Kulturele echo's Lezerstribune Heilige koeien en heilige bomen Hei nationals voorzi tterscnap van het OaviHsfontls mm 15 LIEVE VAN DER WEEEN EXPOSEERT IN DE BELFORTZAAL Voor de derde maal kreeg het kunstminnend publiek van de oude Keizerlijke stede Aalst het voorrecht van een ten zeerste geslaagde tentoonstelling te genieten van de jongste werken van Lieve van der Weeën, die met haar geliefkoosde bloemstukken, landschappen oog, hart en gemoed strelen en ontroeren kan I Haar uiterst rijke verzameling van bloemen, landschappen en «Bloemen op fluweel» strelen oog en gemoed van de toeschouwer- genieter van deze bloemenpracht! Enig moet haar liefde zijn voor de bloem die zij, als kunstenares, als rijkbegaafde artiste niet copieert maar interpreteert en liefdevol aanbiedt aan de kunstliefhebber die er van dag tot dag immer meer van genieten zal Laten wij die kleurrijke bloemenweelde in onze woning binnentre den... doch niet immer aan dezelfde muurpand ophangen... Wisselen wij wanneer het past, en het zonne- of schaduwspel in onze woning er ons toe uitnodigen zal, het schildefij af en toe een andere plaats gunnen. Dat zal ons kijkgenot vermeerderen en ons wellicht de tal rijke facetten van de kleurensymfonie, van het kleurenspel, dieper doen ontdekken en inniger medebeleven. R P HAAR WERK Lieve Van der Weeën is een veelzijdige kunst schilderes die ons landschappen, bloemstukken, stillevens, kinder kopjes en genrestukken schenkt. Al deze zaken zijn haar even ver trouwd en geliefd. Meer dan ooit wordt Lieve Van der Weeën gedre ven door een onuitputtelijke stu- wingsdrang haar inzicht en haar plastische geaardheid nog meer te verruimen. Haar werk getuigt van een eigen visie op de dingen. Niet minder dan 54 werken, alsook bloemen op fluweel zijn hier te bewonderen. Werken voor ieders gading. Ten eerste haar landschap pen Lieve Van der Weeën stelt hier meer landschappen ten toon dan in de vorige tentoonstelling. Dit is wel te wijten aan het feit dat zij onder de invloed staat van die prachtige Leiestreek, waar ze sinds een tiental jaren aan de boorden van die Leie woont. Zoals de «Latemse School» zal zij zon der enige twijfel de faam van die landschappen tot ver buiten onze grenzen uitdragen. Dan hebben wij de bloemen, een der geliefde onderwerpen van on ze kunstenares. Wij aarzelen hier niet te verklaren dat zij tot een der beste hedendaagse bloem schilders behoort. In haar kinderkopjes ontwaren wij dat zij diep in de ziel van de kinderen kan kijken. Alles- bij mekaar is Lieve Van der Weeën een figuur die ver uit gestegen is boven het vakman schap. De doeken in deze werke lijk boeiende tentoonstelling zijn gehouden in veelvuldige kleurscha keringen. De schilderes ontwikkelt zeer geslaagde spelingen van kleur in tal van combinaties. Zij weet elke compositie te omgeven met levende schoonheid en waarheid. Wat haar werk betreft blijft Lieve Van der Weeën steeds hoofdzakelijk bij het figuratieve. Met haar eigen visie en uitdruk king, weet zij met behulp van een fijngevoelige keuze van harmoni serende kleuren, in haar stijl zich echt uit te leven en te verrijken. Zij die zich ten volle geeft in haar werk, waar haar tempera ment in steekt, spreekt tot U met haar paletmes en penseel. Ik zei daareven dat Lieve Van der Weeën een veelzijdige kunst schilderes is. Hier is maar één verklaring voor, namelijk dat zij talrijke technieken beheerst. Bij haar is de techniek nog steeds de conditio sine qua non van de ar tistieke creatie. Wij weten het