POEZIE
AAN TAFEL
Start middagconcerten onder gunstig gesternte
Voor levensgenieters
Vijfde toneeltornooi
«Renaat Ravijts» gestart
Kamiel Herman
De rust van het landschap
FIRMA DELDI
Matthijs Piet
Traiteur Provence
Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en
delicatessen
Specialiteit van diverse lasagne
Import verse ansjovis
Artisanaal bereid
Levering gratis
Oude Gentbaan 40, 9300 Aalst - tel. 053/77.45.66
16 Nieuwe Gazet van Aalst 29 uktober 1982
De middagconcerten van vroeger bleven vaak steken in goede bedoelingen.
Nochtans kwam er altijd muziek van goede kwaliteit. Dag en uur waren echter
zo gekozen dat gezin, voetbal en wandeltocht in de oppositie gingen. Zo komt
het dat het terrein werd verlegd naar woensdagmiddag. Op het eerste gezicht
een nieuw risico. Hoop bleek echter sterker dan vrees. Wie anders in de stad
ging kuieren bleef nu in de hal van de Bank Brussel Lambert wat gezelligheid
zoeken en wat muzikaal genot. Broodjes, toegang tot het concert, programma
vervat in één woordspotgoedkoop. De klassieke muziek, een elitaire aangele
genheid, niet te betalen door de man van de straat Vergeet het maar. De bal
lon werd doorgeprikt. Ik weet niet hoe Herman Streulens het klaar speelt maar
hij doet het. De volle zaal kan hem een hart onder de riem zijn.
Er werd gemusiceerd en hoe Men
sen die een strijkkwartet vormen kun
nen toehoorders niets wijsmaken. In
een symfonieorkest kan een viool ver
stoppertje spelen, achter routine ver
bergen hoe weinig authentiek ze is. In
een kwartet echter zijn ontsnappings
kansen onbestaande. Wie niet bezield
is gaat de mist in. Stokt één stem, dan
stokt de dialoog.
Het «Westdeutsches Streichquartett»
telt, hoe paradoxaal ook, drie mensen
die uit Oost-Europa komen of er
gevormd werden. Verklaart dat hun
discipline, hun ongeremde elan, hun
bijna kinderlijke musiceervreugde
Wat meer is, ze pakken Westerlinck
aan, Vlaming, twintigste eeuw: vraag
teken, boeman, synoniem voor luister-
pijn Zijn strijkkwartet 1978 is mis
schien even klassiek als Mozart, al
zijn de ingrediënten anders. Mozarts
evenwicht is hier vervreemding,
Mozarts kosmos wordt hier chaos.
Deze muziek is onvoorspelbaar en
daarom boeit ze, net als de tijd waarin
ze is geschreven. De wrange taal die
aan Schönberg doet denken, de tril
lers en de vreemde glissandi, de zwa-
nezang van de cello, de bruuske ver
stomming een doek van Paul Klee, de
schok van de herkenning Een uitda
ging voor de vertolkers maar wat voor
antwoordbomen en bos, de noten
staan er correct, maar ook het totaal
beeld.
Schubert is de componist van de zan
gerigheid en de intimiteit. Wie zich
gelukkig voelt in het dal van de melan
cholie moet te rade bij zijn trio's en
zijn kwartetten, het bekendste «Der
Tod und das Madchen» de titel zegt
het spreekt van jeugd en verganke
lijkheid. Geen steekvlam van emoties,
maar verstild en uitgezuiverd verdriet,
geen dreigende dood maar eerder een
vriendelijke rustbrenger, geen wan
hoop maar bezinning. Hier zet je geen
jonge mensen aan die de gedachte
aan de dood nog vreemd is. Dit is een
gerijpt werk voor musici in de hêrfst.
De adem van de dood wordt een
koraalgezang en fel klinkt het verzet
van het leven. Ergens in de ruimte
begeleidt het monotone vallen van een
regendruppel de tragiek van het lied,
maar onverstoorbaar, gelijkmoedig en
met de geestdrift van twintigjarigen
die een bergkam veroveren musiceert
het «Westdeutsches Streichquartett».
