KÜS|
I M
Derde middagconcertmuziek voor blazers, Vlaams erfdeel
St.Pieters Vreugd en Deugd, Geraardsbergen met
Twee oerverveiende maagden
Teater Lanseloet
5de toneeltornooi «Renaat Ravijts»
Liliane De Smet
Edgar Van den Brempt
Wachtdienst dokters, apothekers,
tandartsen en dierenartsen
1.45 u. voor Piet Snot
gehouden
10 - Nieuwe Gazet van Aalst 24 december 1982
Sinds de heropleving van de Vlaamse muziek onder impuls van Peter
Benoit hebben de blazers hun stem laten horen. Dat zal wel te maken
hebben met het strijdbaar karakter van de Vlaamse beweging en het
heropbloeien van het nationaal bewustzijn ten tijde van de romantiek.
Sporen zijn te vinden in De Boecks "Dahomeyse rapsodie" en de symfo
nieën van Jet Van Hoof.
maar laat met zijn vrienden een klank
horen die getuigt van een perfekte har
monie en samenspraak binnen de klari-
nettenfamilie. Ik hoor geen enkele wan
klank. geen stem die zich boven de
andere verhief of zich verborg tussen de
bomen van de partituur.
Wie kwam om schoonheid te beluisteren
- onze zintuigen zijn door de muziek
geschiedenis misvormd - wie kwam voor
het vloeien van de melodie vergiste zich
Wat het Belgisch klarinettenkwartet liet
horen was de stem van deze eeuw
chaotisch, schril, stokkend en verbeten,
niet op esthetisch genot bedacht maar
op echtheid. En nog een belangrijk punt.
Waar Vlamingen doorgaans dienen als
aperitief of aanloop of omlijsting voor
De mensen van de twintigste eeuw zijn
kosmopoliet geworden. De grenzen zijn
vervaagd, de horizonten verruimd. Elk
huis heeft zijn venster op de wereld.
Maar de hout- en koperblazers behou
den in Vlaanderen hun stemrecht.
Voor het derde middagconcert is het
Belgisch klarinettenkwartet onder leiding
van Marcel Hanssens te gast De klari
net heeft blijkbaar niet dezelfde aantrek
kingskracht als de piano en de viool. Er
is veel volk maar er zijn ook open plek
ken Toch hebben de afwezigen weer
ongelijk. Marcel Hanssens heeft niet al
leen een origineel kwartet gevormd,
heeft niet alleen gezocht naar compo
nisten die bereid waren oorspronkelijk
werk voor die bezetting te schrijven,
gevestigde waarden hadden ze nu het
monopolie opgeëist.
Godfried Devreeses rapsodie bevat hu
mor en parodie. Uilenspiegel springt erin
rond. Jazz zit in de buurt. De scheidings
lijnen tussen de genres worden uitgewist
Peter Cabus is leerling en opvolger aan
het Mechels conservatorium van God
fried Devreese. Zijn klarinettenkwartet is
als een wandeling door een beeldende
kunst van deze tijd. Het lento is even
geheimzinnig als het beeldhouwwerk van
Vic Gentils, het allegretto zit vol tijdsig
nalen. het adagio is even streng als een
koraal, het slotallegro past in de be
vreemdende wereld van de surrealisten
Daniel Schroyens schreef zijn rapsodie
toen hij amper vijftien was. Het is een
nerveus werk, aangepast aan het ritme
van zijn tijd. Eén instrument bepaalt het
thema. De andere zorgen voor de basso
continuo, een achtergrond, een labyrint
van losse draden
Giechelen en dansen alom is het in
Pelemans' kwartet, klare taal in een werk
dat uitmunt door zijn opbouw. "Muziek is
de kunst om in de klanken te denken''
zegt de componist De neerslag horen
we hier
Meulemans' serenata werd gekompo-
neerd op aanvraag van Marcel Hans
sens. Geen kunstenaar van bij ons kan
een zo omvangrijk en persoonlijk werk
voorleggen als deze man De serenata
dateert uit 1961. een ogenblik waarop
Meulemans het eindpunt bereikt van een
lange evolutie De klankkleur en het vir
tuoze karakter van de klarinet komen
volop aan hun trekken in een bijzonder
geestig allegro, een adante. gezongen
door een verliefd herderspaar. en een
slotstuk, weggeknipt uit een animatiefilm.
