TE AALST ANDRE DELVAUX NOTITIES Interkommunale Barbarakamef fe Aalst In feest KFL AALST Jan De Ridder versrsmerkt OM EN BIJ EEN APPLAUS NA EEN KERSTNACHTMIS Ter gelegenheid van het zilveren jubileum van KFL-Aalst werd An dre Delvaux bereid gevonden om zelf zijn film «Rendez-vous a Braye» te komen inleiden op 10 januari 1974 te 20 u. in de film zaal van het Sint Jozefscollege. Pontstraat 11 en Hoogstraat. Delvaux is een van onze beste kineasten van het ogenblik, iemand die ook in het buitenland gewaar deerd wordt. Wij menen dan ook dat het filmminnend publiek van onze stede hem zeker zal hulde brengen op 10 januari. Hierbij een overzicht van de rij ke carrière van Deivaux. André Deivaux werd op 21.3.1926 te Heverlee geboren. Studeerde van 1945 tot 1952 Germaanse filo logisch Instituut van de Vrije Uni versiteit van Brussel. Volgde kur- sussen piano en kompcsitielecr aan het Konservatorium aldaar. Leidde kursussen over filmopvoe ding, bestemd voor leraars van het Rijksmiddelbaar onderwijs, ook een jaarlijks seminarie van de stu die van de filmtaal aan het Socio logisch Insituut van de Vrije Uni versiteit te Brussel. Geeft sinds 1963 kursussen in filmtaal en -re gie aan het Institut National Su périeur des Arts du Spectacle (INSAS) te Brussel. Zijn eerste filmwerkstuk verwe zenlijkte hij in 1957 met enkele vrienden«Staal». Een poëtische documentaire bedoeld als eksperi- mc-nlt'.-fcn met de montage. In 1960 maakt hij voor de RTB vier televisieprogramma's over Fellini. In 1932 draait hij een soort di- daktische speelfilm over een on derwijsprobleem «Le temps des écoliers» (Haagschool). Het was een opdracht van het Ministerie van Nationale Opvoeding en ook een kans om speelfilmtechnieken in te oefenen. In datzelfde jaar verwezenlijkt hij vijf RTB-televisieprogramma's over Jean Rouch. In 1964 worden het negen RTB-te!evisie-uitzendin- gen over de «Poolse kinema», die te Bergamo werden bekroond. In 1965 is hij klaar met zijn langspeelfilmdebuut, een produktie van de BRT en het Ministerie van Kuituur:«De man die zijn haar kort liet knippen». «Achter het scherm» zijn zes televisie-uitzendingen die in 1966 werden gemaakt en gewijd aan het filmberoep naar aanleiding van «Les demoiselles de Roche- fort» van J. Demy. Delvaux' twee de lange speelfilm «Un soir, un train» is een Franse produktie (1957-1968). In 197-1 komt dan «Rendez-vous a Braye» klaar, film die op het Festival te Berlijn vertoond werd. TOEN in 1959 het Aktiekomitee voor Ekonomische zaken werd op gericht, verstrekte de ploeg Moyer- soen-Saeys-Van Nuffel regelmatig die informaties aan de pers waar op de publieke opinie recht heeft. Een kontakt dat jarenlang positie ve effekten tot gevolg had en uiter aard een kritische ingesteldheid vanwege de pers t.o.v. bepaalde opvattingen inzake de regionale expansie niet uitsloot. Aanvankelijk hield ook de Inter kommunale Land van Aalst haar deuren open voor de perslui. Om ons niet-duidelijke redenen h digt men aldaar sedert een pa jaren een gans andere opvattir die in feit neer komt op een bla< out. Het zijn niet de summiere ge< vens vervat in een sporadische vage persnota die een perciez beeld kunnen geven van de akti teiten van de grote onbeken welke de Interkommunale voor zelfde publieke opinie is. Men z er eens een regionaal opinieondi zoek moeten over wagen. Inmiddels is het zo dat elk direk- tielid, elk lid van de algemene ver gadering naar aanleiding van tal van initiatieven en aktiviteiten ZIJN waarheid verkondigt. Dat was in een recent verleden bv. het geval n.a.v. de projekten in verband met industrie en huisvuüverwijdering. De kans is niet gering dat ander maal misverstanden aan bod zul len komen nu Waterzuiveringssta tions in het arrondissement