De gezellige rommel van WAK
Kunstavond met halfgrote K
in grote G(enerale)
Aalsterse agenda leuk kerstcadeau
Aalsterse Postharmonie in feest
SWARTEBROECKX LOUIS MAKELAAR
«A.K.V. Kloeit-Kloesj-Klang» van geen pintje bang
Glasraam van Priester Daens
Foto HAUWELAERT
LUCIEN VAN NIEUWENBERG
Nieuwe Gazet van Aalst 17 december 1982 7
Voor wie de slordige gewoonte heeft, belangrijke afspraken, verjaarda
gen of boodschappen op de achterzijde van zijn tramkaart of op bier
viltjes te noteren, is er goed nieuws. Vrijdag werd namelijk op een kunst
avond in de feestzaal van de Generale Bankmaatschappij de «Aalsterse
Agenda 1983» voorgesteld. Een handig en verzorgd memo voor vergeet
achtige Ajuinen.
Volgens Hendrik Strijpens en Jean-Paul
van der Poorten, de samenstellers, wil
men met deze nieuwe uitgave van Dia
loog (vereniging voor kunst, letteren en
geschiedenis), aan een dubbel doel be
antwoorden een handzame en functio
nele agenda lanceren en tegelijk het
werk van te (of rond) Aalst geboren of
wonende dichters en beeldende kunste
naars in het licht stellen. Naast de dag
aanduidingen treft men illustraties van
Fritz Kieckens. Frans Lemaitre. Guido
Muylaert, Maurits Schelck en Modest
Van Mulders. Een selectie van gedichten
van Aalstenaars (te veel om hier op te
sommen) en een hele reeks aforismen.
door Firmin van der Poorten verzameld,
verluchten verder deze agenda.
Naast officiële, nationale en internationa
le feestdagen, vermeldt de «Aalsterse
Agenda» ook. hoe kon het trouwens an
ders, de festiviteiten en hoogdagen die
zo eigen zijn aan onze stad; bijvoor
beeld Carnaval, Topdag, Jaarmarkt.
Vermelden we nog. dat wie inschrijft voor
het boek, kan deelnemen aan een prijs
vraag die de samenstellers in samenwer
king met Eendracht Aalst organiseren.
De «Aalsterse Agenda» kost 295 Fr. en...
de oplage is beperkt. (J.V.G.)
Naar aanleidingvan het 25-jaar bestaan van deze harmonie werd m de feestzaal
van H. R. I. T. O.Welvaartstraat een jubileumconcert ingericht. Het muzikale pro
gramma omvatte dertien nummers gaande van ouverture, wals, militaire mars en
operette. Dirigent van de avond was de heer Paul De Smedt Presentatie en zang
werd geleid door de bekende TV-vedette Eva-Maria. (OJ)
het schooljaar 1919-20. Het doet met
veeleer aan Bruggen dan aan Amylum
denken.
Frisse tinteling van 30 cm.
Maar in de opstelling van de tentoon
stelling zit zelfs geen stippellijn.
Wanneer en waarom verdwenen die
hoekjes Wat kwam in de plaats
Waarom geen woord (of beeld) over de
verdwenen klassisistische gebouwen
naast de kapel in de Kattestraat (hét
pronkstuk van V-vak) Waarom geen
verband tussen de armoede in de
huisjes van Chipka en de rijkdom in
statige herenhuizen van het Keizer
lijke Plein
Vvak antwoordt«elk gebouw geeft
stof voor een aparte tentoonstelling.
Een concrete visie op een beleid om
het resterende «Kultuurschccn» te
bewaren geeft VVAK niet in deze ten
toonstelling. De 30-jaar oude V-vak
moet erover waken zelf niet geklas
seerd te worden als waardevol ver
schijnsel, dat niet gesloopt mag wor
den doch zieltogend wegkwijnt. Maar
zoals een werkende antwoordde op
«Hoe est er mei VVAK is «Mager
en tooi, gelèk de bokken van snoi
Eén frisse tinteling tijdens de saaie
nietszeggende speeches van de ope
ning het prachtige beeldje gegoten
door Mare De Bruyn, dat aan Fritz
Courteaux, de erevoorzitter van
VVAK, werd aangeboden. Het 30 cm -
hoge werkje stelt de imposante figuur
van Valerius de Saedeleer voor, met
hoed en stok in de handen achter zijn
rug.
Ik raad de lezer aan deze gezellig-
rommelige tentoonstelling en (het et
beeldje niet te vergeten) eens te in
gaan verkennen
Alle dagen van 10 tot 1 2 uur en 14 tot
18 uur, tot 24 december in de Belfort
zaal (J.L.)
wat toffer ja zelfs artistieker
maakte. Als overgang van muziek naar
voordracht hadden we het afgemeten
applaus van het publiek (owee, daar
begint iemand het iets te vroeg Een
jongeman leidde op zeer gekunstelde
toon vast iemand van de voor
drachtacademie van een welspre-
kendheidstornooier, de feitelijke spre
ker in.
