u
m
WAYPITI CANNYON
m m mm m m-
leasn Bi miksr per
BnmsriüN.His Hi
mes fid mam wsstt
'""'m
D. K1ECKENS
Het strijkers
ensemble
Eugene Ysaye
1
Q
Leidende viool
Loia Bobesco
sten in vs 6Ror. in hst
ssssismp m Bessy.
Rmm snmjom
immune.
dood Uk docht weixem
iiïjemvihnd m...
Ik vee/ verêsten... Ik
dlliid hier ...Ik
icd vertellen
Ji verdedim iddpitis...li
srote menden m mi..Ik
vriendm Jou sin...
Mddr wie ben ji?.,.In boe ben je
de sevdniene m de cnrnron
rm"i
=sMi
Mee doofflni.Zekere m; i. a
iedwis..Rotsblokken stortten mnr
kneden. Gespui vecbmldJk'n
...Dooms se-
Mmmcmers in
de Cdmon binnengereden, fonésx m
doordans Smle muren.
ft
lekselskun Je me
Jo, mi wi
th opieSroeid lussen de Itbpins.
li mi beschermd tÈ ik klem Wds.
du ik hun meester zin...
éa
13
!N DEZE RUBRIEK BESPROKEN PLATEN
ZIJN TE VERKRIJGEN BIJ
LANGE ZOUTSTRAAT 53 AALST
TEL. 215.83
Lola Bobesco stichtte in 1958
een strijkersensemble onder de
benaming «Les Solistes de Bruxel-
les». Zij verschenen voor t eerst
in het openbaai te, gtlegenueid
van de Internationale 1 ..itoonsiel-
ling van Brussel, en van meetaf
aan werd i.un optraden als een re
velatie begroet. In 1961 kreeg
het ensemble zijn definitieve be
zetting, namelijk 11 strijkers en
een clavecimbel. Lola Bobesco
nam voor zich de verantwoorde
lijkheid van leidende viool.
Een belangrijk gebeuren ging
plaats vinden in het bestaan van
de «Solistes de Bruxelles». De
Administratie van Kunst en Lette
ren van het Ministerie voor de
Franse Cultuu- wilde een centrum
op de been brengen voor een kwa-
door Willy VAN DER STEEN
22
Bi/KONTBSmTHii
4
Ltei tsvolle artistieke creatie, en
onderzocht met de stad Mons de
mogelijkheden om een kamermu»
ziekenisemble van hoge faam op
te ric .ten.
.Gedurende het jaa- 1967 deed
dt- heer Wigny M.sist voor
Franse Cultuur, aan ce stad Mons
het voorstel haar met een reeds
bestaand o-kest ie begiftigen.
Daar «Les Solistes de Bruxel
les» het enige orkest was dat
aan de vereiste criteria beant
woordde. werd dit orkest dan aan
t.e ibjiis gep esenteerd.
De Heer Parisisi thans Minister
voor de Franse Cultuur, zette het
initiatief van zijn voorganger door,
en gedurenae het j^ar 1968 gaf
de stad Mons haar instemming en
nam dit internationaal befaamd
orkest over.
De persoonl.jkheid van Lola
BOBLbUo, uS pursoo.ii jke kwali
teiten van de musici van net en
semble, de homogeniteit van de
groep in zijn vertolkingen, de
geest die het bezielt en zijn veel
eisend muz.kaal ideaal verwier
ven voor het ensemble een indruk
wekkende reputatie.
Op 24 februari 1969 verleende
de Beheerraad van de V.Z.W.D.
Orxhestre de chambre t.e Wal
lonië aan dit ensemble üo uena-
ming Ensemuie .uVCro <-•«._ u.ugcne
Ysage.
Deze d.ei is o.origins gmukkig
geKO^en. uaar Luia bo^tsou iauiö-
ate gewest was van ue Lugcne
Ysagc-Hrijis hdci in hot o-gn van
haar carr.ere.
HET ORKEST, ZsJN
«LEiübNüE ViOuL»
EN ZIJN NiUSiCi
Het komt wei zeluon voo' dat
een virtuoos met ecu ugui car
rière als solist Lola booesco
maakt een schiiterenoe internatio
nale carrière ais vioolvi tuoos en
speelt met de grootste o.r.eaten en
de befaamdste dir.genten een
ruim deel van haar tij-i, haast cag
na dag, besteedt aan een ..amer-
orchestenensemble.
Even zeldzaam was he, dat nu-
s.ci die onder de besten van het
land werden gekozen, maar tot
verschillende orkesten behoren,
hun weinig vrije tijd opofferen om
zich aan een doorgezet, intens,
blijvend werk te wijden, dat van
hen niet alleen hoge instrumentale
kwaliteiten vergt maar tevens een
ideaal. Daardoor werd het moge
lijk dat de «Soliisies de Bruxel
les» in enkele jaren tijds in het
Europese muzikale leven een faam
verw.erven als een der beste en
sembles van het ogenblik.
Dé bekendheid van cïit elite
orkest ging steeds in stijgende
lijn dank zij hun ontelbare concer
ten in Belgie en hun triomfantelij
ke toernees door gans Europa: in
Nederland, Luxemburg, Duits.and,
Pelen, Joegoslavië, Italië, 3panje
Oostenrijk namelijk te Wenen en
te Salzburg, waar de pers terecht
onderstreepte dat deze musici op
vielen door de perfectie van hun
vertolkingen, een perfect e zonder
enige kilheid maar ingegeven door
he* hart.
VERVOLGT