- SWAMI SIVANANDA YOGA ASHRAM DE BENDE VAN JAN DE LICHTE YOGA - YEDANTA - AFDELING AALST Programma 10 Juli - 31 augustus LOUIS PAUL BOOM Wie je even uitblazen na een drukke dag? Heb je thuis geen ruimte om Hatha Yoga of meditatie te beoe fenen? Worden je buren nijdig als je kirtan doet? Heb je problemen in verband met Yoga Of wil je gewoon enkele minu ten stil zijn Kom dan naar ons Yoga-centrum Arbeidstraat 66 9300 Aalst De Ashram is tijdens de vakan tie open op volgende uren: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 16 tot 20 uur; woensdag van 16 tot 19 uur; zaterdag van 14 tot 19 u; zondag gesloten (tenzij op 13 augustus) Programma 1e verdieping tot 19u30 (woens dag tot 18u30) individuele Hatha Yoga (Asanas, Pranayama, Moe dras, Bandhas, enz) eventueel leiding mogelijk. Bij zonnig weer op het terras. Gelegenheid tot gesprek en de bat in dezelfde kamer. Van 19u30 tot 20 u (woensdag van 18u30 tot 19 u): algemeen besluit Poeja, Arati, Vredeman tra. 2e verdieping voorkamer lektuur studie, schrijfwerk, enz. alleen of in groep (maar in stilte) achterkamer 16 tot 18 u Kirtan (sistematische studie en beoefe ning ervan); van 18 tot 19u30 volstrekte stilte, individuele medi tatie. MEDITATIE EN YOGANIDRA ONDER LEIDING Yoga Nidra dinsdag van 18u30 tot 19u30. Meditatie: donderdag van 18u30 tot 19u30 Op zaterdag is er zoals gewoon lijk Satsang van 17 tot 18u30. BIEZONDERE PROGRAMMA'S 3 sadhanadagen 1. woensdag 26 juli (Goeroepoernima) 2. zondag 13 augustus 3. donderdag 31 augustus (Krishnajayanti) Op deze dagen is de Ashram open van 6u30 tot 22 u (eerste programma om 7 uur). Voor men sen die niet zo vroeg aanwezig kunnen zijn is er gelegenheid tot overnachten (slaapzak meebren gen). Deelname vooraf mededelen aan Gopal Haegeman, Immerzeeldreef 206 9300 Aalst, tel. 053/26.777 Plaats beperkt. 's Middags een sobere vegeta rische maaltijd mogelijk (60 fr) Op 27 juli en 31 augustus is er van 20 tot 22 uur een hoofdpro gramma, zoals medegedeeld. Al leen degenen die de hele dag ko men moeten vooraf inschrijven op bovenvermeld adres, (belangrijk!) Ashramregels Behandel de Ashram met even veel zorg als je eigen huis. Leer er zwijgen (Mouna); spreek er al leen als het nodig is; leer er jezelf observeren. Kijk naar binnen. Voel dat je er helemaal alleen bent. De veantwoordelijken zullen mede delen welk werk er te doen is (kuisen, afwassen enz.), ze zullen er ook een tijd voor bepalen. Help ze. Dit is Karma Yoga. In de As hram wordt niet gerookt. Laat je ondeugden buiten maak van de Ashram een hemel. Voor suggesties, klachten en opbouwende kritiek kun je terecht bij Narayan of Siva elke zaterdag tussen 14 en 17 uur, of schrijf ze op en steek ze in de ideeënbus. leder bezoeker of deelnemer aan een van de programma's wordt verzocht met een vrije bij drage zijn Ashram te helpen uit bouwen. Wees geen lip-Yogi, maar een daad-Yogi. Je bouwt je leven op met wat je geeft. Veredel je hart. Verruim je hart. Dat is de oplossing voor alle wereldproble men. Leden die vrij zijn en zich wil len verdienstelijk maken zijn wel kom om de verantwoordelijke te komen helpen (toezicht houden in de verschillende kamers, mensen wegwijs maken, enz.) Neem zo spoedig mogelijk kontakt op met Gopal. Uiteenzetting met demonstratie voor beginners op donderdag 7 september 1972 om 20 u in de stadsschool «De Kat», Vredeplein Aalst. Daarna gelegenheid tot inschrij ving. Bij de inschrijving te betalen 400 fr (geeft gedurende een jaar recht op een wekelijkse les en een maandblad). De eerste les zal plaatsvinden op donderdag 14 september om 20u30 (einde om 21u30). VERVOLGT 42 NADRUK VERBODEN Ondertussen is het kermis ge worden binnen de muren der stad. De vlaai wordt geproefd, het eier- brood gesneden en met boter be smeerd. En de bedelaars en de liedjeszangers komen toe, gelijk zwermen insekten. En ook komt er een mallemolen en een lustig wiel. En ook komen er almeteens bohe mers toe. Gans de stad stroomt samen om dat vreemde volk aan de gang te zien... die donkere mannen met hun oorbellen, en die zwartharige vrouwen met hun lan ge vreemdbloemige rokken. Zij hebben, op de markt zelf, zich een plaatsje uitgekozen, vlak voor het belfort. Zij ontrollen er een tapijt en vertonen er hun kunsten. Er is een sterkgespierde man die gewichten heft, er is een wilde man die vuur verslindt en een de gen diep in de keel steekt. En ook is er een beer die danst. Het schijnt zelfs dat het oude wijf daar, die door de andere bohe- mers Moeder wordt genoemd, be reid is de kaarten te leggen en de toekomst te voorspellen... ware dit niet verboden. Maar toch, als men alle gelijk iets meer wil we ten, zal men stiekem kunnen naar binnen sluipen, en het wijf zal met haar gekromde smerige