Verfijning uit de rococo met trekjes van
de twintigste eeuw
Bewezen is, ten eerste dat naast de
piano en de strijkers nog andere in
strumenten bestaansrecht hebben, ten
tweede dat onze muziek niet moet wor
den weggemoffeld in een verdoken hoek
van de bibliotheken. Ze verdient beter
Marcel Hanssens en zijn vrienden dien
den de bewijsstukken in (VV.D.B
Eriek Montsaert stelt nog tot en met
woensdag 5 januari (telkens van 10
tot 18 u.) zijn werken tentoon in cen
trum Netwerk (De Ridderstraat 28).
Geraardsbergen heeft klaarblijkelijk geen lessen uit het verleden getrokken. Als
oudgediende in het tornooi, had men kunnen denken dat ze, hun vorige uitslag
indachtig, de noodzakelijke inspanningen zouden opgebracht hebben om het
niveau van hun prestatie te verhogen. Niets was minder waar.
Het begint al onmiddellijk bij de keuze
van het stuk Als het waar is dat men
niet noodzakelijk naar moeilijke stuk
ken moet grijpen om enige kans van
succes te hebben, blijft het toch zó dat
weinig om het lijf hebbende toneelwer
ken geen plaats in een tornooi verdie
nen. Om van dit Franse stuk, dat
hoofdzakelijk om niet te zeggen uit
sluitend verbale humor bevat, iets
te maken wat niet oervervelend wordt,
dient de groep te beschikken over
spelers in staat met woordelijke virtuo
siteit hun rol te debiteren. Wanneer
echter zelfs de doodgewone techni
sche rolkennis al in gebreke blijft,
wordt het gedoe stuntelig, tergend
traag, onsamenhangena, vervelend
gewoon. En dit schijnt het geval van
«Vreugd en Deugd» te zijntechni
sche onbekwaamheid enige vlotheid
in de zegging te bekomen. Nergens
was er sprake van enig ritme of intona
tie; alles werd gedebiteerd op een ver
velend, nog eens, luid en monotoon
geaccentueerd niveau, zonder «poin
tes» die nochtans de enige charme
van het stuk maken. De gebrekkige
rolkennis van vooral de hoofdvertolker
zal wel de oorzaak zijn van dit flauw
gedoe. Alhoewel we ook moeilijk enig
goed kunnen zien in de regieeven
vervelend als de tekstzegging. Zonder
inspiratie laat staan enige verrassing.
In t Apostelken stelt momenteel de bekende kunstenares Liliane De Smet ten
toon Op de foto de kunstenares bij een van haar vele werken. OJ
Doelloos gesta en gaan zitten. Men
had durven denken bvb. dat elke spe
ler één zitplaatsje had uitgekozen en
daar halsstarrig aan vasthield. De wei
nige visuele gags vergingen in zwakke
banaliteit en gebrek aan frisheid
Het spijt ons echt maar geen van de
spelers heeft ons kunnen overtuigen
omdat de regie-aanduiding noch de
technische bagage van de spelers de
franse komedie stijl aankan.
Misschien dienen we eén uitzondering
te maken voor de privé-secretaresse,
rol vertolkt door Martme De Wetter,
die wel af en toe een behoorlijk resul
taat haalde. Maar alleen een stuk
redden is ondenkbaar en ondankbaar
Voegen we er volledigheidshalve aan
toe dat het decor van een meer dan
verzorgd niveau was, ruimtelijk goed
ontworpen en opgebouwd, functio
neel en reëel aanvoelend. Spijtig dat
het met gebruikt werd voor wat het
waard was.
Tenslotte nog een woordje over de
geluidsregie of liever de muzikale
omlijsting zoals het in het programma
boekje vermeld staat Heeft U genoten
van de spitsvondigheid Ik niet Hoe
mooi het Ave Maria ook weze, hoe
voor de hand liggend de overgang tus
sen A.V. en Ave ook moge wezen, ik
kan het niet snappen en nog minder
goedkeuren. Zoals ik ook onmogelijk
In de Belfortkelder stelt Edgar Van den Brempt een belangrijk aantal nieuwe pas
teltekeningen voor. Hoofdtema is het Vlaamse landschap Deze tentoonstelling
loopt tot oudejaarsavond. (OJ)
WACHTDIENST DOKTERS
Aalst
Dr. L. Cleemput, Ververijstraat 21, Aalst, tel.