wel dat de techniek niet het kunstwerk maakt, maar wij weten ook dat in gelijk welke kunst zonder tech niek geen enkele genie erin slaagt een kunstwerk voort te brengen. Bij ondervinding weten wij dat Lieve Van der Weeën's techniek door de steeds aangroeiende be wonderaars ten zeerste wordt ge prezen en gewaardeerd. Zij is een schilderes die de natuur «ademt», die in elk doek het koloriet door de compositie in evenwicht weet AALSTERS KOORLEVEN Soms heb ik de indruk dat de natuurbescherming een soort neu rose aan het worden is om niet te zeggen een godsdienst, en van daar ook een middel voor eerst geen doel in de politiek. Er is zeer veel emotie mee ge moeid, en er is buiten de vakmen sen zeer weinig wetenschappelij ke benadering. Die bestaat noch tans al lang maar ze komt langs de nieuws en opvoedingsmedia moeilijk over tot het publiek. Des te beter spreeks ons aan de gruwelijke moord op een rij bomen: een boom die filmisch valt is nieuwer en bijna grijpender-voor te stellen dan een mens die ver drinkt of sneuvelt hiervan zijn we verzadigd. Als nieuwschieters en goedme- nenden, maar vanuit een verkeer de optiek handelende natuurlief hebbers zo voortgaan zit het Wes ten binnenkort met het probleem der heilige bomen, zoals de Indiërs met de heilige koeien. Men zal ze midden op de weg of aan de even gevaarlijke wegrand onschendbaar maken. (De koei die voor een deel aan de oorsprong ligt van onze be schaving is door haar vergoddelij king onder meer in Indie mede oorzaak van armoede, terwijl ze in het liberale Westen een bron is van overproduktie). Het is verkeerd de natuur met overdreven gevoelens aan te pak ken als het te dóen vanuit een enge en ook bij grote firma's be staande bekrompen handelsgeest. Neem het voorbeeld van de ratten Wij hadden (en hebben of zullen nog hebben) een prachtig middel in de hand om het rattenbestand^ drastisch te beperken op voor waarde dat het middel overal en tegelijker tijd werd toegepast. Het omgekeerde is gebeurd. Iets analoogs hebben wij ge daan met de anti-biotica maar het onderzoek is daar zo intens dat wij mogen hopen dat de geleerden de wedloop tegen de resistencie- vorming zullen winnen. Mogen we hetzelfde verhopen voor wat betreft de pesticiden, de wasmiddelen, lucht en waterbevui ling, de lawaaihinder en andere te houden. Een goeie gave die Lieve Vai der Weeën bezit is wel deze: da zij zich niet laat beïnvloeden doo sukses. Nooit denkt zij dat alles vanzelf zal komen. Hard werken is haar leuze! Dan hebben wij die prachtige bloemen op fluweel! Een zeldza me specialiteit, waarvan we weten dat dit als techniek niet gemakke lijk is daar de compositie volledig «af» moet zijn vooraleer het op fluweel wordt vastgelegd. Hiei heeft men niet te doen met zuive re olieverf, maar met een men ging van speciale producten die de schilderes zeker niet prijs zal geven. Als slot wens ik deze gevierde kunstenares, die ons met kernge zonde kunst dient, een welverdiend sukses. Sukses dat haar dan een aanmoediging moge zijn om steeds hoger de gloriewegen van de kunst te bewandelen tot eer van ons volk V. van Frachen. Naar aanleiding van haar zilveren jubileum op 17 oktober II. nodig de een koor uit Krefeld het gemengd koor «Laat Blijde Weergalmen» o.l.v. Karei Van Daele uit tot het geven van een concert aldaar. De plaatselijke perscommentaren waren gunstig. Op zaterdag 21 november, in het kader van het Provinciaal koor- zangtornooi te Wetteren, diende dit Aalsters koor zich aan te bieden voor de