PLASTIEK
HOFSTADE
Autobedrijf
Etienne Van den Bossche
Veel leven maar weinig nieuw
in komaan, kameraad
Vast als eik
maakt plaats
voor mevrouw
Hoogstraat 113
9308 Hofstade
Tel. 21 15 40
Louis Lockefeer-Vinck
Begrafenissen ARIJS
Vrouwelijke
gendarmen kiete
len uw darmen
Koop NU uw isolatie
Glaswol Rotswol Isomo
Tot einde december 82
Vloeren Faience Gevelsteen
Marmer Tabletten Trappen
EINDEJAARSACTIE
Tel. 053/70 42 10
Steenweg op Dendermonde 36
Hofstade-Aalst
053-77 01 69
TAXI WOLLY
PERFECTE BEDIENING -
VEILIG THUIS
Stationsplein 7
9300 AALST
Van Wambekekaai 7 Hoogstraat 11,
10 Nieuwe Gazet van Aalst 10 december 198?
Dit blijspel - zeg maar dolle komedie - is wel van de iets betere soort
Fevdeau is niet ver weq. Maar dit tot versleten toe gespeelde stuk heeft
dringend een regisseur nodig, in staat de gags en slap-stick ten hernieu
wen. Nieuw leven had dit met het komisch talent van Ulrich D'Haese en
anderen zeker kunnen wagen. Nu is het bij het gekende gebleven,
genietbaar komisch, vol leven en dol naar believen, maar versleten.
De schrijver Ray Cooney heeft duidelijk
geopteerd voor een aanpak zoals ik per
soonlijk denk dat het moet; méér zelfs
De plot is eenvoudig; wat kenmerkend is
voor betere blijspelen. Een russisch bal
letdanser kiest de vrijheid met de gewilde
of niet gewilde hulp van een ster-danse
res en de dochter van een kommandant
van de Royal Navy. Hoe de verloofde van
de dochter het aan boord legt om het
hoofd te bieden aan de door de overige
antagonisten uitgedokterde knepen om
de rus uit de handen van de K.G.B. te
houden, vertel ik je lekker niet. Niet te ver
gezochte en daardoor aanvaardbare
verwikkelingen bij de vleet zorgen voor
de nodige dolle situaties met de gekende
ingrediënten van persoonsverwisselin
gen, verkleedpartijen, verbale en visuele
truukjes. verrassingen op het juiste
moment enz...
de enige manier om inhoudsloze kluch
ten enige toneelwaarde te geven.
De overdosis van gags, waarbij alle
aspecten van de gekende comedy-ca-
pers, de humoristische stripverhalen en
vooral de techniek van de tekenfilm ge
bruikt worden is het middel om de aan
dacht van de grond van de zaak af te
leiden. Spijtig dat de regisseur er niet
voorgzorgd heeft de aanbreng en het
verloop van de visuele humor te vernieu
wen. Wel heeft hij, voelbaar, een visie
opgelegd dij bij dergelijke stukken nood
zakelijk is; dol ritme, beweeglijkheid,
grimassenmakerij in net iets overdreven
clowneske aanpak.
Komaan Kameraad, lachen Dit is een komedie, weet je Nieuw levenin de
brouwerij, dus.. (OJ)
"Les gendarmes et les gendarmet-
tes", met Louis de Funès en Michel
Galabru in de hoofdrollen, over
stijgt zijn genre niet, maar kan
toch als een familiaal uitstapje in
aanmerking komen. Gelachen
wordt er, door jong en oud... In
welke mate dit gebeurt met de gri
massen- en gagsstijl van Louis-de-
Funèsfilms moet ieder voor zich
zelf wel al wat weten.
Een rijkswachtkorps in een Frans stadje
krijgt versterking van een viertal rijks-
wachtsters Aanvankelijk is het de
bedoeling dat de mannen hun vrouwe
lijke (en ofcollega's opleiden in de
disciplines, die echter niet met het Bel
gische uiteendrijven van betogers of het
schaduwen van ieder met een Spaans
accent te vergelijken zijn. Nee, de Funès,
Galabru en hun makkers verkeren in alle
staten terwijl ze elk hun gendarmeisje
hun mannetje leren te staan in het ver
keer. Het wordt dus uitsloofwerk om bij
hen in de gunst te komen. Wat in feite tot
originele en leuke situaties leidt, en
ook het plezierigste en vlotste deel van
de film uitmaakt Plots komt er een
verhaal in de rij anekdotes een paar van
die dames wordt ontvoerd, en het is voor
Cruchot (L. de Funès) en zijn "labiele
eenheid" natuurlijk een hopeloze op
dracht om hun gendarmeetjes op te spo
ren Laat staan om met de ontvoerders
korte (gendar-)metten te maken Tot
overmaat van ramp komt er nog inspektie
van hogerhand, zodat de heksentoeren
van Cruchot. om toch nog vier ordebe
waarsters te kunnen presenteren, ook
goed zijn voor enkele lachsalvo's in de
zaal. Traditiegetrouw loopt alles echter
weer goed af. niet meteen dank zij Chru-
chot zelf, maar meer via de dubieus toe
gepaste leuze van de "gendarmetten"
"de rijkswacht is je beste vriendin..."
