CARDON Arenbergkoor zingt requiem van de hoop Aalsterse kinderen schrijven poëzie Mogelijk wordt voor U een droom ook werkelijkheid Kerkstraat 13 - 9300 AALST Volgende week op de kuituurbladzijden Strata's 4: Geen als visitekaartje, maar... Aalsterse juwelier scheerthogetoppen Jos Bikkems Waarom nog langer slecht horen Uw garantie voor kwaliteit Tot uw dienst 9.00-12.00 12.30-19.00 u. Tel. 053/21.53.29 Geen bijhuizen direkte levering batterijtjes voor alle hoorapparaten alle herstellingen 8 Nieuwe Gazet van Aalst 12 november 1982 Men zou over het Requiem en zijn bewerkingen een lange verhandeling kunnen schrijven. Sommigen vinden de oproepvan de trompet voor het laatste oordeel na de verschrikkingen van de hel uit de gregoriaanse mis een angstbeeld dat ze van in hun jeugd hun hele leven meedragen, anderen achten de schoot van Abraham en de zachte begeleiding van de engelen een afspiegeling van Gods mildheid. Kinderen kunnen poëzie schrijven, meer zelfs je kan het hen leren. Die opvat ting wordt in het basisonderwijs al een aantal jaren verspreid. Ook in Aalst is men daar al een tijdje mee bezig, hoewel veel afhang! van het persoonlijke ini tiatief van een geïnteresseerde leerkracht. Maar ieder, ook de ongelovige, erkent de muzikale waarde van het grego riaanse Requiem. Intussen heeft een hele troep componisten zich aan het thema gewijd Het werd Mozarts laatste werk, soms schrijnend, maar toch met los te koppelen van de schit ter van zijn vindingrijkheid. Brahms legde er zijn sombere, authentieke noordduitse ziel in. Voor Fauré is het de bedding van een stroom van vreed zaamheid. En men kan in de rijkge- vulde bibliotheekkunst van de barok nog jarenlang snuffelen om dodenmis sen op te diepen. Lully en Charpentier zijn er typische voorbeelden van, en ik ken persoonlijk geen werk waar de dood zo n vriendelijke leidsman is als in het Requiem van Jean Gilles. Ook in deze eeuw lijkt de religieuze bron van de muziek nog lang niet opgedroogd Britten schreef immers een aangrij pend «War Requiem», een luid protest tegen de zinloosheid van de oorlog en de Pool Penderecki klaagt de waanzin van de atoomwapens aan. De organisatoren in Sint-Antoniuskerk zijn in bange verwachting. Op een paar stappen hiervandaan speelt en zingt de Capella Bydgotiensis uit Polen. Kan in Aalst geen ombudsman worden gevonden voor de coördina tie Het Arenbergkoor uit Heverleer heeft Duruflé's Requiem ingekaderd in een aantal motetten en koraalvoorspelen die dezelfde geest ademen. De direc tie zegging van Schütz zorgt voor een ideale sfeerschepping. Geen franjes zoals bij Haendel, geen geschitter zoals bij de Fransen, maar sobere, directe kracht, kaal als een protes tantse bidruimte en daardoor zo aan grijpend. Het Arenbergkoor stalt zijn kwaliteiten uit die het hele concert aanwezig zijn een gave homogeniteit geen stem wordt uitgevlakt, geen stem eist de boventoon een intens inlevingsvermogen in de stijl. Het achtstemmige «Crucifixus etiam» krijgt zijn briljante (niet altijd zuivere) arabesken en dissonanten, en Bachs koralen bewandelen de gulden mid denweg tussen gevoel en rede, niet egaal of vlak, niet te scherp van reliëf. Een verrassing is «Der Gerechte» van Johann-Christoph Bach. Bijna elk tekstonderdeel krijgt zijn apart klank beeld. Nabootsingen en programma tische kanttekningen zijn met uit de lucht: «Bosheit» en «falsche Lehre» klinken wrang. «Hingerücket» en «eilet er» springen weg. Boerenbarok, zegt mijn vriend-kenner Van der Paal. Het Arenbergkoor beleeft er plezier aan. Mooie kleuren, fraaie lijnen, maar geen bos. Als een leidraad speelt Kristiaan Van Ingelgem intimistisch, bijna gedempt zoals het hoort drie voor spelen van Brahms, gebaseerd op de door het koor gezongen koralen van Bach, even gewijd als de symfonieën van Bruckner en even kloek van struc tuur. En daar komt de hoofdbrok. Maurice Duruflé is een gelovig man. Zijn dodenmis is daan een getuigenis van. Hij schept er een ideale band tussen het Gregoriaans en het eigentijdse (hij werd o.m gevormd door Dukas en