Se flamingant»
m
t
Hoe woont de moderne mens ^Culturele ecko'*
Poppentheater
TUL
^^ene 'fëekaert in ejorm galerij
of enkele bedenkingen
bij Interieur '68
.-f3-*
3
<2 - '-J®
In de onlangs aan de Oude Den-
dennondsesieenweg geopende gale
rij Reform is van 2 tot 29 november
de jonge Aalsterse schilder René
Eekaert te gast.
Deze kunstenaar moeten wij he
lemaal niet meer aan cns publiek
voorsteilen, wie van het kulturele
ieven in onze stad op de hoogte is
kent hem, zijn werk of minstens zijn
naam. Het is dus veel belangrijker
even de werken te bespreken die
hij in Reform tentoonstelt.
Ondanks het feit dat Renó Be-
kaert in de bizonderste steden van
ons land heeft tentoongesteld mag
deze tentoonstelling misschien wel
als een der belangrijkste genoemd
worden uit de reeks. Wat Bekaert
in Reform toont is dat niet meer
wat ons publiek van hem gewoon
is, het is iets helemaal anders, het
is als het ware een nieuwe Be
kaert.
Wanneer we de tentoongestelde
werken van naderbij bestuderen
zien wij inderdaad dat René Be
kaert zich in een voor ham zeer
kritisch moment van zijn loopbaan
bevindt. Hij is inderdaad met zich
zelf een strijd aan het uitvechten
tussen figuratie en abstraktie. Er
komen zich inderdaad meer en
meer absfrakte elementen in zijn
werk opdringen doch de schilder
behoudt steeds nog gedeeltelijk
kontakt met de natuur. Soms zijn
dit nog slechts enkele tekens an-
dermaals is de figuratie sterker uit
gesproken.
Het werk dat Bekaert nu maakt
zal ontegensprekelijk van beslissen
de aard zijn voor wat hij in de
toekomst zal schilderen.
Wat het zal worden kan echter
nog niemand zeggen, ook de schil
der niet.
Zal de abstraktie het halen op
de herkenbare werkelijkheid Zal
hij de weg inslaan van de pure
schilderkunst of zal hij de figura
tie trouw blijven 7 |n feite is de
uitslag van geen belang en dit in
nerlijke duel lost zich bij een schil
de^ automatisch op. Eén maatstaf
blijft echter voor altijd geldig, deze
van de kwaliteit.
Aan deze kwaliteit is in het werk
van deze jonge Aalstenaar zeker
en vast geen tekort te bespeuren.
Reform Galerij is dagelijks toe
gankelijk van 10 tot 10 uur. Op
zondagen van 10 tot !3 uur. Op
maandag gesloten.
Interieur68, een jonge tentoon
stelling in een fris gebouw.
'De tentoonstelling over binnens
huisinrichting bood vooral bet nieu
we. Van opblaasbare plasticzetels
tot doorzic'htbare glazen stortba
den toe. De moderne mens denkt
nieuw en comfortabel. De vorm van
een zetel is uitgekiend door de
■grootste specialisten. De bouw
van een keuken wordt in alle op
zichten bestudeerd. Het aanrecht
en de gootsteen mogen immers
■geen mijlenver van elkaar staan.
Organisatorisch lis de tentoon
stelling volledig geslaagd: een zo
uitgebreide schare produkten op
zo een uitgelezen plaats verzame
len 'is geen gemakkelijke opdracht.
Belgische, Duitse Deense, Itali
aanse, Amerikaanse, Nederlandse
en Franse aanbiedingen werden
zorgvuldig geselekteerd en ten
toongesteld. De tentoonstelling
beeft echter niet tot doel de arge
loze bezoeker zoveel mogelijk aan
te smeren, integendeel men wil
'hem een overzicht laten vormen
van de huidige markt en dit valt
99
Uit «Neerlandia», hst orgaan van het Algemeen Nederlands
Verbond, dit (typisch) Antwerps verhaaltje
«Een Waal had een betrekking te Antwerpen gekregen
maar vond het wenselijk, daar hij geen woord 'Vlaams'
kende, eerst nog wat lessen in die vreemde taal te
nemen. Met sukses. Want toen hij in de Scheldestad
aankwam en daar natuurlijk eerst een café binnenstapte
zei hij in onberispelijk Nederlands tot de kelner Een
glas bier en een broodje met kaas.
De kelner draalt zich om en roept naar het buffet
Nen demi en een pistolé me kaas!
Neen, zegt de Waal, die dat gehoord heeft, een glas
bier en een broodje met kaas.
Wel, dat zeg ik toch, antwoordt de kelner Nen demi
en een pistolé me kees.
