THE BARCOCK Symfonische Kring «Door Eendracht Groot» blijft Aalstenaars verbazen Aperitiefconcerten starten hoopvol en rommelig Service-radio voor en door Aalstenaars Restaurant-Feestzaal Vier samen Kerst- en Oudejaarsavond in een gezellig kader, met prachtige menu's. Kerstavond gelegenheid tot «a la carte» Bel tijdig voor reservatie 053/21 34 03 Koude schotels, om mee te nemen, op aanvraag Bredestraat 26 Aalst Zaal voor alle feestelijkheden, tot 130 personen 8 Nieuwe Gazet van Aalst 10 december 1982 Analyse in samenwerking met uw lokale radio's Niet-openbare radio in Groot-Aalst (4) Op 10 juli '81 startte Radio Vrij Aalst zijn proefuitzendingen met een zender van 5 Watt. Een paar dagen later werd deze zender reeds ingeruild voor een 20-Watter, wiens vermogen met behulp van een booster tot 100 Watt opgetrokken werd. Met de legalisatie voor ogen werd op 1 februari '82 de vzw Radio Vrij Aalst opgericht. Van 7 uur 's morgens tot middernacht zit wordt drie keer per dag aangepast en Radio Vrij Aalst dagelijks in de ether. Een noodzaak vindt men. daar hun luis terpubliek maar al te graag met muziek ontwaakt, velen ervan overdag thuis zijn, en 's avonds meer en meer mensen de televisie inruilen voor een goed radiopro gramma. De uitzendingen worden op dit ogenblik verzorgd door 32 medewerkers, die het radiowerk louter als hobby beschouwen. Radio Vrij Aalst wil zich met zijn program- matie niet alleen richten tot een zo ruim mogelijk publiek, maar wil er zich vooral mee onderscheiden van de andere loka le radio's uit de streek. Voor wat de mu ziek betreft is er voor elk wat wils; disco, funk, pop en Vlaamse muziek lopen als een soort rode draad doorheen het pro gramma-aanbod, terwijl ook de jazz-, accordeon- en operetteliefhebbers ruim aan hun trekken komen. De nieuwsuit zending. waarin streeknieuws primeert. gaat om het uur de ether in. Voor de garing van dit nieuws, wat een niet zo eenvoudige opdracht is. baseert men zich op het BRT-nieuws, teletekst, natio nale- en lokale pers en op eigen bronnen, terwijl rechtstreekse verslagen via tele foon eveneens geen uitzondering op de regel zijn. Met een kultuurkalender. dagelijks tus sen 10 en 11 uur in de voormiddag en tussen 19 en 20 uur in de avond, wordt de aandachtige luisteraar op de hoogte ge houden van de talrijke aktiviteiten van het verenigingsleven. Naast dit alles zijn er ook nog de wekelijks terugkerende in formatieve programma's, waar met gas ten in de studio, literatuur, film, facetten van het verenigingsleven en belangrijke sportmanifestaties van naderbij worden bekeken. In dit verband droomt men reeds van rechtstreekse verslaggeving van sportwedstrijden op zondagnamid dag. Ook de ouderen onder ons kunnen zeker terecht op Radio Vrij Aalst. Verschillende keren per week hebben ook zij hun eigen programma's, waar naast melodietjes uit de tijd van toen eveneens voldoende aandacht wordt besteed aan de proble men. eigen aan de derde leeftijd. En dat Radio Vrij Aalst écht een service radio is blijkt eens te meer uit het feit dat ook de zieken niet vergeten worden: in het zondagmorgen-programma «Het bloemetje van de week» maken zij weke lijks de kans om op een eigen bloemetje vergast te worden Inkomsten haalt Radio Vrij Aalst uit de verkoop van stickers, aanstekers, zon- nebanden. van lidgelden en uit drive-in's. Platen worden tegen voordelige prijzen aangekocht met geld afkomstig van de 32 presentators. die per uitzending een kleine bijdrage dienen te betalen. Op deze manier hoopt men om na verloop van tijd over een uitgebreide discotheek te kunnen beschikken. In sponsering ziet men geen heil daar men ten allen koste de onafhankelijkheid wil bewaren Doch van zodra de wetgever publiciteit op de lokale radio's zou toelaten, zou men ze ker