M Ü5 KUL FIRMA DELDI Het Koninklijk Atheneum van Denderleeuw Ach el Hutse IIIIILMUli! IIIIIIJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUII!IIIIIIIIIIIIII'I"III>II'I aut: architekt en kunstenaar Matthijs Piet Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en delicatessen Specialiteit van diverse lasagne Import verse ansjovis Artisanaal bereid Levering gratis Gentsestraat 99, Burst tel. 053/62 70 09 16 Nieuwe Gazet van Aalst 31 december 1982 Vorige zaterdag stelde de Aalsterse architect en plastisch kunstenaar Achiel Hutsebaut zijn woning en atelier open voor het publiek. Voor ons een aanleiding om deze man te gaan interviewen. De Hamvraag De opendeurdag in uw woning gaat door in het kader van de vereniging «HAM», en de publicatie die dan voor gesteld wordt over het Koninklijk Athe neum van Denderleeuw een gebouw door U ontworpen is even eens door HAM uitgegeven. Onze hamvraagWat is h.a.m. Tien jaar geleden stichtten enkele plastische kunstenaars, die de bedoe ling hadden eerlijke grafiek te maken, de vereniging «HAM» (Honest Art Mouvement). Na een paar jaar werd dat verruimd met mensen uit de lite raire wereld; er wordt een tijdschrift uitgegeven, uitgaande van een mooie lay-out... De spil was lange tijd Louis Boon; ook Vinkenoog in Nederland, en nu nog Paul Koeck, Willem Roggeman, Willie Verhegge. Ikzelf ben er nu 2 112 jaar bij als archi tect en plastisch kunstenaar. Er werd afgesproken dat de vijf plasti sche kunstenaars elk hun atelier eens zouden openstellen. Nu was het mijn beurt en ik dacht naast mijn grafisch werk ook een publicatie over de voor noemde school voor te stellen. (HAM- uitgave, 360 fr.). Graficus en architect U bent architect en kunstschilder. Welke relatie is er tussen die twee activiteiten Architectuur is iets dat je opbouwt door de jaren heen. Die vooruitgang die je maakt, daar zitten jaren in (n.v.d.r. architect Hutsebaut begon zijn loopbaan als architect in '59) Het grafische gedeelte is er de laatste 7 a 8 jaar zeer actief bijgekomen. Maar uiteindelijk is dat door éénzelfde man gemaakt en dus is er zeker een relatie. Maar welke, dat is zeer moeilijk te ach terhalen. Ben ik misschien in mijn architectuur de eerder nuchtere archi tect, die een verantwoordelijkheid draagt, die daar voor een stuk ook last van heeft, die niet vrij is want er zijn in het leven als architect zeer weinig ogenblikken waarop ge zegt«Nu kan ik mij laten gaan». Want er zijn de cliènt, het financieel aspect, de voor schriften van stedebouw en de goede en slechte vakmensendat moet ge allemaal coördineren. Er is discipline nodig. En dat is misschien juist het contrast; ik voel mij dolgelukkig als ik iets kan doen, waar die discipline niet aanwezig is, waarbij geen pottekijkers zijn. Dat ik mij kan laten gaan. Ik zie in mijn architectuur ook een stuk poèzie, maar in dat grafisch werk kan ik mij uitbundiger laten gaan, met poèsie op mijn manier, want ik kan niet schrij ven; ik ben geen poèet, ik zeg wat ik te zeggen heb via mijn grafisch werk, én mijn architectuur. Uit wat grafisch werk is er na lang zoe ken iets gegroeid dat denk ik zeer persoonlijk is. Alleen de techniek al, is totaal vreemd. Ik schilder nochtans met verf, maar die komt niet op het doek zoals men dat normaal ervaart. Het is een totaal kapotmaken van de verf. Dat geeft dan die enorme speling in de grijze tonen. Het is misschien wel eigen aan het architect zijn, dat ge met die verf iets méér wilt doen, of met dat witte doek, dat ge daar ook structuren, een opbouw en een ver werken van materialen inziet. Uw grafiek getuigt van soberheid Maar dat is ook zo met uw architec tuur Ik geloof niet dat ik een barok-archi- tect ben. Sommigen zullen de mate riaalkeuze misschien als luxueus be schouwen; omdat ze die materialen niet dagelijks zien denken ze dat het dure materialen zijn, maar dat is zeker niet waar. Ik ben me ervan bewust dat breed te hebben. Die twee hebben mij beïnvloedBlan- ckaert en Verbanck. En andere invloe den U als een zot werpen op publi caties En dan zijn de buitenlandse reizen gekomen, die hun invloed had- Achiel Hutsebaut, architect-kunstenaar alles strikt verantwoord moet zijn; ik tracht aan te voelen wat sober is. Natuurlijk is sobere architectuur daar om nog geen goedkope architectuur; ik weet dat creativiteit geld kost en als ge daarbij de optimale duurzaamheid der materialen nastreeft, is het moei lijk te betalen. Ik houd daar rekening mee, zelfs als we kunnen zeggen «Die mensen kunnen het toch beta len». Ook dan gaan we er niet