Neen, reageert de Waal, een glas bier en een broodje
met kaas.
Waarop de kelner in beschaafd Nederlands naar het
buffet roept Een glas bier en een broodje met kaas
voor die flamingant
ten zeerste te waarderen. Inder
daad spijtig genoeg durven vele
firmas 'het niet aan iets nieuw
te produceren de risico's zijn te
groot.
Ook past het 'hier de stad
Kortrijk te feliciteren. Zij immers
heeft de Hallen opgericht waarin
nu de tentoonstelling gehouden
wordt. Deze vallen op en qua ar-
chitektuur en qua jigging. Het
gebouw omgeven door groen water
en fonteinen ligt ook op een kruis
punt van snelwegen waaronder
zelfs de toekomstige E3. Ziet
Aalst er niets in?
Doch Aalst heeft er gelukkig
maar niets in gezien van te ver
fransen. Kortrijk wel. Inderdaad
de opschriften aan huizen en win
kels zijn ofwel tweetalig ofwel
eentalig Frans. O wee stad van
de Gulden Sporen. 'En dit is niet
enkel het geval in Kortrijk maar
ook bijvoorbeeld 'in «Ypres-leper»
Juicht Vlaanderen juicht.
Guy de Muiter
Alle vertoningen voor feestelijk
heden, jeugdfeesten, schoolfeesten
gezellig samenzijn, enz. Artistieke
ontspanning van het beste gehalte.
Aangesloten bij Vlaams Verbond
van het Poppenspel. Mogelijkheid
tot overeenkomst met uitbaters
van spektakelzalen.
(N.B. zoeken kleine zaal te hu
ren in de stad om regelmatig op
te treden)
Voor inlichtingen Sekretariaat,
Sluierstraat 6 Aalst; tel. 251.73.
Collectieve tentoonstelling te Munkzwalm
Onder grote belangstelling gaat er sinds 12 oktober in de Zwai-
molen een tentoonstelling door, waaraan uitsluitend schilders en
beeldhouwers van «Tussen Dender en Leie» hun medewerking aan
verleend hebben.
Er zijn schilderwerken vertegenwoordigd van Rob Delange uit
Goeferdinge, die een zeer knap kolonist 'is.
Lieve Van der Weeen die een paar jaar terug in de Belfortzaal te
Aalst een groot succes kende en die voor ons alvast geen onbekende
is pakt hier uit met haar zonnebloemen, zeer mooi expressionistisch
werk, flink, fors, geladen met sprankelende levendigheid waarvan
de warme kleuren u boeien.
Ann De Bock laat ons dekoratief werk zien, zeer gestileerd van
lijn en kleur.
Germaan Bos is een kunstschilder van Oudenaarde met surrealis
tisch werk.
Jaklien Moerman toont ons haar 'lieve kinderkopjes.
Ais beeldhouwers zien wij er Broeder André waarvan bijzonder
zijn werk «de stamboom» geslaagd is.
En als laatste Piet Leclère een modern beeldhouwer uit Vlassen
broek.
Foto-tentoonsteliing in het Kultureei centrum Affligem
Van vrijdag 1 november (Allerheiligen) tot en met zondag 10
november, gaat in het Kultureei Centrum Affligem een fototentoon
stelling door. Gepresenteerd worden: de resultaten van fotowedstrijd
uitgeschreven door het Centrum tijdens het najaar 1968, d'ie als
thema kreeg: MENS EN SCHOONHEID IN EIGEN STREEK. Aan
deze tentoonstelling zal ook Fotoclub Aalst meewerken door een
expositie van een aantal modeifoto's en de 'Heer Paul Van den
Abeele, die er zijn merkwaardige Portrettengalerij van gekende
kunstenaars zal voorstellen.
De tentoonstelling is open vrijdag 1 nov., zondag 3 en 10 nov.:
tekens van 10 tot 12 u. en van 14.30 tot 20 u.; zaterdag 2 nov. en
S nov. telkens van 14.30 tot 20 u. De prijsuitreiking van de foto
wedstrijd zal plaats hebben op zondag 3 nov. te 19 u.
Prof. Dr. G. Danneels spreekt over de kinderdoop in
het Kultureei Centrum Affligem
Op maandag 4 november te 20 u. zal Dr. G. Danneels, professor
aan 'het Groot-Seminarie te Brugge, een voordracht houden in het
Kultureei Centrum Affligem over 'het Onderwerp: HEDENDAAGSE
BEZINNING EN PRAKTIJK RONDOM DE KINDERDOOP. Na de
voordracht zullen de aanwezigen gelegenheid hebben om van ge
dachten te wisselen met de spreker.