BEUL
Gazet \?an Qalst
^Moe^^^aatop?^
Kreativiteit zet Topdag
glans bij
meucoG.
Stedelijke'Middenstandsraad
't Kruisken van Breendonk
speelt
Nieuwe Gazet van Aalst
13 mei 1982
PROGRESSIEF AALSTERS COLLECTIEF THEATER
INFORMATIEBROCHURE THEATERMAGAZINE
16, 17, 21, 22, 23, 24 mei 1982 te 20 u.
moet je lezen!
Vanaf de eerste Topdag 1979, met zijn toeristengeschenk, teke
naars en nieuwe fonoplaat, heeft de Stedelijke Middenstandsraad
geijverd voor dat nieuw Aalsters idee:
«Op dezelfde dag een mengeling van feesten, attrakties,
folklore, humor, kuituur, handel en nijverheid, en zulks
voor iederéén».
Na de vlaaienwedstrijd van vorig jaar wordt nu een vlaaienkom
gelanceerd, officieel door het Stadsbestuur erkend.
Wie het ganse programma overloopt zal de 4e Topdag niet
willen missen Hij kan nu al prijzen winnen met de wedstrijd «De
klant is koning», en met de voortschrijdende aantrekkelijkheid van
Aalst zal zelfs de koning er nog klant worden.
In een volledig verkeersvrij centrum zal Aalst op zaterdag 15 mei
opnieuw bruisen van vrolijkheid en levenswil.
3
Hoe Wadde Woorop En waffer zaat Wad es meh da ver iet
Ja, woor kejje gè azoei allemol zaat opstroein A wei, ge kentj zaat stroein op
oepene wondesMor da doe zjier zelle.ge moetj mor ne kier rèzzekes in anne vin
ger gesneen hemmen en per malheir 'n greip doeng in 't zaatvat, hoe dagge noding
kentj jodelen en t eigen On zjier klappen...
En as 't er hier op deis plosj, in deis nieve gazet, al ne kier eh sneufken zaat in d'ien
of d'ander wonde gestroeid werd, tèn 'n es da ni ver imand zjier te doeng. Tèn es
dad allien mor omdat er zol gejodeld werren en omdat er zol oever geklapt werren.
En ien van die zjiere plekken woor da 'k nu zjust op peis, dad es dat er al zuveil
joren gien echte gazet ver Olsjt ooitgekommen es. Ja, 'k weit het, 't er zen wel
gazetten woor dat er al ne kier iet oever Olsjt inkomt, mor dad es tèn van 't ien of 't
ander poletieke pertie of 't es azoei mor tissen de reigels en tissen de reklam deir.
Nie, 'k wil zeggen'n gazet ver Olsjt, of Groeit-Olsjt as ge da liever hoeirt, allien.
Woor dat er van alles in stoot wa da er hier gebeirt. Wa dat er gebeird es of wa dat
er te gebeiren stoot. Ejje 't weg En doveir es 't er ba moy toch nog attoyd eh
sneufken zaat in mèn baks ken. Dad es ewad anders hein as in de kas van 't stad.
Want de die zojje meigen omkieren en schidderen, mor eh krooimelken zaat 'n zol
der nimmer ooitvallen zee. Zelfs nog van tissen de seintieren ni
Wijje toensj op d'hoeigte blijven, awei, dad 'n es ni moeielèk: leist in 't vervolg
reigelier die Nieve Gazet van Olsjt.ni mier as dadde.
Aanja, op 'n slèk, ja, door werd er oeik zaat op gestroeid. Mor da vinne 'k ik mor
vieselèk zee. Da werd azoei nen echte lèdder. Mor van den andere kant, op som-
megste slèkken moet er toch ne kier zaat geleid werren zee. Want 'n slek werd som-
tès nogal insj in den doeifpot gestoeken. Noyg proeper 'n es da ni en 't es dorom,
ja, zaat op Iet dagge geren lank zodj beworen, ja da werd oeik in 't zaat gestoe
ken. Stekt van toyd tot toyd ne kier eh stiksken van a zondagprei in 't zaat en kupt
a op toyd a Nieve Gazet. Ge zejje 'I a zeikes en vast ni beklaogen. Kejje moeielèk
Olsjters leizen of vindje dad hier allemol mor flaa zjier, ver moy ni geloten.
