Stilte, wij vraaien XJ Levensvreugde: bezoek aan dagverblijfgroep «Volle Maan» Man bijt kat te Palace FIRMA DELDI Matthijs Piet Kritikaster Chris Latour Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en delicatessen Specialiteit van diverse lasagne Import verse ansjovis Artisanaal bereid Levering gratis Gentsestraat 99, Burst tel. 053/62 70 09 20 Nieuwe Gazet van Aalst 17 december 1982 Iets over de Aalsterse biosbezoeker dus... Wat waren de kassakrakers in de plaatselijke bioskopen En hoe gebeurt de filmselektie voor Aalst We praat ten met de woordvoerders van Feestpaleis (dhr. Staels, operateur en zoon van de uitbaatster) en Palace (dhr. Wouters, uitbater). En al gauw bleek dat onder de minderheidsgroepen de heterofielen nog steeds talrijker zijn dan de cinefie len in Aalst... De films die Aalst bereiken, worden met geselekteerd door de bioskoopuit- baters zelf Het is zo dat beiden kon- traktueel gebonden zijn aan verschil lende filmhuizen, die elk hun lijst op stellen waaruit de uitbater dan wel zo'n 20 films mag weigeren. De prenten die Aalst nooit te zien krijgt, zijn natuurlijk wel exemplaren die in andere steden ook flopten. Want alge meen komt de Aalsterse smaak wel overeen met die uit het hele Vlaamse land. Men kan dus stellen dat de exploitant verplicht is om naast de superprodukties ook per filmhuis een hele reeks «kleinere» (maar daarom niet minder commerciële) films te draaien. Denken we maar even aan het succes van «Porky's» (8 weken een goedkopere film die een veel pres- tigieuzer werkstuk als «Reds» leng ten, of beter gezegd «weken» achter zich liet. Normaal ligt «het aantal weken» ook kontraktueel vast, maar hier wordt nogal soepel mee omge sprongen. Na het weekend wordt met het filmhuis op basis van de recente recetten onderhandeld en beslist of de film de volgende vrijdag nog in ver lenging gaat. Voor grote namen als een James Bond of een Steven Spiel berg worden normaal op voorhand door de verdeler wel enkele weken draaitijd gevraagd. Maar bij een even tuele onverwachte flop is men zo streng niet. De verdiensten van de uitbater han gen ook af van «het aantal weken» dat een film kan lopen in Aalst. Hoe langer men draait, hoe kleiner het percen tage van de inkomsten is, dat men moet afstaan aan het filmhuis. Meestal gaat daar 50-60 heen, plus nog eens 10 naar de stadskas, zodat de uit bater zo'n 30-40 over houdt van zijn kassa-inkomsten, waarmee hij dan zijn zaak moet draaiend en luxueus houden.. Aalst heeft lang de naam gehad om hopeloos achter te lopen op de pro- grammaties in Brussel en Gent. Toch is daar nu, met de nieuwe complexen, duidelijk verandering in gekomen. Dhr Wouters«Ik vind dat we heel goed aansluiten bij Brussel. Als voor beeld kan ik «De Aristokatten» aanha len, die slechts één week eerder in Brussel komt dan in Aalst. Wat betreft primeurs voor Belgiè in Aalst, kan ik zeggen dat het een uitstekende re- klame is voor de zaal. 'k Denk wel dat het publiek de recente films op de Bel gische markt goed genoeg volgt om niet voor verrassende flops te komen te staan. We profiteren duidelijk mee van de nationale publiciteit als we nieuwe prenten brengen. Normaal gaan de kopijen wel eerst naar steden zoals Antwerpen, Gent, Brussel, Luik, Hasselt, Charleroi...». Dhr. Staels heeft daar een andere mening over«Voor ons is het beter dat het publiek een film reeds kent uit de media en uit gesprekken. Daarom is het niet zo interessant om primeurs naar Aalst te halen. Een film die nog niemand kent, daar komt geen kat naar kijken. Pas na een maand (of twee) komt de commercialiteit pas goed tot zijn recht, 'k Geloof niet dat er zeer velen zijn die uit ongeduld naar Gent of Brussel trekken. Trouwens, zó veel lopen we