HALLE-BEDEVAARDERS BOOS Voortaan «Zonder die moderoe katoiieke Vlaamse Jeunesse doreé». is GEZOND Wat met de Een parkeerruimte die niet beantwoord aan haar doel P.V.V. raadslid De Gols Je kon ze tijdens het voorbije Pinksterenweekeind fors zien op stappen en in een later stadium ook strompelend hun laatste reser ves zien aanboren. Slierten Halle-Bedevaarders, soms ook wel kleine groepjes van drie a vijf man. Want dit is wat weleer een gelovig dichter, als wij ons niet ver gissen August van Cauwelaert heeft genoemd de maand van vroom heid mei. Doet het Scherpenheuvel, Lourdes-Oostakker, Kalle en andere Vlaamse bedevaarten nog in een tijd dat de Bedevaart bij uitstek die naar Diksmuide is En met Diksmuide ook de Spaanse Costa Brava's waar de zon en wat al meer blijkbaar meer wordt vertrouwd als een remedie tegen alles en nog wat. «EEN SCHANDAAL» VANUIT het Aalsterse blijft het O.-L.-Vrouw bedevaartsoord nog een attraktie. Het is, had een pas toor gezegd tot zijn new-look kato- lieken, uiteraard geen geloofspunt Maar voor velen is die jaarlijkse tocht naar hun bede vaartsoord een steviger houvast dan een medisch team. Een kwes tie van vertrouwen, van geloof. Het aantal Halle-bedevaarders vanuit het Aalsterse was ook deze maand nog relatief hoog. Daarbij komt, voor de jeugd, dat het met een gelegenheid was om de slo gans van sportbiennales allerlei in de praktijk om te zetten. En het behoort tot aloude Vlaamse tradities dat tijdens toch ten naar bedevaartsoorden de schoonste idylles ontluiken, of om het andersom te zeggen verliefde of vrijende paartjes andere woor den prevelden dan deze die een ode zijn aan Ons Lieve Vrouwe ken. Dat mocht reeds, en dat was het ook decennia geleden. Wie de liefde ontdekte tijdens een bedevaartstocht mocht rekenen op een lang en gelukkig huwelijk. «DESNOODS NOG LIEVER MET EEN ECHTE HIPPIE» Dit is dan het bondig verhaal van de bedevaarder die zich de tochten naar Halle uit voorbije tij den herinnert de doodongelukkig of verontwaardigd tot de konklu- sie is gekomen «Het is niet meer zoals weleer». Ach, zei onze man zelf indien het geen bedevaartstocht was ge weest dan zou ik nog zeggen dat het gewoonweg een schandaal is zoals een aantal jonge mensen het onderweg al te bont hebben ge maakt. Te bont hebben gemaakt gooit bv. niet flesjes aan Ja, je bier en wat al meer scherven op openbare wegen Als je ergens op bezoek gaat laat dat nu toevallig het Bedevaartsoord van Halle zijn dan drink je vooraf niet in die mate dat je een stuk in je kraag hebt. En dat was het geval met een aantal jon ge mensen. Ik ken de ruwste soldaten- moppen uit mijn tijd als krijgsgevangene, maar wat ik van sommige jonge mensen te horen kreeg is smeerlappe rij zonder meer. En dat dan ten gehore ook van je kinde ren die mee opstappen. Een bedevaartstocht Ja, maar niet voor sommige jonge mensen die erg modern katoliek willen doen. Geef me dan liever een niet-gelovige voor wie bedevaarts tochten een stuk oude folklore zijn zonder meer. Volgend jaar ga ik met een paar vrienden. Zonder die moderne katoiieke vlaamse «jeu nesse dorée». Desnoods nog liever "^et een echte hippie. In de eerste wereldoorlog pro, beerde ik bij de marine te komen. Ik was 15, maar groot voor mijn leeftijd, en ik vertelde de onder officier dat ik 16 was. «Spijt me. je bent te jong», zei hij. Twee maanden later ging ik weer. Hij scheen me niet te herkennen en dus zei ik deze keer dat ik 17 was, maar ik kreeg hetzelfde ant woord. Ik wachtte een paar weken en ging toen nog eens. En deze keer was mijn antwoord op de vraag van de onderofficier «Ik ben 18» Hij keek me aan en zei lachend «Jong we zouden je wat graag hebben bij de marine, maar de moeilijkheid is dat jij zo vlug oud wordt dat we je over een jaar al zouden moeten pensioneren Jens belde op een middag van kantoor zijn vrouw op en vertelde haar dat hij twee kaartjes voor de schouwburg had. «O, wat heerlijk lieveling» zei ze. Ik ga meteen toilet maken. «Ja, doe dat» zei Jens. De kaartjes zijn al voor morgenavond». Een gewapende rover kwam te voorschijn uit een donkere brand gang en sprak tot de eenzame voorbijganger de klassieke woor den «Je geld of je leven!» De voorbijganger doorzocht zijn za ken, aarzelde toen even en vroeg: «Neemt u ook betaalcheques aan?» MET het probleem van de par keerruimten worden zowat alle centra gekonfronteerd. Dus niet specifiek Aalsters, voor wie het mocht denken. Een probleem dat overigens niet zo eenvoudig is, vrij komplex blijkens wat interna tionale specialisten daarover op colloqia hebben gezegd: Zo o.m, merkwaardig genoeg het toene mend aantal parkings in stads centra lokt nog meer automobilis ten en vermindert het gebruik van openbare verkeersmiddelen, al dan niet via metro, trein, tram of bus. «PRATEN MET DiREKTIES VAN BANKINSTELLINGEN INMIDDELS neemt dit toch niet weg dat de Hopmarkt, als centra le, dus goed gelegen openbare parkeerruimte steeds meer en meer een steen des aanstoots is, want vrijwel de ganse dag door, met uitzondering van de weekeind- dagen totaal volzet is met wagens die van 8 tot 18 u er immobiel staan. Daarover heeft het P.V.V. raads lid R. De Gols, blijkens de agenda van de raadszitting van gisteren, donderdag zijn bezorgdheid uitge drukt. Deze parkeerruimte is niet meer te gebruiken voor het doe! waar voor deze werd aangelegd, het is hoofdzakelijk het personeel van de bankinstellingen die er gebruik van maken. Dit is een last voor de Aalster se gemeenschap die in feite door bedoelde werkgevers zou moeten gedragen worden. Aldus voor noemd raadslid die het kollege van burgemeester en Schepenen vraagt, ZEER DRINGEND met de betrokken direkties te praten en de mogelijkheid te onderzee- ken mits vergoeding een andere ruimte buiten de middenstad ter beschikking te stellen. Het is vanwege dit raadslid een niet onverstandige vraag die men bezwaarlijk met algemeenhe-1 den uit de weg zal kunnen gaan. j De kommerciele attraktie van de middenstad waarover begrijpe lijkerwijze bekommernis groeit is vooralsnog afhankelijk van de par keerruimte aldaar.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1972 | | pagina 3