Sloog'het tèn oever en leist 't sport of de gebroeken-eiremen-bienen. Of oever de
Koensjt meh 'n groeite K. Of eh klei ka'ken, wa dagge 't lift hetj...
En as ge toch da spel hier wiltj leizen en ge 'n gerokt er ni goed on ooit, awei loois-
tert: leis'het ne kier looidop. Ge zetj ne kier zing dat da veil beiter goot. En a
hooishaven kaan meilooisteren, dormei es a Nieve Gazet minder rap versleiten. En
in 't geval dagge da wel geren ne kier leist'k hem 't ajjer al gezeid hein wa dagge
moetj doeng. 'k Zeg het ajjer mor ver ajjer goed zee, want ver moy 'n moeje 't ni
doeng. Want ik 'n zal hier domei, zeikes en vast, nog 't zaat op men patatten ni
verdienen...
Oever patatten gesproekenja woor da z'oeik nog zaat opstroein, of toch as ge
niet 'n zegt dat er gien op 'n moetja, g'hejjet weg: op eh paksken frit. Gelèk as ze
dor, as ge betoldj vanoyges, majonees of tartaar, of pikkels, of ajontjes, opdoeng.
Mor woor hem ek da nog g'hoeird
PETJEN
Als Aalst op 5 mei 1979 voor het eerst uitpakt met zijn Topdag, is dat al dade
lijk een schot in de roos. Zo beweren de organisatoren toch en terecht.
Ondanks de gure weersomstandigheden wordt het meteen een sukses over
heel de lijn. De «soete mei» laat verstek gaan, doch tienduizenden die ongehin
derd door de verkeersvrije straten van de stad flaneren genieten kennelijk met
volle teugen van een nieuw soort vrijheid. De auto is uit het straatbeeld geban
nen, de voetganger vlindert als een vrije vogel voorbij nutteloze verkeerslich
ten, overbodige zebrapaden, langsheen werkloze parkeermeters...
Een droom is die dag werkelijkheid geworden. Die droom leefde al jaren in de
gedachten van ene Pol De Paepe en werd plots, dankzij de intense samenwer
king tussen Middenstandsraad, Verbond van Dekenijen, kulturele en andere
verenigingen en verschillende stadsdiensten en met medewerking van de inwo
ners van Aalst een weergaloze voltreffer
«Aalst moet ontwaken uit de droom
dat het alleen met karnaval tot grootse
dingen in staat is zei Dolf Sedeyn
die dag en dat gebeurde prompt. Uit
een unieke samenwerking groeide
een groots evenement, dat niet alleen
kommerciële facetten vertoonde. Het
werd, zoals burgemeester Louis
D'Haeseleer in een van zijn toespra
ken zei: «Een symbiose van handel,
nijverheid, vermaak en kuituur»
Dat zou ook zo blijven, met als kon-
stanten o.a. de etalage- en reclame
wedstrijden en de aktiviteiten van het
«Autohandelsverbond Groot Aalst»
kortweg AHGRA, onder de dynami
sche leiding van Pierre De Poorter, die
op de Houtmarkt ieder jaar met iets
nieuws voor de pinnen komt De
benijdenswaardige kreativiteit van
AHGRA lokte de mensen steeds
opnieuw naar de afgelegen Hout
markt: een gratis auto-inspektie, een
old timersshow en dit jaar een ten
toonstelling van tweedehandswagens
met een demonstratie van hoe men
van twee oude auto's één «nieuwe»
kan maken
Bij de evaluatie van de eerste Topdag
had men vooral bewondering voor de
stunt die het Aalsters politiekorps had
verricht door het verkeersvrij houden
van de stad voor het publiek pro
bleemloos te laten verlopen.
