Patrick Roelandt ten grave gedragen Prinsencaemere Ie Nieuwerkerken staan de gelovigen ietwat in de kou Karnaval voor gehandicapte kinderen Belangrijke deelname van Aalst in het Festival van Vlaanderen 1974 16 Vervolg van Ie bladzijde 10 MAART 1974 EEN NIEUWE LENTE, MAAR GEEN NIEUW GELUID Onder grote deelneming van vrienden en parochianen werd Patrick Roelandt, het derde slachtoffer van het verdrinkingsdrama aan de St. Annabrug, donderdag ten grave gedragen na een ontroerende Eucharistieviering in de kerk van de St. Annaparochie. Het lichaam van de jonge man werd enkele dagen geleden uit de Dender gehaald, ter hoogte van Gijzegem. Uren dat honderden mensen opnieuw herinnerd werden aan die tra gische dag toen het nieuws doordrong van het noodlottig einde van vier jonge Aalstenaars. Drie graven op de stedelijke begraafplaats waar men ook hoopt op de laatste rustplaats van Wasteels Rudy. Om en bij de vijfhonderd kinderen, uit Levensvreugde, Don Bosco, R.I.P.T.O. en Nat. Inst. M. Van der Speten kregen dank zij de Aalsterse Prinsencaemere ook hun karnaval. Met de spontane medewerking van de foorkramers die hun tuigen gratis ter beschikking gesteld van deze jeugdige groep. Alles voortreffelijk geregisseerd door Simon D'Hondt, voorzitter van de Caemere waarvan alleen de oud-prinsen-karnaval lid zijn. De leden van de Caemere werden dan ook in de Raadszaal van harte gelukgewenst voor hun fraai initiatief door Burgemeester de Bisschop en Schepenen Ringoir en Van den Eede. Met de h. Viane, voorzitter van de foorreizigers was ook Feestkomi- teevoorzitter A. Singelijn gelukkig om deze prestatie ten voordele van deze kinderen. Wellicht de mooiste karnavaldag van 1974. DE Kristelijke gemeenschap van Nieuwerkerken voelt zich sedert enkele tijd minder gelukkig. Zij zouden dat gevoel van onbehagen dat hun drukt, liefst niet buiten de parochiegrenzen demonstreren. Maar heel wat mensen zijn het stilaan beu. Er zijn hier en daar wat scheuren in de Kerk van Nieuwerkerken en men weet wel dat het niet de fout is van Onze Lieve Heer, maar van de men sen zelf. Pastoors en medepastoors zijn ook mensen. Daar niet van. Maar het luidt dat zij te Nieuwerkerken vragen doen rijzen. Alledaagse vragen van bijna huishoudelijke aard die zeker het Geloof in de Goede God niet aantasten. Maar die toch wel op de heupen werken Ofwel zeggen ons lieve parochianen zijn onze geestelijke leiders zeer vergeetachtig, en dan moeten zij zich een agenda aan schaffen, ofwel loopt de taakverdeling niet gesmeerd en dan moet iemand hun dat eens komen diets maken. Zo kon het gebeuren dat een familie op een frisse morgen een H. Mis wil bijwonen ter nagedachtenis van overleden verwanten en tot hun niet geringe verwondering voor een gesloten Kerk portaal staan. Er is nochtans een duidelijke afspraak. Aan de rustige Pastorie wordt men niet wijzer gemaakt-en een onderpastoor kan ook niet helpen. De verwarming van de Kerk tijdens begrafenisplechtigheden is een kwestie van supplement. De Kerk heeft dat supplement zelf niet kunnen opbrengen toen vorige week een oud-nonneke werd ten grave gedragen. In een barkoude kerk. Voor het nonneke was dat natuurlijk niet zo erg, die was al in een goed verwarmde Hemel, maar voor de familie leden en de andere mensen was het een Siberische marteling. Heeft de Kerkfabriek en zodanig krap budget voorzien ten be hoeve van de verwarming of heeft de Eerwaarde Heer Pastoor geen weet van koude Het is allemaal niet om te lachen zeggen Nieuwerkerkenaars. En er klinkt een trieste ondertoon in hun stem. En ze hopen dat het nu allemaal eens vlug gaat verbeteren. Ze vragen niet liever dan dat het goede voorbeeld gegeven wordt van vrede, co-existentie, zoals Johannes XXIII dat de wereld voorhield. B.S.P. P.V.V. DANSEN IS ONZE REGEL WEL Naarmate zondag nadert worden de meesten een beetje zenuwach tig. De ene al meer dan de ande re. Maar alle kandidaten van eni ge betekenis kunnen hoogstens nog een vermoeide glimlach op brengen. Er zijn er die dringend aan va kantie toe zijn, aan een relaxe rend weekeinde. Dat gaat alles zins de B.S.P. doen die nog wel zaterdag, enkele uren voor het doek valt mét Will Tura en zijn orkest in de Keizershallen dansen en zingen. Het ba! Van Hooriek Vernimmen dat reeds voor de verkiezing was gepland. Inderdaad, waar niet het nuttige aan het aangename gepaard. Zoals die dappere partijvrouw die in 't vooruitzicht van de grote Paaskuis vlug alle gordijnen en draperién heeft weggenomen, wijl de grote affiche's van de voor mannen iedere onbescheiden blik in de living-room verhinderen. Je moet er maar aan denken. |Jiet te vergeten ook het Blauwe Bal van de P.V.V., eveneens heden zaterdag in de Oktoberhallen te Wieze. Reeds vroeger