Pl Tejater 80 met «Ververs» waardige start nieuwe seizoen Kwistornooi hervat Help Polen Karnaval en jazz hand in hand te Aalsf «Boival»initiatief kent grote bijval Postbode leest mee... FIRMA DELDI Aalsterse avond op komst Matthijs Piet Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en delicatessen Specialiteit van diverse lasagne Import verse ansjovis Artisanaal bereid Levering gratis Oude Gentbaan 40, 9300 Aalst - tel. 053/77.45.66 16 Nieuwe Gazet van Aalst 17 september 1982 «Ik heb de maatschappij enkele eenvoudige vragen gesteld in verband met de wereld van de arbeiders». Beter dan met de eigen woorden van de auteur Hein- rich Henkei kan het stuk «Ververs» niet samengevat worden. Inderdaad gebruikt de schrijver het echt gebeurde arbeidsongeval niet als voorwendsel om grote maatschappelijke teorieën te verkondigen of om moraliserende verwij ten te spuwen. Neen, hij brengt het gebeuren als een «fait-divers» ten tonele en laat de toeschouwers oordelen. kritiekloos aanvaarden van zijn lot. Tot de dag dat door gasuitwaseming bei den vergiftigd worden. Benoit De Coster is belast met het ver ven van de buizen in de kelders van een groot fabriek. Onderdanig en gewetensvol kwijt hij zich sinds dertig -jaar van zijn werk zonder zich enige vragen te stellen omtrent de zin van zijn inspanningen. De dwaze routine heeft van hem de perfecte under-dog gemaakt, onbewust van zijn afstom ping, bijna gelukkig in zijn onwetend heid. Op een dag krijgt hij een helper toegewezen, een jonge kerel die niet zo gelaten de rol van uitgebuitte aan vaardt. Aanvankelijk althans, want wordt er in het begin geruzied, gelei delijk groeit er vriendschap. Langs heen de dagelijkse onbetekende ge sprekken over vrouw, loon en voetbal, glijdt ook de helper Johnny naar een Dit simpel, maar met tragiek geladen, anekdotisch gebeuren is onder de ver standige regie van Walter Boni uitge groeid tot een sterke, boeiende schets van een arbeidersleven. Door de «her taling» van de oorspronkelijke tekst in het sappig, onvervalst aalsters dialect met verwijzingen naar aalsterse toe standen krijgen de personages een levensechte dimensie zonder dewelke het stuk niet boven de middelmaat zou uitsteken. Maar meer nog dan de regie is het de vertolking die dit werk de hoogste top laat scheren. Paul Coppens als Benoit is gewoon schitterend. Hij speelt niet de verver, hij IS de verver. Echter dan echt, zonder te vervallen in effektzoe- ken belichaamt hij de tragi-komedie van zijn rol. Vooral in de eindscène waarin hij geleidelijk van euforie naar totale bedwelming en tenslotte naar de bewustloosheid (of is het dood glijdt, geeft Paul een aangrijpend stukje akteertalent weg. Ook Dirk Klinck als Johnny verdient alle lof. Misschien iets minder echt dan zijn tegenspeler, bevestigt hij eens te meer zijn kunnen. Rony Rom- baut en Johan Uvin verdedigen met brio de beide kleinere rollen. Waarom een produktie van dit niveau, gedragen door een prima-vertolking zo weinig publieke belangstelling oogst, blijft me een raadsel. Amper een veertigtal toeschouwers... Nochtans is de prestatie van tejater 80 meer waard liefhebbers van goed toneel krijgen nog de gelegenheid op 18, 19 en 20 september om dit waar te maken. (N.S.) Het tornooi voor gespecialiseerde kwissers uit de streek van Aalst en Dendermonde is aan zijn tweede helft toe. Geen enkele van de tien ploegen liet het afweten. De einddatum van 15 oktober nadert, de spanning stijgt. De zesde avond uit de reeks van tien haalde niet het peil van de voorgaande, omdat de vragenstellende ploeg Stam Tien uit Denderleeuw de moeilijke opga ven eerder had gezocht in nevenaspek- ten van haar nochtans originele vragen. De negen braintrusts aan de tafels scoorden dan ook een veel lager ge middelde, waarbij vooral de mindere prestatie van de favorieten Volgend Jaar Beter opviel. De ploeg Opba bereikte daardoor evenveel avondoverwinningen als de voornoemden De vragen Schoolgeleerdheid bracht tijdens deze zesde uitgave