niet aarzelen om met de opbrengst van de reklamespots beter materieel aan te kopen om aldus nog betere pro gramma's te kunnen realiseren. Dat Ra dio Vrij Aalst op dit ogenblik een grote luisterdichtheid geniet blijkt o.a. uit de vele brieven, de telefonische reakties en uit de talrijke verzoekjes. Daarbij komt nog dat de studio, gelegen in de Leuven straat 156 te Erembodegem en op zon dagvoormiddag voor het publiek vrij toe gankelijk. meestal te klein is om fans en andere nieuwsgierigen op te vangen. Zelfs de 45-toerenplaat, die n.a.v. de eerste verjaardag werd opgenomen, deed het relatief gezien zó goed, dat men alvast aan een opvolger denkt Radio Vrij Aalst betreurt echter dat het als lid van het Aalsters Vrije Tijdskomité en als enige echt Aalsterse lokale radio, he lemaal geen kontakt kan krijgen met het stadsbestuur Als voorbeeld wordt Radio Gemini aangehaald die als Kortrijkse zender door de steun van het stadsbe stuur over heel wat faciliteiten kan be schikken en in ruil hiervoor de faam en het imago van de stad mee helpt uitbou wen Hopelijk zal een mogelijke legalisa tie de wind doen keren en een gunstige samenwerking met onze lokale beleids mensen tot gevolg hebben (Y.V.) Studio-opname Radio Vrij Aalst». (OJ) Er zijn er niet veel meer in Vlaanderen, symfonische kringen, een groep liefheb bers die een groot deel van hun vrije tijd in de klassieke of semi-klassieke wereld stoppen. Hoogstens nog een 5-tal, beweren de kenners. «Door Eendracht Groot», dé symfonie van de stad gaf tijdens haar Casinocon cert andermaal een staaltje van haar verbijsterend peil. Octaaf Boone leidde zijn troepen over een reeks van hits, of eigenlijk alleen van het ene naar het andere hoogtepunt. Gewoon schitterend. Vier nummers, maar ze hebben het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Voorzitter Eemans benadrukte het hoge peil tijdens een van zijn tussen komsten, en Freddy Caudron die de muziekpresentatie deed, omschreef de keuze en het programma als hek- sewerk. Hérolds ouverture tot «Zampa» is een uitstekend inspeelstuk, een aperitief maison, geschreven op een kleurrijk stramien, met een feeling voor zin gende violen en schetterende blazers. Het is een der paradepaarden van een kleine opera-comique-meester, en meteen het bewijs dat de Symfonie «in form» blijkt te zijn. Een der goede kanten van deze vereni ging is dat ze telkens plaatselijk talent aan bod laat komen. Deze keer zelfs «inside talent», Frangois Van den Bergh, huishoboïst, en leraar aan de Stedelijke Academie, was solist in Cimarosa's hoboconcerto (een getransformeerde pianosonate). De rijkdom van de cantilenen, en het evenwicht tussen solist en strijkers (een nieuwere formule voor de Symfo nie) straalde vooral in de heerlijke melodie Van de siciliana en het slot allegro giusto. Het werd een unieke gelegenheid voor het overtalrijk publiek (altijd plaatsge brek waaronder 3 schepenen en een hele reeks geciteerde genodig den, om de wondermooie klank van dit instrument in al zijn mogelijkneden te kunnen aanhoren. Twee grote symfo nische werken volgen elkaar nu op de 2e Suite l'Arlesienne van Bizet, en de Slavische dansen van Dvorak. Afgezien van het feit dat de muziek in alle schakeringen betoverend mooi is, blijft de echte revelatie het peil waar mee de kring musiceerde. Vooral de aartsmoeilijke Slavische Dansen gaven het bewijs van de slagvaardig heid en de wil tot doordrijven van de muzikanten. Het groot applaus dat Octaaf Boone na de slotnoot te beurt viel, is dan ook tekenend voor de vol daanheid van publiek en spelers, een voldaanheid die Boone tot een geluk kig man moet maken. Het mag gezegd worden dat de hele groep, zonder onderscheid gelauwerd dient te wor den, en dat daarbij vooral de blazers uitmunten door hun bijzondere