the best one uuillocx video club Mummies en tapijten in het Belfort 1982: het jaar van de lotto Videofilms 100 fr./2 dagen De agente lei de onderbroek... TE VERWACHTEN OP DEZE KULTUUR- BLADZIJDEN De videoclub die weet wat video is 10 Nieïuwe Gazet van Aalst 7 januari 1983 Van vandaag vrijdag 7 tot 24 januari loopt in de Aalsterse belfortkelder een merkwaardige tentoonstelling. Geknipt voor wie interesse voelt voor oorspron kelijke Peruaanse weefkunst en terra-cottabeelden naar mummies uit een ver Indio-verleden. Die dialoog tussen het werk van de Peruaan Gregorio Sulca- Chavez en de Belgische Francine Urbin-Choffray kan je meemaken als je in 't belfort de trapjes afdaalt. Open van 10 tot 12 u. en van 14 tot 20 u. Gregorio Sulca «De spin was heel lang geleden het enige dier dat va.n God de vaardigheid van het spinnen ten weven meekreeg. De goden van zon en maan verander den de spin op een dag in een krijger van de WARI-stam Die trouwde dan in de bergen met een WARI-meisje. en uit hun kinderen ontstond toen de (arme) kaste van de wevers». Zo wil het de oude Peruaanse legende Gregorio Sulca leerde het weven van zijn vader Ambrosio, met tegenzin, want zodra hij de kans kreeg ging hij studerenantropologie, archeologie, pedagogie en schone kunsten Het weversambacht stond in Peru immers niet in hoog aanzien. En toch, Grego rio ontdekte juist via zijn studies de waarde van de oude tradities van zijn volk. Sindsdien legde hij zich weer toe op de weefkunst van zijn streek, Aya- cucho. Het resultaat is verbluffend, als je weet dat de familie Sulca zonder weefgetouw werkt, de voorouderlijke arwi-steek gebruikt, en voor het kleu ren van de draden enkel plantaardige stoffen aanwendt. Het verzamelen van de geschikte planten en bloemen om die plantaardige kleuren te bekomen neemt heel wat tijd in beslag. De kleu- Op het gevaar af, dat U dit overzicht als een logge opsomming beschouwt, moeten we er ons toch doorheen slaan. De sfeer het zout en het aroma van een concertavond zal U wellicht hierbij met inkleuren, maar we wagen het er toch maar op... Cantate Domino, dé Aalsterse ambassadeurs keerden in januari terug van waar de wijzen komen, en zongen in mei een kerk vol heerlijke Palestrina en Isaac. I Fiamminghi, de omgevormde solisten van het Belgisch Kamerorkest speelden van Bach naar Britten een typerend kamerorkest-programma bij elkaar. Professor Robijns zorgde voor het theoretisch gedeelte: naar aanleiding van het Bartokjaar sprak hij op ini tiatief van Muze over deze, ook in het Bartokjaar vergeten componist. Pro Arte, wereldvreemd aan gla mour, maar stille bezige bij, haalde het Daphis-ensemble en Jean-Claude Vanden Eynde in de stad Service-clubs als sinterklaasBert Lans stak de cheque als beste gitarist op zak, de Kuyckens een met een iets hoger bedrag in Baardegem. De Stephan De Jonghe Wedstrijd liet een hele schare piamst-virtuosen defileren. De 15-jarige Jan Michiels kreeg de top van de erelijst De orgelcyclus met Kristiaan Van Ingelgem vervolgde zijn september- topprestaties. Hij blijft dé improvisator van de stad Uit dezelfde sfeer: nieuwkomer Peter Thomas met een opgemerkt maidenconcert. En dan de stedelijke vlaggedrager het Fest. van VI. Pianist Collard gooide renspectrum dat ze eruit puren is zeer rijk. G. Sulca maakt geen kopieën van tapijten uit de vroegste beschavingen van Peru, ten behoeve van westerse snob-toeristen. Hij zorgt bewust krea- tief voor een verdere ontwikkeling in de 1.300 jaar oude weeftraditie nieuwe kleurkombinaties, eksperi- menten met licht, schaduw en reliëf, het herschikken van de oude symbo len en figuren uit de WARI-kultuur. «Zonder de komst van de Spanjaar den, zou de WARI-weefkunst in mijn richting geëvolueerd zijn», zegt G. Sulca, niet zonder artistiek zelfbe wustzijn De Sulca's reisden de wereld door met hun tapijten, en stel den in tal van universiteiten en gale rijen tentoon. Dat wil wel iets zeggen. Symbolen Nog een woordje over de motieven op die tapijten. Tussen de Grieks-aan doende trapmotieven vind je dierenfi- guurtjes, die verwijzen naar oeroude thema's: strijd, de liefde, de vrouw, de wil om te overleven. De meeste symbolen komen uit Sulca's eigen WARI-kultuur, maar hij integreerde hoge ogen. Ton Koopmanjnusiceerde schitterend (maar in de verkeerde ruimte). Martin Egel wist de zieke Mamari te vervangen, en de Tallis Scholars, nu