geprogram meerd, maar ons Overwinningsbal zegt men op het Aalsterse P.V.V. hoofdkwartier. Intussen zijn Louis en Diane D'haeseleer aan hun voettocht toe doorheen het Aalsterse. Geen meetings zegt de P.V.V., die zijn voorbijgestreefd. ZATERDAGAVOND VRIJE POLITIEKE TRIBUNE OP GROTE MARKT En dan is er zaterdagavond vanaf 19 u. de Vrije Politieke Tribune op de Grote Markt. B.S.P., C.V.P., P.V.V., K.P. en Amada - niet Amanda, zoals een krant reaktio- $air blokletterde. Druk overleg tussen Chris Willems, stadssecretaris, van Aalst en Prof. Dr. Jan Briers, Directeur van BRT-2, heeft geleid tot een merkwaardige deelname van Aalst in het Festival van Vlaanderen 1974. Tussen 3 en 17 september 1974 zullen niet minder dan vier muziek- opvoeringen te Aalst doorgaan, die stuk voor stuk hun waarde en be lang hebben. Secretaris Willems deelde mee dat gestreefd werd om alle optredens in september te programmeren, het geen de schoolgaande jeugd Aalst telt ongeveer 24.000 studen ten beter in de gelegenheid zal stellen hieraan deel te nemen. Dinsdag, 3.9.1974 THE HARLEM DANCE THEATER Voor elke trouwe festivalbezoeker zal 1974 ongetwijfeld in de herinne ring blijven als het jaar dat The Harlem Dance Theater in België zal zijn opgetreden. Dit gezelschap van ongeveer een kleine veertig dan. sers laat de beste elementen op treden uit enkele balletscholen, die uitsluitend toegankelijk zijn voor zwarten uit de gekende wijk van New-York. Arthur Mitchell is er reeds vier jaar de leider van, hij die zelf eens sterdanser was bij de Balanchine's New York City Ballet Als volledig klassiek geschoold bal. let brengen zij werk op de planken van de beroemdste Amerikaanse choreografen als voornoemde Ba- lanchine, Jerom Robbins en Mit chell zelf. De beste componisten behoren bij het repertoire tot en met Stravinsky. De organisatoren van het Festival van Vlaanderen verwachten van de komst van The Harlem Dance Thea ter een groot populair succes. Aalst heeft niet geaarzeld ze in eigen stad te laten optreden op 3-9, ver moedelijk in de zaal Okapi. Maandag, 9.9.1974 VESPRO DELLA BEATA VERGINE (Maria-Vespers) van Clapdio Monte verdi. Dit gigantisch meesterwerk van Monteverdi, dat vorig jaar de ope ningshappening van het Festival van Vlaanderen te Gent besloot, zal dit jaar op 9 sept., waarschijn lijk in de Sint-Martinuskerk te Aalst, kunnen beluisterd worden. Er zal beroep worden gedaan op dezelfde uitvoerders als te Gent, nl. de koren Audite Nova (Antwerpen), Cantabile en Cantate (Gent) ook hetzelfde orkest, dat vorig jaar werd aangeworven door de Vlaam se Federatie van Jonge Koren, en de solisten E. Barry, L. Van Deyck, M. Hill, Ph. Langridge, G. Shaw, Ch. Keyte en René Jacobs, worden voor Aalst aangezocht. De leiding berust bij K. Cooremans. Nieuw in de bezetting en ver heugend voor Aalst is de inscha keling van de Schola Cantorum Cantate Domino. Dit werd door de dirigent E.H. Michael Ghijs reeds toegezegd aan stadssecretaris Chr Willems. Vrijdag 13.9.1974 OPTREDEN VAN HET CAMBRIDGE UNIVERSITY CHAMBER CHOIR Dit koor (ongev. 15 personen), dat meestal en zeer veel a capella mu ziek brengt, heeft verscheidene stu denten in zijn bezetting. Dit is wel licht één van de redenen waarom de toehoorders te Aalst volop zul len kunnen genieten van hun rijke repertoire, maar te zelfder tijd ook van hun frisse geestdrift. Hun re pertoire vermeldt inderdaad ver scheidene uitvoeringen van Passies zoaals Bach's Johannes en Mat- theus Passie, motetten van Bach en Schütz, en Cantates van Buxte. hude. Het universiteitskoor van Cambridge voelt zich echter even goed thuis in het eigen midden, dat der oude Britse muziek. Het zal de ze soort muziek zijn dat zal ge bracht worden op het concert te Aalst dd. 13.9.1974 in de vernieuw de feestzaal van het stadhuis. Dinsdag 17.9.1974 MATTHEUS PASSIE van Schütz, door het Heinrlch Schütz Choir of London. Daag vóór de afsluiting van het Festival van Vlaanderen Gent, vult Aalst, door de uitvoering van de Mattheus Passie van Schütz, de reeks van Passies aan die voor het Festival van Vlaanderen 1974 spe ciaal op het programma staat (Jo hannes Passie van A. Scarlatti 18/8 - Johannes Passie van J.S. Bach 22/8 - Mattheus Passie van J.S. Bach 23/8 - Symfonie nr. 49 (La Passione) van J.F. Haydn 30/8 - Sint-Lucas Passie van Penderecki 18/9. Het wordt v. Aalst een voor recht met de Mattheus Passie van Schütz de geplande Pas.siereeks, die v. het overige volledig in Gent n doorgaat, te kunnen vervolledigen, bi Bijzonder verheugend is ook het feit dat hiervoor de specialisten van het Heinrich Schütz Choir of m London, o.l.v. Roger Norrington, be- reid gevonden werden. li

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1974 | | pagina 16