zomaar op los. Waarmee breek je het gemakkelijkst doorgrafisch werk of architectuur De weg van het grafisch werk is veel vlugger dan de architectuur Als ik me twee maanden opsluit kan ik een pak werk maken en een expositie houden en duizenden mensen bereiken. Een architectuur, zoals het atheneum van Denderleeuw maken, dat duurt jaren. Een plastisch kunstenaar kan op tien jaar de top bereiken. Een architect niet. Vooral als ge begint zonder rela ties. Ik kom uit een arbeidersmidden. Maar Louis met de pet, en Jan uit de straat, die zouden wel bij mij willen komen, maar die hebben geen geld en bouwen niet. Ik moet wel naar het intellectuele type gaan, dat voor mijn werk openstaat; dat is het drama; ik voel mij zeker niet a-sociaal, maar als die klasse niet bij u komt, dan kunt ge dat spijtig vinden, dat is ook alles. Invloeden Welke invloeden hebt U tijdens uw vorming en uw carrière ondergaan Ik ben gevormd in de Aalsterse acade mie. Tijdens die vier jaar bouwkunde hadden we Antoon Blanckaert als hoofdleraar Die heeft een stempel op ons gedrukt. Voor Blanckaert was architectuur het beheersen van details. Wij konden technisch gebou wen tekenen, toen we voor drie jaar naar Gent architectuur gingen stude ren. Ge kunt dat zomaar niet wegcijfe ren. In Gent hadden we weinig interes sante mensen. Een uitzondering was Verbanck, die trouwens stedebouw- kundige was en mij deed aanvoelen wat architectuur in een landschap is het beslag leggen op het landschap; hoe ervaart ge dat gebouw van buiten- uit... Na die studie ben ik bij A Blanckaert gaan aankloppen om werk te hebben. Ik ben daar 1 112 jaar geweest. Ook in mijn studententijd heb ik daar gedu rende vakanties gewerkt, want ik heb moeten studeren zonder het financieel den. Luc Van den Broeck, die had toen een stuk bezieling, op dat ogenblik was die zeker aanwezig, en het was prettig dat te weten. Vindt gij het niet merkwaardig, dat bezielde architecten als Blanckaert en Van den Broeck in een latere periode afzwakken Het is onbegrijpelijk. Ge wordt volwas sen, ouder., dat bewijst dat die men sen iets te kort hadden, dat heilig vuur, dat geloof erin. Blanckaert heeft in het begin schitterende gebouwen gezet. Hij had dat toch niet nodig, die knieval voor het publiek; hij had zijn cliënten. En hetzelfde geldt voor Van den Broeck. 't Is vreemd. Moesten we zelf durven een indeling maken van de modernste stromingen in de bouwkunst, dan zouden we dat zo doen In de jaren 1960-'70 neigde men naar het creatief-ambachtelijke (schuine beglazing, driehoekige ramen, bak steentjes...) Maar dat mondde uit in een truttige stijl Vanaf 1980 kennen we de post-mo- dernendie teruggrijpen naar de beginselen der jaren '20 en met de Ita liaan Botta als voorbeeld Waar plaatst u zich daartussen Ik voel met het sterkst verbonden met Botta en Meyer (kunst maken met logica voor bruikbaarheid). Dat mooi en geraffineerd maken, trekt mij zeer sterk aan. Als ge mijn eerste plans ziet, dat zijn logische composities (nu is dat iets boeiender geworden). Ik moet mij niet schamen dat ik niet mee- gehold heb met die truttigheid; dat is geen architectuur Er staan wetten in de weg... Zijn er volgens u bestaande reglemen ten die de architectuur beperken De bescherming van het beroep archi tect mogen ze van mij afschaffen. Die bescherming heeft het alleen gemak kelijk gemaakt voor vakidioten. Die plannenmakers voelen zich beschut en vinden het niet nodig «architec tuur» te krijgen; enkel een bouwdos- sier voor de vergunning interesseert hen. Verder geloof ik dat de dienst voor ste debouw in België duidelijk zijn stempel drukt op de architectuur van woonhui zen. Zij bepalendakkapelleke, zadel- dakske... En die macht wordt uitgeoe fend zonder creativiteit of fantasie Bij woonhuizen kunt ge zeer moeilijk aan goede architectuur doen; soms moet ge uw fantasie totaal afzwakken. Maar in het buitenland is het niet beter; een Botta staat ook tussen architectuur van de streek hij is ook een witte raaf Toen ik mijn eerste ontwerpen liet keu ren, heeft een 60-jarige doordronken ambtenaar mij eens gezegd «Wijk uit naar Denemarken, daar moogt ge uw goesting doen» Denemarken was toen zeer vooruitstrevend in vormge ving, ook in oude kernen Wat denkt u over het Aalsterse stads beleid Zijn wij verkeerd als we zeggen dat het huidige beleid onze stad architec turaal verknoeit Door het oprichten van een studie groep heeft men de macht feiteli|k overgeheveld naar drie architecten, die belissen of uw project kan neerge zet worden in het stadscentrum