Tommy Steele (31 j.) is de aan
gewezen persoon om de rol te
vertolken van Arthur Kipps in
deze musical, die tot film werd
verwerkt en waarvan een lang
speelplaat (RCA) werd uitge
bracht.
Toen Tommy uit de bekendheid
geraakte als Engelse rockzanger
wou hij niet langer een tweede-
rangsrol spelen in de showbusi
ness. Daarom sloot hij zich aan
bij het toneel. Niemand ook
hijzelf niet had durven den
ken dat hij daar zuik een fantas
tische carrière zou tegemoet
gaan. Als zanger en danser kon
hij best ingezet worden voor
deze «Half a Sixpence», die ge
durende jaren volle zalen zou
trekken in Londen. Van daaruit
ging het naar Amerika, waar de
«Europese Elvis Presley» een
donderend sukses wist te oog
sten.
Het plan maken om de musical
te verfilmen had nog heel wat
om het lijfTommy was immers
kontraktueel verbonden met een
eerder kleine filmmaatschappij.
Die firma zou het budget dat
nodig was voor het grootse op
zet nooit kunnen bijeenbrengen.
Zelfs toen Tommy voorstelde 'n
deel van het bedrag bij te leg
gen, kwam men nog niet tot een
akkoord. De trouwe Tommy was
er het hart van in... Toen ont
dekten de filmbonzen van Para
mount een clausule in het kon-
trakt van Tommy Steele en zijn
oude filmmaatschappij. Deze
clausule kon als een aanslag op
de persoonlijke vrijheid worden
beschouwd. Volgens 't kontrakt
mocht Steels niets ondernemen
zonder de goedkeuring van de
filmmaatschappij. Dat was ge
woonweg onwettelijkMeteen
werd het kontrakt aan stukken
gescheurd en Tommy kon ver
der plannen maken voor de toe
komst.
Die toekomst is nu verzekerd
met «Half a Sixpence», Over
heei de wereld wordt Tommy nu
terug aangezien als een grote
vedette van de musical. Twaalf
jaar nadat deze volksjongen een
wereldreputatie veroverde als
rockzanger, tieneridool en veel
zijdige artiest, heeft niemand
kunnen beletten dat Tommy
Steele zichzelf bleef.
Dat maakt dat het talent van
Tommy Steele meer waard is
dan «Half a Sixpence»...