70 55 75: vrijdag 24 december vanaf
20 uur; zaterdag 25 december vanaf 8
uur 's morgens; zondag 26 december
de hele dag tot maandag 8 uur 's mor
gens; maandag 27 en dinsdag 28
december vanaf 20 uur; woensdag 29
december vanaf 12 uur; donderdag
30 december vanaf 20 uur tot en met
vrijdag 31 december om 8 uur 's mor
gens.
Erembodegem en
Erembodegem-Terjoden
Dr. Coppens, Driehoek 102, Kerksken. Tel.
77 61 86: zaterdag 25 en zondag 26
december 1982
Hofstade, Gijzegem
Dr. Rubbrecht, Schoorstraat 12, Gijzegem. Tel.
70 55 91zaterdag 25 en zondag 26
december 1982.
Baardegem, Herdersem,
Meldert, Moorsel
Dr. Van Huffel, Kruisabeelstraat 7, Moorsel:
Tel. 78 92 75: zaterdag 25 en zondag
26 december 1982.
Nieuwerkerken
Dr. Suys, Vijverstraat 23, Mere. Tel.
21 31 19: zaterdag 25 en zondag 26
december 1982
WACHTDIENST APOTHEKERS
LAND VAN AALST
van zaterdag 25 december om 9 uur
tot zondag 26 december om 9 uur:
Erauw, Gentsestraat 20, Aalst
De Pril, Steenstraat 35, Mere
Delmeire, Steenweg op Aalst 6. Hof-
stade.
Asselman, Grote Steenweg 193, Oorde-
gem
Cooremans, Molenkouterstraat 5, Mel
dert
De Schepper, Opperstraat 126, Liede-
kerke
van zondag 26 december om 9 uur tot
zaterdag 1 januari om 9 uur
Lambrecht, H. Hartlaan 10, Aalst
Bury, Denderstraat 8, Erembodegem
Burms, Dorpsplein 35, Lede
Roeland, Dorp 15, Aaigem
Potiau, Dorp 24, Nieuwerkerken
De Schepper. Opperstraat 126, Liede-
kerke
WACHTDIENST TANDARTSEN
LAND VAN AALST
A. De Lat, Gentsesteenweg 246, Erpe.
Tel. 78 83 33 zaterdag 25 december
van 14 tot 18 uur en zondag 26
december van 9 tot 12 uur.
Zaterdag 25 en zondag 26 december
Dr. Schollaert, Ronkenburgstraat 72,
Lede Tel 77 89 96
Vorige zaterdag trad Willy Boxstael en
Teater Lanseloet op in de Stads
schouwburg met Jan Hopla en de
zonnedraak». (OJ)
een verband kan vinden tussen het
stuk en de rest van de opera-uittrek
sels die we te horen kregen. Er naast,
er naast
We raden nogmaals de deelnemers
aan dit tornooi aan om meer buiten
hun eigen kunnen te treden en zich te
verrijken aan andere goede, profes
sionele of niet, producties ten einde te
realiseren wat modern degelijk toneel
kan zijn. in plaats van jaar na jaar te
stagneren in onvruchtbare pogingen
zich zelf goed te vinden onder het
excuus dat hun publiek het zo al goed
genoeg vindt. Toneel is een kijk op de
wereld en de wereld is groter dan
Geraardsbergen. Arme jury (N.S.)
Het essentiële verschil tussen klucht, blij
spel, komedie of tragedie heb ik nooit echt
begrepen, en wat "1.45 u. vóór Jezus
Christus" moet voorstellen, is me zeker
een raadsel.
Als deze film de pretentie in zich had.
een lachfilm te zijn, valt hij zwaar tegen.
