herfst- en wintermode 1972-73 ês culinaire versierseltjes hot-pants modieus... maar. 12 Om schotels een feestelijk tin tje'te geven, kan men gebruik ma ken van RADIJS-BLOEMPJES Men neemt hiervoor een ra dijsje en snijd dit rondom vier a vijfmaal in tot bijna onderaan. Als men de radijs vervolgens een half uurtje in ijskoud water legt, gaat de vrucht als een bloem open staan, Dergelijke bloempjes zijn vooral geschikt om koude salades te garneren. PAPRIKA Reepjes, vierkantjes of ringen rode en groene paprika geven soe pen, sauzen en ragouts een kleu rig accent. OLIJF In schijfjes gesneden olijven, vooral die met pimant gevuld zijn maken hartige schotels veel fleu riger. AUGURK Snijd een augurk vier- of vijf maal in de lengte in tot V2 om van het einde. Als men de reepjes augurk nu uit elkaar drukt, vormt zich- een waaiertje. EIEREN De garnering met plakjes hard gekookt ei is overbekend. Maar men kan de geel-witte kleurencom binatie nog aantrekkelijker maken door op de plakjes een peterselie blaadje te leggen, een klein toefje tomatenketchup te spuiten of er wat paprikapoeder over te strooi en. PAPRIKAPOEDER kan men overigens ook - ter- wille van de smaak en de kleur - strooien over saus, ragout, kaas onder de grill, vlees- en visgerech ten. UI Uieringen ontstaan doordat een ui overdwars in plakken gesneden wordt. Deze plakken kan men tot ringen uit elkaar drukken. Men kan ze rauw, maar ook mooi bruin gebakken bij vlees-, lever-, visge rechten en slaatjes geven. SLAGROOM Toefjes stijfgeslagen room op een zoet nagerecht kan men be kronen met een hazelnoot of halve walnoot. Door wat cacao of poe derkoffie over de slagroom te strooien, krijgt men weer een an der effekt. NOTEN Met gehakte noten bestrooid krijgt een schaaltje sla wel een heel ander aanzien. AMANDELEN Hele amandelen of snippertjes ervan worden altijd eerst geroos terd alvorens men er nagerechten, gebak en andere zoetigheden mee garneert. Het roosteren gebeurt droog (dus zonder toevoeging van vetstof) in de koekepan. Steeds omscheppen, want ze worden snel zwart (en bitter). Weet U overi gens dat geroosterde amandelen pok gebruikt worden bij vis, meer bepaald bij forel Hot pants behoren aan de jeugd, dat weten we zoetjes aan wel allemaal. Maar zelfs al is men zeer jong, dan nog moet men terdege oppassen met dit kleine kledingstuk: het kan alleen met sukses ge dragen worden door goed geproportioneerde slanke figuurtjes. Wanneer is men te zwaar voor een hot-pants? Over het algemeen wanneer het dikste gedeelte van de benen meer dan 50 cm omtrek heeft. Is dit wel het geval, dan is met beter gekleed met een rokje. Voor de gelukkigen, die wel in een hot-pants onder de zon kunnen paraderen, volgen hier toch enkele wenken die men in acht moet nemen: WAT MEN NIET BIJ EEN HOT-PANTS MOET DRAGEN grote flaphoeden; hoog opgewerkte kapsels, enorme oorbellen of hangers; bloesjes met jabots, doorkijkbloesjes, maxi-truien en brede ceintuurs; hoge laarzen tot halverwege de dij of ballerina's; fantasiepanty's; handschoenen en grote schoudertassen. WAT ZEER GOED PAST BIJ HOT-PANTS Kortgeknipte haren, al of niet gekruld; kleine petjes en baretten; kleine halsdoekjes om de hals gestrikt; T-shirts, truitjes, battledress-jasjes en smalle ceintuurs; Effen panty's, waarvan de boord beslist onzichtbaar moet zijn. Blote benen mag ook, maar dan moeten ze wel mooi bruin zijn; platte sandalen, linnen laarsjes en kleine schoudertassen: De modewereld beleefde weer eens een drukke week de voor stellingen van de nieuwe Couture-kollekties voor de aanstaande win ter. Het bilan kan nu worden opgemaakt, de nieuwigheden naar waarde geschat. Wat vooral opvalt is de massale terugkeer van de rok, vedette van alle kollekties. Gedragen met tamelijk wijde jasjes, van diverse lengtes, blazen ze de tailleur nieuw leven in. Een andere vaststelling het afwijzen van traditionele, trieste winterkleuren. Overal lichten heile kleuren op, wel dikwijls gemilderd door de neutrale of donkere tinten waarmee ze samen verwerkt wor den. Het mengen van deze twee kleuren en het gebruik van om keerbare weefsels zijn opvallende kenmerken van de nieuwa kollek ties. DE MANTELS -Ze zijn alle wijd, maar op verschillende wijze veel wijdte aan de schouders en de mouwinzet voor kimonomantels en sportieve raglanmantels met ceintuur (J.L. Scherrer, Dior). Nog meer wijdte voor mantels van het valschermtype als kimonomantels in schuindraadsverwerking (Lanvin) of voor ruime trenchcoats (Ted Lapidus). Nieuw op het gebied van mantels is het gebruik van om keerbare