Tegelkeramiekeen oorspronkelijke kunst
m
Uitgifte van
2 staatsleningen
INSCHRIJVING
op beide leningen
12
J bi OVV
KONINKRIJK BELGIE MINISTERIE VAN FINANCIEN
Men kan tegelkeramiek moei
lijk vergelijken met de algemeen
gekende keramische kunst, omdat
deze nagenoeg altijd is afgestemd
op de vormgeving van het volume
en de kleur eerder als een toe
voeging wordt aangewend. Tegel
keramiek integendeel is net ais
een schilderij hoofdzakelijk
kleur, tekening en vlakverdeling
met dien verstande echter dat
techniek en resultaat totaal ver
schillend zijn van de schilderkunst
en wel degelijk tot de keramiek
behoren.
Dat zegde Dries Van den
Broeck, in tegenstelling met ande
re keramiekers die de tegelkera-
miek slechts sporadisch beoefe
nen. Hij is in Belgie nagenoeg de
enige die zich op deze speciale
kunst heeft toegelegd.
Dries Van den Broeck werd op
24 juli 1927 te Opwijk geboren
uit een familie waarvan verscheide
ne leden voor kunst of kuituur een
bijdrage leverden.
Hij volgde gedurende zeven jaar
een akademische opleiding aan
het hoger instituut St Lucas te
Brussel. Nu woont hij te Alsem
berg.
Wat is keramiek vroegen wij
de gastheer. Het grote verschil
met de schilderkunst ligt hierin,
dat de schilder van tevo-en zijn
kleuren ziet, ze kan mengen sa
menstellen naar zijn innerlijke be
roering. De keramieker ntegendeel
beschikt slechts over een stelle
tje pastelkleurige papjes, die met
■het uiteindelijk resultaat, met de
toon en de intensiteit die na het
bakken (900 tot 1200 graden)
zullen te voorschijn komen, niets
te maken hebben.
Al evenmin als de glazenier kan
hij zijn glazuurverven door elkaar
mengen zoals hij wil. Hij is streng
gebonden aan de wetten van zijn
««alchemie»». Ervaren afwijken
staat in de praktijk practisch al
tijd gelijk met fiaskoDe kera
mieker moet als het ware voort
durend met zijn verbeelding op de
tast afgaan. Hij staat steeds voor
een risico, zolang de glazuren en
acieden niet op het biscuit zijn
ingebakken. Hij staat steeds voor
verrassingen die dikwijls meeval
lers, maar soms totale ontgooche
lingen kunnen zijn. De verschil
lende smelttemperaturen der gla
zuren en hun eigen chemische
samenstellingen die tesamen ge
bakken tegen elkaar opvechten,
binden hem aan nieuwe en andere
wetten. Zo komt het dat een tegel
tableau drie, viermaal gebakken
moet worden, dat de reeds gebak
ken kleur bij de volgende bak to
taal anders van toon uit de oven
kan komen dat soms zelfs van de
bedoelde de eerst verkregen kleur
achteraf geen spoor meer te be
kennen valt. De overwinning in dit
gevecht met de materie geeft ech
ter als beloning de brandende,
intense kleuren, zeer eigen aan de
keramiek.
Wat bij een rondgang in de
ruime woonkamer en het atelier
van Dries Van den Broeck dade
lijk opvalt is de rust die van zijn
werken uitgaat. En dit geldt zowel
voor kleur als voor lijn, zonder dat
dit daarom aanleiding geeft tot een
stroeve of verstarde kompositie. In
tegendeel. de bezoeker wordt
voortdurend opgenomen door de
zacchte ritmiek der beweging.
Nooit is ze hortend, stotend of ge
zocht, uitzonderlijk eens scherp.
