De installatie van het nieuwe gemeentebestuur Eerlang „Les hal Iets modernes du Quebec in de Rink *^YV\eer clcin 140 ócUilderyen, beeld- bouwwerkenetóen enzin ótadóbezit INVENTARIS OPGEMAAKT ONAFHANKELIJK REGIONAAL WEEKBLAD NEC SPE NEC METU Onthaal inwijkelingen te Brussel 26ste jaargang nr 48 Zaterdag 12 december 1970 Redaktie en Beheer Schoolstraat 26 - 9300 AALST - Tel. 241.14 6,50 fr het nummer De gebruikelijke installatieplechtigheid van het nieuwe gemeente bestuur zou doorgaan in de week van 3 tot 10 januari as. Omwille van de nieuwjaarsdagen zou in tegenstelling met wat sommige kran ten hebben gemeld dit echter niet op maandag 4 januari gebeuren. Het aantal raadsleden dat ditmaal niet meer zal zetelen in de raad is vrij talrijk, in totaal negen burgemeester Blanckaert, schepen G. Claus, en de raadsleden Van Sinay, D'Haeseleer, De Geest, Car- lier, Rombaut, Waegeman en Smekens. Door de Vriendenkring van het Stadspersoneel zullen deze schei dende raadsleden worden gehuldigd in de tweede helft van decem ber. RAADSZITTING KEDEN MAANDAG Heden maandag komt de scheidende gemeenteraad nog in open bare zitting bijeen voor de behandeling van een agenda die 34 pun ten omvat. De laatste openbare zitting is, zoals reeds gemeld, voor zien op 28 december as. 19 PROMOTOR AALSTENAAR HUGO DE POT OP 29 december as. krijgt het publiek de gelegenheid om de Kanadese groep «Les Ballets Modernes Du Quebec» in de zaal Rink te Aalst te bewonderen. De man die achter deze groep staat is nog wel een jong Aalste- naar, de 28 jarige Hugo De Pot die sedert geruime tijd in Kanada verbijft en er aanvankelijk de kunstgroep «Ars Gymnastica» op richtte. SUKSES IN KANADA EN VERENIGDE STATEN In 1968 werd groep omgevormd tot «Les Ballets Modernes du Quebec». Het initiatief van de jonge Vlaming kende vrij vlug een zeer ruime belangstelling, blijkens de tientallen voorstellingen niet alleen tijdens de wereldexpositie te Montreal, maar ook in de Ver enigde Staten, waar deze groep ook voor de T.V. kwam. De groep arriveert op 22 december as. te Zaventem en zal be houdens te Aalst ook optreden te Neerpelt en te Leuven. Op 5 januari keert Hugo De Pot terug naar Kanada. Het optreden te Aalst gebeurd op initiatief van de Stedelijke Kul- turele Dienst en Universitas, de studentengroepering waarvan Hugo De Pot destijds pro-senior was. AFKOMSTIG UIT HET AALSTERSE HET gebrek aan voldoende gegevens betreffende inwijkelingen uit het Vlaamse land in de Brusselse agglomeratie blijft nog steeds een hinderpaal voor instellingen in de hoofdstad die zich inzetten voor een «onthaal» waardoor kan vermeden worden dat de verfransing van de Vlaamse gemeenschap nog verder toeneemt. Instellingen als het Vlaamse Onderwijscentrum te Brussel zouden er dan ook prijs op stellen dat gemeentebesturen hun de adressen overmaken van diegenen die naar Brussel emigreren. Naar verluidt zou het burgemeester en schepenkollege te Aalst daaromtrent gepolst sympatiek staan tegenover een soortgelijk initiatief. FRIAC EN DE STAD AALST NAAR vernomen wordt heeft het Aalsters bedrijf van diepvriezers Friac aan de stad Aalst een belangrijke afkorting overgemaakt, der wijze dat de financiële verplichtingen van dit bedrijf t.o.v. de stad, terug genormalizeerd zijn en verder ook op een gunstig verloop mag gehoopt worden. BIJALDIEN het ooit mocht gebeurd zijn dat een of ander kunst werk, eigendom van de goede stede Aalst, en meteen van alle Ajuinen, zoek is geraakt of in een ogenblik van achteloosheid bv. zou terecht gekomen zijn in een privé-leefkamer of ergens onder officieel stof op een of ander stadszolder vergeten werd; ziet het er thans toch wel naar uit dat men aan de hand van een inventaris weet waar men ter zake aan toe is. De lijst van de schilderijen, beeldhouwwerken, etsen, akwarellen de stad toebehorende is in zoverre klaar