ppA bloemen voor moeder ^fTloederkenóclac/ 1968 De Gazet van Aalst 6 Fr. het nummer 24ste jaargang Nr. 19 zaterdag 11 mei 1968 NEC SPE, NEC METU... ONAFHANKELIJK REGIONAAL WEEKBLAD VOOR AALST EN OMLIGGENDE Redaktie en Beheer Schooistraat 26 Aa'st Tel. 241.14 een interessante opiniepeiling Of men gelovig is of niet, het is in elk geval een feit dat in ons land de katolieke kerk op ons openbaar leven zijn stempel slaat. Niet alleen bv. is er op 21 juli en op 11 november een Te Deum in de kerk, waarbij zelfs ongelovige gezagsdragers tegenwoordig zijn, maar ook op ons onderwijssysteem en op ons hospitaalwezen is de in vloed van de kerk niet uit te scha kelen door het feit dat duizenden kloosterlingen en priesters in die sektoren hun werk en hun aposto laat vinden. Wanneer we nu afdalen naar de gezinnen, dan is het ook een feit dat in de stad praktisch alle kin deren worden gedoopt, alle jon gens en meisjes hun plechtige kommunie doen en gevormd wor den, allen trouwen voor de kerk en ook worden begraven met een kerkelijke dienst. Wij laten in het midden of dat wel een gezonde toestand is voor de kerk zelf, want het is toch een feit dat de helft van die gedoopten eens min of meer zelfstandig geworden, uiter lijk alle kontakt met de kerk en de parochie als «kleine kerk» heb ben verloren. Dit jaar gaat in alïe parochies van de stad, en wel einde oktober, de missie door; zeer jonge mensen weten niet meer wat dat wil zeg gen en als ze het woord «missie» horen, dan denken zij aan Kongo of Indie. Missie in haar huidige vorm is ongeveer zoals vroeger paters - missionarissen, vreemd aan de parochie, komen gedurende een aantal dagen dat getal schommelt tussen 10 en 20 ge woonlijk prediken over de grote waarheden van het geloof en over de belangrijke morele problemen. Die paters hadden gewoonlijk vaste schema's en in sommige kloostergemeenschappen werden de goede sermoenen in grote lij nen gebruikt door alle predikanten. De missie beoogde vooral bekerin gen te bewerken en aangezien de Bijbel zegt dat de vrees het begin is van de wijsheid, waren de ser moenen daar ook op afgestemd vrees aanjagen, dreigen met de eeuwige straffen, enz. Een dergelijke methodiek is al tijd verkeerd geweest; zo lang zij sukses had, had zij nog één voor deel toch. NU is die methode op alle gebied te verwerpen. Het eerste doel van de missie is thans de verdieping van het ge loofsleven der kerkgaande mensen en zo is dat al een twintigtal ja ren. Daar is echter nu het feit bijgekomen van het concilie, dat zeker op twee belangrijke punten grote invloed heeft gehad op de missie in het concilie heeft de kerk een ernstige poging gedaan om de formulering van de geloofs punten aan te passen aan de hui dige mentaliteit, om daarenboven de geest van vele voorschriften te stellen boven de letter denken we aan de geest van de kristelijke boetvaardigheid en de letter van het vleesderven. Daardoor is er echter bij vele gelovigen een ver warring ontstaan, een onzekeiheid. Die verwarring en die onzekerheid wegnemen is reeds een eerste doel van de missie. Het concilie heeft echter nog op een tweede punt grote verandering gebracht, nl. de rol en de verant woordelijkheid van de leek. Op li turgisch gebied is dit mede een van de redenen om in de liturgie de volkstaal te gebruiken; die me deverantwoordelijkheid van de le ken zal zich echter met de dag nog noodzakelijker maken en zelfs opdringen op alle gebieden van het geloofsleven. Praktisch nu voor de missie heeft dit tot gevolg dat niet alleen leken worden aangesproken om propaganda te maken voor de missie, maar dat zij ook worden betrokken bij de nrichting en het verloop van de missie. Dit is reeds gebeurd langs de parochieraden en deze raden zullen verder tot aan de missie en ook daarna aktief bij de werking een rol spelen. Maar ook de ganss bevolking van de stad moet er bij betrokken worden. De paters ko men immers nu niet meer hun zelf de sermoen houden van 5 of 10 jaar geleden, of dat ze vorige maand te Mechelen of te Diest hebben gepredikt. Ze komen nu voor de mensen van Aalst en