Een mimiek die van bezieling spreekt,
een gebaar dat op verstandhouding
duidt, een eenheid van partituur en in
strument, een paar schoonheidsvlek
jes die bewijzen dat hier muziek wordt
gemaakt door mensen een geslaagd
huwelijk tussen de schreeuw van de
twintigste eeuw en de zang van de
romantiek.
Middagconcerten vergen niet veel tijd,
niet veel geld. Ze zijn wel lonend. En
wat komt er nog
Woensdag 24 november: Trio Chopin
uit Polen met werk van Schubert en
Chopin;
Woensdag 15 december: Belgische
klarinettenkwintet met werk van G. De
Vreese, P. Cabus, -W. Pelemans, D.
Schroyens en A. Meulemans;
Woensdag 12 januari: Janusz Olej-
niczak, piano, uit Polen met werk van
Chopin, Brahsm en Mozart.
Woensdag 23 februariDirk Van de
Velde, viool, en Herman Streulens,
piano forte, met werk van Schubert,
Mozart en Nardini. W.D.B.
Vrijdag 29 oktober (20 u.) «Lijf in Net
werk». Verschillende vormen van
muziek, kunst, theater worden bij
elkaar gebracht, Met Willy Pieters, het
Interaktionalistisch Kunstcentrum en
Strato's 4. Poppentheater, sketches,
satire, fotografie, poèzie op muziek.
Net Wave... dus op, onder en boven
mekaar. Soep of volmaakte harmo
nie Inkom gratis-
De Schakel brengt in de Stads
schouwburg «Stuur mij geen bloemen».
Een blijspel van Norman Barash en
Caroll Moore in regie van Tuur van den
Brulle. Op 30 en 31 oktober en 1
november, telkens om 20 u.
MISSING
Charles Horman en zijn vrouw Beth,
beiden Amerikaanse onderdanen,
wonen sinds jaren in Santiago de
Chilé. Hij schrijft kinderverhaaltjes en
doet wat aan journalistiek voor een
links-Amerikaans blad. Meer een
menslievende idealist dan een politiek
radikaal. Op 10 september 1973 zijn
zij ooggetuigen van de militaire putch
tegen het regime van Allende. Zij be
sluiten om zo snel mogelijk het land uit
te komen, maar wanneer Beth na een
laatste bezoek aan vrienden naar huis
terugkeert is Charles die een paar
dagen later aankomt op de luchthaven
van Santiago. Hij is een zakenman uit
New-York, konservatief en diepkriste-
lijk. Hij heeft nooit begrepen wat zijn
zoon verloren had in een politiek on
stabiel land. Er komt een hechte toe
nadering tussen de vader en zijn
schoondochter naargelang de tijd vor
dert en zij geen resultaten boeken
naar het verblijf van hun zoon. Uitein
delijk en na vele intriges van de Ameri
kaanse ambassade komen ze erach
ter dat hun zoon is omgebracht door
de geheime politie die niet wil weten
van pottenkijkers.
Intrigrerend drama van de Frans-
Griekse regisseur Costa-Gravas
(Z.-L'aveu) die op zoek gaat naar de
ware identiteit ven de mens die geen
onderscheid k. maken tussen rege
ren en domineren met alle middelen
die voor handen zijn.
Deze film werd op het laatste festival
te Cannes bekroond met de Gouden
Palm.
Technisch: regie: Costa-Gravas.
Met: Sisey Spacek, Jack Lemon,
John Shea. Kleur 122'.
MAD MAX 2
Barbaars en genadeloos vervolg van
Geoge Millers eerste Mad Max. Een
gigantische oorlog heeft alle oliebron
nen afgesneden. Voor de laatste drup
pels olie wordt op leven en dood
gevochten. Ijzervreter Mad Max komt
terecht bij een groep zonderlingen die
een hele vrachtwagen benzine achter
houden en vanaf nu kan de gruwel
beginnen, want uiteraard zijn er nog
anderen die de olie willen claimen.
PROGRAMMATIE
Feestpaleis
Missing XXXX
Ervaringen bij rijlessen 00
Bubblegum 0
Palace
Mad Max 2 00
Porkey 's O
Salon Kitty 00
Ik vind 00 dégoutant, 0 onbelangrijk,
X matig, XX goed, XXX zeer goed.
