Aalst speelt op verplaatsing Festival van Vlaanderen Concertenreeks Aalst FIRMA DELDI 16 - Nieuwe Gazet van Aalst - 30 juli 1982 Aanwijzingen voor bezoeker Mallemunt '82 projekt Matthijs Piet Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en delicatessen Specialiteit van diverse lasagne Import verse ansjovis Artisanaal bereid Levering gratis Oude Gentbaan 40, 9300 Aalst - tel. 053/77.45.66 De Janusgroep is uit Aalst en brengt op 5 augustus '82 op het Muntplein vanaf 20 u. Mallemunt '82 projekt. Zo is het, en niet anders, heren van Humo. Daarom gingen twee reporters van uw eigenste lijfblad 'ns peilen achter de schermen van Janus. Met als klankdekor het zangerige geween van kersverse dochter Melina praatten we met René Van Gijsegem. Janus is een groep en René Van Gijsegem is de stuwende kracht. "De Janusgroep heeft een kleine kern van een vijftal mensen die beslissen welke projekten er zullen gerealiseerd worden. Naargelang de produktie worden er mensen gezocht die het best in een bepaalde rol passen. Daar ligt het verschil met de gewone theatergroep die moet putten uit het potentieel van spelers die aangeloten zijn bij de kring. We houden ons niet aan theaterseizoenen, evenmin aan bepaalde leden die in bepaalde produkties moeten zitten. We hebben geen vaste schouwburg. We willen ons niet beperken tot allen theater brengen." De eerste produktie, "Roodkapje schoot de wolf als een kat van het dak", werd door de direkteur van de akademie al meteen gedoodverfd als toneel met patronagetinten. "De première in het Hof ten Dale in Mere viel mee, vooral omdat het familie en kennissen waren die in de zaal zaten. Maar verder was het geen hoogvlieger.", zegt René. Janus speelt nog een paar soortgelijke produkties en dan volgt een stille periode, "ledereen was met andere zaken bezig. En toen bij de afwas dacht ik waarom stukken van anderen moeten zoeken en lezen. Waarom zelf niet gegevens verzamelen en op toneel zetten.", zegt René. Afwasmijmeringen kunnen grote gevolgen krijgen want de "10 X Stilte"- produktie bracht Janus op het Mallemuntfestival Maar laat ons nog even de chronologie van de feiten respekteren Op een eerste brainstorming is aanpak van een probleem waarbij door een groep daartoe bijeengekomen personen onvoorbereid en naar de eerste inval opossingen worden voorgesteld, n.v.d.r.) werden willekeurig een vijftigtal mensen uitgenodigd. Aan hen werd gevraagd wanneer ze stil waren Een tienkoppige werkgroep werd samengesteld, "we hébben met die mannen een fles cognac leeggedronken en aan die vergadering hebben we tien stiltes overgehouden vertelt René. De plaatselijke pers schrijft unaniem lovend over de "10 X stilte" opvoering. Toch krijgt het projekt niet de verdiende uitstraling buiten Aalst, zo blijkt achteraf. René trekt met zijn gezelschap naar Gent, onder het publiek een Mallemuntorganisator en het vervolg kent U. Regisseur of beeldend kunstenaar René Van Gijsegem volgde "Toegepaste Kunst" aan de Akademie van Gent. Wat betekent dat hij dekorbouw, ontwerp van affiches, lay out van tijdschriften, muziek en theater in zijn lessenpakket had. "10 X Stilte" kreëerde hij als eindwerk. Het idee van de stiltes, het kreëeren van tableaus, is dat een gevolg van je opleiding "Een beeld en een schilderij praten niet dat is de overeenkomst. Maar daar heb ik in het begin niet aan gedacht. Ik heb alleen gedacht aan de "tableaux vivants" uit de jaren dertig. Toen mensen zich achter een gordijn opstelden, het gordijn opengaat, en de "Nachtwacht" van Rembrandt uitbeelden. Veel inspiratie