het zijn die mensen ook die moeten zeggen waarover zij zouden willen dat er gepredikt wordt en waar er best gepredikt wordt in de kerk of in een zaal. De paters moeten de polsslag kennen van de mensen van Aalst, zij moeten weten of er zieke plekken zijn in het gods dienstig leven van de stad. Maar hoe kan dat gebeuren Best ware het dat die paters met ieder van de Aalstenaars zouden gaan spreken dal is echten een werk van jaren en in feite niet te doen. Vandaar hebben we een ander middel gezocht een opinie peiling. De methode is niet nieuw; ze wordt gebruikt door grote fir ma's, door politieke partijen om de mentaliteit van het publiek te leren kennen. Waarom zou de kerk die methode niet gebruiken De leden van de parochieraad en de ijveraars of ijveraarsters van de Bond van het H. Hart zullen per gezin twee formulieren per soonlijk komen afgeven; dat formu lier is door hen zelf opgesteld aan de hand van een paar modellen van andere parochies. De vragen zijn zeer eenvoudig opgesteld én om te begrijpen én om in te vullen. Men mag rekenen op de grootst mogelijke geheimhouding met de formulieren wordt ook een omslag afgegeven om de formulieren in te steken. Na ongeveer een week komt de persoon die het formulier heeft bezorgd, het ook ophalen. Deze formulieren worden ter plaat se niet onderzocht het zijn de paters van de missie die deze kar wei moeten doen, want een karwei is het, een paar duizend formulie ren nazien. Aan de hand van dit onderzoek zuilen de paters dan veel beter de mentaliteit van Aalst kennen, de verwachtingen die er leven op godsdienstig gebied, de klachten over priesters en katolieke leken. Daarom hopen wij dat zeer ve len dit formulier zeer ernstig zul len invullen, ook diegenen die wel gedoopt zijn, maar buiten het pa rochie- of godsdienstig leven staan. Ze zijn immers gedoopt, ze zijn vrijwillig voor de kerk getrouwd, ze hebben hun kinderen vrijwillig laten dopen de kerk is dan toch ook voor hen iets dat hen aanbe langt. In naam van alle priesters van de stad danken wij zeer oprecht de parochianen die zich vrijwillig hebben aangeboden om het grote werk te doen bij deze opiniepei ling. Zonder hun inzet was de missie van te voren gedoemd om te mislukken. Maar zij alleen kun nen niet veel nu moeten de men sen willen meewerken door het for mulier in te vullen. Ook dus aan allen die zich aan tafel willen zet ten om dat «huiswerk» te maken, proficiat en hartelijk dank. C.D.V. Zo schoon is dat op die zondag in de maand mei, omgedoopt in «Moederkensdag», al die grote en kleine kinderen te zien opstappen naar de woning van moeder om deze eens bijzonder te gedenken, hetzij met een tuiltje bloemen, een 'lekkere taart of nuttig geschenk. Wat een schone dag voor die «MOEDERS» die nog het geluk hebben bij deze gelegenheid niet alleen een geschenk, maar ook de liefde van hun kinderen te mogen ontvangen. Hierbij gaan ook mijn gedachten naar die moeders die misschien door een of andere omstandigheid gescheiden van hun kinderen, geen bloemen of geschenken zullen ontvangen. Ook naar die moeders wier grote jongen of meisje, hun «zorgen kind» is en die vooral op deze dag het scheiden fel zullen aanvoelen. Mogelijk ontvangen ze een kaartje of een brief waarin hun meisje of jongen een woordje schrijft van spijt of beterschap belooft. Het is eigenaardig dat een mens maar eerst echt zijn moeder begint te missen, eens dat deze overleden is. Zoveel dagen komen er in een mens zijn leven dat hij wel eens de behoefte voelt om eens te kunnen zeggen «Moeder wat denkt ge daar of daarvan?». Dat is dan echter niet meer mogelijk. Bij deze dag denk ik ook nog eens aan mijn moeder z.g., dat mensken dat zoveel gewerkt en gezwoegd heeft en ik schenk haar met enkele woorden een tuiltje, meer een wens. Moeder, Moeder mijn, Ik wou nog eens een enkele keer, Uw kleine jongen zijn, Mijn hoofd op uw schouder leggen, En daar heel dicht bij u, vertellen, Hoe lief ik u had, Helaas, Moeder, dat kan niet zijn, Wat was, dat is voorbij... Mei 1968.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1968 | | pagina 1