Het Japan van toen en nu (2) Japan overbrugde in 100 jaar de kloof die bet westen 3 eeuwen kostte Vrije politieke tribune 15 Vervolg van blz 4 de achterstand en het letterlijk versmachten van Aalst, uit de doe ken zouden worden gedaan. Kan men anders niet terecht de vraag stellen waarom het beloofde niet vroeger en kordater werd aange pakt? Daarom is het dat ik verkozen heb de mij hier geboden plaats ruimte aan deze problemen te wij den. Toen ik jaren geleden bij een verkiezingsmeeting op de Grote Markt over de nefaste rol van de holdings in het ekonomisch leven van ons gewest had gesproken, werd er ook in de pers ge lachen. Vandaag nog? Het programma van de K.P. te Aalst is een realistisch program ma, waaraan wij nochtans voor waarden hebben verbonden. Ik wil alleen kort samengevat zeggen .dat het een grote plaats inruimt voor de jeugdeisen, voor de volks gezondheid, voor de spreiding van de kuituur vooral naar het werken de volk toe, en voor de bevorde ring van nijverheid en handel. Wij willen met alle voor handen zijnde middelen en met alle aktiemoge- lijkheden een einde stellen aan de toenemende grondspekulatie, voor de gemeenschap de nodige gron den verwerven en dringend ver schillende gemeenschapsvoorzie ningen verwezenlijken. Wij willen dat de vriendjespolitiek wordt ge bannen en dat alle Aalstenaars op elk plan gelijke kansen hebben. Wij menen dat een stadsbestuur midden het volk moet staan, luis terend en koordinerend, beroep doende op alle vooruitstrevende krachten, vooral diegenen steu nend die er het meest behoefte ?an hebben. Wanneer wij ons verbinden te informeren en inspraak te verzeke ren is het ons dan ook volle ernst. Zoals wij er willen aan toevoegen dat wij niet de pretentie hebben het beste en volledigste program ma te hebben en van de anderen niets te kunnen leren. Maar met dit alles blijft de bijzonderste voor waarde voor de vooruitgang over het algemeen en te Aalst in het bijzonder, de verruiming van de demokratie, en dus het aantasten van de machtswillekeur der zeer smalle machtspiramide die zich ook in ons land heeft gevormd, en die in onze gemeenten zoals in de organisaties allerhande navolging krijgt. Enkele tientallen heren zijn aldus de diktatoren geworden die over alles beslissen. Zij willen de macht, niet de volksmacht Vindt U deze krant interessant genoeg knip dan onderstaand bonnetje uit en stuur het onder gefrankeerde omslag naar DE GAZET VAN AALST Schoolstraat 26, 9300 Aalst U kan het wel doen met een gewone postkaart. Ondergetekende (naam) schrijft in voor 3 maandab. 80 fr. 6 maandab. 155 fr Jaarab. 300 fr. Adres (gemeente, straat, nr.) Gelieve het bedrag te laten ontvangen. Zal storten op Uw postrekening881.72 Datum en handtekening. TEGEN ROUTINE EN VERKALKING Er is in de K.P. niemand die ten allen prijze na 11 oktober in de gemeenteraad wil zetelen, ook de jongeren niet die talrijk op onze lijst voorkomen. Wij zijn echter wel vast overtuigd, dat wij voor onze stad iets kunnen helpen ver wezenlijken. Elk van onze kandida ten komt rechtstreeks uit het wer kende volk, en wat sommigen on der hen zich ook mogen eigen ge maakt hebben aan kennen en kun nen, zij blijven dat volk trouw. Per soonlijke ambities mogen geen rol spelen. Wanneer wij, kommunisten dus soms wel eens hard zijn in onze kritiek omtrent wat te Aalst ontbreekt of wat er verkorven werd, dan is het omdat we onze stad en haar ijverige bevolking in het hart dragen. Wij hadden voor deze verkiezin gen op een front van progressisten