vinger in het koffiedik wrijven. Maar nu, op het ontrolde tapijt, dansen en zin gen zij. Zij laten tamboerijnen rin kelen, en slaan de bekkens en de trom. En dan, als er volk genoeg staat te gapen, komen zij met een nooit- gezien nummer uitpakken. Een meisje, een kind haast nog, met tedere polsen en naakte armen, met donkere olijvenogen in het ge bronsde smalle gelaat, komt lenig als een kat op het ontrolde tapijt Zij wordt voorgesteld als Sara. Sara, het bohemersmeisje! Zij maakt een buiging en lacht ons toe. Maar in dat gebronsde masker, en met die donkere en smalle ogen zou haar lach veeleer een honende grimas kunnen zijn, waarmee zij meer diepste verach ting dan welwillendste beleefdheid uitdrukt. Doch pas is dit gebeurd zo vlug, dat wij de diepere grond ervan niet vermochten op te speuren of zij keert ons reeds de fijn gebeeldhouwde rug toe, en gaat haar nooitgeziene nummer ten beste geven. Zij heeft aan haar voeten een klein zakje keien staan Nu doet zij er een greep in, kiest zich een kei uit... en even achter waarts wippend, de lenige blanke arm zwaaiend, gooit zij die de hoogte in. Verbaasd volgen onze ogen de wegschietende kei. Een korte tik horen we, en dan draait het koperen vlaggetje op de toren dat dienst doet als windhaan, bliksemsnel op zijn spil rond. Ron dom haar begint men aan moedi gend te lachen en bravo te roe pen. Notaris Woese staat er, en ook de jonker die beiden zopas in het belfort tot getuigen zijn opge roepen geweest en ook zij knik ken goedkeurend met het hoofd. Maar terwijl Sara zich nu een an dere kei uitkiest, en alle omstaan- ders aandachtig de bewegingen volgen van de lenige blote arm, kijkt de jonker toch naar het iets te diep uitgesneden kleed. «Zij is een wonder!» zegt nota ris Woese. «En hoe goed kan zij mikken!» brabbelt de jonker... «hoe schoon, gelijk een schietspoel, is die arm daar...» En de donkere olijveogen kijken hen aan, lachend smalend pre cies en dichter op hen toetre dend, om haar aanloop te nemen, pooit zij nu opnieuw. Haar worp is echter iets lager, vlak in het middenpunt der wijzerplaat. En dan, kei na kei, krijgt elk romein- se cijfer een tik, de ganse wijzer plaat rond. Notaris Woese klapt in de han den en de jonker tast in de zakken om haar een geldstuk toe te wer pen, maar vindt ongelukkiglijk niets. En dan... raakt zij vermoeid, dat haar keitjes steeds lager ko men? Nu bereikt zij niet eens het uurwerk meer, maar raakt zij de ijzeren staven van het smalle raam onder het uurwerk. En iemand on der het toegestroomde volk zegt, dat daar het hol is waarin men Jan de Lichte opgesloten heeft. Hoog en smal is dat gat, en de kleine keien vliegen er steeds vlugger en talrijker heen... gaan zelfs tussen de staven door naar binnen. «Ja, gooi hem ginder maar wat stenen in het gelaat», roept nota ris Woese. «Gooi maar!» brabbelt de jon ker... «Hij kan niet genoeg afzien, de leugenaar, die beweert dat ik geen schop heb gekregen». Maar ook, naast hen, staat de cipier met zijn schromelijk man kende been. En hij mengt zich in het luider wordende gesprek. Hij verheft zijn stem tegen dat spel der bohemers. «Straks wondt ge hem nog!» roept hij uit. En al de anderen lachen hem uit, of kijken hem kwaadaardig aan. «En dan, wat zou het als zij hem die keien in het gelaat moes ten gooien?» «Het is nog niet bewezen dat hij wis en zeker deze is, voor wie alleen hem houden. Ik zelf be twijfel dat vooral ten sterkste!» En als Sara onmeedogend de regen van keien door het toren- raam blijft laten stromen, protes teert hij luidruchtig «Ge stenigt een onschuldige!» En hier en daar is er een ver ontwaardigde burger te vinden inderdaad, waarde lezer die zich aan de zijde schaart van de cipier, en eist dat het bohemers meisje ophouden zou. Maar zie, hier en daar staat er ook ene van die bedelaars, van dat onbe kende leurdersvolk...en wonder genoeg, zij mengen zich niet in die twist. Zij kijken zwijgend het spel van Sara, het bohemersmeisje aan En ook hij, ginder in zijn hok op de toren, ziet de kleine keien binnenstromen. Zij willen hoogst waarschijnlijk zijn aandacht wek ken: er moet iets belangrijks op til zijn, daarbuiten. Zijn hart be gint buitenmate te bonzen. En de hoop, dat gevleugelde en onsterfe lijke dier, richt binnen in hem de kop op. En dan, Sara staakt het spel, want de bohemers gaan een nieuw nummer opvoeren. Zij gaan vreemde dansen uitvoeren, en lie deren ten beste geven, die men zingt in de verre streken waar een maal de wieg der bohemers heeft gestaan. Zo wordt het toch aange kondigd door Sara, terwijl zij lacht Maar nog steeds kunnen wij niet achterhalen of zij ons, ja dan neen, voor de aap houdt.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1972 | | pagina 4