De film begint sterk, met knappe vond
sten, naar het absurde toe misverstan
den en dolle situaties rond de komst en
de eerste kontakten met dé vier, ideaal
uitgewerkt en soms zelfs aan Monty Py
thon herinnerend. Met de ontvoeringen
komt echter een breekpunt in het ver-
haalritme, en helaas ook in het lachtem-
po en -niveau. De gags tintelen niet meer
zo fris en vlot over het scherm, en het
gaat stroever; alsof de filmrol opeens op
een veel lagere snelheid wordt afge
draaid. De ontknoping levert nog enkele
pittige momenten, en doorheen het ver
haal moet ook de jaloezie van de echtge
notes als regelmatig ingespoten pepmid
del gezien worden. Maar na het davere-
rende begin valt het wel tegen...
Een ruim publiek kan hier desondanks
zijn lachje ophalen. Positief is wel dat de
film niet enkel op de grimassen van de
Funès en Galabru drijft, en dus in zichzelf
reeds humor draagt. Zodat wie op hun
smoelentrekkerij al lang uitgekeken
raakte op T.V.. er toch noq van kan qe-
nieten. Liefhebbers v/h genre zullen het
alweer een schot in de roos vanuit de
"Funès-hoek" vinden. Andersdenken
den zullen logischerwijze een andere film
kiezen, deze week...
De bedenking kan nog gemaakt worden
dat de verkiezingsuitslag er veel roos-,
pardon blauwkleuriger had kunnen uit
zien als de Aalsterse Louis de Funeste
een giller van een film had gelanceerd
over zijn zes jaren als hoofd van de poli
tie Maar ja, in crisistijd is het enige
waarop dit benauwelijke rijk wacht, een
vrouwelijke rijkswacht
Cinéma Réchaussée
Filmprogramma
KFL "Tell me a riddle" (bejaardenproble-
matiek) op do. 16 dec. 20 u. (i/de Palace)
HAK "Vrijdag" (Hugo Claus); op za. 18
dec. 20 if. in 't Koerken, St. Martensplein.
Marcellinoclub "De dolle kever op gang-
sterjacht", op zo. 12 dec. 14 u. Kapucij
nenlaan 85.
G.O.C. "Word is out" (omtrent homo-
sexuelen en hun al dan niet aanvaard
worden) op do. 16 dec. 20 u. Hoogstr. 66.
Feestpaleis
1 "Death hunt" (Dodenjacht) met Lee
Marvin en Charles Bronson; de titel be
looft genoeg bloed (KNT)
2 "Breaking glass (KNT): over de car
rière van een punk-new-wave zangeres,
met Hazel O'Connor.
3 "Moonraker" (KT): James Bond verij
delt tot zelfs in de ruimte de wereldver-
metigingsplannen; met Roger Moore.
Palace
1 "The Aristocats"; schitterende Walt
Disney-tekenfilm, een aanrader voor
elke leeftijdsgroep (KT)
2 "Les gendarmes et les gendarmettes
komische film met Louis de Funès; zie
bespreking (KT).
3 "Shocking Asia" (Schokkend Azië)
over de riten en de levensgewoonten in
het Aziatische binnenland.