komt ook uit bezoeken aan de dierentuin waar dieren in bakken zitten. In plaats van dieren te bekijken, bekijk je in "10 X Stilte" mensen, dat is het enige verschil." Je schildert ook, als je nu voor een ploeg akteurs staat maak je dan een beeldcompositie of regisseer je "Je kan die twee moeilijk van elkaar scheiden. Ik zie mezelf niet als dé regisseur. Ik denk enkel hoe moet ik die ideff? nu in beelden omzetten. De 'mdn^en doen wat ze willen ik ben er alleen om te evalueren en om ideeen op te werpen misschien kan je dit of dat eens proberen. Je kan het zo zien het idee stiltes is een emmer water, je giet die uit over de vloer van de living en ik ben de aftrekker die er voor zorgt dat het water niet onder de kasten loopt." Vanaf nu bent u beroemd Hoop je of vrees je dat je gaat bekend geraken met het Mallemunt '82 projekt "Financieel hoop ik dat. We zitten nog met schulden van vroegere produkties. Beroemd of berucht hoeft niet. Maar het is plezant als je in de krant verschijnt. Het is echter vervelend als een krant René Van Gijsegem, regisseur en beeldend kunstenaar. schrijft "24-jarige regisseert 150 mensen", de regie is maar één vierde van het totale werk. Als ze je vragen om de regie te doen van "De drie klaphoeden, komedie in drie bedrijven" (n.v.d.r. nog te schrijven toneelstuk) in Berlare... "Dan zeg ik neen wellicht zal ik nergens aanvaarden om een regie te doen Als ze zouden zeggen kom met Janus en animeer bijvoorbeeld onze première of de opleiding van de week van de auto of zoiets. Dan zeg ik okee. Maar als ze zeggen haal die René Van Gijsegem eens- naar hier en "kijk kerel maakt ons hier iets". Daar ga ik niet op in. Het blijft René Van Gijsegem binnen de Janusgroep." Uit wat bestaat je overredingskracht om beroepsakteurs gratis te laten optreden "Als je beroepsakteurs een rol aanbiedt waarin ze zaken kunnen zeggen die ze al jaren op hun lever hebben, je geeft ze een nationale pers om 1.000 mensen op een plein die naar hen staan te luisteren dan denk ik dat die beroepsakteurs die rol graag aanvaarden en er blij mee zijn," Is de regisseur-kreateur er blij mee "Ik ben bang om met beroepsakteurs te werken. Ik ben 24 jaar oud en durf niet tegen een Anton Cogen zeggen die speech loopt de spuigaten uit, je moet dat onderkoelen. Als een trainer tegen zijn spelers zegt wij spelen die en die taktiek. maar als de spelers op het veld staan en ze vergeten die taktiek dan is er mets meer aan te doen Tien taferelen worden gelijktijdig door 150 akteurs en niet-akteurs samen op het Muntplein opgevoerd. Dat wil zeggen dat van u lezer/bezoeker enige mobiliteit gevraagd wordt. U stapt gewoon van de ene kijkkast naar de 1. Dinsdag 7 september '82 in het Stadhuis, Philippe Collard, Franse pianomuziek 2. Vrijdag 17 september '82 in de Kerk te Baardegem, Tallis Scholars: Engels koor. Dirigent: Peter Philips 3. Donderdag 23 september '82, Sint-Martinuskerk, Amsterdams Barokorkest. Dirigent: Ton Koopman. Instrumentale kerkmuziek, Haydn. 4. Dinsdag 28 september '82, Stadhuis, Liederavond, Julia Hamari. Duits programma: Schu bert, Schumann. Eenheidsprijs300 fr. Reduktiesvoor de houders van een kultuurkaart of een plus 3-pas50 De kaarten zijn verkrijgbaar: Kulturele Dienst, Kattestraat 33, Aalst, tel. 053/77.11.11. post 245 - Toeristische informatiebureau, Gebiedshuisje Belfort (open alle dagen t.e.m. 11 september) Tel. 053/77.11.11. - post 240 Stortingen: Gemeentekrediet van België 068-0500960-79 van het Dirk Martenscomité Aalst andere want de taferelen zijn ingepakt in plastic bakken. René