Op dat punt kunnen de Fransen de
grimassen zelfs beter aan de Funès
overlaten, want echt gelachen wordt er
in de zaal nauwelijks. Toch zitten er ori
ginele vondsten in het scenario verwe
ven, die echter niet ten volle tot uiting
komen door het overvloedige gebruik er
van tot er niets leuks meer aan is, of
gewoon omdat het publiek na een poos
je tedui wordt om nieuwe tintelingen op
het scherm te zoeken
Rond de geboorte van Christus (ik zag
geen enkele kerstboom maken we de
confrontatie mee van een homosexuele
Caesar met een Coconut-Cleopatra.
Tevoren is er ook het samenzwerings-
geklungel van Ben-Hur-Marcel (een niet
overtuigende Coluche). Hij maakt tijdens
het verhaal de evolutie door van garagist
tot farao, via de tussentrap van samen
zweerder. Garagist in de tijd der Romei
nen Jawel, want vooral een overvloed
aan anachronistische "gags" of decors
draagt in feite de humor in deze film
taxi brandweer, rijkswacht, sluikre-
klame. radiocommentatoren, televisie,
enz..
De goed uitgewerkte scenes zijn zeker
dezen van het uitstapje in de homo
discotheek (in de katakomben nog wel
en de arenaspelen als klapstuk, met for-
mule-1-wagenrennen (met een knip
oogje naar "Ben Hur" natuurlijk) en
grote reklamepanelen. Zoals de affiche
reeds laat vrezen, wordt er echter te
veelvuldig naar een Monty Python-"Life
of Brian'-stijl gegrepen, die de ploeg
helaas met aankon. Met hetzelfde geld
en akteurs had het een ware giller kun
nen worden; Jean Yanne mag dan wel
alles piekfijn in beeld hebben gebracht,
maar voor het scenario had hij beter een
echte grappenmaker in huis gehaald.
De plot (of is het de epiloog is wel ge
slaagd op televisie ziet het weer ver
zoende gezelschap een illustratie bij het
nieuws dat er in Betlehem een bedden
tekort is; een jonge vrouw moest er zelfs
bevallen in een stal Waarop Ben-Hur-
Marcel de nieuwswaarde van dit bericht
in twijfel trekt"Wat zou zo'n geboorte
nu het aanschijn van de wereldgeschie
denis gaan veranderen En ja, hoor...
De vertolking van Caesar door Michel
Serrault is verfrissend te noemen. Al zou
er in zijn script nog een parodie op de
zinsnede van deze Romeinse keizer
passend geweest zijn "Tu quoque.
homofili mi
Wie echt nog eens wil lachen, zal geduld
moeten oefenen. Tot "Poltergeist" of
"ET." langskomen misschien, want daar
zitten pareltjes van kriminele humor in. al
zijn zij niet als lachfilm bedoeld, 't Is jam
mer. maar "1.45 u." viel tegen Maar wat
zal mijn mening veranderen aan het aan
schijn van de Aalsterse biosbezoeker
Volle zalen verzekerd dus
Filmprogramma
Chiro Maeva "The Blues Brothers".
komisch, wo. 29 dec.: 20 u., 't Kapelleken
Jeugdhuis Leeuwerik "Jonathan Living
stone Seagull", knappe prent met muziek
van Neil Diamond, wo 29 dec.; 20 u
Ommegangweg. Lede
Feestpaleis
1 "1145 u. vóór Jezus Christus" niet
bepaald een Cesar voor deze Caesar,
zie bespreking. (KT)
2 "De Boezemvriend" komische film
met André Van Duin. André Hazes en
Vanessa (KT)
3 "De agente leidt het onderzoek" (KNT)
met of zonder onderbroek
Palace
1 "De Aristokatten" (KT)goeie Walt-
Disney met Nederlandstalige stemmen
van o a. Louis Neefs
2 "Le gendarme et les oendarmettes" (KT)
Louis de Funès et ses Funettes, valt in
het genre nog wel mee.
3 "Pirate movie" (KT)sprookjesachtige
prent met zeerover Christopher Atkins in
de hoofdrol (diejen blonten uit "The blue
lagoon'om 18 u.
3. "Visiting hours" (KNT) horror in het
ziekenhuis, en in het OCMW ook enkel
in de avondvoorstelling van 20.30 u.