gaaf heid en solistische schoonheid. Twee muzikanten kregen uit de han den van schepen Van den Eede in zijn laatste officiële opdracht een originele ingekleurde ets als aanden ken aan hun lange muziekcarrière Georges Verhulst, 55 violist, bassist en trombonist, en Guillaume (wie weet Willem wonen Kieckens, 40 jaar bedrijvig als violist. Een muziekavond die op orkestraal gebied tot een der beste van het jaar gerekend mag worden. Malfeyt (luit). rin naar een heid en rust. Als dat er niet is, wordt de compositie herleid tot een verbrok kelde étude. Zo ademt uit Couperins «suite in a» een geest die de barok overstijgt, daarvan is trouwens in de stad vergelijkbaar materiaal voor han den uit de handen van virtuoos Van der Paal. Person leidt de aperitiefsfeer in met twee programmastukjes van Rameau «la poule» en «Tambourin». Muziek en performance, muziek en Rumor, zeld zame combinatie, maar herkenbaar, ijzeren repertorium uit die wereld, en best genietbaar op een zondagvoor middag vol koude winterwind. Het interessantste deel is ongetwijfeld de «chaconne» van slotcomponist Duphy. Het is de minst bekende, maar hier ontegensprekelijk de meest melo dieuze (met in het 1e gedeelte een thema voor een vioolsonate), de meest ontwikkelde, en de meest luisterge- richte muziekschrijver. Zo n muziek is inderdaad een hoogtepunt en een toetssteen voor jonge virtuosen. Niet alleen de keuze, maar ook de muziek gaat daarmee crescendo Volgend aperitiefconcert 9 januariPhilippe Hij leidt daarbij de gekozen muziek in met boeiende en eenvoudige gege vens. Aperitiefconcert in Netwerkom met gesloten ogen te beluisteren. (OJ) Het kan niet meer op. Hoe groter de krlsis, hoe meer klassieke noten. Azimuth Middagconcerten, Muziek en Jeugd Netwerk, ze springen allemaal In amper een paar weken In de stoelendans. Netwerk heeft alles in handen om deze formule succesvol uit te bouwen een geschikte combinatie, een ideale ruimte, een goede formule en een inte ressante achterban. Dat uitgerekend bij het 1° aperitiefconcert, waar Guy Person Franse clavecimbelmuziek spelen kwam, een paar mensen het in het hoofd haalden om krijsende baby's, kwetterende kleuters en wie belende dreumessen mee te sleuren is misschien te wijten aan het feit dat ze daar het meeste plaats leeg heb ben, maar getuigt van een gebrek aan elementaire beleefdheid. Ik griezel van concerten waar de muziek verknecht wordt door de maat schappelijke etiquette, maar dat onder de mom van «gezelligheid en onge dwongenheid» de sfeer (het meest essentiële bij een concert) verknoeid wordt is onaanvaardbaar. Als plastieken oren je verhinderen om eerbied voor de muziek op te brengen, kan je minstens proberen beleefdheid tegenover inrichters en solist op te brengen. Jonge musici verdienen meer dan spitsroede lopen. Misschien betekent 25 november 1979 zo op slag niets voor u, maar op die zondag speelden «les ennemis confus» in de kapel van het Oud-Hos pitaal een barokaperitiefconcert Ach ter het clavecimbel zat toen Guy Per son en die was er vorige week weer voor een solo-recital van Franse clave cimbelmuziek Alhoewel de Rucker-Taskin een prachtinstrument is, en de klank om in te bijten blijft, is het toch verbazend dat iedereen en ook jonge musici de kring van Couperin-Bach-Rameau niet uitraken. Waarom geen snuifje eigentijdse muziek Is dat instrument (als je tenminste op de concertwereld voortgaat) alleen een archeologisch voorwerp Met de reeks van vier barokcomponis- ten (Rameau. de beide Couperins, Duphy) geeft Person een mini-cosmos van de rijkdom én moeilijkheid van de Franse clavecimbelwereld. Geen van de componisten maakt het uitvoerders of luisteraars gemakkelijk. Zo vraagt de «prélude non mésuré» van Coupe-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 8