dit begrepen, of hebben ze onvoldoende
komisch talent om die visie waar te ma
ken. Zo vind ik persoonlijk de beide vrou
welijke rollen beneden ieder peil Waar
b.v. Alice Courtney als een knotsgekke
sterdanseres verwacht wordt, zien we
een bijna ernstige Nadia Morel. Ook
Myriam De Vleeschauwer stond mijlen
verwijderd van de geest van kolder die dit
soort stukken moet waarmaken. Gelukkig
waren er mannenrollen. Alhoewel Valère
De Vriendt ook wel wat meer verf kon
gebruiken, was zijn vertolking geniet
baar. Heel anders waren de overige rol
len die zaten juistEdmond Wellekens
als de tuinman. Jozef De Cock als de
gevluchte danser, goed maar soms niet
volgehouden typering, Hans De Waege-
neer als de buurman wist het niet zo
dankbaar rolletje onmiddellijk kleur te
geven en zich in te leven in het gebeuren
bij een wel zeer late verschijning in het
stuk. Hetzelfde kan gezegd van Jacque
line Franco. Roger De Cock en Eddy
Veeckman waren zeer goed comedy-
caper tot en met en ideale aanbrengers
voor de hoofdvertolker Ulrich D'Haese
die in echte Louis De Funès-stijl de kne
pen van de echte komedie doorheeft. Zijn
mimiek en houding ondersteunen zijn
gags die aan een hels tempo de zaal
ingegooid worden. Dit is de stijl die kom
aan Kameraad nodig heeft en de schrij
ver ervan bedoeld heeft.
Voor wie dit stuk nog niet mocht gezien
hebben, wat onwaarschijnlijk lijkt, kan het
bijwonen van deze produktie voor een
plezante avond zorgen op 10. 11 of 12
december. Voor de anderen is er die
dagen toch beter te beleven. (N.S.)
Volgens een bepaalde opvatting
zou de toneelliefhebber zich bijna
moeten schamen als hij de opvoe
ring van een klucht of blijspel gaat
bijwonen. Het heet dan dat hij niet
openstaat voor of niet bekwaam is
te genieten van wat genoemd
wordt "verantwoord toneel".
Naast verantwoord ouderschap,
verantwoorde zeep, hygiëne,
speelgoed, moet nu ook het
toneel verantwoord kunnen
worden.
Toneelgezelschappen wordt verweten
dat ze zalen zoeken te vullen met gemak
kelijk succes of plat amusement alsof
men dat het publiek niet mag aanbieden
na een week van zorgen op het werk of
problemen door gebrek aan werk.
Wat ons betreft mag Vast als Eik gerust
een stuk als "Maak plaats mevrouw",
een komedie van R. Cooney en J. Chap
man, op de planken brengen. Wanneer
deze auteurs de handen in elkaar slaan
wordt er gelachen. Het duurde echter wel
twintig minuten vooraleer de vaart er be
gon in te komen en het publiek reageer
de. Maar als het doek opgaat hebben de
personages reeds veel achter de rug en
het toneelstuk zelf is er de voortzetting
vanVandaar dat eerst de plaats van elke
persoon moet gesitueerd worden.
In "Maak plaats mevrouw" begon de zaal
pas goed mee te leven als de bewuste
brief wordt gevonden die de aanzet vormt
tot het ontstaan van de klassieke mis
verstanden die uitmonden in een ware
chaos. Dat grapjes en woordspelingen
eens tussen de plooien vallen is dan
onvermijdelijk, temeer daar het dienst
meisje Sylvie (L. De Gols) en Linda
Lodge niet steeds volledig verstaanbaar
waren.
Natuurlijk spel.
Regisseur Fons Vinck hecht veel belang
aan een natuurlijk spel. zelfs in de gekste
situatie, maar bij het dienstmeisje was dat
niet altijd merkbaar. Het mag tegenstrijdig
klinken maar zij speelde te veel toneel.
Wat dat betreft was het een genoegen
William Guns als extravagante stoffeer
der te zien, Dirk Daeleman die als Alistair
Spenlow twijfelde aan de trouw van zijn
vrouw, een rol die echte gestalte kreeg
door het spel van Mieke Leemans Als
Henry Lodge (Hugo Roels) er nog wordt
bijgenomen dan hebben we de vier
akteurs die het stuk droegen.
Het is overbodig het verhaal te schetsen
want het stuk speelt nog op 11 en 12
december. De toeschouwer zal dan mer
ken dat de rol van Erik Meuleman te be
perkt was om recht te kunnen doen aan
zijn acteertalent Speelde M. Arijs iets te
nadrukkelijk als O H. Smith en liet M. Wel
lekens in de rol van Miss Wilkinson geen
blijvende indruk na. toch heeft Vast als Eik
met Fons Vinck een opvoering verwezen
lijkt die in een bijzonder verzorgd decor
volledig tegemoet is gekomen aan dat
gene waarvoor de zaal was volgelopen
(A.D.B.)
Gedurende de maand dec. 1982
speciale kortingen op vloeren en faiencetegels
van 10 tot 20
Grote Baan 194
9390 Herdersem-Aalst
82/24/14
Tel. 053/77 82 36
82/24/12
9300 Aalst
Tel. 21 29 44
De ploeg van Vast als Eik. (EL)