SP 8® kandidaat ffeef fruns °zyn kans JAN CAUDRON vu Frans Beeckman en Norbert De Winne dichters in het Volkshuis FILM MUI Italiaanse Barok in Abdijkerk FRANS WAUTERS OPNIEUW IN DE GEMEENTE RAAD Frans 2de plaats 10 - Nieuwe Gazet van Aalst - 24 september 1982 Veel politici gezien (en zou dat toeval zijn die zaterdagavond in het Volks huis. Maar ook twee dichters. En als ik schrijf 'dichters' dan bedoel ik niet de huis-, tuin- en keukenpennelikkers die zich om de haverklap geroepen voelen de artiest uit te hangen. Frans Beeckman en Norbert De Winne hebben namelijk iets te zeggen, en zij doen dat op een hoogst authentieke wijze. Mare Galle improviseerde een inlei ding met knipoogjes, waarna de twee dichters zichzelf konden voorstellen. Frans Beeckman deed dat op de hem eigen, bescheiden wijze die ook uit zijn poèzie spreekt. Een poëzie die koppig naast allerlei ismen is blijven lopen, maar steeds bleef getuigen van een eigenzinnig, diep menselijk (vaak sociaal) engagement. Poëzie is voor Beeckman een levenshouding, waarin hij zijn weerbaar modeleven met de vertrapte mens tot uiting brengen kan. Wie hem kent, weet dat deze émi nence grise onder de Aalsterse socia listen, zijn engagement niet alleen met woorden, maar ook daadwerkelijk heeft beleden en nog belijdt. Hij noemde zichzelf dan ook een 'ontevre den revolutionair', en inderdaad: een revolutionair die tevreden gesteld is, werd door het establishment reeds gerecupereerd. Van Frans Beeckman, een autodidact met een benijdenswaardige ontwikke ling, verscheen in 1954 de bundel 'Oud Roest'. Gedichten van hem ver schenen voor, tijdens en kort na de oorlog in een aantal bloemlezingen. Meer recent publiceerde hij in literaire tijdschriften als Hexa en Kruispunt. Van de gedichten die op deze avond werden gebracht, onthou ik vooral het mij al bekende 'Ik heb het kind van Beiroet gezien', 'Mijn eerste, eerste mei' en het slot-gedicht dat op luid applaus werd onthaald: 'Socialisten'. Norbert De Winne schrijft een heel andere, meer intimistische poëzie. Zijn debuut 'De Roemeense Ring', werd heel goed onthaald. Verleden jaar verscheen dan 'Een Egyptisch Hooglied' een magisch-realistische gedichtencyclus geënt op de mytholo gie van het oude Egypte. Poëtisch een onbetwistbaar hoogtepunt, maar niet zo ontoegankelijk als zijn vorige bun del. Met 'Dood van een socialist', het lange gedicht over het sterven van zijn vader, heeft hij weer teruggegrepen naar een eenvoudiger zegging, wat niet verhindert dat hij zijn twee grote oer-thema's trouw blijft: liefde en dood. Dit gedicht, dat integraal (en uit muntend) voorgelezen werd door de mensen van Pact, die ook Beeckmans gedichten brachten, blijft naar mijn gevoel sterker bij. Het is een bijna BODY HEAT Body Heat is het niet-onaardige regie debuut van Lawrence Kasdan. Ned Racine is een driftige, op mooie vrouwen verkikkerde advokaat die door zijn vrienden bewonderend bekeken wordt. Op een dag ontmoet hij Matty Wakker, de klassieke schoonheid die door ongebluste passie, verteerd ligt voorstellen vormt voor ons helemaal geen probleem. Wie in onze stad kent deze veelzijdige dynamische man niet Reeds ettelijke jaren drukt Frans op een zeer eigen (specifieke) manier zijn stempel op het Aalsterse gemeenschapsgebeuren. Als voorzitter van het Stedelijk Feestcomité heeft hij geijverd voor de uitbouw van onze stedelijke en landelijke volksfeesten en zich schrap gezet tegen alle mogelijke invloeden die de eigenheid ervan konden aantasten. Onder zijn beleid kreeg de jaarbeurs gestadig (aan) uitbreiding en steeg het aantal bezoekers ver boven de veertigduizend. De namiddag voor onze gepensioneerden en gehandicapten kreeg bijzondere aandacht. Talrijk waren de carnavalisten, middenstanders, exposanten en dekenijmensen die hulp en begrip vonden voor hun specifieke problemen bij deze man die steeds respect opbracht voor iedérs persoonlijke, ideologische en filosofische overtuiging. Louis Paul Boon schreef ergens over Frans, in verband met diens tekeningen: «Hoeveel liefde voor zijn stad, voor dat enige Aalst, ligt niet in deze karikaturen besloten». Wij kunnen volledig deze uitspraak beamen en omdat wij weten dat Aalst mensen zoals Frans nodig heeft zeggen we samen met hem weg te kwijnen omdat haar maffia-echt genoot al te vaak op zakenreis is. Ned weet haar te strikken, maar Matty is ook niet wars van bedoelingen... Als amuzement is Body Heat optimaal geslaagd en het lijdt geen twijfel dat Ka- sadans filmdebuut in één adem zal ver noemd worden met andere moderne «film noirs». ON GOLDEN POND De inmiddels overleden Henry Fonda speelt DE rol van zijn leven als een oude universiteitsprofessor die volledig met zichzelf in de knoop ligt omdat hij geob sedeerd is door de dood en daardoor zijn omgeving het leven zuur maakt, metJane Fonda. Henry Fonda. Katha- rina Hepburn. REDS Reds is het verhaal van een linkse-Ame rikaanse journalist die persoonlijk be trokken raakte bij de Russische oktober revolutie. Maar het is ook een film over een man en zijn vrouw