XXXX niet te missen. CAN
82/20/39
TE KOOP:
Prachtoccassie copieermachine, op
gewoon papier. Tel. 052/21 63 55.
Dat Aalstenaars culinaire festijnen weten te waarderen, wordt nog eens bewezen
door de uitgave van "Poëzie aan tafel", een bloemlezing van nationale en inter
nationale gedichten en teksten betreffende de wijn en de daarbijhorende tafelge
neugten.
Norbert De Winne en Remi Bogaert. twee stadsgenoten, verzamelden geduren
de vijf jaar in tachtig bladzijden een pleiade van beroemde auteurs, zowel Bel
gisch als buitenlands werk. zowel van hedendaagse schrijvers als klassiekers.
Een greep uit de opgenomen stukken men selecteerde werk van Vondel, Kloos,
Timmermans. Marsman, Minne. Marnix. Gijsen. Daisne, Carmiggelt. Bert De
Corte, Lampo, Ben Cami, Herman De Coninck, Voltaire, Rimbaud, Shakespeare,
Goethek, Schiller e.a
Het boek verschijnt in december en zal slechts 450 fr. kosten Wie echter vóór 5
december intekent betaalt slechts 390 fr.
"Poëzie aan tafel" is een uitgave van het Documentatiecentrum "De Wijngaard"
vzw; Korte Nieuwstraat 12 te Aalst.
Jan Van Gijseghem
Op 24 oktober bracht «'t Meibloempje» uit Zottegem de psychologische
thriller (sic) «De Waarzegger» van de hand van Frans De Boeck. Dit was
de eerste opvoering uit een reeks van acht.
De zeven volgende kandidaten kunnen gerust zijn het zal moeilijk zijn
het lage niveau van Zottegem te evenaren, laat staan te verlagen.
de allures van een beschaafd éérste-
jaars-bankbediende; een dame uit «ho
gere kringen» die de perverse verleid-
Het begint al met de keuze van het stuk
Het basisgegeven bevat wel voldoende
stof om een degelijke thriller op te bou
wen door psychologische beïnvloeding
iemand tot moord dwingen. Maar de
stuntelige manier waarop de schrijver de
plot uitwerkt grenst aan het ongelooflij
ke: de waarzegger leest de hand en zie
als door de duivel bewerkt, zonder enige
verdere verantwoording ontpopt het
slachtoffer zich als een moordmachine
Niets aan te doen... en hop... de afloop
van dit zieledrama kunt U even goed ra
den. (het is zelfs niet origineel).
Een doordachte, verrassende regie zou
eventueel aan het stuk enige zienswaar
digheid kunnen geven. Maar neen... een
samenraapsel van gekende effecten...
flikkerend reclamelicht schijnt in de half
donkere kamer... onheilspellende voet
stappen dreunen in het duister... Brrr...
hoe spannend
Dat zelfs een doorwinterd vertolker voor
een onmogelijke opgave zou staan
spreekt voor zich zelf. Wat dan voor lief
hebbers Beide hoofdvertolkers wor
stelen zich doorheen de opgelegde ty
peringen als een kat door een te nauwe
afvoerbuis. Gediend noch door hun
eigen physiek, noch door de geloof
waardigeheid van het personnage, ver
liezen ze de oneerlijke strijd met gelaten
onbenulligheid.
De overige mededaders vergaat het niet
beterverkeerde typering, (Paps bvb.
zou niet misstaan in de «Paradijsvogels»
maar van een amerikaanse pandjeszui
ger heeft hij geen idee); een barman met
ster moet spelen komt over als een koe
le schooljuffrouw; een vestiaire-meisje,
lekker sex-objekt, is te braafjes...
Verdiende uitzondering voor MOOSE,
blinde neger en trompettist, die sober,
verzorgd en volgehouden zijn person
nage leven geeft.
Dan is er nog het decor en de belich
ting en de geluidseffecten en de rekwi
sieten en... en... maar ik bespaar U dit
verder.