dat men nu weet dat bv. een Van Cleverberghs portret «Aalsterse Burger» in het Stedelijk Museum werd ondergebracht en een «Graaf Casatan Krakowsky de Kollervracht» van een F. Buyle opgehangen is in het kantoor van de Ekonomische Dienst. Dat een «Ondergaande Zon» van Maurits Schelck» de bekende wandelgangen van 't stadhuis siert is velen bekend evenals het feit dat Lebruns monumentale «Jacob van Artevelde en de Ambachten» prijkt in de feestzaal. LITHO - PAUL VAN DEN ABEELE ELCK WAT WILS In totaal 142 artistieke gewroch ten representatief voor ismen al lerlei in de loop van vele jaren door de stad aangekocht of haar ten geschenke aangeboden. Het anwoord op de vraag wat er opeenvolgende stadsmagistraten er toe bewogen heeft tot de aan koop van een of ander kunstwerk te beslissen is wel niet zo eenvou dig. Voor de burgemeestersportret ten is er uiteraard een stevige tra ditionele regel: Het behoort tot de vaderlandse geplogenheden dat een man die volgens alle regels van de kunst de burgemeesters sjerp heeft gedragen, picturaal wordt vereeuwigd. In den beginne had een zekere Bosse kennelijk de voorkeur van de eerste Aalster- se bufgervaders. Maar weleer burgemeester Leo Gheeraerts (1896-1919) verkoos G. van de Woestijne. Een naam met wat meer reputatie. Een «Verger d'Hiver» van ons aller Valerius de Saedeleer behoort tot het dekor van de zaal van het Schepenkollege, alsmede ook nog een tekening van dezelfde Meester van de Vlaamse Ardennen. Via een schenking (Van Damme) kwam de stad nog in het bezit van twee andere De Saedeleers. Een Mau- ritsSchelck komt in stadsbezit aan zijn trekken met drie schilderijen. De bewonderaars van Theo Praet kunnen zich gelukkig achten met twee van diens werken. Van Leo Piron een «Land schap» van Oscar Jespers een «Vrouwenfiguur» van Frans de Coninck «Groep Fi guren», van Frans Pereboom «Leie te Deurle» en «Blijde Intrede van Koning Albert Grote Markt» op doek ge bracht door J. Delafortrie behoort eveneens tot het Aal sters kunstpatrimonium Er is werk van Frans Lemaitre, L. Van der Meersch, Henri van den Brouck, Van Malderen. C. Poep, niet te na gesproken uit een reeks vroegere periode een Jozef Me- ganck, een Lode Taeymans (Oud Buitengoed der Paters Jezuieten, een vanzelfsprekende inspiratie voor een man die behoorde tot de S.J. Van Mulders, Huylebroeck ontbreken evenmin als echte Aal- stenaars en in het Museum is er zelf een Petrus van Nuffel al voor handen, in de verkeerde veronder stelling dat deze verdienstelijke Aalstenaar alleen lokale geschiede nis beoefende. JONGEREN NIET VERWAARLOOSD ZOVEEL is zeker dat de jonge re artistieke bent de laatste tien jaren niet kan jammeren over ge brek aan belangstelling van hun stedelijke vroede vaderen. Lieve de Pelsmaeker, Willem Mechnig, Etienne Le Compte, Paul van den Abeele, Luc Claus, Gilbert de Smet, Sanders, Jef van den Steen R. Vinck, Walter Schelfaut, Jac queline Uyttersprot, Liliane de Moor en nog ettelijke anderen kregen reeds hun plaats in de Aal sterse Galerij. Galerij bij wijze van spreken want de ca. 140 kunst werken zijn verspreid in de Sche penkabinetten, administratieve kan toren, vergaderzalen allerhande, Vredegerecht, Bibliotheken Muse um en enkele zelf in het Stadsma- gazijn. In de mate dat het u, burger en burgeres in t biezonder interesseert, moge dit vol staan om u gerust te stellen wat betreft dit deel van het Aalsters kunstpatrimonium. Mocht nu ofte later blijken dat men zich in het verleden en het heden inzake op stuk van plastische of beeldende kunsten in allereerste in stantie niet bekommerd heeft om.-., de beleggingswaarde... dan zeggen wij u ronduit foei... en merci aan de vroe de vaderen, omdat zij af en toe de vrije teugel hebben gelaten aan hun onbereken baar artistiek sentiment.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1970 | | pagina 1