die elkaar lief hebben en haten en die twee zaken moeilijk met elkaar kunnen verzoenen omdat het eigen ik teveel aandacht op eist. metWarren Beatty. Diana Keaton, Jack Nicholson e.a. THE ELEPHANTMAN London 1884. Op een kermis wordt een jonge chirurg aangetrokken door een tentoongesteld curriosumeen kom pleet misvormde mens. De chirurg weet het gedaan te krijgen dat John Merrick, zo heet de man, in observatie komt op zijn dienst. Daar moet hij vaststellen dat deze beschimpte man een intelligent en zachtaardig mens is... FILM IN DE STAD FEESTPALEIS Het zwaard en de magiër O Reds XXXX De weerwolf in London X PALACE Porkey's O On Golden Pond XXXX Body Heat XX The Elephant Man XXX Inrichting K.F.L. in zaal Palace op don derdag 30 september te 20.00 u. (CAN) Zondag 25 september Orgelkoncert in St.-Martinuskerk door Kristiaan Van Ingelgem om 15.30 u. Werk van Bach. Widor, Reger en von Herzogenberg. Vrijdag 24, zaterdag 25 en zondag 26 sep tember in de Generale Bankmaatschap- pij (Nieuwstraat) tentoonstelling kant, makramee en batik ter gelegenheid van 5 jaar Rosemarijn Dinsdag 28 september: liedrecital Festival van Vlaanderen in feestzaal stadhuis. Mozart, Schumann, Liszt en Mahler op het programma. Zang Julia Hamari. Piano: Edelmiro Arnal- tes. Toegang 300 fr. 50 reduktie voor houders Kultuurkaart of plus-3- pas. Permanent tentoonstelling over St.- Franciscus in de Begijnhofkerk en Beeld houwkunst op en rond Grote Markt. V.l.n.r. Bob De Winne, Anton Cogen en krampachtige aanklacht geworden tegen de kleinheid van de mens, geconfronteerd met de zaken die hij niet en nooit de baas zal kunnen. Dit gedicht werd duidelijk onder hoog spanning en in diepe miserie geschre ven volgens De Winne trouwens de ideale sfeer om een meesterwerk te kreëren. En 'Dood van een socialist' is naar mijn gevoel ontegensprekelijk een nieuw hoogtepunt geworden in het poëtisch oeuvre van deze auteur. De Winne zei verder nog dat schrijven Frans Beeckman. OJ jezelf te kijk zetten is (ctr. Jos Vande- loo), en de gedichten van beide auteurs werden dan ook concreet te kijk gezet, geëxposeerd, in de lokalen van het Volkshuis. Een krachtdadig wederwoord kortom aan het biefstukkensocialisme (een biefstuk die men ons ook al aan het afnemen is, zei een spreekster), dat dan ook navolging verdient. De vraag blijft alleen maar: waar gaan wij al die dichters hier in Aalst gaan zoeken (pb) Op zaterdagavond 18 september speelde de Italiaanse organiste Grazia Salvatori het tweede recital van de 12e Orgelcyclus Aalst-St.-Maartens- kerk. Terwille van het programma verkoos men het nieuwe orgel van de abdijkerk van Affligem als instrument. Grazia Salvatori is bedrijvig als professor orgel aan het conservatorium van Bari (Zuid-Italië), als musicologe die zowel onuitgegeven manuscripten publiceerde als oude orgels liet restaureren, en als reizend concertorganiste. Een buitenkans om een echte Italiaanse artieste oud-Italiaanse orgelmuziek te horen vertolken Haar orgelspel boeide door een grote verscheidenheid en een virtuoze Schwung. Het omspande heel de periode tussen 1500 en 1800, van de vroegbarokke Gabrieli tot de laatbarokke Cimarosa. Wij zijn nu wel gewend aan een meer retorische interpretatie van de barokmuziek, waarbij grote aandacht wordt be steed aan het detaildelicate accenten, vinnige articulatie en minutieuze fra sering. Vertolkers als Leonhardt en Harnoncourt hebben ons daarmee verwend. Dit mist men dan ook in de Zuiderse visie, op deze Zuiderse muziek. De Itali anen laten meer de grote lijnen spreken en hun orgelspel staat nog dichter bij het legatospel zoals dat 30 jaar geleden nog overal werd voorgehouden. Maar luisterend verzoend men zich daarmee de virtuoze vaart van de Intonazi- one van Gabrieli of de Toccata van Salvatore, of de aristocratische verfijning waarmee de dansen van Valente werden gebracht, hebben hun eigen charme. En in het contrast tussen de luchtige sonaten van Cimarosa en het daarop volgend bisnummertje, een Elevazione van Frescobaldi, bewees Grazia Salvato ri een brede gamma van gevoelens adequaat te kunnen vertolken. Die verscheidenheid kwam ook tot uiting in de registraties. Het nieuwe Potvlie- ghe-orgel van Affligem heeft zijn gebreken, die eens te meer aan het licht kwa men Naast de stroeve mechaniek is er het onevenwicht tussen grond- en vul- stemmen, de diskant die de baskant overschreeuwt zodra men die decibels-rijke vulstemmen durft bijtrekken, om van de onbruikbaarheid van de tongwerken maar te zwijgen. Hopelijk brengt een wijze hand hier ooit correcties aan... Onder tussen wist Salvatori de klippen alvast te omzeilen en ons vooral te laten genie ten van de wel mooie zachtere tinten die het orgel rijk is. Het programma dat eigenlijk op een klein-orgel mikte, paste hier dan ook uitstekend. Grazia Salvatori verdient onze dank omdat ze op deze laatzomeravond voor een aandachtig en geboeid gehoor de warmte van de Italiaanse zon bracht. fraktieleider V.U. sociaal en federaal

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 10