ziet het theater immers als een kermis, "al die bakken zijn als een soort van kramen op een kermis. De ene gaat graag naar de schiettent, de andere wil een zwaantje scheppen Maar pas op en laat u niet vangen "Een kenmerk van de voorstelling is dat alles vol valse bodems, valse verklaringen en tweede werkelijkheden zit," aldus bovengenoemde. In volgorde van opstelling zijn de volgende taferelen te bekijken. "Het terras van Café de l'Opera". waar twee meisjes en twee jongens in badpak een fragment spelen met als thema 'Brussel badstad "De wegenwerkers" zijn rechtstreeks geïnspireerd op het dekor van Brussel. Deze twee scènes moeten het ernstige van de ganse bedoening doorbreken en toch zijn ze realistisch", verklaart René. Een derde tafereel is de speech van een politieker op een meeting. "Het publiek van de politieker zie ik ook als een apart tafereel. Het publiek is een spiegel van de mensen die naar het theater komen kijken. Zodat het publiek naar het publiek kijktzegt René Een betoging te Brussel is tafereel nummer vijf. "Een toerist met motorfiets" nummer zes Tafereel zeven beeldt jonge gasten op trappen van de Munt" uit "De rode draad in "10 X Stilte" is de stilte, voor het Mallemunt '82 projekt is de rode draad het kontakt dat mensen op straten en pleinen in dorpen en steden kunnen hebben Om dat kontakt beter te laten uitkomen heb ik in het projekt een fragment gestoken waarin de kontakt met de gemeenschap onbestaande is. Dat tafereel geeft de A- afdeling weer van het zwakzinnigengesticht St. Jan de Deo." zegt René Taferelen negen en tien zijn respectievelijk een koor dat live optreedt en een lijkstoet "De lijkstoet is bedoeld als eindpunt van de voorstelling. Alleen vrouwen stappen er in mee. En dit om twee redenen, ten i eerste vind ik vrouwen dramatischer wezens dan mannen. Ten tweede is de werkopname van de lijkstoet, idee van de droevige moeders in Argentie die elke maand een stille betoging houden en hun vermiste echtgenoten, zoons en familieleden bewenen er in verwezenzegt René. (N S en GRE) LES SOUS DOUES EN VACANCES Niet eens zo lang geleden was de Franse kinema een grote trendsetter in het aanbrengen van vernieuwde ideeën in de filmindustrie. Maar hoeveel genietbare films maken de Fransen nu nog in één jaar 7 We zullen het bij een drietal houden en dan zijn we vrij waarschijnlijk nog vrij royaal in de beoordeling In de officiële selektie van het laatste festival te Cannes waren drie Franse films opgenomen die stuk voor stuk een nul op het rekwest meekregen, wat nogal wat ongenoegen teweegbracht bij de internaL-..aie pers. Les Sous Doues heb ik zelf niet gezien maar dat deze film uit de rommeldoos kom staat vast. meer zelfs, ik kan U op een paar details na de hele geschiedenis navertellen Drie meisjes en één jongen of omgekeerd kunnen het zo goed met elkaar stellen dat ze tijdens hun verlof naar de Azurenkust trekken, aan boord van een tweepeka. Eens aangekomen in toestanden a la Club Mediteranée wgrden er wat beschimmelde moppen en aangebrande sekssketchen aan elkaar gebreid en meteen zijn 90 minuten pellikule afgedraaid. Kostprijs voor dat onbenul 120 frank. Om elke frankofiel van schaamte in de grong te doen kruipen. PROGRAMMATE FEESTPALEIS LES SOUS DOUES EN VACANCES - kwotatie :0 JOE SUPER KARATE - Stereotiepe avonturenfilm. Kwotatie :0 HOT NIGHTS OF CALIGULA - of moet er een tekeningetje bij misschien Kwotatie :0. PALACE VERLOF 0 onbelangrijk. X matig. XX goed. XXX zeer goed. XXXX niet te missen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 16