lYitë&BIEIteB. ï)<E ABDiar 1 NERGENS GOEDKOPER voor trouwers Chipka kwartet Een niet onaardige prestatie... Met Netwerk naar Kaai theaterfestival SALONS, EETKAMERS, SLAAPKAMERS, SCHILDERIJEN, keukentafels, stoelen, matrassen enz. Speciale DE KAMPIOEN VAN HET KLEINMEUBEL voorwaarden Hoogstraat 45, 9300 AALST Tel. 053/21 31 54 Jazz Aalst Jazz Aalst Jazz Aalst Jazz Aalst Lekker ding 12 Nieuwe Gazet van Aalst 16 april 1983 Gewone openingsuren: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag van 10 tot 12u.30 en \an 14 tot 19 tl. Zaterdag van 9 lot 17 u. doorlopend. Zondag geslo ten. Op zaterdag 9 dezer te 20 uur optreden van het Chipka kwartet in jeugd club Krea. Nooit van gehoord. Toch maar eens langsgaan. Al was het alleen maar omdat al dikwijls gebleken is dat achter een onbekende naam dikwijls een plezierige muzikale verrassing schuilging. EN... zo ook hier. De naam CHIPKA is nieuw, doch de leden van de groep zijn lang geen onbekenden in onze jazz we reld. RALF CORBEY, leider en pianist van de groep. Deze Gentse dokter van neder- landse afkomst zette enkele jaren gele den zijn eerste passen in de jazz wereld, en wel te Aalst als een van de stichters van de nu ter ziele gegane Crazy Bol jazz band. Hij is ook zeer aktief geweest met de bekende aalsterse toneelgroep PACT waarvoor hij alles wat de muziek aanging voor zijn rekening nam. In een vraagge sprek met een plaatselijke krant, een paar jaar geleden, zei hij dat het zijn be trachting was een goeie jazzpianist te worden Welnu hij kan gerust zijn. Hij heeft bij dat optreden bewezen een goeie te zijn. POL RENDERS, bassist. Weer een be kende. Jarenlang lid van de New Orleans Train Jazz Band van Alayos Van Pete- ghem. Meerdere keren te gast bij de Cra zy Bol JB en lid van de Aalsterse sim- fonie. Dat zijn ambities hoger lagen dan die van de N O. Train JB wist ik reeds lang en dat komt zeker tot uiting bij dit kwartet. Hij schuwt het ook niet meer de strijkstok te hanteren. JOS OPREGT, gitaar. Evenals Renders lid geweest van de Train jazzband en vroeger van «Fruit Juice». Evenals POL ging ook zijn voorkeur naar een meer gesofistikeerde muziek dan die van de ritmegitaar. Hij bleek een sobere gitarist doch wat hij brengt is af Vertrek van de Oxfam vredestocht op de Grote Markt. (JC) 5de Toneeltornooi «RENAAT RAVIJTS» SINT-BARBARA «Arbeid en Kunst» met «Valstrik voor een man alleen» PHILIP SOUVAGIE, drums. De enige mij onbekende in dit gezelschap. Na inwin nen van enige informatieLid van EXACORD, lid van het BRT koor en... een eerste prijs drums. Dat komt dan ook tot uiting. Zelden heb ik hier iemand zo fantastisch weten omspringen met de «borstels». Tot zover de leden van CHIPKA. Wat bij hun optreden naar voor komt is dat zij een viertal vormen die «samenspelen» en elkaar steunen. Het geheel is tech nische bagage van de spelers Toch komt hun muziek nooit zwaar over en valt het op dat zij zelf enorm veel plezier be leven aan hun optreden. Een etiket plak ken op hun muziek kan ik niet, daarvoor is zij te gevarieerd. Hun programma gaat over Duke Ellington met bv «Sofhistica- ted Lady», Thelenius Monk die verleden jaar overleden amerikaarise pianist, Django Reinhardt, Miles Davis (Foot prints) The Beatles enz... Daarbij brengt elk van de drie sets ook nog een paar Zuidamerikaanse nummers. Kortom hun programma is zo afwisselend dat het op geen enkel ogenblik verveeld. Een vrolij ke noot brengen zij ook door bij het afslui ten van elke set het kenwijsje van de «Flinstones» te spelen waarbij vooral de drums aan bod komt. De aanwezigen zullen zich hun avond niet beklaagd heb ben en de afwezigen hadden ongelijk. Voor wie het interesseert CHIPKA toch nog aan het werk te* horen, binnenkort staan zij in voor het voorprogramma bij het optreden van Pim Jacobs te Dender- monde Voor wie twijfelt, it as that swing (PHIL) Zeker niet onaardig in vergelijking met wat dit tornooi ons gebracht heeft. Ver van te beweren dat Barbara opnieuw een optie op de overwin ning heeft genomen, moet men toegeven dat