nu niet meer achter...». De smaak van het Aalsterse publiek neigt nogal naar het lichtere genre. Spektakel-, erotische en komische films scoren regelmatig het hoogst. Als voorbeelden«Porky's» (dhr. Wouters schatte zelfs dat meer dan 20.000 toeschouwers deze film in Aalst bekeken, zowaar wellicht ook een rekord voor de Palace «The Blue Lagoon», «Jaws 2», «A bridge too far», «De Witten», «De blokbees- ten van de laatste rij» en ook «Rox and Roucky» voor de Palace. Terwijl in het Feestpaleis ooit «Grease», «Keetje Tippel», «Jaws 1», «Saturday Night Fever» en de James Bond-reeks veel volk lokten. «Grease» deed door een helse volkstoeloop de kassa zelfs wer kelijk kraken, zodat de rijkswacht erbij gehaald moest worden om de massa te bedaren. Dhr. Staels wist ons ook de top-10 voor dit jaar door te spelen Kunstschilder Etlenne Le Compte en zangeres Mary Helena brachten vorige week een bezoek aan Levensvreugde. De leerlingengroep Volle Maanvan het dagverblijf hadden voor deze gelegenheid vlaaien gebakken. Door de leerlingen vervaardigd handwerk en pitrietmandje alsook diverse tekeningen werden aan de artiesten overhandigd Op hun beurt kreeg elke leerling van de groep een rui ker. Vervolgens interviewden de leerlingen de beide gasten voor het plaatselijke krantje van de school. Als afronding van dit bezoek had nog een rondleiding plaats in het gebouw. (OJ) 1«Christiane F.»; 2. «Raiders of the lost are»; 3. «De blokbeesten met vakantie»; 4. «Koolsoep op 't menu»; 5. «The Canonball race»' 6. «Das Boot»; 7. «An American wr ewoolf in London»; 8. «Messaline»; 9. «Dr. No» «Moonraker»; 10. «Reds Dhr. Wouters vindt deze Aalsterse smaak wel normaal«De mensen komen buiten om uit de problemen te zijn, ze willen ontspanning, geen nieuwe inspanning. Het zogezegde cinefiele publiek vormt een minderheid in Aalst, maar ook in andere steden, 'k Geloof dat er graag en veel over gepraat wordt, vooral in de zoge naamde hogere intelligentiakringen van dokters en advokaten, maar als er dan zo'n zwaardere film voorgescho teld wordt, zie je hen hier toch ook niet. Ik sta daar zeer kritisch tegen over. «Kramer versus Kramer» was wel een uitzondering bij ons, maar die heeft ontzettend veel publiciteit mee gekregen. 'k Vind dat we niet de pre tentie mogen hebben kuituur te bie den, maar wel gewoon ontspanning...». Dhr. Staels betreurt het wel enigszins dat Aalst niet zo kritisch is in haar film keuze «Tja, als je ziet hoe zo'n (sexueel) gevalletje als «Giselle» nog zoveel mensen op de been brengt, ter wijl prachtfilms als «Reds» en «Mis sing» toch teleurstellen qua opkomst, naar mijn mening... Het geeft ons soms de reputatie enkel maar onno zele films te spelen. Maar ja. het publiek schijnt het toch zo te willen. Maar het verschijnsel is wel normaal voor België, hoor...». De Franse film schijnt het absoluut niet te doen in Aalst. Ja, deze met Louis de Funès of Belmondo wel, en die «Blokbeesten»-serie, maar de serieuzere, zoals «Les uns et les autres» bijvoorbeeld, nee, die krijgen meestal slechts één week kans in Aalst. Het absolute dieptepunt in de Palace kwam er met zo'n soort film: 60 toeschouwers op één week, dat is gemiddeld vier per vertoning Dit gebeurt nooit met Amerikaanse pro- dukties. Voor de toekomst pronostikeert dhr. Wouters uit de reeks van aanstor mende films (o.a. «The Aristocats», «Blade runner», «Les gendarmes et les gendarmettes», «l'As des as», «Dragonslayer» en «Firefox») vooral op «Annie» als succes-familiefilm in de Kerstperiode. Dhr. Staels voorspelt een toeloop voor produkties als «Pol tergeist», «E.T.», «The thing» en «Moonraker», maar stelt «Deux heu- res moins le quart avant Jésus Christ» toch voorop als een Aalsterse trek pleister voor de