De Stedelijke Jeugdraad
L
E
Z
E
R
SCHRIJVEN
de gazet van aalst
«AFFLIGEM, VERLEDEN EN HEDEN»
Diamontage «Affligem, verleden en heden», op
VRIJDAG 26 JANUARi te 20 u.
Gloednieuwe diamotage over de abdij van Affligem, gemaakt bij
gelegenheid van het Abdij-jaar 1973.
Zij is het resultaat van maandenlange samenwerking tussen de
heren J. HOUTMAN en S. ARIJS uit Welle enerzijds, en een groep
monniken uit de abdij anderzijds.
De bezoekers van het Centrum zullen zich ervan kunnen vergewis
sen dat de dia's (er werden er precies 100 weerhouden uit een zeer
rijke keuze) buitengewoon goed geslaagd zijn. Zij zullen een beeld
geven van het rijke verleden van de abdij en ook van hetgeen nu nog
leeft en er bewaard wordt.
De bedoeling is de vele bezoekers tijdens de lente- en zomerperic
de langs deze weg een beeld op te hangen van het oude en tegen
woordige Affligem. Verschillende oude hofsteden en gebouwen in
Hekelgém en het omliggende zullen er getoond worden, terv/ij! een
bondige kommentaar hun verband met de abdij zal verduidelijken
Het geheel zal muzikaal omlijst worden, o.a. ook met liturgische ge
zangen, rechtstreeks opgenomen in het klooster.
weekkalender
De jongste itjd, ondermeer bij
de bespreking van de stadsbegro-
ting 1973, is er terug sprake van
de stedelijke jeugdraad, Aanlei
ding hiertoe was de vermindering
van de stedelijke toelagen voor de
jeugd en het jeugdbeleid.
Het vlot inderdaad niet meer
met de stedelijke jeugdraad. An
derhalf jaar is het reeds geleden
dat zij nog bijeenkwamen.
Nochtans werd ter gelegenheid
van de gemeenteraadsverkiezingen
in oktober 1970 door alle partij
en de nadruk op de inspraak ge
legd, en werd in dit verband het
belang van de stedelijke jeuugd-
raad als inspraakorgaan beklem
toond.
Het lijkt me nuttig op dit ogen
blik nog eens, voor zover dit mo
gelijk is. de programmapunten van
de verschillende politieke partijen
in verband met de jeugdraad in
herinnering te brengen.
De CVP stelde voor «Oprich
ting van een flink gestruktureer-
de en georganiseerde represen
tatieve, consultatieve jeugd
raad.»
De BSP verlangde een stad voor
de jeugd «waarin de jeugd in
spraak heeft langs de weg van
een vernieuwde jeugdraad».
De VU schreef«Het stedelijk
jeugdbeleid mag geen paterna
listische stempel dragen, maar
moet getuigen van een echt me
debeheer van de jeugdraad».
De PVV wenste inspraak «door
een daadwerkelijk raadplegen
van de jeugdraad».
Bij deKP tenslotte vond ik geen
specifiek programmapunt betref
fende de jeugdraad.
Tot op dit ogenblik is er van
deze programmapunten nog maar
weinig uit de bus gekomen. De
redenen hiervoor zijn veelvuldig.
Ik wil er hier slechts enkele aan
halen, die volgens mij aan de ba
sis liggen van het uiteenvallen van
de jeugdraad. Met deze kritieken
kan dan eventueel rekening gehou-
Lezersbrieven en eventueel onge
vraagde artikelen cfie in deze ru
briek verschijnen, vertolken uit
sluitend het standpunt van de
betrokken korrespondent.
Naamloze ingezonden stukken
worden niet opgenomen.
Alleen op uitdrukkelijk en gemoti
veerd verzoek kunnen brieven ge
publiceerd worden zonder naam
en adres.
den worden bij een hernieuwing
ervan.
Vooreerst zie ik het «ideologisch
sectarisme» waarin de jeugdver
enigingen en groeperingen steeds
verkeerden. Deze verzuiling is
reeds bij de eerste werking van
de jeugdraad een sterke rem ge
weest. Soms werd er urenlang ge
discuteerd over de normen van ver
tegenwoordiging van bepaalde ide
ologisch getinte groeperingen. Het
is alsof de jeugdleiders (in de bre
de zin van het woord) nog steeds
vrees voor elkaar hebben, en liever
in hun «zuil» werkend, de belan
gen van «hu» jeugd verdedigen.
gen van «hun» jeugd verdedigen,
jeugdraad was er vroeger een wer
kelijk pluralistische geest voelbaar
Ondanks enkele lofwaardige po
gingen van enkele mensen, is de
jeugdraad volgens mij uiteengeval
len door ideologische strijd en af
gunst, en door vrees voor minori-
satie.
