Kontaktkommissie voor herziening van het Schoolpakt zet puntjes op dei DE BENDE VAN JAN DE LICHTE Katholiek onderwijs moet zijn specifieke opdracht kunnen vervullen LOUIS PAUL BOON De Kontaktkommissie voor de herziening van het Schoolpakt heeft het nodig geacht haar stand punten in verband met de herzie ning van het Schoolpakt nogmaals te verduidelijken, inzonderheid in het vooruitzicht van de vorming van de nieuwe regering. Dit ge beurde donderdagvoormiddag 6 dezer tijdens een persconferentie te Brussel, waar de h. A. Cool, voorzitter van de kommissie een toelichting verstrekte die tevens een antwoord inhield op allerlei geruchten en onderstellingen die de ronde doen en die een behoor lijke herziening vain het School pakt dreigen te bemoeilijken. De kontaktkommissie herhaalt nogmaals de opties die zij voor de herziening van het Schoolpakt voorstelt georganszeerd overleg tussen de verschillende onderwijs- netten, kwalitatieve verbetering van het onderwijs, rationalizatie en programmalle, 'o.a. door de op richting van een Investeringsfonds voor het vrij onderwijs, naast de reeds bestaande Fondsen voor schoolgebouwen van het rijk, van provinciën en gemeenten, opheffing van alle diskriminaties. De Kon taktkommissie herhaalt tevens dat zij een oplossing nastreeft in over leg met alle betrokken partijen. Een vreedzame oplossing van de hangende problemen moet volgens de kommissie mogelijk zijn. GEEN POLITIEK MANEUVER Er wordt beweerd dat de her ziening van het Schoolpakt op het laatste ogenblik werd opgerakeld bij de onderhandelingen l.v.m. de vorming van de nieuwe regering om de schijn te redden bij het af springen der onderhandelingen. De Kontaktkommissie herinnert er ter zake aan dat zij sedert januari 1969 de herziening van het school pakt heeft voorbereid. Het gaat hli'er om een probleem waarbij 1.350.000 leerlingen en 85.000 leerkrachten betrokken zijn. Het is duidelijk dat de nieuwe regering de oplossnng van een zo belang rijk probleem moet behartigen in dien zij werkelijk bekommerd is om het algemeen welzijn. De her ziening van het Schoolpakt 'is dus eenvoudigweg een 'opdracht waar aan de nieuwe regering zich niet kan onttrekken, rekening houdend met de gelijke behandeling van alle leerkrachten, van alle leerlin gen, van alle ouders en van alle scholen. SCHULDEN De Kontaktkommissie vraagt dat het Investeringsfonds ook de konsolidabe van de lopende schul den van het vrij onderwijs zou mo gelijk maken. De gemeenschap moet zich rekenschap geven van de enorme financiële inspanningen die het kaitoliiek onderwijs heeft moeten leveren om tussen 1958 en 1970 een aangroei van 300.000 leerlingen op te vangen; dit staat gelijk met de oprichting van 500 scholen van gemiddeld 600 leer lingen, wat neerkomt op een no minale schuld van 6 miljard, mede door het feit dat de staat geen enkele financiële hulp voorziet voor de investeringen. Het vrij on derwijs ontvangt geen enkele bouwtoelage en moet bovendien zijn diensten geheel kosteloos aan bieden, wat ekonomische onzin ra Naar het oordeel van de kom missie is de formule van het eigen Investeringsfonds de meest doel matige en meest ekonomische. zonder dat het een risico is van gebrek aan rationalizatie en pro grammatic. PLURALISTISCHE SCHOOL VERWORPEN Sommigen stellen het voor alsol de overschakeling naar één enkel pluralistisch schoolnet het gehele onderwijsprobleem zou oplossen. Allereerst erkennen de grondwet en het Schoolpakt de onderwijs vrijheid en de vrije schoolkeuze en moet dus in de eerste plaats re kening worden gehouden met de vraag van de ouders. Uit de resul taten van een nationale enquête van de Nationale Konfederatie der Oudervereniging, toegelicht door de sekretaris-generaal. de h. H. De Smet, blijkt dat de ouders die hun