CanticorumMit desen niewen jare Mit desen niewen mare Vierde middagconcert Mozart, waer bestu bleven Guido Lauwaert in strijd met Elsschot's «Lijmen» Eisschot wint Volgende week in de Nieuwe Gazet van Aalst Tweede Aalsters Uitje «geslaagd». Black Nepal: een beschouwing. Verschillende karnavalgroepen komen aan bod en vooral FOTOREPORTAGE PRINS-KARNAVALVERKIEZINGEN. Koele Meren, zoet ingedijkt... 16 - Nieuwe Gazet van Aalst 21 januari 1983 "I1"11 Uit de oude doos. Met het overzicht van het muziekjaar 79 verschenen in een streekkrant deze woorden over het Moorselse Canticorum-koor... een dorpskoor als Canticorum dat er organisatorisch en muzikaal in slaagt een avond op touw te zetten, die tot in het kleinste detail getuigt van perfekte smaak... Er is sedertdien veel gebeurd, er zijn er veel gekomen en nog meer gegaan. De generaal die toen het koor aanvoerde verdween, en na even doelloos zwal pen werd een nieuwe bereidwillige dirigent gevonden. Blijkbaar had men dan toch de smaak en de charme van het koorzingen ondervonden, en wou Moorsel niet naar het cultureel gat verwezen worden. Het kerstconcert van Canticorum was traditioneel het laatste muziekgebeuren van het jaar. Nu staan ze vooraan in de rij. Is dat een symbolische daad tiekers (Reger, Brahms) aanpakken, het is dagelijkse kost, maar hel is helaas ook vloeken tegen de muziek geschiedenis. Het doet me altijd den ken aan een familie van twintig eters, die zich voor een banket aanbiedt, waar de kok voor tachtig gedekt heeft. Voor het instrumentaal gedeelte zor gen Marta Szabo, harp, en Frank Hen- drickx, dwarsfluit. Deze combinatie zorgt voor momenten van unieke schoonheid. Er is nogal wat gebeurd sedert Hendrickx tijdens een middag concert met het Gents Kamerorkest het stadhuis vol Vivaldi blies Niet met K.O., maar dan toch ontegensprekelijk met de punten. De ongelijk heid in de strijd ligt, volgens mij, niet zozeer in de zwakte van Lauwaert maar wel in de superioriteit van Elsschot's vertelkunst. Geschreven vertelkunst dan Geschreven om GELEZEN te worden, dat is duidelijk Het is dan ook met te verwonderen dat ook een Lauwaert, ondanks zij durf, er met in slaagt enige teatrale waarde te geven aan «Lijmen». Misschien had hij er beter aan gedaan zich te houden aan een zuiver vertel- concept, eerder dan te trachten gestalte te geven aan het verhaal. Of zuiver der nog: hij had gewoon kunnen opteren voor «Lauwaert leest Eisschot voor». Zo had er dan éénheid geweest. Terwijl het nu een vermoeiende poes pas werd van acteren, imiteren, vertellen... zonder éénheid van concept en zonder dosering in uitvoering. Het is tekenend dat juist de passages die Lauwaert geëngageerd VERTELT het diepst bij mij insloegen. Daar diende hij Eisschot ten volle. Al de rest hoeft niet voor mij. «Lijmen» dient gelezen te worden, kan eventueel voorge lezen worden, maar leent zich met tot teatrale exploitatie. (N.S.) Over de middagconcerten valt niet veel anders dan lof te vertellen. De muziek is er niet elitair, de sfeer gaat van knus naar gemoedelijk, de toegangsprijs past bij ieders beurs. Bovendien beschouwen de vertolkers Aalst niet als een toe maatje of een meenemertje voor gemakkelijk geldgewin. inzet, een beeld van dromerigheid en schemerlicht Maar het past minder voor de walsen en de scherzi die wat hoekiger en virieler mogen klinken Soms neemt Olejmczak een ijltempo dat de poèzie verdrijft. Maar meestal slaagt hij erin de ondertoon van heim wee om het verloren paradijs te laten zingen. De wals tolt, het scherzo is niet meer vrolijk zoals bij Beethoven maar grimmig en wrang. Dit is muziek van een Pool door een Pool. Liszt zweeft tussen extase en virtuosi teit De duivelstrillers van Paganini wekten zijn bewondering, het Faust- thema zijn belangstelling. Resultaat: Mephistowaisen die in de piano het kleurenpalet van het orkest naboot sen. Volle akkoorden, schichtige octa ven, arpeggio s en trillers stormen op ons af en bedwelmen ons Maar Olej- niczak