Een tweede oorzaak is volgens
mij de huidige stadsleiding De
Heer Schepen van Jeugdbeleid
E. Bogaert geeft mij de indruk wei
nig met het jeugdbeleid begaan te
zijn. Ik vind dat er te weinig initi
atieven van bovenuit genomen wor
den, tenzij het subsidiëren van be
staande privéinitiatieven. (Dit is
op zichzelf natuurlijk ook al lof
waardig).
Vanuit de basis zijn er nochtans
in de loop van het jaar 1971 en
kele noemenswaardige pogingen
geweest, om het jeugdbeleid te
stimuleren. Denken wij hier maar
aan «Heb Uw Zeg». «Zeg Uw
Zeg», enz.
Onlangs vernam ik echter dat
Schepen Bogaert plannen heeft
om de jeugdraad terug op te rich
ten, maar dan in een nieuwe vorm.
Wij wachten met ongeduld op de
ze plannen.
Als laatste oorzaak zie ik de
jongeren zelf. Van hen is er wei
nig belangstelling en initiatief voor
de stedelijke jeugdraad. Zij lijken
mij in dat verband geen eendrach
tig eisende partij te zijn.
Onder de Aalsterse jeugdclubs
is er wel een initiatief tot samen
werking en eendrachtig optreden
geweest (denken wij hier aan de
Week voor de Vrijetijdsbesteding)
Dit initiatief tot samenwerking ging
dan uit van de jeugdklub KREJA
Maar ook dit is op een sisser uit
gelopen.
Het was bovenvermelde jeugd
klub die ook een plan tot vernieu
wing van de stedelijke jeugdraad
gelanceerd heeft, evenmin met suc
ces.
Zij wensten een jeugdraad te
stichten bestaande uit twee onaf
hankelijke maar samenwerkende
verenigingen JEUGDRAAD en
JONGERENRAAD. Over dit plan
kam men meer détails vinden in
het SMAK-nummer (tijdschrift van
de KREJA) van 14 april 1972.
Tot slot wens ik te zeggen dat
de jeugd in vele aangelegenheden
een sterk drukkende en eisende
partij kan zijn. Maar dan moet zij
ook de wil hebben om aktief mee
te werken. Er zijn toch problemen
genoeg waar zij, onder meer langs
de jeugdraad om haar wensen en
eisen kan formuleren.
Maar dan moet er eerst een
(nieuwe) jeugdraad bestaan
Luk Van der Helst
PLURALISME
SOCIALISTISCH
GEEXPLOITEERD
Toen op 22 januari jl. de stu
denten van de Vrije Scholen een
manifestatie tegen het wetsvoor
stel Van den Boeynants inrichten
en 's namiddags ook de officiële
scholen daaraan deelnamen bete
kende dit een a politiekverzet.
Althans zo dachten ze, want
achteraf kwamen ze bedrogen uit.
Toen om 4 u 's namiddags de
staking werd ontbonden wisten
handige linkse jongeren het zo te
maneuvreren dat dit gebeurde aan
een Rijksinstituut.
Tussen de volwassene aanwezi
gen bevond zich per toeval een
socialistisch parlementslid. Blijk
baar onschuldig kreeg deze politi
cus de micro toegespeeld.
Hij sprak de manifestanten toe
en gaf hun zijn visie over het le
ger in dienst van oorlog en vrede
te slikken.
Een zoveelste voorbeeld van wat
pluralisme is volgens sommige link
sen.
M.D.
FILM - INFORMATIE
REEDS VOOR TIENERS
PALACE
van 26 januari tot 1 februari
De Luchtpiraat
RIJPERE JEUGD
ALFA
van 26 januari tot 1 februari
6e en allerlaaste week
«De Peetvader»
FEESTPALEIS
van 26 januari tot 1 februari
De wrekers
NEGATIEF
CINE RIO
van 26 tot 29 januari
De genieters
mijn 4 liefden
LEVENSWIJSHEID
Hij is ondankbaar die ontkent
dat hem een vriendelijkheid is be
wezen; hij is ondankbaar die het
verbergt; hij is ondankbaar die er
niets tegenoverstelt; en de ondank
baarste van allen is hij die het
vergeet
(Seneca, 65)
WENS HUN EEN
GELUKKIGE NAAMDAG
Zondag 28 jan Britta, Karei
Thomas.