ja... daarover straks meer... De Koren zongen koren en kaf Halleluia huldigde Deken De Vos, en deed samen met Pro Musica De Schepping in Aalst en Brussel over. Laat Blijde Weergalmen trad op voor het Willemfonds, en het Kamukoor van de Academie fungeerde verder als speerpunt voor deze instelling. Belofte (of meest belofte-volle) nieuwkomer, verplaatst van zonda gnamiddag naar woensdagmiddag de middagconcerten. Spotgoedkope prijzen en steengoede uitvoeringen. Voorbeeld van totaal gebrek aan culturele afspraakArenbergkoor en een ontroerend Capella Bydgotiensis op dezelfde avond. De cultuur als con currentie En verder beiaardfestivals, nieuw aan het firmament de Aperitiefconcer ten van Netwerk, de Symfonische Kring onder de veilige vleugels van Octaaf Boone, een reeks ongespon- serde muziekavonden, en zoveel klei- ook andere pre-Columbiaanse motie ven. De betekenis van de spin verklaarden we al; de mier staat voor sociale orde ning, eenheid en samenwerking; de condor werd beschouwd als een god delijke boodschapper ('engel'), een hemelse beschermer met onbe grensde krachten. De cuculi-vogel symboliseert (zoals de duif bij ons) liefde, schoonheid, onschuld en vrede. De rups gold als aankondiger van de oogsttijd, de kat verbeeldde macht en gerechtigheid, en het licht van intelligentie en goddelijke wijsheid werd weerspiegeld in de vuurvlieg. Nog eentje: de wesp, die de Indio's honing leverde, was het symbool voor de agressieve, dominante, aantrekke lijke vrouw... om haar liefde (honing) te verwerven moest je heel wat pijn lijke prikken kunnen doorstaan. Het nere ehsembles en koren uit de rand gemeenten een boeket vol beloften en bijna rijpe rozen. En dan, naar onze persoonlijke waardeschaal de tophit nummer 1 In de kerk van Baardegem zongen de Tallis Scholars, en de hemel kleurde blauw. Ze wezen ter eeuwige dagen geprezen om hun volmaakte schoon heid en eenvoud. Na I Musici (een perfekt kamerensem ble), Julian Bream (de perfekte solist), kwam de perfekte vokale groep. En als U bij het overlopen van deze lijst ineens luidop zeggen gaat. dat ik dié avond en dat concert vergeten ben, nu ja. dan is dat mis schien wel onze bedoeling. (F C.) motief van de colibri (man) en de bloem (vrouw) ligt trouwens in dezelfde lijn. Naast de kleurenpracht en de uitzon derlijke weeftechniek valt in Sulca's tapijten dus wel wat tijdeloze mense lijke problematiek te herkennen. Francine Urbin-Choffray Vind je mummies griezelig Francine Urbin-Choffray (geb. 1929, Houffa- lize), wonend te St.-Lievens-Houtem, denkt er anders over. Haar echtge noot, Jo Verbruggen, legt uit: «Voor haar hebben mummies niets aanja- gends, veeleer iets vriendelijks en goedaardig. In zekere zin zijn mum mies nog vegetatief aanwezig, verte genwoordigen ze een vorm van reïn- karnatie». De mummiefiguren die ze in terra cotta maakt waren eigenlijk geïnspi reerd op de Egyptische mummies, De Aalsterse smaak slaat weer toe "De agente leidt het onderzoek", met Edwige Fenech in de hoofd-pardon-borstrol is reeds aan zijn derde week toe. Het mag geen gewoonte worden om dit soort nullen te bespreken, maar voor wie nog oitt over tuigd werd dat zoiets de betere films lan ger uit Aalst weghoudt, moet het maar eens gebeuren Hoewel een film afbreken gemakkelijker is dan er een maken, lijkt het toch een noodzaak deze keer Erwige Fenech mag dan wel mooie paren van (bijna) alles bezitten: het hoeft nog geen reden te zijn om er zo'n flutfilm rónd te bouwen. Vooral niet als ook de minste inspiratie ontbreekt «De agente leidt het onderzoek» is een ballonnëtje waar je zó doorheen prikt Er zit dan ook mets in Het verhaal «Edwige als agente rolt in een bordeel- en nachtbarmilieu een blanke-slavin- nenhandel op». En al klinkt dit veelbelo vend voor de sexmaniakken onder ons, we vrezen dat ook deze toeschouwers samen met de andere van een kale reis zullen thuiskomen. Wie 90 minuten zit te wachten op blote borsten, wordt wellicht gedurende 2 min daarvan beloond Helaas lijke deze scenes dan nog zó kunstmatig bij het verhaal gesleurd dat ze eerder als pauzereklame voor bad- schuim overkomen. Sorry, boys We kunnen alleen vermoeden dat dit meesterwerk-van-totaal-onbenul als humoristische film bedoeld was Tenzij de giecheltrut op de rij achter ons gekie teld werd. natuurlijk. In Italië lijk je echter al een komiek te zijn als je scheel kan ki|ken De grapjes zijn