laat ook de ingetogenheid en de gespletenheid doorschemeren We vergeten dat Mozart en Brahms niet op de afspraak zijn Olejniczak wiste ons vooroordeel uit. Toch moet me van het hart dat men geen gewoonte mag maken van onver wachte programmawijzigingen. Ik heb mets tegen Chopin en Liszt. Maar als je naar een middagconcert stapt om mag ik zeggen, eindelijk Mozart en Brahms te beluisteren en je komt al vlug tot het besef dat beide heren afgevoerd werden, dan heeft de solist, Janusz Olejniczak, alle moeite om je hart te veroveren. Het is me trouwens een raadsel waarom bijna alle pianisten die hier de laatste jaren verschenen Mozart en Brahms als lis ten en hinderlagen blijken te beschou wen Te subtiel in het ene. te diepzin nig in het andere geval Dat de Pool er toch in slaagt een uur te boeien, pleit voor zijn muzikaliteit. Olejniczak heeft adelbrieven van Mal- cuzynski en Badura-Skoda. Zijn freel- heid verdwijnt als hij voor de piano zit Toch is zijn instrument in dit geval geen ideale dienaar. De Japanse halve vleugel brengt een vale, magere klank voort. Dit legt wel in de lijn van het wazige koloriet van de nocturne in cis waarmee Olejniczak zijn programma 111 1V'':V V""V"" W W.D.B. dekken van haar eigen lichaam betrapt wordt, krijgt ze van de huis houdster woorden te horen die ze heel de film in zich blijft dragen«Jij zal nooit meer kinderen krijgen De tegenreaktie op deze verdrongen sexualiteit in haar jeugd en de mis lukte liefdes later zullen een zware tol eisen in het proces van verwording en krankzinnig worden van Hedwig. Hoewel de bewoordingen op de affiche meer op een sexueel gevalletje wijzen, is «Van de koele meren des doods» een ernstige én knappe film, waarin Renée Soutendijk een prachtvertolking levert. Zij zorgt ervoor dat de zwaarmoedige sfeer die over de «meren» hangt, hen niet tot «moerassen des vervelings» ver doemt. Johan, een schilder van lagere afkomst, laat haar met een enorm schuldcomplex achter omdat ze hem moet teleurstellen. Want ze huwt Gerard, die wegens impotentie haar zinnelijke honger niet kan stillen. Het is uiteindelijk de pianist Ritsaart die haar een tijdje het geluk brengt. Samen trekken ze naar Engeland. Doch driewerf helaasop het ogenblik waar ze zo lang heeft naar uitgekeken de geboorte van haar baby ont spoort Hedwigs geest totaal. In een (schokkende) vlaag van zinsverbijste ring vlucht ze alleen naar Frankrijk, waar ze algauw aan lager wal geraakt. Via een inrichting belandt ze in morfi- neverslaving, die haar op haar beurt verplicht tot prostitutie. Uiteindelijk zal een non in het ziekenhuis haar vooral met woorden kunnen genezen... Een realistisch slot «Van de koele meren des doodfe» (van Nouchka Van Brakel) is een prachtig werkstuk, uitstekend iri beeld gebracht En met veel gevoel voor decor en kostuum ineengestoken zon der te vervallen in vals sentiment, staat het geheel zowel technisch als Hedwig (Renée Soutendijk) is streng «Viktoriaans» opgevoed, met zware schuld- en boetepreken om haar oren en strakke korsetten om haar middel. Wanneer ze dan eens tijdens het ont- inhoudelijk ver boven de vele Engelse TV-series die ook pogen een sfeer uit die tijd te laten proeven. De muziek is van Erik Van der Wurff, en neuriet passend de weemoedig-trieste droom mee. Liefhebbers van de aktie-(of sexOfilm zullen zich ergeren aan bepaalde sle pende scenes en zelfs gewagen van langdradigheid. Maar romantische zielen, die zin hebben om eens weg te zweven in een zachte, doch droevige film, zonder sensatie, komische gri massen of pretentie, mogen er met gerust gemoed een avond voor vrij maken. Want om in de Nederlandse filmtaal te blijvendit is een (Souten)dijk van een fflm (LDC) Filmprogrammatie Marcellinoklub: «Fantomas 3», zo. 23 jan., 14 u-, met Louis De Funès. KFL«Close encounters of the third kind», (van Steven Spielberg, knappe opwarmer vóór de komst van zijn E.T.), do. 27 jan., 20u.15 in Palace. Feestpaleis 1«Private lessons» (KNT): met Sylvia Kristel, heeft met zoveel om 't lijf. 2. «Chanel solitaire» (KT): over het leven en de carrière van modeontwerpster Chanel, kreeg lovende kritiek. 