kinderen aan het katoliek on derwijs toevertrouwen (58 van de totale schoolbevolking, lm Vlaanderen zelfs 68 de plura listische school afwijzen. Op grond van diezelfde grond wettelijke vrijheid moet al wfe een pluralistische school wil oprichten, in dit land over dezelfde mogelijk heden kunnen beschikken als de andere schooloverbeden om zijn initiatief door te voeren, indien er voldoende vraag naar is. Uit peda gogisch oogpunt steunt de formu le van de pluralistische school op de stelling dat alle levensbe schouwingen pedagogisch gelijk waardig zijn en slechts een ge deeltelijke invloed hebben op de persoonlijkheidsvorming van de leerlingen. Deze stelling aldus de Kontaktkommissie miskent enerzijds de vormende waarde van de persoonlijke invloed van de ieraar, op de leerling en vertrekt anderdeels van een relativistische kijk op het leven die pedagogisch een minder gunstige basis biedt dan een koherente levensbeschou wing. Wat haar betreft is de Kontakt- kommtisslie er allereerst om be kommerd dat het katoliek onder wijs zijn eigen specifieke op dracht kan vervullen t.o.v. de hem toevertrouwde kinderen, in dezelf de voorwaarden als de andere ond'erwij'snetten. Onze enige strijd de lepra Eén van onze wapens de sulfonen Onze enige overwinning genezingen met duizenden Onze enige macht de solidariteit van allen die tegen de lepra' en tegen alle lepra's ten strijde trekken WERELDDAG VOOR DE MELAATSEN 29 - 30 JANUARI 1972 Damiaanaktie, V. de Saedeleerstraat 24 Aalst P.r.k. 101.33.56 VERVOLGT 16 NADRUK VERBODEN En zie, heel de geschiedenis van dit volk ligt in deze enkele schaarse woorden opgekropt. Ge hoond en gemarteld, is over hun naar de grond gebogen gelaat een valse en wrede trek komen te lig gen... maar als ze dat gelaat naar u oprichten ziet ge toch slechts de onoverkomelijke angst. Zo zijn zij wreed, maar laf. En Jan de Lichte, met zijn stoute woorden over wat weten ze allemaal... over opstand misschien, vereniging opentlijke gevechten met de Fran se soldaten, brutale diefstallen bij allen die in deze donkere tijden veel geld verdienen, en munt we ten te slaan uit de honger van een gans volk. Neen, daar moeten ze niets over horen. Laat hen lie ver voort met de bedelzak langs de wegen lopen, hun mutske aflan- gen en aan hun paternoster zab beren, om hun verschrokte korst brood te venttenen. «Volgens Tineke ons heeft uit gelegd, zou hlij zelfs willen dat we alles eerst hém in handen ge ven, zelfs als hij er niet eens om trent is geweest!» zegt Le Houcke «Alles voor ene!» spot Pier Putte. En ook dat is weer een woord dat een wereld van onder de grond oproept. Zo is het immers een les van eeuwen her reeds, dat -wie waarboven wil de iaagsten en de ongelukkigsten samentrommelt, de paria's oproept dat hij de krommen en de schelen, de buiten ein de kreupelen opstandig maakt dat hij hén de gloeiendhete kastanjes uit het vuur laat halen om over hun rug omhoog te krui pen, «Nu is het «allen voor ene», spot Rler Putte. «Maar morgen zal het «alles voor ene» zijn. «Juist gezegd», meent Le Hou- cke. «En lang zal het niet duren of we gaan ons mutske moeten aff lansen voor de meneer de kapi tein». En ondertussen staat Anne-Ma rie de Cierck naar de zwarte lap van Anna-Marie de Mulder te sta ren. Doch eindelijkrukt ze zich daarvan weg, en in 'plotse niet te bedwingen toorn, haar vlammende ogen en uitdagende boezem naar die beide dweersdrijvers gericht, roept ze of ze hun mekeer wil zeg gen van wat soort volk ze zijn. «Ja, zeg mekeer van wat soort volk we zijn!» vloekt Jef Ie Hou cke terug... En hij staat er al met zijn leeggedronken kan bier, ge reed om toe te slaan. «Kom toe, laat het mansvolk daar ruzie over maken!» sust An- ne-Marie de Mulder en ze trekt AnneMarie de Cierck aan de mouw om haar