weinig punten op, tenzij men .er de ware naam van Buffalo Bill doceerde, of het jaartal waarin Boskamp de gouden schoen kreeg, en Connors zijn eerste Wimbledon Daarentegen vielen Methusalem, Pygmalion, de lijk wade van Turijn, Jan de Hartog, auteur Cruyer, tekenaar Vermeulen, het epicu risme en Hautekiet van Walschap wel in het bereik van de medespelenden, maar de ring van Möbius, de kuierdans, Fara day en de palindromen kegelden heel wat punten omver. Van het goede teveel waren de vragen naar de naam van niet minder dan drie Middelheim-beeld- houwwerken. De Aalsterse ploeg Hoe grijzer hoe Wijzer bleek de enige te zijn om de drie indieners van de goedge keurde wetsontwerpen op het alkohol- verbruik te kennen. Honni soit qui mal y pense De beste aktualiteitsvraag bracht aan het licht dat de jongste israëlische oor log gevoerd werd onder het motto Vrede in Galilea. Tal van flora-vragen smukten eveneens de avond op. Zelfs het bridge- en biljartspel kwamen kijken, en Brabo bleek gewoon van romeinse afkomst te zijn De andere vragen gingen over mu ziek, godsdienst, scheikunde en ge schiedenis De toekomst De volgende kwisavonden gaan door op vrijdagen 10 en 24 september. 1 en 15 oktober, telkens te 20 uur met ingang gratis voor het publiek in de zaal Net werk. De Ridderstraat. 28. te Aalst. Er wordt gefluisterd dat de typisch Aalster se ploeg Hoe grijzer hoe Wijzer met feestkomiteevoorzitter Frans Wauters er op 24 september iets speciaals gaat van maken Onze lezers gelieven dit niet verder te vertellen want de zaal Netwerk zal te klein zijn Uitslag van de zesde avond Opba 38 punten: Asdammen 37 p.: Vol gend Jaar Beter 32 p.; Coclox-clan 29 p.; Hoe Grijzer hoe Wijzer 28 p.; Bende van Jan De Lichte 25 p.; FN-club 23 p.; De Rossers 21 p Palugama 18 p. De Rosser: inrichtende ploeg van de kwissen bij Netwerk In kulturele uitwisseling met de Aalsterse expressiegroep Vredon ver blijven momenteel Polen van de dansgroep «Kortown» uit Lubin in Aalst. Normaal zou de volledige groep (53 leden) op 5 september reeds naar Polen teruggereisd zijn, maar 22 onder hen blijven nog wat, omdat zij de situatie in hun thuisland onleefbaar vinden. ververs, een knappe realisatie. OJ Toen de karnavalgroep «Boival» besloot de traditie van de jaarlijkse The Dansant, een veelvuldig toegepaste formule om zaad in het bakje te brengen, vaarwel te zeggen en het over een andere boeg te gooien bleek dit een gelukkig initiatief te zijn. Toen zij besloten er een etentje met jazz van te maken bleek dit een schot in de roos te zijn. Inderdaad, STOKSKES en DROIKES met JAZZ was een sukses. Acht zullen in België (voorlopig) blijven, de overige veertien ver trekken binnen veertien dagen terug naar Polen. Om deze mensen toch een beetje te steunen, richt het Hulp-, Advies-, Kontakt- en In formatiecentrum (HAK dus) een tombola in, met prijzen ge schonken door talrijke Aalsterse middenstanders. De loten zijn aldaar (St.-Martensplein 2, Aalst) te bekomen. Wellicht gaat ook volgend week end een informatie-avond door, maar de kontakten met de groep waren nog aan de gang, toen deze regeltjes getijpt werden. (PD.) Wie uiteindelijk voor de muziek zou gaan zorgen bleef door de grote drukte van het beginnend jazz- seizoen een beetje in het ongewisse, doch met de medewerking van de aal sterse jazzclub kwam alles op zijn pootjes en zaterdag 28 augustus was het zover. Vanaf 11 u. 's morgens kon men terecht in een sfeervolle tent opgericht voor het lokaal van de groep Boival. Op de tonen van stemmige oude stijl jazzmuziek kon men genieten van een lekker spaghetti of naar keus een sap pige brochette. Die werden dan ook alle eer aangedaan. De muziek wordt een paar keren onderbroken voor een gesmaakt optreden van drie engelse boys die zeker niet onverdienstelijk zongen en musiceerden. Dit trio be staande uit een contra-bas en twee gitaren brachten populaire jazznum mers als: dokter jazz, shine, sweet Georgia Brown e.a. De zang van de twee gitaristen ging echter meer naar de folkstijl dan naar blues of jazz, doch was zeer wel te genieten. Deze drie boys levend te St.