komende weken. De alternatieve concurrentie vindt dhr. Wouters niet erg fair, omdat zij (Mar- cellinoklub, Antrakt, KFL, jeugdklubs niet aan de strenge reglementering onderworpen zijn, die de commercièle circuits wél moeten eerbiedigen. Het gaat volgens hem niet op om het ene, zonder de controle van belastingen, brandweer, economische zaken, poli tie, parket en sabam, als kuituur voor te stellen omdat het door een v.z.w. op Chris Latour was de man achter «Poèzie, nee dank u», dat Aalsterse dichters her en der op de planken bracht, en waarin ik ook destijds heb gedebuteerd. En verder zal men hem ook we kennen van de rockgroepen Chrisma en Strato's 4, waarvoor hij de teksten schreef en schrijft. Nu alweer een hele tijd geleden stelde hij een bundel samen, een beetje 'n poëtisch testament, waarin hij de gedichten die tussen '70 en '80 geschreven werden, heeft opgenomen. We gaan hier niet lang over uitwijden het gaat hem toch om gedichten, niet waar. Gedichten die, aldus Chris Latour, slechts één axioma kennen«ik voel, dus ik ben». Dit, én het feit dat de bundel is geschraagd door fragmen ten uit het werk van Romain John Van de Maele, Fil Hantko en Guy Van Hoof geven zijn gedichten een nieuw-romantisch tintje, terwijl de meeste toch ge schreven werden vóór men het over iets als de neo-romantiek had. Uit «Poèzie 1970-1980» de volgende gedichten smiddags slenter ik door de straten alleen met een speelzieke schaduw over de schouder denk aan niets terwijl in de leegte van de eter een zon broeit een hond kijkt me na hij begrijpt het niet Mocht deze dag de laatste zijn van mijn leven dan zou ik je opbellen en gewoon vragen hoe het met je gaat dan zou ik zeggen nu hoef ik eindelijk geen spijt meer te hebben dat het nooit lukte tussen ons of misschien zou ik wel naar je toerennen en huilend in je armen vallen smekend om nog één maal te mogen geloven... in wat er nooit was tussen ons Maar wat heeft het voor zin deze dag of gene de laatste komt toch nooit gelegen. Elke avond kijk ik naar het raam het licht dat je terugkomst verraadt Maar als ik dan steeds weer duisternis vind weet ik mijn huis is eenzaamheid Dacht je dat je de échte kattenshow had gezien in de Keizershallen Mis poes De «Aristokatten» vegen hun rasechte col- legas gewoon de kattenbak in als het op het winnen van de sympathie van hun publiek aankomt. Want Duchesse, Marie, Toulouse, Berlioz en Thomas O'Maily zijn weer poes lief uit de verfdoos van de Disneystudio's in Aalst opgedoken. De Aristokatten wonen in bij «Madame» in een sjieke Parijse buurt. Luistervink- butler Edgar komt te weten dat «Mada me» haar testament opmaakt in het voor deel van hem, maar pas na haar katten. Dat stemt hem enigszins kattig, en hij be sluit de kat niet uit de boom te kijken, maar gaat hen meteen «katnappen». In hun naïeve onschuld en zich van geen kattekwaad bewust, zijn de moeder en haar drie lieve katjes natuurlijk een vogel voor de kat, pardon, butler. De omgeving waarin hij hen achterlaat is niet voor de poes, maar dan komt de kater op de koord de straatkat Thomas O'Maily. Hij heeft aanvankelijk niet zo'n kat-holieke bedoelingen; en zou liefst een katje in het donker willen knijpen, maar katapulteert voor een katastrofe en brengt hen na veel poespas thuis. Edgar, nog even vals als een kat, pro beert nog terug te klauwen, maar moet al gauw ondervinden dat Thomas en zijn maats geen katers zijn om zonder hand schoenen aan te pakken. Thomas geeft hem dan ook flink van katoen. En ja, kat ten komen met hun negen levens steeds weer op hun poten terecht, en «Mada me» aanvaardt de zwerfkat in het poeze lige gezinnetje. Haar testament tenslot- Vrijdag 17 dec. (20 u.)in de H. Hart- kerk concert door parochiale koren