meer en meer op de agenda's staan. Als de (nterkommunalelieden, met inbegrip van de Aalsterse afge vaardigden, van oordeel zijn dat zij de pers best negeren is dat hun zaak. Maar men is natuurlijk niet v< pückt die houding van de Int< kommunaie voor lief te nemen. En a propos, zij de Interkommun le gelieve dan ook geen uitzone ringen meer te tolereren, wat concreto betekent dat een direi.t lid nog langer gebruik maakt v, zijn mandaat om regelmatig vo zijn lijfkrant een «exklusief» v« slag te publiceren. Er is geen enkel bezwaar dat i Interkommunale deze feitelijke d kriminatio t.a.v. andere krante nationale en regionale eens nad toelicht. Op zaterdag 12 januari 1974 verzamelen de ghesellen van de «ConincIJycke Aloude Camere van Rhetorycken binnen Aelst» in het Groen Kruis yoor hun jaarlijks «teerfeest». Bij deze gelegenheid ontvangt ghesel Jan De Ridder uit de han den van Burgemeester De Bis schop «De zilveren medaille van Leopold II» bij Koninklijk Besluit van 16.10.1973 aan deze verdien stelijke Barbarist toegekend om wille van zijn méér dan veertig jaar toneelaktiviteit. Vooraf - te 18u30 wordt de gevierde samen met de Raad der Camere ontvangen op het Kabinet van de Burgemeester, waar hij door het Stadsbestuur zal worden gehuldigd. Inderdaad, méér dan vier decen nia staat Jan De Ridder - in de kamermiddens nogal eens «nonkel Jan» genoemd - in de bres voor «zijn toneelbond. Herhaaldelijk evolueerde hij op de planken in kleinere rollen en als animator tus sen de figuranten. Zijn grootste verdiensten ver wierf hij echter als onvermoeibaar decorbouwer en organisator van een keurig verzorgde zaaldienst. Vóór het abonnementensysteem tot zijn voile uitbouw gekomen was', ontpopte hij zich tot een kam pioen in de voorverkoop van en- treekaarten. Hoewel reeds jaren ere-proviseerder, kan men hem nog steeds aantreffen in de schouw burg om het publiek een passende ontvangst te helpen bezorgen. Als «nonkel Jan» is hij nog evenzeer als - om niet te zeggen nog meer dan vroeger - begaan met de goede geest in de Kring en zet hij zich onverdroten in om het gezelschapsleven te bevorderen. Zovele jaren edelmoedige inzet' in dienst van de Barbarakamer wettigt dan ook tenvölie de hoge onderscheiding die Jan te beurt valt. Samen met zijn broer Jozef en zijn eiiaas te vroeg verscheiden broer Leo, heeft hij de naam De Ridder onafscheidelijk verbonden aan de Barbarakamer-Arbe-d en Kunst Aalst. Wij wensen de gevierde nog ve le jaren intense werking, zijn ge zelschop en het toneelleven te Asist ten bate. De traditionele kerstnachtmis bij ae paters Kapucijnen, opgeluisterd door het St. Jobkoor met orkest (70-tal uitvoerders) o.l.v. R. Van de Wiele, groeide andermaal uit tot een groot succes. Terug ston den talrijke toehoorders in dichte drommen recht of bezetten wegens plaatsgebrek, het hoogzaal. Tussen het publiek, opvallend veel jonge mensen en gekende mu ziekliefhebbers. Koor en orkest vertolkten genu anceerd een melodieuze meer stemmige mis en met brio verschil lende Vlaamse en vreemde kerstlie deren in verschillende talen. Mevrouw Daelman en de heer Van Geert, als solisten, wisten werkelijk het publiek te ontroeren door hun aangrijpende vertolking, terwijl Pater Van Herreweghe het mooei orgel terug eens tot zijn recht liet komen. Een bijzondere vermelding voor het orkest, dat samengesteld is uit de beste muzikanten van de stad. Na het laatste nummer brak een spontaan en minutenlang applaus los. Dirigent R. Van de Wiele en zijn mensen stonden er ietwat ver ier;: bij te kijken I Voorwaar een verdiende beloning voor het gebrachte kunstgenot, dat zeker van de uitvoeders grote in spanningen heeft gevergd.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1974 | | pagina 3