zij, samen met Nieuw Leven en Multatuli, tot de enige kanshebbers behoren. Dit althans mijn mening, die de jury na tuurlijk niet hoeft te delen. Want toonde deze politie-komedie bijna onvergeeflijke slordigheden, de totaalindruk was goed. De spannende intrige en verrassende opbouw van de plot zal hier wel voor een groot gedeelte de oorzaak van zijn. In zijn genre is «valstrik voor een man alleen» een juweeltje a la Hitchcock gans het stuk door blijft de afloop en ontknoping handig verborgen doorheen een reeks van knap bedachte wendingen en «coups de theatre»; slechts op de aller laatste bladzijde vallen de maskers. Het grote voordeel van dergelijke stukken is evidentde inhoud of plot heeft voldoen de om het lijf om op zichzelf een element van interesse te zijn waar het publiek wat aan heeft... Als ook de vertolking dan een aanvaard baar niveau haalt, is het pleit grotendeels gewonnen. Dit was wel degelijk het geval voor de Barbaristen. Het merendeel van de spelers gaf blijk van aardig wat talent. Vooral twee typeringen vielen mij erg in de smaak Er was vooreerst Mare De Cock als de politiecommissaris. Zeer ge loofwaardig, vlot en hoegenaamd niet stereotype. Een opvallend gemak van oewegen en houding, natuurlijk en toch teatraal verantwoord. Een zeer goede prestatie waar alleen de woedeuitbars tingen iets te geforceerd overkwamen. Eddy Temmerman als de priester speel de met de juiste nuances de dubbele dubbelzinnigheid van het personage. Een gepaste blik of een nauwelijks zicht bare trek om de mond wezen juist ge- dosseerd in die richting, opdat de nodige twijfels bij het publiek zouden overko men. Norbert De Sutter als de man waarrond het allemaal draait, was goed en soms zelfs zeer goed, zolang hij maar direct bij de actie betrokken was. maar verloor te dikwijls de nodige continuiteit in zijn figuur in scènes waar hij niet direct in de dialoog of actie betrokken was. Hij scheen dan wat verloren te lopen... is de regie hier wat in gebreke gebleven De rol van de landloper werd met de geken de inzet door Rik Van Hoorde in de verf gezet. Spijtig toch dat deze talentvolle acteur zo weinig belang schijnt te hebben voor een grondige rolkennis. Niet alleen zichzelf brengt hij daardoor in moeilijk heden maar vooral zijn tegenspelers ver liezen erdoor de concentratie. De enige vrouwelijke hoofdrol werd ge bracht door Monique Buys. Het spijt ons erg, maar hier hebben we een zeer vlak ke vertolking gezien. Nergens een po ging om een karakter mede te geven aan het personage Een bijna vervelend stemgebruik, onnatuurlijke gedragingen als de «valse vrouw des huizes»; draagt ken dat ernstige twijfels beginnen te rij zen... technische regie was vol van on- perfecties, onwaarschijnlijkheden, on mogelijkheden. Te veel eigenlijk om ze op te noemen. Waarschijnlijk zal dit door het grote publiek niet aangevoeld worden Arbeid en Kunst brachtValserik voor een man alleenEen politiekomedie van Robert Thomas in een regie van Theo Van Gijseghem. (JC) ook hier de regie een deel van de verant woordelijkheid Tenslotte droeg Lea Temmerman nog de stempel van haar onervarendheid. maar voor een tweede optreden was dit nog aanvaardbaar. Al leen heeft hier de regie volledig gefaald bij het neerzetten van de typering. Alles wel beschouwd verdient de vertolking een positieve beoordeling. Waar «Arbeid en kunst», volgens mij DE KANS ver keek, was bij een reeks kleine details, maar die zo een slordige indruk verwek- Zo te zien geen grote opkomst voor de vrede. (JC) Vrijdag 6 mei kan U gratis per autocar naar het Kaaitheaterfesti val in Brussel, waar de Napoli- taanse groep Palso Movimento Tango Glaciale opvoert. Een verhaal is er niet, maar het grote-standsbestaan met zijn ver vreemding tussen de mensen, wordt ge-ensceneerdJonge muziek, stripverhaal-dekors, geen woorden tenzij de ene slotkreet «This is the lee-time»... Reservaties vóór 21 april in Net werk. De Ridderstraat 28, Aalst (053/78 89 81) Prijs: 280 fr De bus is gratis, dank zij de Krediet bank. Wie John Carpenter zegt, gilt