tot steun herstei kerk. Op de Wereldwinkel "Boeken- en ge- schenkenbeurs" debat over de krisis (vrij dag 17-12 - 20 u.), voorstelling van B. Van Hoorick's "In tegenstroom" (zaterdag 18- 12 - 20 u.) en Stefaan Van den Bremt die Gabriël Garcia Marquez bespreekt (Nobel prijs '82 letterkunde - zondag 19-12-15 u Telkens in Netwerk. Eriek Montsaert stelt van donderdag 23 dec. tot en met woensdag 5 jan. (10- 18 u.) zijn werken voor in centrum Net werk. Opening woensdag 22 dec. om 20 touw gezet wordt. Dhr. Staels opperde dat die concurrentie niet zo belangrijk was om op in te gaan omdat ze mees tal oudere films spelen, en niet echt hun publiek afsnoepen. Over de video- klubs dacht hij ongeveer hetzelfde «Die bioskoopsfeer, dat krijgen ze toch nooit op hun TV-tjes. Daarvoor zullen ze wel steeds naar ons blijven komen». Dhr. Wouters stelde zich evenwel toch vragen omtrent de ver dienste met zulke praktijken«Het kopiëren van andermans werk lijkt me enorm op leven van het zweet van de ander. Hoewel de concurrentie zelf wel wettelijk schijnt te zijn, ja...». Beide woordvoerders zijn het er over eens dat Aalst nu wel verzadigd is aan filmzalen voor het aantal inwoners: niet te veel, niet te weinig. In het Feestpaleis overweegt men wel nog een vierde klein zaaltje bij te bouwen, maar dat is nog toekomstmuziek. Aalst schijnt een vrij normale bioskoop-capaciteit te bezitten in ver gelijking met steden als Kortrijk, Has selt, Mechelen... Hiermee is het voornaamste verteld over de biossfeer in de commercièle zalen van Aalst. Later leggen we ons oor eens te luisteren bij de alternatieve filmklubs in onze stad. En dat doen we tot het intieme leven van de celluloid in documentaire is voltooid... (LDC) te, wijdt ze aan een opvangcentrum voor dakloze katten een soort «poes-café», dus... «De Aristokatten» is een kat-ode, meer dan alle kattententoonstellingen ooit kunnen zijn. Deze Disneyproduktie is géén kattepis, en ontpopt zich als echt amusement voor elke leeftijd. De Neder landstalige nasynchronisatie is vrij ge slaagd te noemen (al is «origineel» na tuurlijk authen':-ker), en de stemmen van ondermeer Louis Neefs en Wieteke Van Dort maken het verhaal ook vlotter toegankelijk voor de kleuters onder ons, die er wellicht nog het meeste plezier aan zullen beleven. De vertederendste katrollen worden ver tolkt door Marie, Berlioz en natuurlijk Toulouse, maar een lieve scene is ook voor het «ouderpaar», wanneer ze hun staarten ineenstrengelen bij volle maan. Maak het de kat wijs dat dit je niet ont roert. Geen kat zal je geloven En zeg niet dat ik je een kat in de zak liet kopen; want wie zijn kat stuurt, heeft ongelijk Dr. Katrien Galle Filmprogramma HAK «Vrijdag» (Hugo Claus); za. 18 dec. 20 u.. in 't Koerken, St.-Martensplein Marcellinoclub «Land der vergeten mon sters» (met voorhistorische dieren), op zo. 19 dec. 14 u., Kapucijnenlaan 85 Jeugdhuis Dido «2001, a space adyssey» (van Stanley Kubrik; een klassieker in het SF-genre). op do. 23 dec. 20 u., Oude Heirbaan, Erpe 1«De Boezemvriend» (KT)nieuwste ko mische film met André Van Duin, in pre mière voor België 2 «1 u. 45 vóór Jezus Christus» (KT) lachfilm van Jean Yanne. met alternatie ve Romeinse geschiedschrijving. O.a. met Coluche. 3 «Het spook van Milburn» (KNT)griezel, griezel. Met in de reklamefilmpjes spots voor stijfsel voor lakens zeker Palace 1«De Aristokatten» (KT)goeie Walt- Disneytekenfilm. zie bespreking; met Nederlandstalige stemmen, van o.a. Louis Neefs. 2 «Le gendarme et les gendarmettes» (KT)komische film met Louis de Funès; vrouwelijke gendarmes zorgen voor dolle toestanden. 3 «Pour la peau d'un flic» (KNT)politie film met Alain Delon.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 20