stoffen. REGENMANTELS Een waarborg tegen de regen met hun kappen, hun grote schouderstukken en hun komfortabele wijdte. Ze zijn alle van katoendoek gemaakt. UNGARO gebruikt wit en zwart voor zeer lange trenchs (tot aan de enkels), DIOR en FE- RAUD verkiezen zuurtjestinten voor ruime overjassen. JASJES Het nieuwste element in de kollekties. Sommigen wa gen de voorspelling dat ze deze winter de mantel volledig zullen verdringen. Het is een feit dat alle ontwerpers meerdere versies van korte en lange jasjes brengen. De jasjes van Dior zijn tamelijk kort en wijd, wat hoekig aan de schouders, ze hebben een rechtopstaand kraagje en geven aan het figuur iets levendigs en precies. Ze worden zowel overdag als 's avonds gedragen. Bij, M. de RAUCH, zoals bij de meeste andere Couturiers, zijn ze halflang en tamelijk wijd. Ze worden gedragen op een rok of een pantalon, TAILLEURS Het gaat hier hoofdzakelijk om rokkenensembles Broeken zijn er natuurlijk ook bij, maar ze doen veel minder van zich spreken. De vesten bestaan in drie lengtes kort, halflang en lang. Belangrijk is dat de taille steeds soepel aangeduid is. Om het strenge uitzicht van de rechtopstaande kraagjes enigszins te ver zachten draagt men helgekleurde sjaals of, zoals bij DIOR en UN GARO, vossebont in de tint van het kledingstuk. Ook bij de rokken bemerken we een zekere verscheidenheid. Ze zijn recht en strak of ze hebben plooien of groepen plooien. BLOUSONS De favoriet van de Klaar-om-dragen kollekties kent ook bij de Haute Couture veel aanhangers. De blousons zijn kort en de taille is goed aangeduid. Op een rok voorgesteld krijgen we een heel nieuw modebeeld (CHANEL, Ted LAPiDUS, André COURREGES). ROKKEN Triomfantelijke terugkeer van de rok. Enkele zijn recht (DIOR, J.L. SCHERRER), maar plooien en groepen plooien zijn meer aktueel. Te noteren de rokken van DIOR met brede tail leband en fijne ceintuur. Hier en daar ziet men nog enkele rok- broeken die, samen met blousons of korte jasjes, soms zeer geslaag de ensembles vormen. BROEKEN Om te kunnen overleven, zoeken ze het in de fan tasie. Ze worden soepeler en vrouwelijker. Ze krijgen fronsen aan de taille, zoals een rok, bij COURREGES. J.L. SCHERRER stelt korte golfbroeken voor voor overdag en lange zouavenbroeken voor 's avonds. UNGARO tenslotte verkiest heel brede broeken met plooien aan de taille. JURKEN Ze ontgoochelen enigszins. We hoopten op meer vinding vanwege de Haute Couture, maar de grote meerderheid van de ontwerpers stelde zich tevreden met variaties van de hemdjurk. Bijzonder mooie bedrukkingen voor de jurken van J.L. SCHERRER, Ze worden voorgesteld met omkeerbare of tweekleurige jasjes of met kimonomantels die op subtiele wijze de tinten van de jurken hernemen. Hier ook verzachten geknoopte sjaals de halsuitsnijdingen AVONDKLEDIJ Twee tendenzen zijn duidelijk merkbaar. De eerste gebruikt romantische weefsels als kant (TORRENTE, CHA NEL, LAROCHE), tulle (LAROCHE) of guipure (DIOR, SCHER RER). De wijdte wordt hier gebracht door roesjes, fronsen en stro ken, en zet meestal hoog aan, nl. juist onder de borst. Bij nauwaan- sluitende modellen wordt het volume naar de mouwen verlegd. Veel jurken hebben diepe halsuitsnijdingen en blote ruggen. Opgemerkt ook enkele asymmetrische décolletés bij DIOR en J.L. SCHERRER De tweede groep bestaat uit hypergesofistikeerde jurken in glan zend zwart of donkerkleurig fluweel, Ec worden jasjes of kimonoman tels over gedragen in schitterende tinten. Soms wordt fluweel be drukt of geborduurd. Een speciale vermelding verdienen de prachtige jurken ontworpen door J.L. SCHERRER en uitgevoerd in donker fluy weel, bedrukt met bloemen in helle kleuren of in wit en zwart. KLEUREN Oranje, elektrisch blauw, zuurtjesgroen, fuchsia, al deze zomerse tinten schijnen te domineren. Ze worden nochtans dik wijls gedempt door sombere (zwart, kastanjebruin) of, door neutrale kleuren (beige, middengrijs) waarmee ze samen verwerkt worden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de omkeerbare weefsels die vooral in mantels en jasjes hun toepassing vinden (DIOR mengt prijs met elektrisch blauw). Ook 's avonds nemen de heldere kleuren een bijzondere plaats in, Maar midden dit briljant palet zijn er twee tinten die verwonderen en bekoren: zachtbeige en lichtgrijs, beide prachtig in moeseline of kant. Alleen COURREGES blijft trouw aan zijn pastels aardbei, munt, banaan, abrikoos, die meest zeldzame sorbettinten zijn in zijn koh lektie aanwezig.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1972 | | pagina 12