Af en toe is deze ritmiek duide
lijk melancholiscc en steeds is
ze een zachtzinnig intreden in de
droomwereld. Er is geen opzwe
pende koloriet in de schitterend
geboetseerde werken reisherinne
ringen uit Zuid-Frankrijk en Span
je en andere. Geen deprimerende
matten, geen uit zijn evenwicht
gestelde indelingen, stuk voor
stuk getuigt elk van zijn panelen,
van een stille maar bewuste per
soonlijkheid, die er niet anders
wil voorkomen dan zij is.
FORMULE MET
TUSSENTIJDSE VERVALDAG
8 - 8,25 LENING
1970 1975 1981
Driés Van den Broeck blijft
doelbewust zichzelf. En al ver
raadt de stilering ons wel de mens
van deze tijd, toch brengt zijn
werk ons iets dat over deze tijd
heen hangt. Ook veel vroeger zou
men dit werk aanvaard hebben en
het is een zekerheid dat men het
ook in de toekomst zal aanvaar
den.
Talrijke werken van Dries Van
den Broeck werden om hun ar
tistiek hoogstaande waarde aan
gekocht. Al deze werken bevesti
gen dat deze kunstenaar ons
morgen' slechts zal verassen met
de groeiende evolutie van zijn rij
pende dagen.
o O
Van 16 tot 31 januari 1970 in
de Belfortkelder Marktplein Aalst
tentoonstelling van Dries van den
Broeck, kunsttegelkeramiek, open
alle dagen van 15 tot 20 u. zon
dag van 10 tot 12 u en 15 tot 20u
Vooropening op 16 januari 1970
te 20 u. met inleiding door Alexis
Deville-
Tmlijsting zangkoor Jan Nik
laas van Essenbeek-Halle onder
leiding van Jan Deville
volgens twee verschillende formules
FORMULE ZONDER
TUSSENTIJDSE VERVALDAG
8,25 LENING
1970 1980
RENTE
8,'s jaars vanaf 20 janu
ari 1970;
8,25 's jaars vanaf 20 april
1975.
Betaalbaar op 20 april van de
jaren 1971 tot 1981.
AFLOSSING
Door inkoop of door uitloting.
TERUGBET ALINGS.
PERCENTAGES
In geval van aflossing door
uitloting
tegen het pari, op 20 april van
de jaren 1972 tot 1977;
tegen 103 op 20 apr.l van
de jaren 1978 tot 1980;
Tegen 106 op de eindver-
valdag van 20 april 1981.
VERVROEGDE
TERUGBETALING
Mogelijkheid voor de houder de
terugbetaling tegen het pari te
bekomen op 20 april 1975.
UITGIFTEPRIJS 99,50
RENTE
8,25 's jaars vanaf 20 janu
ari 1970.
Betaalbaar op 20 januari van
de jaren 1971 tot 1980.
AFLOSSING
Door inkoop of door uitloting.
TERUGBETALINGS
PERCENTAGES
tegen het pari, op 20 januari
van de jaren 1972 tot 1979, in
geval van aflossing door uit
loting.
tegen 102 op de eindver-
valdag van 20 januari 1980.
UITGIFTEPRIJS 99,50 c'o
bij de inschrijving volledig te betalen
hetzij in speciën,
hetzij in obligaties van de 5,25 lening 1960-1970. terug
betaalbaar op 8 februari 1970 en teruggenomen tegen het
pari van de nominale waarde, alle coupons afgeknipt.
Beide leningen zijn vertegenwoordigd door toonderobligaties
van 5000, 10000, 25000, 50000,
100000 en 500000 frank.
van woensdag 14 tot donderdag 29 januari 1970
De inschrijvingen worden zonder kosten aangenomen bi; de
Nationale Bank van Belgie, te Brussel en buiten de hoofd
stad, aan de loketten van de in Belgie gevestigde banken en
wisselagenten alsmede bij de financiële instellingen en spaar
kassen die aan de plaatsing van de leningen deelnemen-
OFFICIËLE NOTERING. De obligaties zullen officieel ter
beurze worden genoteerd.
Brussel, 7 januari 1970
De Minister van Financien,
Baron SNOY et d'OPPUERS.