bevestiging in de 2e divisie. Net als in 1968 werd het koor door de jury in een hogere reeks geplaatst en staat het derhalve in de 1e divisie gerangschikt. Dit is alleszins een stimulans voor deze vereniging die nu 5 jaar bestaat. plagen die de mens zelf voort brengt. |k geloof van wel. Afgezien dan van een zeldzaam specimen wou ik toch liefst de mens geen naakte aap noemen en evenmin de aap een behaard mens Het is de mens die de plagen van Egypte en nog veel meer overwon nen heeft althans in een deel van en morgen misschien in heel de wereld. Denken wij maar aan de hongersnood in de 19e eeuw. Te genover het emotioneel pessismis- me en het irrationeel idealisme staat het rationeel pessimisme dat de voorlopige kosmische onmacht v. d. mens koppelt aan aards rea lisme. Realisme dat nog enorm te kort schiet en in 1970 nog een natuurramp bestrijdt zoals het de ratten bestrijd: Sporadisch, in ver spreide orde, te laat en ondoel matig. Stel dat men de reuzenle- gers die we er op nahouden niet alleen zouden drillen op bliksem snelle vernietiging maar ook op razendsnel ingrijpen voor hulpver lening? Hetware een stap in de toekomst. Victor Keymeulen, Lede De verkiezing van de Antwerp se C.V.P. schepen Prof. Dr Derin- ne die in 1968 als volksvertegen woordiger ontslag nam omdat hij niet akkoord was met de toen malige houding van zijn partij en Eerste-Minister Eyskens inzake de kwestie van de Leuvense Univer siteit, heeft alleen in Volksunie kringen enige beroering verwekt. Prof. Derinne werd verkozen met 16 op de 30 stemmen en dit na een tweede stemronde, met 11 stemmen voor de kandidaat Ou- trive en 4 voor de kandidaat Prof. Heyman. Andere leden van het hoofdbestuur Prof. Karei van Isac- ker, Cyriel de Keyzer, Prof. Her man de Laeck, Wilfried de Wach ter, Prof.E. Leemans hadden ge weigerd hun kandidatuur te stel len. Naar verluidt zou E.H. Marcel de Smet, voorzitter van de Kultu rele Raad van Dendermonde en lid van de Raad van Beheer van het Davidsfonds in deze laatste funktie ontslag hebben genomen omdat hij niet akkoord zou gaan met de verkiezing van Prof. De rinne als voorzitter. Sedert het ontslag van Mgr. Janssens als voorzitter van het Davidsfonds in 1966, toen de kan didatuur van Pater Wildiers niet werd aanvaard is het voorzitter schap het voorwerp geweest van verholen betwistingen tussen een C.V.P. strekking eendeels en een V.U. strekking anderdeels in het Hoofdbestuur van het Davidsfonds Slechts enkelen zijn de mening toegedaan dat het Davidsfonds zich buiten deze partijpolitieke drijverijen moet houden. Deze be tekenen evenwel een minderheid in het Hoofdbestuur. De verkiezing van Prof. Derin ne als voorzitter heeft slechts in een paar weekbladen, o.w. een Nederlands kommentaren uitge lokt. De katolieke dagbladpers heeft de verkiezing zonder meer gesignaleerd. LITERAIRE PRIJS «DIRK MARTENS» 1970 De prijs wordt toegekend aan de dichter Albert Bontridder voor zijn werk «Ook de Nacht is een zon». De uitreiking van deze stedelij ke prijs heeft plaats op vrijdag 11 december 1970 te 20 uur, in de zaal van het Keizershof, Korte Nieuwstraat te Aalst. Deze manifestatie heeft plaats in het kader van een kleinkunst avond verzorgd door.Sjante Boe tiek onder de auspiciën van he Ministerie vap. Nederlandse Cui tuur met op het programma. «Samenloop van omstandigheden» Toespraken door Louis-Pau Boon. voorzitter van de jury e door. Bert- Van Hoorick, schepe van, cultuur

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1970 | | pagina 15