gehoopt, tegen routine en verkal king. Men heeft dit niet gewild. Jammer! Maar wij gaan naar de verkiezingen met vertrouwen. WIJ vragen de kiezer wat meer dan een stem uit persoonlijke sympatie of zich te laten verleiden door een grootscheepse kiespropaganda waar wij trouwens het geld niet voor hebben. Wij vragen de kiezer met ons het roer van het stads bestuur om te gooien! Want om de verwording te beletten waar voor nu ook anderen waarschuwen zijn er in de gemeenteraad men sen nodig die aan geen enkel an der belang moeten denken dan aan dit van het volk; mensen die, zo als leraar J. Van der Hulst ooit eens op een studieavond zei, des gevallend bereid zijn na zes jaar niet meer herkozen te worden, maar die wat positiefs zullen ver wezenlijks hebben. Tot diegenen behoren met abso lute zekerheid de Kommunisten Ray DE SMET. Het overbodige schrappen. De tweede gangbare opvatting over het huidige Japan in deze in het Westen volgens dewelke Ja pan een ultra modern land is, de natie die reuzetankers bouwt een basis op de Zuidpool heeft, een kunstmaan afschoot, de snelste trein van de wereld bezit, met glans een olympiade hield en nu de ganse wereld naar de expo uit nodigt. Ook voor deze mensen is een bezoek aan Japan soms een te leurstelling. Het is primitiever dan men zou denken. Die reuzetan kers zijn er inderdaad en ook de buildings, de fabrieken, de snel treinen enz. Er is echter ook veel dat primitief aandoet, slechts ge- organizeerd is en in 't honderd loopt. Tussen de futuristische ge bouwen van de expo lopen grote kudden boeremenskes, allemaal met hetzelfde soort hoedje op, om de groep te kunnen herkennen, voorafgegaan door een man met een vlag. Ze slenteren met een on eindig geduld van de ene rij naar de andere, trachten zoveel moge lijk paviljoenen te «doen» wat van een westerling de uitdrukking «kuddemensen» ontlokte. Maar die man begreep blijkbaar niet uit welke verafgelegen dorpjes som mige van die groepen komen en hoe fier ze zijn op «hun» expo. Dat ze er soms impassief uitzien is omdat ze vandaag al zoveel ge lopen hebben en zolang in de rij stonden. Ze zijn moe, maar willen zoveel mogelijk ineens zien, want morgen gaan ze terug naar hun dorpen en dit is immers hun enige kans. Het is waar dat alleen de hoofdwegen zeer goed zijn en andere wegen bar slechts, maar dan had men het 20 jaar geleden moeten zien, toen Japan als verlie zer uit de wereldoorlog kwam. Ver geet daarbij ook niet dat Japan op honderd jaar tijd een moderni- zatie doorgemaakt heeft die het Westen drie eeuwen gekost heeft en op eigen kracht ons op vele terreinen niet enkel ingehaald maar zelfs voorbijgestoken heeft, Dat het op andere punten nog niet op peil is, is werkelijk geen wonder. Wat de slordigheid en het ge brek aan stedelijke planning be treft, als een stad als bievoorbeeld Sakai op tien jaar tijd van 280000 tot 650.000 inwoners is gestegen, dan is men eerder verwonderd dat ze die fantastische bevolkingsaan- groei spijt alle tekortkomingen nog zo goed hebben kunnen opvangen en organizeren. Wat voor een land is dan Japan en wat voor mensen zijn die Japanners? Dat is zeer moeilijk te definieren. Eten ze nog met stokjes? Natuurlijk De Japan se keuken is echter internationaal geworden en men kan naast Ja panse gerechten die men met stok jes eet, ook genieten van Wester se gerechten die dan gegeten wor den met vork en mes. Zelf hebben we in Brugge nog een Shish Ke- baab gegeten, in Antwerpen een Bami Goring en in Brussel een echte Japanse sukiyaki (met stok