bovendien oer- In de belfortkeldertentoonstelling oude Indio-weefkunst uit Ayacucho (Peru) van 7 tot 24 januari. Aperitiefkoncert in Netwerk op zondag 9 januari (11 u.)toegang 60 fr., leden 50 fr. Guido Lauwaert en Roland brengen «Lij men» in Netwerk op vrijdag 7 januari om 20 u. (org. Jongkommunisten, 't Klub- ke. Masereelfonds. Hum. Verbond) Dinsdag 11 januari (20 u.) brengt Thea ter Malpertuis (uit Tielt) «Richard III» ten tonele in centrum Netwerk. Regie Jo Gevers. maar dan niet horizontaal uitgestrekt. De foetus-houding waarin zij haar figuren afbeeldde bleken wonderwel overeen te stemmen met de pre-Co- lumbiaanse mummies die men o.m. in Peru ontdekte. Daar ligt dan ook de band met het werk van G. Sulca: ze ademen beide de sfeer van de oude, Indio-kulturen uit Latijns-Amerika. Louis-Paul Boon voelde zich sterk ver want met haar werk. In juni '78 schreef hij na een atelierbezoek «Veel kunst heb ik gezien en naar ver mogen gewaardeerd, maar als ik het werk van Francine Urbin-Choffray zie, dan weet ik dat juist datgene wat ikzelf te zeggen had door haar is gezegd... En wie later ook zeggen mag, dat ik invloed had van haar, zal ik dankbaar wezen». Bij de mummies schreef hij toen zeven gedichten. Een fragment: de schimmel neemt bezit van wat eens uw huid was en wat lieflijk aan te raken vlees is geweest moest verharden tot weer donker bruine aarde wij hebben te wenen om u maar afgrijzen slaat ons in het bloed want waar gij reeds eeuwen dood nog wachtend zijt plant ge in ons lichaam de angstwor tels der belofte die nooit tot bloem zal boeien. Deze gekombineerde tentoonstelling trekt nadien naar andere plaatsen in ons land, en kwam tot stand onder impuls van Erich van der Eist. (kn) euze niveau dat zelfs kleuters halen tij dens een spelletje diefje-met-verlos... Zelfs de BRT zou een gecensureerde versie (hoewel van deze prulfilm met aankopen, maar toch blijkt Aalst hier weer storm (nu ja voor te lopen Wees gerust, uw biosexploitant (één s ver dient ook liever zijn brood met een dege lijker produktie. maar de klant blijft ko ning natuurlijk Als de Aalstenaar hierin zijn «Aalsterse humor» herkent, houden we ons hart vast voor karnaval... Maar volgende week een filmbespreking (B A H FILMPROGRAMMA Antrakt: «Chariots of fire», heroïsch epos over Olympische atleten in de jaren stillekes, met Vangelis-muziek. Aanra der. zo. 9 jan., 20 u., Stadsschouw burg. Vredeplein. KFL«Le pull-over rouge» (Michel Drach); do. 13 jan., 20u.15, Palace. Feestpaleis 1. «1u.45 vóór Jezus Christus»: (KT), helaas niet zo leuk als het eruit ziet. 2. «De boezemvriend» (KT), niet zo slech te lachfilm met André Van Duin, Vanessa. Leen Jongewaard, André Hazes.. Valt echt mee. 3. «De agente leidt het onderzoek», (KNT) zie bespreking. Palace: 1«Evil Death», (KNT: spannende grie zel. Ga er alleen heen, want hierna vertrouw je je partner toch niet meer. Smakelijk trucagewerk 2. «Le gendarme et les gendarmettes», (KT), lachfilm met Louis de Funès, omringd door funestettes. Goed, maar kon beter. 3. «Four fri&nds (Georgia)», (KNT)veelge prezen werk van Arthur Penn. De verstilde romantiek van Romain John Van de Maele Video gratias een onderzoek naar het videoge- bruik Luc Meesens van het stadspoppenteater Jos Bikkems en Thessa Goossens twee juwelenmakers. Toen we eind december 1981 een overzicht van het klassieke aanbod bijeenschreven, viel na enige aarzeling de nogal lugubere titel: «1981, het jaar van de valkuil». Inderdaad, de krisis sloeg dat jaar nogal zwaar toe. Niet alleen verdwenen een paar uitstekende Aalsterse ensembles, maar ook een serie organisatoren ver toonden geen spoor van leven meer. Dan ziet 1982 er nogal wat kleurrijker uitDe Grote Goden bleven, en de kleine rezen gelouterd uit hun as. Het klassieke aanbod is daardoor niet alleen kleurrij ker, boeiender geworden. Over klassiek schrijven, een mooi vak! vervelend en twee filmrollen op voor hand te voorspellen. Er wordt overvloe dig gestruikeld, in een taart gevallen, zwijmelend rond de benen van Edwige gedraaid en tegen de auto van de com missaris gebotst Ook worden agenten, als vrouw verkleed, die de nachtclubs komen bespioneren, natuurlijk niet her kend aan hun stoppelbaard, en krijgen ze zelfs aanbidders op de koop toe. Er gerlijk Dit soort humor is van het dubi- MOORSELBAAN 86 AALST OS3.21247S

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 10