horror. Na o.a. «Halloween» en «The Fog» als klassie kers in het genre, schudde hij nu «The thing» uit zijn lillende handklodders. Hoe wel deze thriller niet altijd even positieve kritieken ontving, moeten wij toch radikaal zijn dit dingetje is geniaal knap. Wat eigenlijk niet van «het ding» 's uiterlijk kan gezegd worden. Maar ach, van 't jouwe dan wel Een zuidpoolexpeditie raakt opge scheept met een verdwaalde poolhond, waarrond zich even later de aandacht zal concentreren. Het blijkt immers een kwaadaardige extraterrestrial te zijn, die bij het aanvallen van een aards organis me diens vormen identiek kan aanne men. Wat op den duur niet zo gezellig meer is als je beseft dat elk van je mak kers-wetenschappers in feite «het ding» in zich kan dragen, en datje totaal van de buitenwereld bent afgesloten. En hoe dan het monster opsporen en elimineren, als het je beste vriend kan zijn En wat als die afgrijselijke parasiet tot de rest van de wereld kan doordringen Ten slotte bleef het reeds 100.000 jaar in het ijs bewaard zonder enige aktiviteit te ver liezen... Kortom ambiance alom. en be paald geen ode aan het vertrouwen tus sen mensen (maar ja). Het fijne van «The thing» is dat de film niet gesteund is op de fantastisch spek- takulaire speciale effekten. De spanning is er gewoon van de eerste tot de laatste minuut, en de momenten wanneer de ongelooflijke trukageparadepaardjes je ademloos achterlaten, maken enkel nog «genietbaarder». Wat in «Poltergeist» niet gebeurde, is hier wel het gevaldie sensationele stunts zijn geïntegreerd in maar het geoefend oog van de jury zou hier wel eens een argument kunnen vin den om scherprechter te spelen indien nodig. En dit zou wel eens het geval kunnen zijn. Want we blijven bij onze totaal-indruk Sint-Barbara bracht een voorstelling op een niveau dat in een tomooi kan ver wacht worden maar dat we spijtig genoeg maar bij enkele uitzonderingen terug vonden. Maar een echte uitschieter was het toch ook niet. (N.S.) het verhaal. Vandaar ook de sterkte van het extrakt dat «The thing» kruidter werd niet overdreven veel mee ge strooid, maar het pikante ervan levert wel een smaak die je niet gauw zal vergeten. Voorbeelden daarvan zal je na het bekij ken ervan zelf genoeg kunnen aanhalen. Maar het is de moeite Origineel is het thema wel niet; het is trouwens een «remake» van een van de lievelingsfilms van Carpenter. («The thing» van Howard Hawks»). Een be paalde gruwelscène uit «The thing» zal ook doen terugdenken (als je dat op zo'n moment nog kan naar «Alien», maar welk script daar nu eerst mee was, kon den we niet achterhalen. Alleszins zullen de fans van die andere buitenaardse gast («Alien») ook deze griezel met volle teu gen genieten, dat is zeker De muziek is van Ennio Morricone dreigend, stampend en op 't lijf van het ding geschreven. En in z'n geheel is «The thing» een horror-thriller die boven soortgenoten uitsteekt. Maar mocht het genre je niet liggen, dan is er voor jou nog een goeie giller (van 't lachen) van Monthy Python. (Dinges) Filmprogrammatie JH Dido «Die verlorene Ehre der Katharine Blum; za. 16 april, 20 u. Antrakt«Mon oncle d'Amerique» (psy- chologisch-humoristisch, van Alain Res- nais, met Gerard Depardieu, topper van Cannes '80). zo. 17 april, 20.30 u. Stadsschouwburg, Vredeplein. Feestpaleis 1«The thing» (KNT), zie bespreking 2. «E.T.» (KT); herrie rond een ver schrompelde patat, maar wel een lieve 3 «Monthy Python at the Hollywood Bowl» (KT); de uitvinders van de Engelse humor in topvorm; ook een aanrader voor de Draeckenieren. Palace 1«Poltergeist» (KNT); het filmtechnisch ijzersterke spookhuis van Spielberg- Hooper, dat inhoudelijk helaas het sce nario volgt en dus instort... 2. «Sharky' machine» (KNT); een werkloze aanvaardt van een tv-station het hache lijke jobje om «live» een achtervolgings- spel op leven en dood op te voeren. Tot hoever kan deze tv-show gaan («Annie» (KT), nog op vr., za., zo., enkel om 14 u. en 16.10 u.).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 12