van die ambrasmakers weg te krijgen. «Ge Zijt van het soort volk dat alleen maar scheef en dwars kunt doen te midden van uw soortgeno ten, maar dat te leeg en te laf is om zich te verdedigen waar het allang ziijn man had moeten staan maar dat allegelijk zijn deel zal moeten hebben als Jan de Lichte de wagen aan het rollen gaat bren gen. Van dat soort volk zijt ge!» En gelijk haar ogen vlammen schieten zou ze ook nog willen zeggen ,dat zij van het soort volk Zijn, waarvan het hier bij ons steeds gekrioeld heeft. Maar al de woorden 'die ze toevallig windt zijn te arm, te schraal, om dat uit te drukken. En ze zegt alleen maar «Blijf uit de bende weg, manne ke. Loop voort langs de wegen en bedel uw verschrokte boterham lang uw mutske af en zeg «danke!» «Ik heb nog nooit in mijn le ven «danke» gezegd!» briest Jef le Houoke. «lik heb mijn brood eerlijk verdiend met het te stelen waar ik kom, en het iis juist daar om dat ik van Jan de Lichte en zijn bende precies niet veel moet hebben. Ik zou niet geern zien dat Ihij de fijne meneer gaat spelen met onze gevaarlijk verdiende cen ten. Dat zeg ik!» En gelijk hij voetstappen de kroeg hoort naderen verheft hij stout zijn stem. Want wie nu ook gaat binnenkomen, hij mag weten dat Jef Ie Houcke en Pier Putte voor zich zelf hun man zullen staan. Maar het is toch niet deze dlie Hij verwachtte, die nu binnen komt... het lis tot zijn verbazing zijn eigen Wijf, in een nogal raar gezelschap. Zijn vrouw wist dat ze hier bei den gingen zijn, dat Tineke hen had opgemaakt 'hier vanavond stokken 'in de wielen te 'komen steken, en dat zij niet beter vra gen dan ergens ruzie en ambras te mogen zoeken. Zo gauw ze dan ook uit de voeten kon heeft ze haar hoofddoek omgeslagen en is ze naar hier gekomen. Onder haar baan zag ze echter twee scha- bouwelijke kerels, die haar pre cies stonden op te wachten met 'de een of andere onchristelijke be doeling. Maar neen, voorzichtig naderend zag ze dat het bohemers moesten zijn, uit het kamp ginder te Oordeghem. En zij stapte ver der met hen op, vragend of zij ook misschien op die vergadering uit genodigd waren. «Bah!» zegden P'ieter en Adni- aen, de bohemers... «Wij kennen Jan de Lichte zo een beetje, ziet ge!» En verder spraken ze over die vergadering geen gebenedijd woord meer. Nu komt het w'ijf van Jef Ie Houcke «de Honger» binnen, én hoort ze dat de ruzie al in gang is. Ze begrijpt het dadelijk, als haar schietspoelende blik de uit dagende boezem van Anne-Marie de Clerok ontmoet. En ze haat da delijk die vrouw met de vlammen de ogen en het mooie lijf. Zij 'is jaloers op al wat mooi is, en mengt zich dadelijk in de ruzie, begint al dadelijk die véél te mooie vrouw te verwijten. Och, Meulenaere, die zwijgende botterik welke ginder nog altijd in zijn hoek ±it, gaat buiten om zich eens tegen de achtergevel te plaatsen, en daar zegt 'hij tot zich zelf met al hun zever!» En de beide bohemers schud den het hoofd, zodat hun oorbel len en 'hun lange zwarte haren heen en weer slaan, «Maar hoe üs 'het mogelijk?» vragen ze. «Hoe kunt ge voor zo een paar nietsbetekenende woor den zo een wind maken?» En ook in deze woorden ligt een wereld, een levensopvatting, een soort wan eredienst verscholen. Een verbond, een bende en een wachtwoord, een heilige eed en een met bloed getekende verbinte nis... 'het zijn, voor deze bohe mers, wat woorden zonder zin waarvoor men geen wind moet ma ken. Och, laat Jan de Lichte maar grote woorden uitspreken, laat hij hun een zo groot mogelijk deel van de bult geven... zij zelf zullen toch immer vo:or zich zelf stelen, en een eeuwig volk op zich zelf blijven. Of peinst Jan de Lichte nu dat er ook al eerlijke dieven gaan ko men?

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1972 | | pagina 4