Maandag 29 jan.: Himana,
Konstant, Poppe, Vier (Valerius).
Dinsdag 30 jan.: Aldegonde
(Gonda, Adegunde), Batildis, Hy-
acintha, Martina (Tineke).
Woensdag 30 jan.: Hippoliet
Jan, Ludovika, Veronus, Virginia.
Donderdag 1 febr.: Brigitta,
Ella, Eubert, Leonius, Veridiana.
Vrijdag 2 febr.: Adelbald
(Adelbout), Aïda, Katarina, Kor-
neel.
Zaterdag 3 febr.: Berlinda,
Blasius, Celsa, Hadelijn, Nona, Os
kar (Anskar).
HEILIG EVANGELIE
VAN ZONDAG
4e zondag na Driekoningen
«Jezus bedaart de storm»
Matth. VIII,23-27.
ZON OP ONDER
28 jan. 8u25 17u27
28 febr. 7u30 18u22
MAANSTANDEN
Nieuw maan op 3 febr. te 10u23
BIJZONDERE DAGEN
Zondag 28 jan.: Vierde zon
dag na driekoningen. Heden wordt
onze aandacht weer getrokken
naar de wondermacht van de Za
ligmaker, die met een enkel woord
de storm stilt. Dit wonder is voor
de Kerk aanleiding, haar Sticher
te vragen, diezelfde macht aan te
wenden ten gunste der gelovigen,
die door talrijke gevaren omringd,
hun tocht over de wereldzee voort
zetten. Heden H. Thomas van
Aquino, patroon van alle studeren
den. Zuster Carolus. partoon
heilige van alle scholieren.
Vrijdag 2 febr.: H Maria
Lichmis. Dit feest, dat de Kerst
kring besluit is het oudste Maria
feest, dat wij kennen reeds in de
4e eeuw wordt het in het Oosten
gevierd. Onze aandacht wordt ge
vraagd voor de opdracht van het
goddelijk Kind in de tempel te Je
ruzalem en voor de ontmoeting met
de grijze Simeon, die de Zaligma
ker noemde «Licht der wereld»
Dit laatste heeft ongetwijfeld aan
leiding gegeven tot de plechtige
wijding van kaarsen, die heden
plaats heeft en aan het feest der
meer bekende naam heeft gegeven
van «Maria-Lichtmis».
Zaterdag 3 febr.: H. Blasius
patroon van de automobilisten, mo
lenaars, muzikanten, wolmakers,
wevers, kaarders, steenkappers
en kousenverkopers.
AGENDA
Brussel Tentoonstelling «Recen
te aanwinsten» in het Museum
voor Moderne Kunst, van 10 tot
12u30 en van 13u30 tot 17 u be
halve op maandag Antwerpen
3e Triënale van de Zuidelijke Ne
derlanden» - Tentoonstelling van
jonge kunst uit Zuid-Nederland en
Vlaanderen, in Internationaal Cul
tureel Centrum, Meir 50 tot 18
febr.
Zondag 28 jan.: Antwerpen
Internationale Wielermeeting te 15
uur in het Sportpalies Auvelais
Accordeonfestival Galmaarden
Pauwelviering te 14u30.
SN DE NATUUR
1 februari
Van 1 tot 28 februari stijgt de tem
peratuur met 0C8.
FOREN EN KERMISSEN
Zondag 28 jan.: Ottergem, Over
winden, Vossem (kleine kermis)
VOLKSE WEERKUNDE
Februari is nooit zo fel, of ze
geeft drie zomerse dagen. In
februari klimt de Leeuwerik
reeds een ploegstaart hoog
Met Lichtmis triestig weer,
Is goed voor boer en heer.
weekblad gesticht in 1945
verantwoordelijke uitgever Gustaaf Sanders
kantoor en drukkerij Tel. 053/241.14
Schoolstraat 26 9300 Aalst postrekening 881.72
3 maandabonnement 100 fr.
6 maandabonnement 190 fr.
12 maandabonnement 360 fr.
op verzoek worden advertentietarieven toegezonden