jes). De wereld is één aan het worden en het is geen teken dat men zijn eigen aard verloochent als men zich ook laat genieten van de bijdrage van anderen, en zelfs als een Vlaming houdt van Koesjkoesj, zullen daarom de frietkraampjes niet verdwijnen, of als hij graag een borrel araq of een flink glas vodka lust, zal hij daarom zijn smaak niet verliezen in «'t Vlaamse bier uit edel gerst gesproten»... Hetzelfde geldt voor de Japanner. Hij staat met beide voeten in onze moderne wereld, maar blijft daarom niet minder Ja panner. MODERN, OOK IN DE KLEDIJ Is het waar dat de kimono ver dwijnt? Wel, ook dat kan men zo maar niet met ja of neen be antwoorden. De kimono verdwijnt inderdaad uit het dagelijkse leven. Men kan het een Japan meisje niet kwalijk nemen dat het zich behaaglijker voelt in een losser modern kleedje dan in een nauw sluitende kimono. De tijd is voor bij dat de vrouw en louter sieraad was. Om haar taak in deze moder ne wereld te vervullen moet ze zich natuurlijk ook modern kleden. Zijn de Brugse vrouwen soms min der Brugs omdat ze geen kap mantel meer dragen? Is een Turk zonder snor geen echte Turk? Is Nasser een Europeaan geworden omdat hij geen rode fez meer draagt. Heeft de zwarte zijn eigen aard verloochent toen hij het strooien rokje voor het modern pak ruilde Overigens de kimono blijft hoor, stel u gerust. Een kimono is ech ter een duur luxeartikel dat niet iedereen bezit. Het blijft de ide ale en zeer geliefde ceremoniekle- dij van de Japanse vrouwen, en wanneer ze er geen kunnen ko pen, zullen ze er bij bepaalde ge legenheid een lenen. Zitten de mensen nog op de grond thuis? Ook hier geen onmid dellijk ja of neen. In de traditio nele Japanse kamer staan inder daad geen stoelen, en men zit op de grond op kussens. Men slaapt ook op de grond. De grond is ten andere met mooie dikke matten van fijngelvlochten rijststro bedekt Op de grond zitten is overigens zeer gemakkelijk en zeer natuur lijk. Zie maar eens hoeveel tijd en last er nodig zijn eer we onze kin deren kunnen leren veilig op die gevaarlijke stoelen te zitten. Nu is er evenwel een, moeilijkheid. Deftig op de grond zitten is niet zo gemakkelijk vooral voor de vrouwen. Als men in familie is zijn er natuurlijk geen problemen, maar als er een gast op bezoek is moet men deftig zitten, op de knieen, met de voeten plat tegen de vloer en neergehurkt tot. men op de bin nenkant van zijn voeten gezeten is. Als men het van kindsbeen ge woon is, is het allemaal niets, maar in het moderne Japan... Op het werk of op school en op weg erheen zit men natuurlijk op stoe len of banken. Van 's morgens tot 's avonds dus. Als er dan plots een gast komt, en men formeel, deftig op zijn Japans op de vloer zou moe ten gaan zitten, dan krijgt men spoedig krampen. Om het gezicht niet te verliezen heeft men dan ook een kamer die met tafels en zetels gemeubileerd is, waar men de gasten kan ontvangen. Ook de maaltijden zal men gebruiken in een keukentje op een stoel aan een tafel gezeten. Ook de huiskamer zal buiten de T.V geen meubels hebben, en men zal er gemakkelijk op de vloer zitten (ofwel liggen zo men daar zin in heeft). Ook slapen zal men doorgaans op de grond, hoewel de bedden stilaan ingang vinden Die hebben namelijk een onschat baar voordeel. Men kan er twee opeen zetten en aldus plaats win nen, wat in die kleine Japanse huisjes van groot belang is. (wordt vervolgd) NU ZONDAG DAG DER AALSTERSE MISSIONARISSEN

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1970 | | pagina 15