-Martens- Latem in de commune van Pol Gevaert, een oude bekende in de bel- gische jazzwereld, waren de ideale introduktie voor de grote gasten van die avond. Deze gasten dan kwamen uit Neder land, en waren het «Kick Wilsta Kwar tet» voor de gelegenheid uitgebreid tot een sextet dat oorspronkelijk een sep tet zou geweest zijn. Het zevende lid, een klarinetspeler kwam echter niet opdagen. Het Kick Wilsta Kwartet dat sedert twee jaar met de huidige samenstelling optreedt geniet bij onze noorderburen een goede bekendheid en zij traden dan ook op doorheen gans Nederland. Zij spelen zowel bij deftige gelegenhe den met vlinderdas als in de bruine café s, als het maar «leuk» is. Zij bren gen doorgaans een steengoede «Hot club» muziek. Alhoewel nog jong druk ken zij waardig de voetsporen van de grondlegger van deze mooie muziek, met name de Hot Club de France van de beroemde Django Reinhardt en de al even bekende violist Stephan Gra- pelli die als eersten een jazzkwintet vormden bestaande uit enkel snaarin strumenten. üp de «KAT» was de bezetting lichtjes gewijzigd daar het kwartet versterkt werd met een solo gitaar en de drums van Jean-Pierre Geurts. Deze Aalsterse drummer valt er echter niet uit de toon daar hij het klaarspeelt de snaarinstrumenten gewoon te steunen zonder zichzelf op de voorgrond te dringen. Daar is zijn «jammen» met zigeunerbands zeker niet vreemd aan. Men hoort zo dat deze stijl hem ligt. Misja Carbo, gitaar en leider van het kwartet is een wit blonde rasechte zigeuner die weet wat gitaarspelen is doch die zich die avond op de achtergrond hield om de gast in het zonnetje te plaatsen. Deze gast was sologitarist Rino Van Hooiydonck, alhoewel nog zeer jong, een der beste gitaristen van Neder land, wat zeer goed te horen was in «nuage» van Django Reinhardt en diverse andere nummers. Hij nam gro tendeels het solowerk voor zijn reke ning, speels improviserend en toch met nadrukkelijk vingerspel, op zigeuner- en bekende jazznummers, daarbij gesteund door een geïnspi reerde Rob Nieuwenhuis aan de bas. Deze gaf op een bepaald ogenblik een solo weg die me letterlijk met verba zing sloeg. Wilco «Grapelli», sorry, Jordi was de man die het publiek echter het meest aansprak Deze begaafde violist weet de mensen te boeien door zijn soms hard spel, met plots afgebroken akkoorden, swingend als een Admus- sen of Venuti. Ik hoop dat Eric Weyer- gang, eveneens sologitarist het me niet kwalijk neemt dat ik wegens plaatsgebrek en te lang uitwijden beperk te zeggen dat hij gewoon steengoed was, wat echter meer opvalt met de gewone bezetting van het kwartet. Blijft mij nog de mensen van Boival te danken en te feliciteren voor een prima georganiseerde dag. Zij hebben menig jazzliefhebber laten genieten, en ook vele anderen die tot in de kleine uurtjes en dan op de tonen van de juke-box de zo gul getapte gla zen in hun lokaal alle eer hebben aan gedaan. Met de tonen van «Sweet Georgia Brown» nog in de oren zou ik zeggeneen initiatief dat navolging verdient. Proficiat (Phil.) Postbodes zijn sympathieke snuiters, vooral als ze een karre- vracht goed nieuws in de brievenbus glijden. Toch kunnen ze verdraaid ook heimelijke sloebers zijn. Vernemen we daarnet toch niet dat een van onze abonnees al een tijdje de Nieuwe Gazet van Aalst één dag te laat in de bus krijgt... En dat dit komt doordat de nieuwsgierigheid van de postbode in kwestie zó groot was, dat hij ze toch eerst zelf wou lezen... Het kan niet door de beugel, maar we zijn een en al begrip. Dit blad vraagt om gelezen te worden. De handigste weg is nochtans het bericht rechts onderaan blz. 2 ten uitvoer te bren gen. Als je bovendien dit blad gegarandeerd op tijd wil, bedenk dan (eventueel) ook je postbode... (pd) Hoe grijzer hoe wijzerploeg met talrijke bekende figuren uit het Aalsterse.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 16