EN die er zelf eigen privéwerk mogen neerzetten. Zo is het schandalige van de C A genoeg gekend. De stuur groep roept een deel van dat gebied uit als groenzone, en dan zetten ze er zelf gebouwen op. Nu schijnt het zelfde te gebeuren in de Burchtstraat, met de Dames van Maria. Men heeft Van den Broeck (een der drie van de studiegroep) de opdracht gegeven om die plaats, die eerst als niet-bebouw- baar was aangeduid, vol te bouwen. Dat is zeer erg. Ik heb er niets tegen, dat men architecten in een stuurgroep zet, maar dan moeten ze zo fair zijn het ernstig aan te pakken en er zelf niet gaan bouwen. Alleen dan kunnen ze objectief en goed plannen. Ik weet wel dat het wettelijk in orde is, maar dat de politieke structuur dit toelaat 1 En daar is de SP mee gemoeid en de VU en de PVV; en ik maak met geen illusies over de wisseling van de wacht. ...en praktische bezwaren Aalst-centrum is feitelijk een Witte Stad», met als die bepleisterde gevels Als men logisch denkt, zou men nu moeten integreren met WIT. Beton, witte betonsteen... Maar men ziet overal baksteentjes om die witte stad af te breken Dat is een typisch bewijs dat die stuur groep dat niet aanvoelt. Die drie men sen denken dat ze eigentijds zijn omdat ze die knutterigheid beoefenen en dat ze die nieuwe projecten niet zien in zijn totale contexthoe is Aalst geweest. En zoals gij zegt. Aalst, was een stad met witbepleisterde neo-klas- sieke gevels. Dat is eigen aan Aalst en vele andere steden die de indus triële revolutie meegemaakt hebben. Ik zeg niet: zo was het, zo moet het weer Men moet gewoon mogelijkheid geven om met creatieve vormen te gaan werken in dat oude stadsge deelte. En integratie.als ge de C A Voor nieuwjaarskoncerten, uw T.V. Tentoonstellingen daarentegen kun nen life bezocht worden. Nog net tot 31 december in Belfort kelder: Vlaanderen in pastelkleuren, of «Antithese Vlaanderen» door Edgar Van den Brempt. (tot 19 u Kartoens en schilderijen van Eriek Montsaert zijn nog tot en met 5 januari in Netwerk te bezichtigen. (10-18 u., vrijdag tot 14 u., niet op Nieuwjaar). ziet, ik zie daar niet veel integratie in. Plus dat het gebouw zelf gewoon show is die met architecturale eerlijk heid niets te maken heeft. Een groot warenhuis in sociale-bouwstijl. Waar plaatst, u zichzelf binnen de Aalsterse architecten Ik sta vrij eenzaam, maar via de men sen die hier gewerkt hebben (n.v.d.r. stagiairs) geloof ik dat er de laatste tijd toch een relatie is Vroeger waren Van den Broeck en ik wel gelijklopend, maar dat is anders gegaan. Ik heb een grote bewondering voor- Pieter De Bruyne. Hij is een van de weinige binnenhuisarchitecten, op internationaal niveau, die België rijk is; ik had daar contacten mee, die uitge groeid zijn tot een stuk samenwer king. Zijn ideeën om architectuur te realiseren, help ik uitvoeren. Het is logisch, dat die man, als hij een cliënt krijgt, ook architectuur wil gaan doen, zoals wij als architect gaan meubels ontwerpen. (W.S.) Het atheneumgebouw van architect Hutsebaut is een waardevolle creatie die een bijdrage betekent in de huidige architectuurdiscussie. Die discussie is nu heviger dan ooit na het einde van de zachte en volkse architectuurtendens van de jaren zeventig. Die volkse architectuurperiode, het POPULISME, was een reactie tegen de zielloze architectuurcreaties van de nabloeiers van het modernisme. Dat MODERNISME was op zijn beurt een sprankelend nieuwe bouwstijl rond 1920-30 met o.a. Cor- busier, «Bauhaus». «De Stijl»,... Het populisme zelf verwaterde tot flauwe en oneerlijke afkooksels van de oor spronkelijke ideeën (o a hier in Aalst zich manifesterend door de truttigheid van het C A.-gebouw in de Nieuwstraat). Het Denderleeuwse Atheneum en de architectuur van Hutsebaut zet daaren tegen. door hun rationaliteit en functionaliteit, op een eerlijke wijze de aanvan kelijke en nog niet beëindigde discussie van het modernisme verder Gelukkig geen stap terug, maar een poging tot herwaardering en tot vernieuwing van de architectuur, want die (Aalsterse) architectuur was als sterk gedaald in onze achting. De architectuur van het Koninklijk Atheneum, een volledig wit gebouw in U-vorm. mag je internationaal gezien naast de architectuur van de amerikaan Richard Meier (inspiratiebron voor architect Hutsebaut). de Zwitser Mario Botta en de Nederlander Hertzberger plaatsen. Het gebouw is aldus een voorbeeld in het Aalsterse van de meest recente en actuele architectuurevolutie het POST-MODERNISME.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 16