Men was het er ook over eens dat die
Topdag een promotie zonder voor
gaande betekende voor het Aalsters
winkelhart.
Negatieve geluiden hoorde men alleen
van de dekenij Moorselbaan, die aan
de Topdag met de beste wil van de
wereld geen goeie herinnering kon
vastknopen en meteen ook definitief
afhaakte
Van de Rechteroever kwamen ook in
1980 opnieuw klachten. Terecht ove
rigens. Want op 10 mei, precies veer
tig jaar na het uitbreken van W.O. II,
was de Sint-Annabrug weliswaar niet
opgeblazen, wel omhooggehaald,
zodat de kontakten met het stadscen
trum maandenlang óók met de Top
dag via de voetgangersbrug of
langs grote omwegen gebeurden Na
deze bijzonder ongelukkige ervaring
zou ook de dekenij Hoveniersstraat-
Molendries-Varkensmarkt het een
jaartje laten afweten. Begrijpelijk,
doch dit jaar zijn ze gelukkig opnieuw
paraat.
Op 10 mei 1980 was ook het zonnetje
van de partij, wat dan ruim een jaar
later, op 16 mei, weer slechts gedeel
telijk het geval was.
Toch kon op die dag worden vastge
steld dat de Topdag definitief was
ingeburgerd. Met Karnaval en Jaar
beurs vormt hij de Topdrie van het
Aalsters jaarprogramma, een dag
waar verwachtingsvol wordt naar uit
gekeken...
Het wordt weer feestelijk kuieren en
zich onderdompelen in de hartverwar
mende atmosfeer die dan heerst in het
warme winkelhart van Aalst, zoals ons
winkelcentrum meer en meer wordt
genoemd.
Voor één ding dient men zich angst
vallig te hoeden gemakshalve verval
len in een «traditie», in een mentaliteit
van«de mensen kennen het nu, dus
ze komen tóch
Vooruit-zien en vooruit-denken. De
vijfde uitgave volgend jaar dient krea
tiviteit uit te stralen, die de Topdag '83
een nieuwe glans moet verlenen. Het
volstaat immers niet om jarenlang met
steengoede ideeén rond te lopen, er
moet af en toe iets tastbaars uit de bus
komen. De moderne konsument wil
voortdurend iets nieuws dat hem kan
boeien.
Zolang de Topdag het verwende oög
en oor van koning klant met nieuwig
heden kan verrassen, blijft de Topdag
een bestseller
Cyriel Temmerman
of
een zwart-witte kampshow op tekst van
Anton Cogen en muziek van Ralph Corbey
met een pasklaar antwoord op een aantal
onontkoombare vragen
1Bestaat er zoiets als collectieve schuld (lees
onschuld)
2. Wat is de link tussen fascisme, sadisme, katho
licisme en erotiek
3. Is oorlog een normale menselijke toestand
4. Wat is het verschil tussen nationaal en gewoon
socialisme 1
5. Waarom is een collaborateur een collabora
teur
6. Hoe onmachtig is het theater
7. Heeft theater politieke of sociale invloed
Op deze en andere vragen ligt een antwoord voor u klaar als u de stille getuigen wilt zijn van
Anton Cogen's en Ralph Corbey's musical van de wreedheid.
In «Blok» «Madeion» - Grote Markt Aalst op
Realiteit gegarandeerd, liederen ongeëvenaard, sex voldoende aanwezig, tekst van hoog
literair niveau, spel onvervalst en ontluisterend, verrassingen bij de de vleet en vergeet het
nietwij hebben kosten noch moeite gespaard
Reservatie mogelijk op automatisch antwoordapparaat: s 053/21 56 04 (Roel
.Bal).