WAYPITI CANNYON D. KIECKENS Het strijkers- ensemble Eugene Ysaye Leidende viool Lola Bobesco 3 EJf WlTiS HEBBEK ZiCH in EEK ROTS HOM GEGROEPEERD, WBRRVRN EE DE TOEGRNG GEMRHKELUK Hl/HHEH VERDE DIGEN. Ronm sheet eb hrhrtoe ..OM ZICH RU DE HUVVE WiïiS TE V0E6EH, DIE UIT HET STRUIKGEWRS OPDUIKT EU iH VOLLE VUURT WEGVLUCHT Ik niet bekropen., In kroep zu nodt vluchten voor de viidnd. 0£N GROTE HORDE LYHXEH DRRLT VRH DE HEUVELS RE EH RCHTERVOLST DE HERTEH...! y/>®y kruipt m eeh boom en oht DEKT DE REDEN VRH DE OPWiNDiHG Im DE DIEREN. Bessy. ..Uii achter bluven.Grote halten Beduchte v'Janden...! ...EH STELT ZiCH OP MET GE SPRNHEIY BOOG in HET MIDDEN VRH DE D00H6RN6, TUSSEN DE ROTSEN|f .1,, Jj El NDy KRUIPT IN EEN BOOM EN ONT DEKT DE REDEN VRH DE OPWiNDiNG VRN DE DIEREN. 23 atlud in kudden leven... 23 knie vj- inden hebien...Grote wilde kotten overvallen Wapitisdan ik ko- J ^"7 ■u'u*. ~s Ja, er moet iets onkewcons op til zun, want Bessy is óók on l rustin! --J \1 11 £T'C~Z£Wr> w JnH QflW SNURKT EEN KREET ON ZUN VRiENVEN DE HERTEN TE YERZRMELEN TOT HUN GROTE VERWONDERING NEMEN DE DRIE HERTEN, DIE BÜ HEN ZUN, PLOTSELING DE VLUCHT... Ik niet bekropen., In kroep zunodt vluchten voor de vuand. Ja, er moet iels onkewcons op til zun, want Bessy is óók on \rustik!... J \l i| £T'C~z£Wr> w JnH Dis Oir HET STRUIK6EWRS IN DEZE RUBRIEK BESPROKEN PLATEN ZIJN TE VERKRIJGEN BIJ LANGE ZOUTSTRAAT 53 AALST TEL. 215.83 Jean-Maria Leclair bereikte in zijn werken een schitterende syn these van de kunst van zijn tijd: franse maathouding en duidelijk heid, italiaanse vur.ghuü on harts tochtelijkheid, duitse d epgang en kennis. Hij presenteer ons met evenveel sukses keur go lie..t- hands opgezette thema's en c!e grote lyr.sche me'.ouieen .Je dcor harmonieën van een buitengewone stoutmoedigheid worden gedragen. Zoals vele tijdgenoten onder nam J M. Leclair vele reizen: in 1722 "vertrok hij naar Tu'ijn ais eerste danser en balletmeester. in 1728 zet hij te Parijs z jn eers.e stappen als violist in de Concerns Spirituels, en trad in 1733 in dienst van de muziek van de ko ning. Hij bleef er maar korte tijd en gaat naar het Hof van de Prin ses van Oranje te Leeuwarden in 1738, daarna in Ren Haag, in STEEN door Willy VAN DER Gooit zoveel Gezien.Be wot- dieren onkerustdooraanwezik-A Jieid Bessy en Ju'. Wü tussen -j homen...j J 1740, vioolsolist van de privécon- certen van M. Du Liz. In 1743 wordt J M. Leclair naar het Hof van van de infant Don Filips te Chambery geroepen, d.e er zijn hof hield gedurende de spaanse bezetting van Savoie. Aan dit ver blijf hebben wij de zes concerti opus 10 te danken, opgedragen aan «Z.K-H. de Prins Don Filips, Infant van Spanje». Alles wijst er op dat het «Con certo voor viool in d» deel uit maakt van dit opus X, en hier zijn eerste aiscografische opname krijgt. Ongetwijfeld genoot het de gunst van de_ grote belgische vio list Eugene Ysave want hij zorgde voor de harmonisering op basis van de oorspronkelijke becijferde bas. De vorm van het werk is die van het Italiaans concerto: twee vlugge bewegingen omiijsten een trage beweging. De dialoog van de viool en het orkest vertoont een wonderlijke vrijheid en presenteert zich resoluut a's een echt «sol.st- concert» waar de solist alleen te genover het orkest staat. Carlo RicciottBacc.acia ge naamd, is een .taliaans componist die in 1756 te Den Haag stierf. Er is zeer weinig over hem geweten. In 1740 publiceerde hij op eigen kosten te Den Haag een verza meling van zes «Concerti armo- nici» voor stnjkorkest. Deze wer den nadien aan J.B. Pergolesi toe geschreven en worden thans dik wijls onder zijn naam vertolkt. En daar de musicologen het niet eens worden, blijft het mysterie voort duren. VIVALDI CONCERTO nr 3, in D In tegenstelling met de titel van de verzamel.ng heeft dit concerto geen hoofdviool; het is dus wel een echt concert voor orkest en strijkers, wat in de taal van Vi valdi een «concerto ripieno» ge noemd wordt. Dit laatste genre verschilt van de sinfonia door een ernstiger stijl, door de ernst ook van de trage beweging en ten slotte door de belangrijke;d die aan de finale gegeven wordt. Het weze onderstreept dat dit con certo een der bewonderenswaar digste van Vivaldi, het enig con certo voor orkest is dat bij de wer ken steekt die gedurende het le- van van de componist werden ge drukt. De bondigheid en de dicht heid van zijn dr e bewegingen zijn merkwaardig. Blijheid en gevoelvolle lyriek wisselen met elkaar af en doorkrui sen elkaar voortdurend in het eer ste allegro, dat heel en al ge schreven en verdeeld werd door gevarieerde toonladders, gedurfde harmonieën en snijdende chroma- tismen. De trage beweging brengt een verrassend polyfonisch koraal dat door zijn diepgaande meditatie ons in een harmonische wereld voert van een rijkdom die met de heerlijkste koralen van Bach kan vergeleken worden. De finale baadt in een grote majesteit: die van verbazend kon- trapunt. Vivaldi bouwt er een prachtige fuga op, waar de plech tigheid van het thema een ver bijsterende radheid van de bege leidende motieven niet in de weg staat, en een spel van gezochte klankvolheid dat aanhoudend blijft boeien. Men zou hier mogen spre ken van een hoogtepunt van «de kunst der fuga» in Italië. Vermelden wij nog dat de con tinuo werd bezorgd door Jean- Pierre Dumoulin.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1970 | | pagina 13