hoort thuis in de grote Franse orgel- school). Maar, wat meer is, hij bereikt bijna doorlopend een intensiteit die je niet alleen doet luisteren maar ontroert. Ik ken het werk van een plaatopname voor koor en orkest. We horen vanavond zijn eigen versie voor orgel en koor Deze orgelpartituur is geen doordagelijks werk. Kristiaan Van Ingelgem heeft lange uren gezocht naar een ideale registratie. Het resultaat is hoorbaarniet onder de korenmaat, niet opdringerig, in vof- Dat kinderen meer kunnen dan kara- mellenverzen en rijmelarijtjes schrij ven werd sterk bepleit door de Ameri kaanse dichter Kenneth Koch. Zijn eksperimenten werden in de Neder landen vertaald en bewerkt door F.P. Zwart en Rutting en anderen. In de Vrije Basisschool in de St.- Gudulastraat te Aalst werkt Rita Hey- vaert in haar klas al een paar jaar met die ideeën. Twee principes schragen deze methode de kinderen worden gestimuleerd om hun fantasie de vrije loop te laten - ook al worden thema's niet geschuwd (zich inleven in een voorwerp of een dier bvb.). Anderzijds als steun bepaalde vormregels gebruikt, bijvoorbeeld een gedicht maken met woorden uit vreemde talen erin, met telkens eenzelfde beginre gel, met overdrijvingen, vergelijkin gen, leugens, zelfverzonnen woorden... Geen verplicht rijm, want dat gaat de taalbeheersing van kinde ren meestal te boven. En rijmdwang pleegt de verbeelding te verstikken. komen harmonie met de mensenstem. Er zitten in het koor een paar onzekere inzetten maar belangrijker is dat de interpretatie af is. Ik heb een paar momenten in het hoofd het dooreen- wemelen van de aandrang in het Kyrie-Christe, de schrikwekkende dis sonanten van het «de ore leonis», de hemelbestorming van het «hosanna» die het sanctus van Brittens oorlogs requiem benadert, het «pie Jesu» van de mezzosopraan, een elegie die Bachs beste bladzijden evenaart, het crescendo «per ;gnem», één brok expressie, en vooral het repetitieve van het «requiem aeternam», nu eens aandringend, dan weer zacht uitster vend als een symbool van hoop en troost, de hoofdtonen van dit Requiem, voor velen een openbaring. (W.D.B.) Het resultaat is verrassend 'vrije verzen met een openhartige uiting van gevoelens, dromen en gedachten. Vorig jaar behaalde Katrien Smet uit Aalst hiermee de eerste prijs van de Prijs voor Poëzie van de Vlaamse Club Brussel (in de reeks -12 jarigen). Drie andere leerlingen uit deze Aalsterse school werden ook in de jaarlijks in boekvorm gepubliceerde bloemlezing opgenomen Yves Dierick, Gul Yur- dannur en Sandra Vereecken. We laten de lezers van deze krant zelf oor delen. (K.N.) Ik ben een schrift. Alle dagen schrijven de kinderen op mij. Dat vind ik leuk. Soms. tekenen ze op me. Soms schrijven ze. Dat vind ik leuk. Want telkens als ze op mij schrijven komt Marietje op bezoek. Marietje is de vulpen van een*kind. Dat kind schrijft dan met Marietje op mijn lijf. Ik wil niets liever zijn dan een schrift. (Katrien Smét) Berboelriker Ik reis met het baltjsringkklëktoestel naar het eiland Berboelriker. Daar woont mijn vriend tjingtjangtjong en mijn vriendinnetje bimbabamboem. Ze praten daar raar. In de plaats van pen zeggen ze vipla- boembol. Ik keer met de rikerzolzip liever weer naar Bolvitoeka. (Els De Bruyn) Mijn vriend... Ik heb als vriend een kuikentje, het is zo klein als een duimpje, maar zijn vleugels zijn zo groot als ik. Soms mag ik op zijn rug zitten, dan vliegen we boven de straat. Dan kijken de mensen lachend naar mij. Ik vind het prettig een vriendje te heb ben. (Gul Yurdanur) In veel gevallen is het mogelijk weer goed te horen. De nieuwste hoortoestellen bieden aanzienlijk meer mogelijkhe den en vallen nauwelijks meer op bij het dragen. «Achter het oor» model «In het oor» model Brilmodel Zaterdagnamiddag gesloten. Erkend door alle ziekenfondsen Informeert U eens bij uw oogarts en/ of audicien hoe de huidige technologie ook u kan helpen. Zij zullen u graag van advies dienen en u met uw persoonlijke hoorproblemen helpen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 8