Het was alsot alle academische
gemaaktheid der aarde naar het mid
delpunt dier zelfde planeet gezwolgen
werd. toen kunstcriticus Jan D'Haese
heel gewoon begon te praten over het
aangekondigde onderwerp; Valerius
de Saedeleer (Falery Zoileer) en zijn
Clemmeken Limpens. Hij, de zoon van
een zeepzieder op de Kat en zij, doch
ter van de kruidenier iets verder, aan
de andere kant van de «Trapkes op».
Het publiek was niet direct los, maar ik
vond het fijn in deze cleane zaal te
horen vertellen over Falery die zijn
vaders zeep niet genegen was, ook
niet om zich te wassen; over een bon-
vivant die blootsvoets in de 1 -mei-
stoet en in de processie liep.
Jan D'Haese vertelde nog meer over
de Aalsterse landschapschilder en
zijn Latemse vrienden Karei en Gus-
taaf Van de Woestijne, Alb. Van Den
Abbeelle en R. Minne; maar 't is verlo
ren het te herhalen ge moet het hem
zelf horen vertellen.
En toen de spreker het over zijn jonge-
kunstenaarsjaren had, toen hij met
Modest van Mulders en Jef De Schrij
ver en Fritz Kieckens bij Oscar van 't
pompierke zat, toen droomde ik afwe
zig weg van de aanwezigen, om in
gedachten met de levenslustige
bende op te trekken, naar t scherre-
gossenkot en de frituur op de molen
dries. stoverij gaan eten omdat ze geld
hadden, want iemand had een schil
derij verkocht
Vrijdag werd een glasraam van de Priester Daensvrienden aan het publiek voor
gesteld. (EL)
De Vereniging voor Aalsters Kultuurschoon bestaat 30 jaar en heeft tijdens die
levensloop heel wat schone kuituur te Aalst helpen bewaren en zelfs gered (het
Oud Hospitaal
Aan de stad schonk ze om een half miljoen frank voorwerpen, waaronder twee
schilderijen van Valerius De Saedeleer. In de belfortzaal loopt nu, tot 24 dec.,
de tentoonstelling «Oude Hoekjes van (Groot-)Aalst».
Opening tentoonstelling V.V.A.K. (OJ)
Pie Kert en 't eiland Chipka
Je merkt al direct dat tentoonstellin
gen inrichten niet het V-vak van zijn
mensen is. Het rommelige samenvoe
gen van schilderijen, foto's, tekenin
gen en beeldhouwwerkjes kon zelfs
door de luxueuse catalogus niet over
zichtelijk gemaakt worden.
Wat niet wil zeggen dat de Ensor-ach-
tige schilderijtjes van ene pater Van
Der Linden niet leuk warenPie Kert
de visdrager, de lantaarnaansteker.
de Zoutstraatpoort met de trapgevel
van de afspanning «De Vier Winden»
tonen ons een verdwenen Aalst. De
begijnhofzichten van Theo Praet en de
gekke droom van VVAK (een mini-Bok
rijk van bedreigde monumenten aan
het Oud-Hospitaal wederopgebouwd)
zijn best genietbaar.
En dan is er dat zicht op het eiland
Chipka, waarmee Leon Piron de
tweede prijs landschapsschilderen
behaalde aan onze academie, tijdens
Het was muisstil in de kraaknette feestzaal van de Generale Bank, in de
Nieuwstraat, toen ik er vrijdagavond binnenkwam. Er was immers een kunst
avond aan de gang, met een eerder grote K. Een talrijk publiek zat beleefdzwij-
gend en onbeweeglijk aanwezig te zijn. Een muzikaal intermezzo van één gitaar
was bet toegelaten geluid. En dit geluid zou best genietbaar geweest zijn, thuis,
met de ogen dicht, in een malse zetel. De gedichten die wat later door acade
mieleerlingen geproclameerd werden zou ik thuis óók op mijn gemak kunnen
stillezen en ze zodoende tot hun recht laten komen.
Hoewel, de voordragers hadden het jeans en geruite bloesje toch wat
gewaagd zich respectievelijk te voor- verdeftigd met parelsnoer om de hals
zien van sportieve das. met fluwelen en loshangend haar, wat de sfeer
St. Vincentiusstraat 23, AALST
alle verzekeringen beleggingen
persoonlijke leningen hypotheken 100
Tel. 053-78 67 65
Zavelbaan 68 9300 AALST
Met een Tarzan en Jan in het gezelschap vierden deze karnavalgroep uit de Rid
derstraat hun eerste Kloesj-avond, in café Tielt. (OJ)
F0URREUR - TECHNIEKER
ALLERLEI BONTWERKEN
Nestor De Tierestraat 47-49 9300 AALST
82/22/23 Tel. 053/21 84 87
De tentoonstelling in de zaal ernaast is
sober en overzichtelijk. De werken van
Guido Muylaert. Fritz Kieckens, Frans
Lemaitre, Modest van Mulders en
Maurits Schelck hangen er op uw blik
te wachten. Over de agenda zelf, zie
elders in dit blad
De tentoonstelling is open van 9 tot 1 2
en van 14 tot 16 uur Enkel op week
dagen. tot vrijdag 31 december 1
(J.L.)