3. «De Boezemvriend» (KT): laatste week om te lachen met André Van Duin. Palace 1' «Firefox» (KT): strijd tussen de «goeie» Amerikaan (Clint Eastwood) en de «slechte» Rus om een ultrage heim vliegtuig. En de vrede, mannen 2 «Van de koele meren des doods» (KNT): zie bespreking. 18 u. en 19u.30: «Evil Dead» (KNT): wansmakelijke, doch technisch knappe griezelfilm. 21 u.«Le gendarme et les gendarmettes», L de Funès nog eens. MAAR: op zondag: «Gendarmes» (14, 16, 18 en «Evil Dead» enkel om 20u,30 Een wel zeer uitgebreid programma als we de slotsom maken twee koren en een duo solisten die elkaar in een vlot tempo en met een uitbundig aan bod aflossen. Canticorum o.l.v. Paul Van Looy (ver dere aanduiding over dirigent en his toriek van het ensemble ontbreken helaas) geeft naast kerstliederen een schare religieuze werken. De koordi rectie is sober, accuraat en toch ook vol nuance-aanduiding. Een gegeven, waarop de leden vol discipline inspe len. Opvallend blijft ondanks het groot aantal leden de intieme, rustige en nooit opdringende klank. Over de eer der trage tempi van sommige uitvoe ringen (de vrolijke kerstliederen, da Viadana en de Koralen) kunnen noch tans opmerkingen gemaakt worden. Prijzenswaardig is zeker, dat geen der stemmen een opdringende rol speelt, en dat nooit, zelfs in de minieme solo passages (de baslijn der koralenlijn) een opdringende groep de kerk in stormt. Het Sint-Jozefskoor uit Dendermonde is beduidend kleiner in omvang, en toch is de klank harder en opdringen- der. Zo zingen ze een onromantische heroïsche Brahms, maar een ver stilde, intieme Holst. Ook hier blijft het programma-aanbod zeer klassiek: Scarlatti, Bach en Massler blijven rondje draaien op de hitparade. Verrassend hier is wel de inbreng van een niet zo gemakkelijke Vic Nels (Alocëtte). al is het maar om de voortdurende wisselmaat en de andere harmoniekleur. Interessant is ook de rijkdom die uit de eenvoud der Engelse Carols spreekt. Aan de top van hun mogelijkheden situeert zich eendubbelkorig werk van J.M. Bach (Johann Michaël Het is een typerend werkje voor deze disci pline, maar helaas klinkt de sopraan- lijn schraal en blijft menige nuance in de structuur verborgen. Optreden van Marta Szabo en Frank Ht van J. B. Krumpholz. (OJ) Misschien mag ik nog opmerken, dat menig muziekstuk, dat in de woorden een overvloed van blijheid uitstraalt (jubilate, alleluia, excultate I), eigen lijk in het uitzingen een aarzelende en schuchtere belevenis krijgt. En deze bedenking moet ik toch nog kwijt. Het is opvallend, meer, het is dagelijkse kost dat onze koren ver keerde (d w z. slecht gekozen) stuk ken zingen, en dus stukken maken. Zo zie je dat grote koren subtiele meesterwerken uit de Polyfonie op het programma nemen. De lineaire struc tuur, de kunst van de zwevende melo die en vooral de soberheid waarmee de kunstenaars uit de renaissance de dissonanten omwikkelen, wordt daar door zwaar en log afgehandeld. Het omgekeerde is beslist ook waar: met een klein ensemble de grote Roman- 'ickx in een 'sonate voor harp en fluit Ze brengen een koketterende Krum pholz, een wondermooie sonate van Bach (eigenlijk met klavecimbel), waarbij de flui een gesprek vol legato en staccato-afwisseling voert en de harp een fresco vol versieringen rond de strak aangehouden melodielijn openplooit. Een subtiele schat is de Berceuse voor fluit en harp van Fauré. Is het een wiegelied, of een liefdeslied Taalkun dig al staan ze zo dicht bij elkaar, waarom dan niet muzikaal Er zit ineens zon in een lage zondag namiddag. De wind legt zijn kop, en de hemel daalt op aarde. Alleen al bij de herinnering leg ik de pen neer, haal de pijp boven, zoek naar een glas wijn, en rommel in de kast naar Fauré's sarabande. Verruk kelijk. (F.C.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 16