«Gelukkig hij, wiens wereld binnenshuis ligt» Onze woning, speelkamer van onze geest, van onze fantazie ploegstoffen toonaangevend in de hedendaagse wooninrichting» MOLENSTRAAT 70 AALST - TEL. 053-276.08 Goethe aan Kestner Met de klassiek geworden uit spraak van Braem Belgie, het lelijkste land ter wereld, zijt u het waarschijnlijk al lang eens. Indien niet, laat Brussel u dan overtuigen. Misschien speelt u nog hoopvol met de idee, dat zo'n flatgebouw binnenin niet noodzakelijk lelijk hoeft te zijn. Neen, het hoeft niet, maar spijtig genoeg valt de inrich ting ook vaak tegen. Nochtans ben ik er van overtuigd dat de op vatting van goede smaak als privi lege, dateert uit de tijd toen kui tuur om sociaal - ekonomische re denen een voorrecht was van aris- tokratie of burgerij. Volgens de oude representatieve stijl van wonen, richtte men zijn huis één keer in, voor het hele leven. Vandaag is onze woning de speelkamer van onze geest, van onze fantasie. Spelend en impro viserend scheppen we sfeer en stemming. Thuis glippen we uit de dwangbuis van de konventie. Onze woning moet een beeld van ons wezen geven. Als de zeer degelijke huurprijs van twaalfduizend frank in de maand u niet afschrikt, vindt u zelfs in Brussel een flat waarvan, het uitzicht u niet onmiddellijk doet blozen. Daarbij kijkt u u:t op een parkie met een paar scnaarse niet te versmaden groene bomen. Misschien beperken we ons toch beter tot een gevoelig minder dure woning, naar koncentreren ons vooral op de inrichting binnenshuis. Het dekoreren van een woning moet voor jonggehuwden op één na het leukste spel zijn. «Geluk kig hij, wiens wereld binnenshuis ligt», schreef Goethe aan Kestner. De bomen moet u er missen, maar waarom legt u geen bloem bed aan in de hall Het kost in derdaad geen hulp van een metse laar en een timmerman. Maar u hebt dan op uw bovenhuis kontakt met de levende werkelijkheid. U leeft er met een stukje natuur. Als een echt bloembed niet in uw smaak valt, kiest u grote Eternit- potten of -bakken; er zijn er zulke mooie, eenvoudige van vorm, waar in de planten dubbel goed tot hun recht komen. De muren schilderen wij wit en bederven ze niet met een creme- kleur. We bevrijden ons van de diktatuur van beige of creme de meest kleurloze kleuren ter we-. reld, de heerlijk neutrale oplos sing voor een onzekere smaak. De grote woonkamer scheiden we in twee delen door middel van witte kastwanden als echte tussenmuren; ze reiken tot tegen het plafond om de grootst moge lijke opbergruimte te verschaffen. Ze zijn opgebouwd uit rechthoe kige elementen ter wille van ver dere uitbreiding. 'Eén element wordt als bureau benut. Waarom onze woning niet in elkaar zetten alsof we met een bouwdoos spelen... een eetruimte, een werkhoek, een leeshoek, een muziekhoek. De «hoek» brengt huiselijkheid binnen de muren. Weinige jonge ren hebben dit al ingezien; ze lij ken wel ingeënt met het begrip «kompleet ameublement». Nog altijd stoppen vier van de vijf jonge paartjes hun huis vol met meubels. Alles kompleet: een kom- plete woonkamer, een komplete slaapkamer, een komplete keu ken. Elk stukje vrije ruimte wordt zorgvuldig weggewerkt. Elke lege plek aan de muur wordt als een pijnlijke leemte ondervonden. Nochtans zo een lege plek laat onze ziel tot rust komen. We ade men vrijer. Er is daar plaats voor een nieuwe gedachte, een fanta sierijke droom. Ons huis moet de speelkamer worden van onze geest en ruimte bieden aan humor, charme en overvloed. Elke ruimte op een prettige manier van elkaar ge scheiden en toch een eenheid vormend. Harmoniseren van het huiselijk milieu betekent een da gelijks ononderbroken kontakt met harmonische dingen in een harmo nische omgeving. Het schenkt u veel meer genoegen dan een accidenteel museum- of tentoon- stellingsbezoek. Het werkt onein dig veel breder en dieper. Weinigen realiseren zich, dat goede smaak het resultaat is van een lange en grondige vorming, een voortdurende konfrontatie met vorm, kleur en materiaal. U kunt pret beleven aan uw wo ninginrichting. De eettafel verban nen we uit het midden van de ka mer; ze is daar nu al honderd jaar hinderlijk geweest. Waarom niet eens een ronde tafel op een centrale voet Bij een tafel horen stoelen de tafel is tenslotte de enige plaats waar u werkelijk voor uw genoegen rechtop zit. De Knoll-stoelen in de vorm van een opengewerkt glas, eveneens op centrale voet, passen hier won derwel bij. Ofwel kiest u de Ponti- stoel, heel verfijnd, heel licht en niet duur. Als kontrapunt een Thonet-schommelstoel, die met zijn barokke vormen een geslaagd kontrast vormt. Misschien vindt u zo'n stoel ouderwets. Maar, ik stel me voor, dat dat zachte wie gen ontspannend moet werken, een echte toevlucht voor late avonduren. Een lange lage rustbank met felgekleurde kussens, oranje of groen, kan ook een fijne scheiding vormen. U hoeft zo'n bank niet altijd tegen de muur te plaatsen. Als zetels zijn die van P. Paulin erg in. Ze zijn heel laag en heb ben de vorm van het lichaam in rusttoestand. Heel weelderig en rijk, de zetels van Le Corbusier, U zit komfortabel en zakt diep weg in de dikke lederen kussen- bekleding. Als u eens heel erg modern wil doen, of gebrek hebt aan ruimte, plaatst u natuurlijk de nieuwe op blaasbare plastiek kreaties uit Italië. Misschien een beetje ge vaarlijk, maar toch wel leuk om tegen uw visite te zeggen blaas een stoel op en ga zitten I Aan u om een smaakvol inte rieur te scheppen. HILDE LEMMENS. Onze klienten zijn mensen met een persoonlijke levens wijze, met eigen woon-opvattingen; maar allen hebben zij gemeenzaam, een hoofse bescheidenheid. Daarom zuilen zij zo maar niet hun tevredenheid over onze kreaties overal proklameren, en dat is begrijpelijk. Maar binnenkamers, in de geborgenheid van hun eigen mooi interieur, zullen ze u spontaan toevertrouwen in stad en streek serav SERAV, een begrip van een gezellig, stijlvol interieur, voor wie te Aalst en omgeving op verkenning gaat naar MEUBELS van ontwerpers en producenten met internationale faam en daarbij een ruime keuze, stan ding en KWALITEIT en vakkundige voorlichting, kortom een eerlijke oplossing voor elk woonprobleem volgens eigentijdse normen. OVERGORDIJNEN koopt u zo maar niet. In belangrijke mate bepalen zij de sfeer van uw inte rieur. Maar voor de nieuwe kollektie PLOEGSTOFFEN, niet minder dan 27 in orlon, aarzelt u niet. Als u deze nu nog niet bewonderd hebt, draal dan niet langer en kom eens even langs, want zij zijn méér dan zo maar overgordijnen, als u weet dat een MODIEUZE JAPON, uit dezelfde, onge ëvenaarde, internationaal befaamde Ploegstoffen ver vaardigd wordt. Het effekt ervan is verrassend fris en ontspannend.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1968 | | pagina 4