Wat ook de bedoeling van een vereni
ging kan zijn om aan een toneeltornooi
deel te nemen, een eerste vereiste is
toch wel zich zelf au serieux willen ne
men. En daarom moeten die verenigin
gen uit de onwetendheid treden. Het kan
anders dan dat we in Zottegem zagen.
Met dezelfde middelen en spelers en
zelfs met de zelfde regisseur kan heel
wat anders gerealiseerd worden. Wat
ontbreekt is de wetenschap dat het beter
KAN en MOET. Breken met zelfvol
daanheid en eigendunk. Leren van an
deren. Dat het «'t Meibloempje» van dit
tornooi me deze harde aanpak een
verantwoorde klap kan soms wonderen
verrichten. (N.S.)
Volgende opvoering in het kader van het
«Renaat Ravijts» tornooi heeft plaats op
14 november te Denderbelle. Opge
voerd wordt «Het ontstuimig Hart» van
John Patrick door De Iverlingen. Tot
dan. (N.S.)
In de winterlandschappen van kunstschilder Kamiel Herman straalt een
rustige symbiose tussen de besneeuwde weiden, bomen en huizen,
overkoepeld door ijle luchten.
Uit de avond spreekt de kalmte van een trage dag.
Uit het ochtendgloren zindert nog de slaap van de nacht die langzaam
plaats ruimt voor een zonovergoten dag.
Kamiel Herman werd geboren te Aalst in
1921Reeds vanaf zijn jeugd zat het te
kenen hem in het bloed. Na enkele jaren
Academie gevolgd te hebben gaat hij
onder leiding van zijn leraar, de heer
Coppens, zich verder bekwamen in de
techniek van de fijnschildering. Het is
een moeilijke periode, het is immers vol
op oorlog.
Later leerde Kamiel veel van zijn vriend
Jozef Eeman.
Wij mogen wel spreken van een late
roeping gezien hij pas volop in de pu
blieke belanqstellinq kwam vanaf de ja
ren 1978.
Op de vernissage van vrijdag 22 oktober
1982 in het Apostelken mocht hij zich
verheugen op een grote belangstelling
Zonder inleidende spreker toonde hij
zich met zijn werk aan het publiek een
Aalstenaar die zegt'.'Neem mij zoals ik
ben en kijk naar mijn werk."
Vooral de rurale landschappen, uitdei-
nende vanuit Aalst, zijn hem lief Spre
kend hiervoor zijn de vele technisch
goed afgewerkte hoekjes met zichten uit
Wieze, Baardegem, Hekelgem, Oude-
gem. Moorsel. Herdersem en Essene.
Kamiel Herman geeft een helder en zon
nig koloriet weten op te bouwen in zijn
schilderijen. De penseeltrekken zijn fijn
en afgewerkt. Menselijke figuren liggen
hem minder, "ledereen zingt zoals hij
gebekt is "zou deze rondborstige en
goedlachse Aalstenaar zeggen.
De luchten in zijn schilderijen zijn echte
Vlaamse luchten waarin de ijle wolken
formaties als het ware het landschap
naar boven verlengen.
Zijn bloemstukken zijn dekoratiet in een
helder en variëren koloriet. De derde
dimensie die meer diepte zou verlenen,
kan nog beter uitgewerkt worden.
Een voorbeeld van echte en goed door
werkte verfstruktuur en kompositie is het
werk "Nijgembos".
Daar waar Kamiel Herman zich vroeger
wel eens waagde aan getormenteerde
luchten waarbij donkere, geladen tonen
de bovenhand hadden, blijkt hij nu, anno
'82, zijn palet met een doordringende
kleurintensiteit te verhelderen.
Positief bij deze self-made man. het
zoeken naar verfijning van de eigen
techniek en de doorgedreven luminosi-
teit der kleuren.
Toepasselijk op zijn landschappen zou
het woord van de dichter kunnen zijn
"De winter dekt het land met de stilte
van mijn ziel en in mijn hart ontwaakt de
rust van dit laat seizoen
De tentoonstelling loopt momenteel in
de Galerij 'T Apostelken te Aalst Mijl
beek en duurt tot 1 november-1982.
Sim Jansstraat 5 (Houimarkt)
9300 Aalst
Tel. 053/21.49.38
82/20/40